Sv: 10rna del 5
Jisses! Ja så kan det gå!
KL
Nu har hovis varit här. Tja, jag blir alltid så deprimerad efter hans besök. Om nån vill donera fyra hovar tar jag tacksamt emot dem. Döda eller levande, vilket som är nog bättre än dessa.
Trots att jag var galet motvillig och väldigt skeptisk lyckades hovis övertala mig att ha honom barfota. Han vill kort sagt försöka få upp hovkvalitén och tror att det blir bättre utan skor, vilket jag i stora drag håller med om. Jag har alltid varit för att ha hästarna barfota, men Kaptenen har ju fötter av frigolit så de går ju bara sönder så fort han rör sig känns det som.
Han har riktiga skitfötter.
Jaha, så nu går hästen barfota runt om för första gången på typ jättelänge. Imorrn eller på lördag åker han på bete, dvs jag kommer inte kunna ha samma stenkoll som här hemma. Han går bara en kvart hemifrån så det är självklart att jag kommer åka dit ofta, men ni vet ju hur det är... Här hemma ser jag honom så fort jag går ut och kan kolla fötterna en gång i timmen, där blir det väl typ varannan - var tredje dag. Betesägaren har lovat att kolla, men återigen, ni vet ju hur det är... Kontrollfreak? Jag!???
Så nu hoppas jag att fötterna håller ihop... En rasp ska medtas till betet och läggas på bra plats så jag har den där. Hovis går på semester i mitten på juli så jag tänkte försöka tjata ut honom till betet innan dess, jag törs faktiskt inte vänta i två hela månader, för då är det garanterat för sent och hovarna kommer vara söndertrasade för all framtid.
Hovis jobbar på kliniken och har nån specialutbildning för föl och går nu en till utbildning. Där hade han visat bilder på Kaptenens fula fot för både hovslagare och veterinärer som inte hade några direkta idéer. Det gemensamma var att vi skulle ha gjort en röntgen på hovarna för att säkert veta hur det ser ut där innanför. Så till hösten när det är dags för aktivering igen ska vi åka till kliniken, röntga framhovarna och sätta på nåt beslag som både ska vara bra för hovarna och för att försöka undvika att han hela tiden trampar av sig dom. Vette fan vad han skulle kunna hitta på, men jag litar på min hovis, annars hade aldrig hästen varit utan skor nu.
Ja just ja, det hittades en gammal utläkt böld i vänster bak. Jag tyckte väl att han stått och vilat det bakbenet väldigt mycket, men jag hade aldrig i livet kunnat gissa på en böld... Jag har ju tillochmed tryckt med visitertång utan reaktion. Jippie, hej vad jag känner mig värdelös just nu!
Dessutom var ju hästen dyngblöt när jag tog in dom några timmar innan hovis besök så han skulle få fleecetäcke och hade heeeeelt glömt bort vad det var för nåt och försökte fly ut genom boxväggarna. Suck... En parentes: Lilla nordisen har superfötter och skötte sig alldeles strålande från början till slut. Jag är spyless på dessa #¤&%/!#¤ plasthästar!
Hästarna gick ut för typ en halvtimme sen och nyss var det fullt dån ute när de rejsade för fulla muggar. Han klev säkert på en sten så en hov gick av på mitten. Bergis.
Ber om ursäkt för sjukt negativt inlägg, nu ska jag gå och svära av mig nån annanstans.