10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag kommer ta på munkorgen på min imorgon, då flyttar de upp på det riktiga sommarbetet och där är betydligt mer gräs än i den hagen de går i nu. Beroende på hur mycket det kommer regna och hur mycket de äter av så är den preliminära planen att hon slipper den igen efter midsommar, men hon har gått upp rejält de här veckorna på bete, jag får inte runt sadelgjorden längre. :o Nu lånar vi fullblodens 120-gjord, och det känns förfärligt. C-ponnyn har alltid kunnat ha 110, och hon är egentligen mycket grövre än vad lillan är.

Jag har min själv sen i torsdags, och det känns helt osannolikt att det är samma ponny som jag köpte. Bortsett från att hon tjurade till igårkväll när vi red i paddocken tillsammans med fyraåringen så har hon skött sig alldeles prima. Idag var vi ute och red tillsammans med den 21-åriga varmblodsvalacken hon går tillsammans med, tänkte att det kunde vara ett stabilt och bra sällskap. Han fick däremot nervöst sammanbrott deluxe, så lillan fick gå först förbi det farliga stället, och även om hon fnös lite så gick det bra. Farbror varmblod tyckte däremot att det var skitobehagligt och ville knappt följa med när hon gick först heller. Hästar...! :meh:

Tack för ditt svar.
Det är så himla svårt och veta ang munkorg när jag inte är van med det.
Nu tog jag och köpte en för säkerhetsskull liksom, hellre så än att riskera något med lillan i och med att hon faktiskt varit överviktig.

Vem vet, hon kanske inte ens behöver den mer?
Fodervärden vet betydligt mer om det då dom ändå haft en med munkorg förr i tiden så hon vet nog vad hon gör men nog blir man nervös för det.

Absolut ska jag komma ihåg bilder om jag kommer iväg, men det blir nog inget på henne och mig för jag antar att jag kommer ha publik när jag är där ;) hahaha

Känns iaf bra att allt går framåt och bra, hade iof inte trott något annat eftersom hon är världens bästa :o
Min snutta!

Självklart lämnar jag inte tråden, mig blir ni inte av med ;)

Det är precis samma anledning som gjorde att jag köpte min. ;) Min C-ponny har fått åldersfång, men B-ponnyn hade det flera gånger i relativt unga år (jag tror han var elva första gången), och det är skit att få det på dem så tidigt, sen är varenda sommar ett elände efter det. Eftersom min hästs mamma och syster båda hade det förra sommaren, och som jag har förstått det så dog hennes mormor i sviterna av ett fånganfall, så finns det i generna, och då tänker jag att det inte går att vara nog försiktig.

Ny i tråden och hoppas ni inte har något emot det :) Har suttit och läst igenom hela tråden - och Gud så fina hästar ni alla har. Jag blir så inspirerad!

Och så en kort presentation: Jag är 21 år, hållt på med hästar i princip hela livet. Hade en tidtravare förut som jag hade från tre års ålder, tyvärr fick hon somna in i februari detta år. I april köpte jag min nya häst. D'amour, Ett sto född -10 efter Belamour. Hon var inte gjord så mycket med när jag köpte henne men hade promenerat med ryttare.

Coolare unghäst har jag inte träffat! Andra gången vi longerade fattade hon exakt vad hon skulle göra (första gången backade hon bara).
Vi har inte kommit så långt i utbildningen då vi haft en del bpekymmer på kort tid. Bland annat varit på kliniken och dragit ut tänder, haft en ordentlig förkylning som enbart visade sig i väldigt hög feber, tappskor osv. Men nu verkar vi vara back on track igen!*peppar,peppar*

Ska se om jag minns hur man lägger upp bilder här ;)
null-12.jpg

null-23.jpg

null-9.jpg

Ser ut som att din lilltoka inte riktigt förstått det här med grimma och flyveil :D Välkommen!

Idag blev jag hästlös för en tid framåt. Körde Räkan till seminstation och lämnade henne där. Imorgon ska hon sprutas igång och med lite flyt och tur så semineras hon nästa vecka!

Kan inte vara mer än stolt över henne när lastningen sitter så bra trots 4 veckor av att bara skrota i hagen. Nosade lite och klampade sedan rakt in, jag behövde inte ens en lina runt frambommen utan kunde bara skicka in henne =)

Tack! Nu oroar man sig bara att hon ska tappa den lilla fosterblåsan.. men det gör hon säkert inte ;)

Dressyren, välkommen! Fin häst du har :)

Tack för alla välkomnaden :)

Idag har det varit en mycket dålig dag. Hovslagaren kom ut och slog på en tappsko idag då Dora lyckades trampa av den igår. Hon har varit lite bråkig att sko men skötte sig mycket bra idag!

Sen var det dags för betessläpp.. Hästarna var väldigt glada och min lilla tös tog täten direkt. Däremot överskattade hon sin förmåga att hålla koll på benen och gjorde världens vurpa! Skon som blev påspikad timmen innan lossnade igen (såklart!) och lillhästen är väldigt halt :( Sitter och ser på filmen från betessläppet om och om igen och försöker se vad som gick snett/ vart hon har skadat sig. Lilla hästen :(

null-34.jpg

null-38.jpg

Hon kan ju ha sträckt sig högt upp i en muskel och då blir det rätt diffus hälta!
Skittrist när det blir så istället för trevligt sommarbete som man ju hoppas på.

Har inte kommit iväg på bete med min 3-åring just för att han är världsmästare på att vricka sina stora tassar :arghh:
Just nu går han med min 30-åriga valack och har SKITTRÅKIGT!!! (anser han). Får se hur jag gör.

Jo hon verkar ha sträckt sig ordentligt :/ onödigt när vi just kommit igång ordentligt efter alla sjukdomar mm.. Sånt som händer. Equiterapeuten kommer ut på söndag så ska be han kika lite om det nu inte blir mycket värre så vet måste komma ut.

Ser på bilderna jag la ut att min är väldigt hög bak, hon växer så det knakar! Växer era hästar så jämnt som det ser ut på bilderna?

Tråkigt att hon blev halt det allra första på betet.

Min har växt jämnt o fint hela tiden, hon har aldrig varit överbyggd. Alltid lite övergödd dock ;)

Heller övergödd än för smal :p

Hade nästan förträngt vad som hände sist vi löshoppade för någon dag sen.
null-43.jpg

Välkommen hit! Och vad tråkigt med skadan. Jag kan tänka mig att en helt ny sko som inte hunnit slitas lätt blir hal på gräs. Hoppas att det bara är något muskulärt.
Adrielle är klart högre bak, nu hoppas jag att framdelen hinner ikapp. Var och kände igenom henne idag på morgonen och ingen puls i sikte. Våra har gått på helbete sedan tisdag och före det har de under 14 dagars tid fått beta dagtid. Jag hoppas att detta ska räcka! Ingen puls i alla fall (jag är ju lite fångskadad efter att ha haft en fånghäst tidigare i livet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar