10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

234ro3.jpg

Ah, en fuxfamilj!

*kl*

Jag red Adrielle häromdagen för första gången ute på stora utebanan. Det var en "sämrevädersdag" med rätt ordentlig blåst men ho skötte sig toppen! Nästa vecka ska jag kursa två dagar, hoppas få lite kort då jag kan lägga in!
Senaste kursen fick jag så fina lovord om hennes gångarter och ridbarhet (trots att hon är så grön) så det blir roligt att se hur mkt hon fattar den här gången.

Lilla pluttan! :love: Så söt! Kul att hon funkar så bra! :)

Kl
Idag fick jag plötsligt nys om ett annat bete som är gratis, en gammal bekant som inte haft egna djur på länge som är väldigt förtjust i Balder. Han kom förbi idag och frågade om han inte fick ha dom hos sig. Haha, vilken lycka! Jag är inte rik, den saken är klar, så detta kändes fantastiskt! Vi ska dit och titta på lördag, om det känns bra stänger vi hage då och flyttar dom nästa vecka! :) Happy!

Åhh,gratis är gott! ;):D Hoppas det är ett bra bete,vet precis hur det är att vara icke rik! :meh: Känns sjukt sen när vi bägge ska börja jobba heltid igen,kommer ge oss ca 14.000:- - 15.000:- mer i månaden än vad vi har nu,vad ska man göra med alla dom pengarna liksom? O_o;) Nu är man ju så van att leva snålt,och få det att gå runt på dom kronorna man har + att vi har lite över endå för att kunna unna oss lite lyx varje månad! Men det kommer väll finnas hål att stoppa dom i också.... :p

I dag så körde vi igång igen,han skötte sig ju så himla fint förra Fredagen vid uteritten,alla gångarter red vi,sen när vi kom tillbaka så vart dom släppta på grönbete,så nu har han bara vilat en hel vecka och bara ätit gräs och mått bra! I dag så vart det dock enbart en promenad och lite jogg,men han skötte sig kanon. Det var folk överallt,och gräsklippare på var och varannan gård,men han rörde inte en min. Sen stannade vi och tog en paus på en bänk,men hann nog inte sitta mer än 5 minuter förrens bromsarna kom! :nailbiting:

Traskade hem och ut i hagen igen! Förra året var han ju jättedum att ta mellan stall och hagen,höll på att stövla över en för han hade så bråttom tillbaka ut,men i år gick det hur lugnt och fint som helst! Spraya flugmedel kan man göra över hela kroppen också,det var också ett problem förra året,och första året ska vi inte prata om,då höll han på att klättra längst väggarna bara jag visade flaskan. Så så sett så är det otroligt vilka framsteg man gjort,vanlig vardagsmat för dom med äldre hästar,men tänk oss som haft våra sen dom var små,hur mycket som faktist gått in i huvudet på dom och som har hamnat rätt! :) Att dom flesta dessutom rids nu! :D

Mätte dessutom orvar i dag,han står fortfarande still på 161-162 cm,tror inte han kommer bli så mycket högre. Det är ju helt dugligt,tror inte jag skulle känna mig mindre på honom om han så var 171,utan det är bara för att jag har +20 kg på mig som måste bort,samt att han måste få på sig mer muskler och bredda sig,då kommer det nog kännas bra. Han är ju en decimeter lägre än mig,och det sägs ju att det är en perfekt höjd på hästen,en dm under sin egna längd.

Orvars nya flughuva,så sjukt ful! Haha! :

943225_10200471799531740_81093515_n.jpg

Senast ändrad:

:rofl: Vilken fantastisk grej att hitta på, den är så ful att den är söt (huvan alltså).

Jag håller med dig, det är så mycket jobb man har lagt ner på de här små som folk med vuxna hästar inte ens reflekterar över, jag var själv likadan när jag hade en gammal, van häst som alltid kunde uppföra sig. Bara en sån sak som att lyfta hovarna, det har vi haft jättestora problem med här. Det är fortfarande inte smärtfritt, men det funkar ju så oändligt mycket bättre än vad det gjorde i början.

Ja,det med! Det har vi också haft stoooora problem med! När hovis skulle hit hade man nästan ont i magen... :crazy:

Ang hovis så har jag sån beslutsångest över hur jag ska göra med skor på Orvar,har märkt att han ömmar lite på grusvägar,men "problemet" är att vi har knappt några grusvägar,utan det är en väg på kanske 100-200 meter från stallplanen,sen blir det bara jord/sandvägar.... Så frågan är om man ska sko fram till att börja med,eller om jag ska avvakta tills vi ska börja ge oss ut på längre turer där det finns mer grusvägar... Finns ju även vissa stora stenar som sticker upp lite här och var på sand/jordvägarna,och i bland kan han reagera där också i fall man rider rakt över en sån.

Hade han varit helt tillfreds med att verkas så skulle jag nog slå på skor fram iallafall,men nu så tycker han ju fortfarande att det är lite läskigt/jobbigt att stå på tre ben längre stunder i bland,så då är jag rädd att en skoning ska skrämma han och tycka det är rena pesten igen! :meh: Förstår inte heller hur hovis ska hinna få på en sko innan Orvar har lessnat... Sen har ju min favorit slutat,så har en relativt ny hovis som inte har varit med från början så han vet ju inte hur illa det har varit en gång i tiden,och nu har det ju som sagt blivit mycket bättre,det enda han gör nu är att dra åt sig hoven eller backa undan på tre ben.

Sen är den här nya hovisen lite "Ähhh,han får väll lära sig!!!" och visst har han rätt i det,men gamla hovis gav han iallafall massa tid,och chanser att få vila ett par gånger per hov,nu ska hoven liksom bli klar innan han släpper...

Missförstå mig rätt,nya hovis är superbra,gör ett riktigt bra jobb,och det har ju funkat jättebra som sagt nu på slutet,jag gillar han,och jag har full förståelse över att han kanske inte har tid att lägga en 45 - 60 minuter på en verkning,MEN,ska han skos så MÅSTE det gå lugnt till kan jag tänka mig,att han ska få vila en stund emellan. Därför känner jag att det vore skönt att få några fler verkningsperioder med den här nya innan det är dags för att börja bråka med skor,men nu när han går oftare så har han som sagt börjat reagera. Det är inte så han sjunker ihop och hoppar på tre ben över gruset,men han väljer att gå i gräskanten,alt går väldigt sakta på gruset. Ska komma igång här nu så får vi se hur jag gör... Han får beröm över att han har så fina och hårda hovar,dock lite plattfot,men dom är så hårda så tången knappt går igenom i bland.

Haaaahahaha vilken fulsöt huva! :laugh:

Ang hovis så skulle jag låtit honom vara barfota. Om det ändå är så pass korta sträckor han ömmare är det ju överkomligt. Sen i höst när det blir mer ridning är det kanske mer aktuellt. Jag skulle verkligen vilja ha mer mjuka vägar! Här måste man gå långt på grus vart man än ská också är de mjuka bägarna korta... :(

Mer hovis, fick tag på min idag. Han ska ju komma och ta Kaptenens bakfötter. Han undrade sist om jag ville ha honom barfota bak nu över betet, fram är verkligen inte aktuellt, men jag är så osäker... Vi har precis fått till dom fötterna! Ena foten har fortfarande en liten hålvägg kvar i hornet sen förra rötan, så det känns himla osäkert på hur den foten skulle se ut... När de dessutom ska iväg hemifrån känns det INTE kul om han fläker sönder fötterna och jag inte kan ha samma koll som hemma... Ja visst är det mjukt, men en sten som trampas fel så kan ju den där hålväggen rivas upp... Nej, det får nog bli skor igen... Han får hellre bli barfota i vinter när det är mjukt och bra, för underbara vintervägar har vi gott om! Nåja, hovis kommer på torsdag, det blir nog tofflor på även i fortsättningen...

Det här med hovslageri är en hel vetenskap. Jag hade en helt fantastisk hovslagare som varit med från början och kände mina hästar utan och innan, och som jag dessutom litade så pass mycket på att jag 1) hellre kontaktade honom än veterinären vid hältor och 2) om jag av något skäl inte kunde ta hovslagartiden någon gång (typ att bilen var trasig så jag inte tog mig till stallet) så var det inga problem att han fixade det själv.

Sen fick han barn, och behöll bara de stora stallen, så jag har haft en annan i några år nu. Det funkar så länge hästarna är friska, men med min fånghäst saknar jag verkligen min gamla.

Angående Orvar så hade jag nog väntat om jag var du, när det är så sällan han visar något. Jag vill inte ens tänka på hur det ska gå när vi ska sko min. Det går bra så länge jag, eller någon av tjejerna som ridit in henne, lyfter hovarna, men hovslagaren är alltid minst en halvtimme sen, så då är lillan redan trött och sur och uttråkad. Av den anledningen hoppas jag hon kan gå oskodd länge.

