10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Min har växt väldigt jämnt hela tiden, men nu sista veckorna har hon spurtat iväg och blivit mycket högre bak.

Tråkigt med skadan, hoppas att det inte är något allvarligt!

Åååh så fin! Välkommen till tråden!

Tråkigt med alla skador också den nya nu när det skulle vara härligt sommarlov... Hoppas det inte är nåt allvarligt så att hon blir bra snabbt! :) Var det nån som hade bråttom ut när dörren gick sönder så? :o

Hippocampus: Härligt sommarlov! :love:

Ottillia: Håller tummarna för att det blir en till 10a-bebis nästa år! :D Också nyfiken på hingstval!

Aliah: Kul att ni också börjar komma igång! :) Han är fantastiskt vacker!

Kiwifrukt: Skönt att hon är så pass trygg att hon kan visa vägen! :)

KL
Här är det ösregn idag! Men vet ni!? ETT UNDER HAR SKETT! Kaptenen står under träden när han inte äter eller busar! :D Lilla nordisen däremot lägger sig och sover mitt ute i värsta regnet, han verkar tycka det är skönt. :D Imorrn är det dags för betessläpp! Jag har nog hittat det goaste betesägaren verkar det som, en gammal farbror på 80+ som är så himla överlycklig över att hästarna ska komma! :love: Pratade nyss med honom och sa att det verkar bli åska och dåligt väder imorrn, då tyckte han att vi kanske hellre skulle släppa dem på lördag fm istället. Så vi får se hur det ser ut på väderleken helt enkelt! :)

Ikväll blir det hovslagarbesök iaf. Hästarna får komma in några timmar och torka innan hovis kommer. :)

han har lärt sig lille kaptenen!! =)

Common Sense blev till slut valet. Velade väldigt mkt men magkänslan fick till slut avgöra. Sitter på händerna för att inte ringa stationen och fråga hur allt går. Vet ju att hon nu troligtvis går i hage med andra ston och har fått en hormonspruta under dagen. Så det har ju inte hänt något ännu. :P

Det där med ridhusdörren.. Hon såg något spännande utanför och glömde helt enkelt att stanna! Så går det när man är fokuserad på något helt annat men hon lär förmodligen inte göra om det :p Det var tur att hon bara kom travande mot dörren och inte i full galopp, för då hade hon nog brakat igenom hela dörren :)

Riktigt söt polle,ser väldigt snäll och trevlig ut! Och en till olyckskorp i tråden ser jag. :p

*Peppar peppar* så har inte Orvar varit skadad på få se nu... Snart 2 månader,måste vara rekord! (Nu lovar jag att jag har en skadad häst innom några dagar bara för det...)

Jisses! Ja så kan det gå!

KL
Nu har hovis varit här. Tja, jag blir alltid så deprimerad efter hans besök. Om nån vill donera fyra hovar tar jag tacksamt emot dem. Döda eller levande, vilket som är nog bättre än dessa. :crazy:

Trots att jag var galet motvillig och väldigt skeptisk lyckades hovis övertala mig att ha honom barfota. Han vill kort sagt försöka få upp hovkvalitén och tror att det blir bättre utan skor, vilket jag i stora drag håller med om. Jag har alltid varit för att ha hästarna barfota, men Kaptenen har ju fötter av frigolit så de går ju bara sönder så fort han rör sig känns det som. :( Han har riktiga skitfötter.

Jaha, så nu går hästen barfota runt om för första gången på typ jättelänge. Imorrn eller på lördag åker han på bete, dvs jag kommer inte kunna ha samma stenkoll som här hemma. Han går bara en kvart hemifrån så det är självklart att jag kommer åka dit ofta, men ni vet ju hur det är... Här hemma ser jag honom så fort jag går ut och kan kolla fötterna en gång i timmen, där blir det väl typ varannan - var tredje dag. Betesägaren har lovat att kolla, men återigen, ni vet ju hur det är... Kontrollfreak? Jag!???

Så nu hoppas jag att fötterna håller ihop... En rasp ska medtas till betet och läggas på bra plats så jag har den där. Hovis går på semester i mitten på juli så jag tänkte försöka tjata ut honom till betet innan dess, jag törs faktiskt inte vänta i två hela månader, för då är det garanterat för sent och hovarna kommer vara söndertrasade för all framtid.

Hovis jobbar på kliniken och har nån specialutbildning för föl och går nu en till utbildning. Där hade han visat bilder på Kaptenens fula fot för både hovslagare och veterinärer som inte hade några direkta idéer. Det gemensamma var att vi skulle ha gjort en röntgen på hovarna för att säkert veta hur det ser ut där innanför. Så till hösten när det är dags för aktivering igen ska vi åka till kliniken, röntga framhovarna och sätta på nåt beslag som både ska vara bra för hovarna och för att försöka undvika att han hela tiden trampar av sig dom. Vette fan vad han skulle kunna hitta på, men jag litar på min hovis, annars hade aldrig hästen varit utan skor nu.

Ja just ja, det hittades en gammal utläkt böld i vänster bak. Jag tyckte väl att han stått och vilat det bakbenet väldigt mycket, men jag hade aldrig i livet kunnat gissa på en böld... Jag har ju tillochmed tryckt med visitertång utan reaktion. Jippie, hej vad jag känner mig värdelös just nu! :banghead:

Dessutom var ju hästen dyngblöt när jag tog in dom några timmar innan hovis besök så han skulle få fleecetäcke och hade heeeeelt glömt bort vad det var för nåt och försökte fly ut genom boxväggarna. Suck... En parentes: Lilla nordisen har superfötter och skötte sig alldeles strålande från början till slut. Jag är spyless på dessa #¤&%/!#¤ plasthästar!

Hästarna gick ut för typ en halvtimme sen och nyss var det fullt dån ute när de rejsade för fulla muggar. Han klev säkert på en sten så en hov gick av på mitten. Bergis.

Ber om ursäkt för sjukt negativt inlägg, nu ska jag gå och svära av mig nån annanstans.

:arghh: :arghh: :arghh:

Senast ändrad:

Fy tusan vad han har problem med sina fossingar, stackaren!

Har du provat olika pulver sorter tro? Alltså för hovar.
Min medis hade något till min ena när det var som blötast i hagen och hovarna var helt otroligt super dåliga, detta funkade faktiskt väldigt bra!

Helt klart värt och prova tycker jag, vet att City gross säljer det, det kostar lite mer men man ger ju inte så mycket av det.

Kanske något och kolla upp?

Delvis kl.

Jag ska också röntga Miraz snart, då är det knän, kotor och haserna som ska kollas för att få veta att hon är UA på allt.
Sedan får man se om det blir någon betäckning längre fram eller ej.

Det hinner hända så mycket på 1år, men jag kommer inte betäcka till våren utan isåfall året efter det :o
Nästa år ska jag satsa på utbildningen utav henne, när jag fått hem henne vill säga :)

Imorgon är det fredag och jag hoppas jag kan få darlingen min att åka ut på lördag till dom en sväng, då ska det vara uppehåll här faktiskt men kommer det regna så skippar jag det faktiskt. Kul och pussa och krama en blöt häst, nä!

Han har ätit steel-joint (på rekommendation av hovis) i 1,5 år. Inte betstid dock, men hela den installade perioden. Usch, jag är så less...

kl.

Ååååh, får jag också vara med i denna fantastiska tråd?

Måste bara säga att gud va fina hästar ni har, och va långt ni har kommit i utvecklingen! Grymma!

Själv har jag en liten plutt som är renrasig New Forest, mamman heter Queens Eliza och pappan heter Jazz. Själv heter han King Louis men kallas bara det sistnämnda till vardags.

Vi har kommit så långt att jag har suttit på honom 6 gånger, och det går kalas. Promenerar så ofta vi hinner, och då sköter han sig jättebra! Idag träffade vi på en lastbil, en flakbil, fem vanliga bilar och en postbil som nästan körde på oss. Vem tror ni står helt lugnt och bara tittar? :p

Närmsta utmaning blir på tisdag. Då kommer hovis, och dojjor ska på för första gången. Han tycker inte om när man lyfter bak, så nu ska bara fram på tills vi har övat lite mer.

Juste, så här ser han ut:

Tråkigt att han har så dålig hovkvalitet :( Dora har inte heller speciellt bra hovar men fixar ändå att bara ha skor fram änsålänge. Dessa porslinshästar! Annat är det med kallbloden.

Jag ska åka till Finland och röntga Dora nu i slutet på sommaren/ hösten beroende på hur mycket vi hinner lastträna. Det finns endast en bra anledning att bo i norr - det är nära till finlandsveterinärerna! ;)

Delvis kl
Funderar på om vi ska satsa på kvaliteten eller betäcka nästa år.. Är så sugen på att betäcka till sommaren! Har dock ingen aning om vilka hingstar som kan vara ett bra alternativ. Har mest hållt på med arabavel tidigare så detta är helt nytt. Har ni några tips på hingst?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/227481-damour-swb

Vet du, jag hade ju också hovslagaren i förra veckan och hon hittade två utläkta hovbölder på min C-ponny, en på varje bakhov. Jag har också sjukt dåligt samvete för att jag inte har märkt det, eller ja, självfallet märkte jag att hästen var halt men med en 26 år gammal ponny som gått med rätt tunga ryttare innan mig och dessutom tävlat allsvensk hoppning så är det inte speciellt konstigt om hon går illa ibland, och det gick över på två dagar, så vi tänkte inte mycket mer på det. Det har inte kommit var eller någonting, hon var heller inte varm i hovarna eller hade högre puls (det är fånghästen, så vi har örnkoll på henne egentligen), hovis sa att det är fullt möjligt att man som hästägare inte upptäcker en hovböld och/eller att den spricker av sig självt och läker ut. Du ska inte ha ångest, även om jag förstår hur du känner dig!

Och du, jag hade en medryttarhäst i tidernas begynnelse som hade dålig hovkvalitet (det var ändå en fjordhäst, så det var inget porslin så ;)), hon åt biotin. Det hjälpte på henne. :)

Välkommen! Vad roligt med en till new forest i tråden, jag har en efter Rodlease Dancing Gold. :) Din ponny ser riktigt fin ut (och så smal, min ser mer ut som grodan boll efter ett par veckor på bete :banghead:).

Jag ska åka till Finland och röntga Dora nu i slutet på sommaren/ hösten beroende på hur mycket vi hinner lastträna. Det finns endast en bra anledning att bo i norr - det är nära till finlandsveterinärerna! ;)

Delvis kl
Funderar på om vi ska satsa på kvaliteten eller betäcka nästa år.. Är så sugen på att betäcka till sommaren! Har dock ingen aning om vilka hingstar som kan vara ett bra alternativ. Har mest hållt på med arabavel tidigare så detta är helt nytt. Har ni några tips på hingst?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/227481-damour-swb

Men du, nu känner jag igen stammen. Köpte du henne från Umeå?

Idag har jag ridit Adrielle för min tränare Marc. Vi har ju inte hunnit träna sådär jättemycket sedan förra gången men hon skötte sig mycket bra. Huvuddelen av passet arbetade hon i väldigt trevlig form och det var lite lättare för henne i höger varv än vad det var förra gången.
Däremot provade hon både att stanna och att försöka "tjuvta" tygel genom att tvärsträcka fram huvudet några gånger. Rena unghästgrejer helt enkelt. Men hon är rätt lätt att korrigera och det märks klart att hon fattade mer den här gången. På söndag är det dags igen, jag hoppas så att jag får någon att ta kort!

Hon blev väldigt förtjust i tränaren som hade ett äpple och fick återigen mycket beröm för sina fina gångarter. Jag är så glad för att hon känns både skön och taktmässig att sitta på, hon känns också väldigt stor under mig trots att hon bara är drygt 1.60.

Åh! Jag känner stoet (mamman) sedan tidigare, känner hennes tidigare ägare och stod i samma stall som dem innan hon såldes. Mycket fin och trevlig :)

Kl
och nu när jag ändå skriver så kan jag passa på att säga att Rozalie är tjockare än tjockast på betet! :cautious: Hon har vilat sedan 3års och kommer att vila iaf augusti ut med, kanske längre.. vi får se när jag tar hem henne igen. :)

Läser och följer vad ni skriver, men uppdaterar inte så mycket själv nu när R vilar.

Åh! Jag känner stoet (mamman) sedan tidigare, känner hennes tidigare ägare och stod i samma stall som dem innan hon såldes. Mycket fin och trevlig :).

Vad roligt att det finns någon som känner mamman! Har ingen aning om någonting från stosidan. Men kul att det var en fin och trevlig häst, det låter lovande :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar