10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ja,något är det som inte stämmer,även pirrningar från armbåge och ner i halva handen på samma sida också,och kall över lillfingret och ringfingret,ungefär som om blodcirkulationen inte skulle funka riktigt.... :crazy: Får se hur jag mår i morgon,mina förhoppningar är att det har gått över helt,men med min otur så... :(

Har ju som sagt accepterat att jag inte haft någon känsel på "hoven" i mitt lår,men det har ju varit det enda... Men då har jag inte belastat det särskillt heller. Så här kan jag iaf inte ha det så nu lär jag väll in till vårdcentralen iallafall,fast man drar sig ju in i det sista...Men som det är nu så känner man sig ju halvt förlamad eftersom jag inte kan lyfta benet öht mer än det lilla som behövs för att kunna gå,men i trappen så släpade det bara...:cautious:

:rofl: :laugh: :laugh:

Hahahahaha, jäkla telefon! :laugh: Men schysst av dig Sär, jag brukar kallas för både Måla och Maka, men Sär var ju klart bättre! ;) :D Såg att jag dessutom tagit med "myror" istället för mutor, haha!

Jag funderade lite över det innan jag bestämde mig för att det var ett skrivfel. Myror, jamen ok,kanske borde prova?!:o

MEn oj, hoppas att du får till benet! Det här med myrkrypningar och försvagad känsle låter ju lite som en nervskada. Vad hände när du blev sparkad?

Bilder hoppas jag kommer nästa kurs, det måste vara ett visst sorts ljus och idag red jag med ytterporten öppen vilket gör det möjligt att ta kort. Det är fortfarande lite djupt på utebanan så jag har hellre valt manege.

Jaja, det var ju så att jag skulle iväg av en anledning, och hästen hamnade ju ändå där det var tanken, så vi hann ändå med att tömköra herr röd! :)

Kaptenen var himla spänd i början. Gick i balanstrav och stylade upp sig för damerna i hagen bredvid. Först gick jag några varv med honom runt banan men jag gav tömmarna rätt fort till A-S som genast skärpte upp honom. Hon satte helt enkelt fart på slöfocken, gick på honom när han såsade, krävde att han skulle vara alert och lät honom inte somna. Hon var helt enkelt strängare och VÅGADE framför allt gå på honom när han stretade emot. Jag satt bredvid och fotade lite, och blev helt enkelt nykär, nej minsann, han är INTE till salu. :love:

I början var han fortsatt lite spänd, tittade mycket och hade koncentrationen långt bort. Men A-S gjorde massor med övergångar och efter bara en liten stund släppte han igenom helt och blev SÅ FIN!!! Alltså aww, min fina fina Kapten! :På slutet gick han och slickade sig om munnen, sög på bettet, letade sig fram mot stödet och jobbade uppåt framåt. Alltså jisses säger jag bara... Han är för bra för mig!

Vi höll inte på alls nåt länge. Han blev svettig lilla hästen, haha, första gången han blivit det annat än vid bus i hagen eller löshoppning. Plötsligt började riktiga skolan! Det var VÄLDIGT nyttigt att få se någon annan som vågade och kunde driva på honom på rätt sätt. Jag fick massor med bra tips som jag verkligen sög åt mig, nu är det slut på slödagarna!

Efteråt var herrn väldigt nöjd, så fridfull och verkligen toknöjd i hela sitt uttryck. Det var som om hela kronan äntligen trillat ner och han riktigt såg på mig med dom där ögonen som sa: "Såg du matte? Det är ju så man gör!" Lilla älskade grabben... :love: Han fick en rejäl rykt (hade nog behövt en dusch!) och sen fick han gå ut i en hage. Nu blev det ju som det blev med bilen så han blir kvar där över helgen. Det blir en riktig genomkörare för honom, tömkörning igen imorrn också skulle vi rida en sväng på söndag innan han åker hem igen. :) Sen kommer han få sommarlov!

From i höst kommer jag låta nån annan ta honom minst en gång i månaden, jag hade fasiken glömt hur nyttigt det var!

Här kommer iaf lite bilder, i fallande ordning efter hur passet fortskred. Som synes blev han väldigt mycket mer tillfreds ju längre passet gick, och på slutet var han som allra allra bäst! Lite dålig kvalitet då jag fått zooma massor på nästan alla...

1DSC_0028_zpsf294894e.jpg

1DSC_0048_zpsf694e5ad.jpg

1DSC_0061_zpsf021a1d9.jpg

1DSC_0072_zpsa4aac497.jpg

1DSC_0113_zps97ddd8ef.jpg

1DSC_0125_zps36c32f1d.jpg

Fortsättning...

Tror det var andra elle tredje gången vi provade tömkörningsgjorden,hade lagt på den och spännt ett hål,sen så bad jag honnom gå ut på volten igen,när han fullkommligt exploderar (Nu i efterhand så förstår jag att det antagligen var åpga sadeltvånget) och jag står så klart mitt i skottlinjen. En bakhov på ena låren,mitt på,ca 1 dm från höftbenet,andra hoven vet jag inte OM det träffade öht,men vred iallafall sönder andra knäet,antagligen så vart det väll en sån smäll när han träffade låret,jag vart alltså totalt klubbad i backen,och han exploderade. Var verkligen inte hans mening,utan han bara small till och jag råkade stå i vägen helt enkelt.

Jag hade ju så fruktandsvärt ont i mitt knä,så jag satt i en rullstol utkörd i friska luften med en spypåse i handen,föda barn var ingenting mot det där! Helt ärligt!

Så det var ju knäet som det lades ner krut på,men ingenting var ju av. Var något med minisken och nån led,plus massa bristningar och blodbildningar i knät. Låret nämde jag att jag också hade skitont på,och hade ingen känsel alls på området,men det var ju fullt normalt med den lårkakan jag hade enligt läkaren,sen var det klart. :meh: Har haft som en halv hov uppsvälld hela tiden på låret,man känner liksom kanterna på "hoven",plus noll känsel. Men det har aldrig varit så här....

Senast ändrad:

Supersnygg kille!
Vad kul att passet gick bra men fy tusan för allt
annat :o

Som sagt tur det finns folk som kan reagera
osv för en annan. Snacka om chockad man lär bli.

Sar, vad kul att det fick så bra :)
Även jag vill såklart se bilder.

Fibusen, inte kul med ditt ben.. Vet hur det är
med skador helt ärligt och att inte få det rätt från början.
Har lärt mig en sak åtminstone under mina år.
Ingenting händer på vårdcentralen utan man bör
kontakta sjukhuset direkt istället då händer det åtminstone
grejer!

Maja_Kandi: Han ser jättefin ut! Och han ser ut att tycka det är jättekul!
Fibusen: Låter som att någon nerv ligger i kläm, när du tappar känseln. Jag blev sparkad strax ovanför knäet av min tävlingshäst när jag klippte han. ( han är väldens snällaste med kittlig ) Det gjorde så J*vla ont! Har 4 stycken ärr efter broddarna. Hade han träffat 5-6 cm ner är jag säker på att knäet gått sönder. Hela benet blev blått och svullet ;)

Kl. Nixi är färdig seminerad! Har hänt mycket på en vecka nu för lilla damen.
Sön:3-års testet
Tis: Såg brunst
Ons: Seminstation för koll
Tors: seminerad
Fredag:Släppt ägget

Blivit mycket lastträning kan man säga. Inte för att hon var svår innan men nu går hon in direkt så jag kan åka själv med henne =)
Nu väntar jag på stolp som jag beställt också ska jag dra klart sommarbetet så ska hon få vara häst till 17 juni då det är återkoll! Lite nervöst som sagt! ;)

Fina bilder på fin häst, men vilken läskig grej du fick vara med om på vägen! Tur att det gick bra.

Det låter som någon nerv som inte riktigt mår som den borde. Jag är ju visserligen uppskuren i benet (dels av mina egna benpipor, dels av operationen), men jag har än idag, nästan sex år senare, fortfarande ingen känsel i huden på de ställena. Har fått veta att de nervtrådarna som gick av aldrig lär hitta tillbaka till varandra. Hoppas du mår bättre idag!

Men fy,har missat ditt inlägg om brandeen totalt! O_o Gud vad hemskt,men tur att det gick bra! Tänk så hade du kört sen hade det bara börjat tokbrinna! Undrar om man skulle vara vid medvetande nog att tänka på att lasta ur hästen,och tänk om det skulle hända längst en trafikerad motorväg. :crazy:

Tokläskigt! Och jag har fortfarande inte fattat vad som skulle ha kunnat hända tror jag... Folk runt mig har målat upp stora bilder om vad som kunnat hänt, men jag törs inte ens tänka på det... :crazy:

KL
Nu ska vi se om ni orkar med mera Kaptenen? :p

Idag blev det ett pass i töm igen. Det var lite spänt i början igen, han försökte hela tiden dra mot grinden och provade faktiskt (HURRA!) att göra som med mig, att slänga sig iväg för att komma undan! Men A-S var mycket modigare och mycket snabbare än mig och blev helt enkelt arg på honom och satte eld i baken på honom och stoppade honom mitt i hans kast! Oj oj oj vad det började snurra i huvudet på lilla röda då! Han kom inte undan! Efter det var det mycket framåt framåt framåt tills han gick av sig själv i traven. Visst blev det lite springigt då, men det handlade bara om några varv på volt. Flera gånger försökte han sedan bromsa in vid grinden men A-S var på honom direkt. Fokus idag var främst framåtbjudningen. Han lägger lätt i handbromsen och blir bekväm, så det var mycket framåt-tänk framför allt i skritten. Han "dör" lätt när man saktar av, framför allt när man berömmer. När det steget var överkommet och han var mer med på noterna lyssnade han jättebra och blev så fiiiiiin! :love: När han koncentrerade sig kom takten och formen av sig själv och jippie vad han blev ögongodis! Nästa steg var då att jobba igenom vänstersidan som är mycket svårare. Han vill gärna tvära lite och gå utåtställd, men det redda A-S ut jättefint! Han har väldigt mycket lättare för sig åt höger vilket märktes otroligt tydligt.

Jag filmade faktiskt lite i början av passet, visar här ett litet klipp ur filmen där han börjat slappna av och jobba bättre. Det är väldigt nyttigt för mig själv att ha kvar film från början av passet så jag kan studera hur A-S gör både när han kastar iväg och sen stegen fram till att han blev avslappnad och fin. Efter det här klippet blev han bara finare och finare för var minut! Jag tog fram kameran då istället men ville gärna se på det IRL också så jag lade undan tekniken och bara njöt och sög åt mig av A-S tips! :)

Här finns en filmsnutt på fina röda!

Lite foton blev det ändå, här får ni några. Som synes flyttade vi upp tömmarna när han slappnat av och börjat jobba genom kroppen. Funkade lika bra det!

1DSC_0025_zps1073075e.jpg

1DSC_0052_zpsf219aa8c.jpg

1DSC_0059_zps40463887.jpg

1DSC_0081_zps90944900.jpg

1DSC_0103_zps113e6816.jpg

1DSC_0109_zps34243fa8.jpg

Imorrn rider vi ut en sväng, sen ska han få nån behandling med shockwave eller vad det hette innan vi åker hem. Ska även ringa ut ET och hoppas att hen hinner komma innan det är dags att åka till bete.

Det här kortet tycker jag verkligen om! Jag kollar ofta bakom sadeln/schabraket och där vill jag att det ska vara "fyllt" (många har en nedsänkning där trots att de skenbart ser ut att gå fint och då är helt enkelt inte formen rätt!). Han ser jättetrevlig ut i formen!

Tack! Jag är väldans partisk!

Sar: Ja den bilden gillar jag också! Det är typ den enda som visar hur bra han gick, jag är inte direkt en bra kameraman... Han gick bättre och bättre ju längre in i passet vi kom, men jag lade undan kamerorna och bara tittade. När han väl slappnar av och bjuder till blir han så himla fin! Då får han schvung och svikt i steget och kommer uppåt framåt, riktigt ögongodis. :love: Nu de här två dagarna har han fått komma till det stadiet och sen har han fått jobba på där i ca fem minuter innan vi avslutat, det räcker bra åt en trött liten fux-hjärna. :) Efter varje pass har han varit så himla NÖJD. Det har riktigt lyst om honom hur tillfreds han varit, jättekul att se!

KL
Nu är Kaptenen hemma igen efter vår lilla äventyrshelg. Nu är mannen tillbaka med kompisen och har härmed påbörjat sitt långa sommarlov!

Som avslutning på hans lilla boot-camp blev det en ridtur i sällskap med A-S och hennes jättefina (och jättestora!) sexåring. Jag började med att leda Kaptenen ganska långt då vi skulle längs med och över en ganska trafikerad väg. Herr röd skötte sig exemplariskt! Hoppade upp på en skogsväg och sen red vi på i trav på en underbar stig! Tyvärr är alla bra stigar korta... Lite miljöträning fick vi med barn som var ute och byggde en cykelramp, men det var inga problem. :) Sen tog vi tre korta galopper vilket gick hur bra som helst! Kaptenen är så himla balanserad i galoppen och kunde gå direkt från galopp till skritt och tog fattningarna klockrent på röstkommando (från trav givetvis). Vi var ute totalt kanske 30 minuter och då ledde jag honom kanske 10-15 minuter (skrittade även av för hand).

Tillbaka på gården var lilla pålle ordentligt svettig så han fick sitt livs första dusch! :D De har en så bra spolspilta som man kan stänga dörrarna till så det blir som en helstängd box. A-S stod framme vid huvudet när jag började spola, första minuten kröp herr fåntratt ihop och tryckte sig upp mot en vägg. Sen upptäckte han visst att det var jätteskönt och ställde sig att vila ett bakben, sänkte huvudet och bara njöt. :p Jag duschade även hela huvudet vilket han också tyckte var skönt.

Nybadad Kapten!
970136_10200209990835337_974133534_n_zpse40b904e.jpg

Sen hann han gå i en hage kanske en timme, och redan efter två minuter hade han konverterat till brun med heltäckande lerinpackning, tacksamma djur. ;) Lastningen hemåt gick bra, han var helt lugn, ingen stress över huvud taget. Med lite havre-muta gick han in efter kanske fem minuters velande. :)

Kort sagt en mycket givande helg och ett mycket bra avslut på vårterminen! :) Nu ska jag försöka få tag på en ET och se om hon har tid i veckan, förhoppningsvis åker de sedan iväg på bete nästa helg eller i början på nästa vecka. Hovis ska komma och sko om bak först samt verka lilleman. :)

Så nu slipper ni så långa och ingående inlägg från mig ett tag, jag är expert på att skriva aaaaalldeles för mycket. :angel: :D

Riktigt fin, precis som alltid!

Han är så himla duktig och verkar vara en lättsam kille.
Kul att allt gått bra, smart med duschspiltan måste jag erkänna :)

Inte sluta skriva på ett tag! Gillar era uppdateringar ju! ;) Btw,har du fortfarande försäljningsplaner?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24