Jag hade börjat med att bara sko honom fram och bett hovis att byta hov ofta. Typ, först verka alla hovar, sedan raspa till dem etc. och har det fungerat bra så skor han isåfall enbart fram.

*kl*

Jag hade en fruktansvärd stalldag igår där jag (läs Adrielle) decimerade mina stackars stallkamrater en efter en.....

Det började när jag skulle fixa en grej borta vid gjorden och min ena stallkamrat erbjöd sig att hålla Adrielle. Hon svängde till med huvudet och deras huvuden krockade ben mot ben så min kompis fick en mellangradig hjärnskakning...

Efter att hon var ivägskickad på akuten red vi ut, jag och en kompis på en stor skäckvalack. Adrielle gick först på en ny väg och skötte sig toppen. Tills vi skulle vända. Jag sa "förbered vändning" och vände men kamraten slarvade i vändningen och vände upp i stjärten på Adrielle. Som slog, och slog, och slog, och slog.... Som tur var inga jätteallvarliga skador (hon är ju tack och lov oskodd!) men otroligt tråkigt. Det värsta var dock sedan i stallet när jag skulle gå ut genom dörrarna (där skäcken stod på sidan), då surnade hon ihop och jag kände att hon ville ge honom en till känga. Jag lyckades dock få ut henne och kunde hurva upp henne.

Puh, jag var helt förstörd. Det värsta är att vi har ett så trångt stall där man ofta måste passera bakom eller på sidan av hästen, det fungerar helt enkelt inte att ha en häst som slår mot andra i de situationerna och jag har ju ingen egen box där jag kan ställa henne. Suck.

Men vad tråkigt! Kan det vara så att hon är brunstig så det är därför hon surar? Det är verkligen aldrig roligt med hästar som surar och slår... Vare sig för ägaren eller andra! Har hon visat såna tendenser innan också? Det andra med att knocka kan ju hända med den lugnaste filbunken, min mammahäst och jag krockade så att jag flög bakåt, tuppade av och bröt av en framtand. Ouch!

Kl
Igår var jag och sambon iväg och kikade på betet som min bekant erbjöd. Vilket härligt ställe! Det är inte jättemycket bete, men alldeles lagom mängd åt mina två för den perioden dom ska vara borta. :) Nu kommer hovis på torsdag också åker hästarna på fredag, bara jag kan få låna nån bil... Mutter mutter... Sen är planen att dom får vara där tills slutet på juli, kanske runt den 27-28. Tills dess har det väl vuxit upp här hemma så dom har bete nån månad till! :)

Huvudknocken var ju en ren olycka, absolut inget annat. Den enda gång jag sett henne slå tidigare var då en annan häst av misstag red in i henne då jag ledde i manegen inför en kurs (den andra kursdeltagaren tappade kontrollen på sin häst, de red på en volt ovanför oss och hästen sprang sidledes in i oss bakifrån. Men då slog hon ifrån men höll ändå igen. Nu var hon verkligen ute efter att ta den stackars skäcken....

Tydligen hade ägaren till den hästen varit med om liknande, inte alla gillar hennes häst p.g.a. färgen. Vi har ju tidigare varit ute och ridit tillsammans med en annan häst som hon gillar. De har ridit rätt tätt bakom och det har gått hur bra som helst. Men nu känner jag mig väldigt bekymrad inför andras säkerhet, det känns inte alls bra.
Jag har inte märkt av att hon skulle brunsta.

Ush vad otäckt, det med huvudet måste ju varit en himla otur! Har själv lyckats få en sån knock ett par gånger och aj vad ont det gör. Fast då har jag åtminstone inte fått hjärnskakning.
Och det med sparkarna berodde på att den andra hästen kom för nära? så uppfattade jag det i alla fall. Vissa hästar är ju känsligare för det, det kan ju inte du hjälpa egentligen, mer än att säga ifrån att hålla avstånd.

Ikväll är det drkoll på Fendi, snälla håll tummarna :nailbiting: ush jag undrar varför jag ger mig in i avelskarusellen när jag inte har nerver för det. Kan det bero på att man minns hur roligt det ändå är med det där lilla fölet? Och känslan när någon frågar om man har fött upp den själv :love:

Ush vad otäckt, det med huvudet måste ju varit en himla otur! Har själv lyckats få en sån knock ett par gånger och aj vad ont det gör. Fast då har jag åtminstone inte fått hjärnskakning.
Och det med sparkarna berodde på att den andra hästen kom för nära? så uppfattade jag det i alla fall. Vissa hästar är ju känsligare för det, det kan ju inte du hjälpa egentligen, mer än att säga ifrån att hålla avstånd.

Nej det är ju så men jag känner mig ändå lite skyldig....

Och ser framför mig skräckscenarior att hon ska sparka en annan häst i stallet eller att det ska vara helt omöjligt att befinna sig på en framridning utan att andras hästar ska bli skadade.

Nej, jag ska sluta tortera mig själv, fläta in en röd rosett och informera mina stallkamrater och hoppas att detta är övergående...

Min häst är sån. Eller, båda mina hästar är såna, men C-ponnyn varnar alltid ordentligt innan. Lillan bara slår, hon blir sinnessjukt arg från ingenting och då börjar hon puckla på. Alla i stallet vet ju om det, så alla försöker hålla avstånd till henne. Men igår höll hon på att sparka på en bil, det skrämde mig en del. Visserligen körde föraren som jag vet inte vad, och låg och tryckte henne i ändan pinsamt länge, men jag har aldrig märkt att hon tjurar mot annat än andra hästar innan. :crazy:

Fendi är dräktig! :D:bump: lastade henne själv nu också men lite mer tveksam har hon blivit, jag fick ta linan och lägga den om häcken på henne och lirka lite, så gick hon upp.

STORT Grattis till er :bump:
Så himla kul att hon tagit sig och fortfarande har fostret kvar nu.

Minns dock inte vad det var för dygn idag?
När kommer du kolla henne nästa gång?

Delvis kl.

Jag följer tråden fortfarande givetvis och vill bara säga att det är så kul med allas framgångar. Duktiga hästar ni har!

Lilla Miraz gör bara bra ifrån sig också, dock tycker hon flugsprayen är lite läskig igen men det går bra att få på henne det, bättre än med deras andra.
Inga direkta besvär annars med alla flugfärn så det var skönt måste jag säga.

Dom har även varit på promenad med henne vilket gått riktigt bra, hon har blivit lämnad i hagen medans dottern rider sin ponny vilket också går bra, lite skrik men sen lugnar hon sig.

På onsdag kommer deras hovis så då kommer hon kollas om fossingarna då också, kanske behöver dom filas eller inte.

Hon har fått skav från munkorgen nu också så hon får gå utan en liten stund nu också, men jag tror inte det är någon fara.

Får se om dom sätter på den inom någon dag men jag tror vi plockar av den helt efter midsommarhelgen, vad tror ni om det? :o
Hon är ju van med gräs sen tidigare, förra året släpptes dom på riktigt högt gräs iof, men hon var inte lika rund.

Vätskan i spenarna försvann ganska snabbt efter att ha dragit ner på högivan innan hon åkte så jag tror det värsta lagt sig med henne *host* övervikt! :o

Nåja, ni får alla ha det så himla bra!
Får se om jag ev besöker henne under nästa helg. Saknar min lilla flicka så mycket!

Åh det är klart att du saknar henne! Det är lätt att de får skav av munkorgen, jag har hört att man helst ska välja en storlek "för stor" ?

Hon kollades igår på dygn 18 och ska kollas igen på dygn 25. Sen ville inte stationen kolla igen förrän på 90 dygn. Men jag ska försöka böna o be mig till ett extra test vid 45 dygn.

Tack för grattis förrestän, oanki med!

Senast ändrad:

Men åååh vad kul! Då får vi ju följa fölisar nästa år! :love: Grattis!!

Molin: Klart du saknar henne, inte alls konstigt. Kul att höra ifrån dig ändå, hoppas på bilder när du hälsar på henne. :)

Aliah: Han är så jäääääkla SNYGG!!! :love:

KL
Kaptenen har *trumvirvel* trampat av sig en sko IGEN! Åh, vad ovanligt! :meh: Inte hittar jag den heller. Hästarna hade jätteroligt åt mig när jag gick runt i hagen och letade och busade runt. Som tur är så är det ju mjukt i marken nu och hovis kommer på torsdag, så jag hoppas han inte fläker sönder foten tills dess... Det var iaf den andra framfoten idag, inte den som är fulast. Tror hovis ska få spika om den andra också när han är här...

Tog iaf ut krats och rasp i hagen och filade till kanterna på plasthästen när han stod ute. Nemas problemas, han var jättesnäll. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar