10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad roligt att det går så bra! Hoppas på bilder på söndag! :)

KL
Idag åkte Kaptenen och Balder på bete. Kaptenen är gratis för avhämtning för den som råkar hitta honom.

Han skulle då rakt in gå in i nån transport. Vi lastade Balder först, tänkte att åsnan kanske hellre skulle kliva på då, men icke. Drog en lina ett varv runt bommen men det enda vi fick ut av det var en stressad häst som slängde sig för allt vad tygen höll och gjorde en fin bakåtvolt. Mitt i allt drog han sönder mitt finger så det blev blod över hela handen och underarmen - yeey. Blev less och drog på en jacka över huvudet, då gick det ju bra.

På betet klev han snällt ut och tassade försiktigt ner i hagen och fastnade sen med huvudet i gräset. Det är en ganska liten hage men med MASSOR av mat! När det är slut där finns en till lite större plätt med typ lika mycket mat en liten bit bort, så det blir nog alldeles perfekt att hämta hem dom i slutet på juli, då finns det mat så det räcker här hemma igen.

Lite mobilbilder blev det!

IMG_20130614_162454_zps7163f416.jpg

IMG_20130614_162355_zpse1aeb988.jpg

IMG_20130614_162350_zps68d5ac16.jpg

Ska dit imorrn en sväng och kika fötter och ta med en saltsten.

Åh ett sådant härligt bete! Vad det det du fick utan att behöva betala för det? det hade jag varit nöjd med ;)

Japp! Helt gratis! :) Gubben som har det har stängt hage själv och ställt i ordning vatten och el och allt. Jag och sambon har verkligen försökt få hjälpa till men han vill icke ha nån hjälp. ;) Jag frågade hur jag skulle starta vattnet för att fylla på men det sa han att det skulle han fixa. Jag har förklarat om Kaptenens frigolit-fötter och han sa att han kommer titta till dom flera gånger om dagen så han ska kolla fötterna varje gång. Han var så glad när hästarna var ute i hagen, ögonen bara tindrade och han hade ett stort leende på läpparna! Han har haft nordsvenskar förut om åren och är väldigt förtjust i Balder, jag är mer än nöjd över att de får stå där. :)

Fina hästarna :)

Ja det där betet ser absolut inte dumt ut!
Där kommer dom må och trivas.

Trist med lastningen, han som varit så duktig nu när du tränat med han.

Så perfekt med gratis bete som någon annan stängslar! Men nu måste det bli ett slut på kullerbyttorna, han verkar ju ha fler liv än en katt! Håller tummarna för hovarna men någon gång måste man ju våga även om det känns skrämmande utan skor på en höst med dålig hovkvalite

Men du, nu känner jag igen stammen. Köpte du henne från Umeå?

Sitter här helt själv på jobbet och blev väldigt nyfiken.. :) Har du träffat min häst hos tidigare ägare eller vet du bara vem det är? Alltid roligt om andra vet något om hästen, har ju som sagt bara ägt henne i knappt två månader.

Sånt där bete skulle Orvar behöva! Vi har ju dessvärre mycket "skräp" på vårat bete,massa smörblommor,sen ligger det ju i en skogsdunge,så är ju inte så mycket kräm i gräset,utan mer skogsgräs,tror inte Orvar lagt på sig ett gram trots att han har gått där i 2 veckor nu... :meh: Aja,han har då inte gått ner iallafall,utan hållt sig vikt som jag lyckades få upp någorlunda iallafall.

Jag hade ju tänkt att sätta igång han ordentligt nu i veckan som varit,men det får bli efter midsommar i stället. Min mans syster med familj är ju här och hälsar på 10 dagar och åker hem den 25: de, dom bor på irland,så vi träffar bara dom en gång om året,alltså 10 dagar över sommaren. Sen kom min bror hem från Malmö nu på "sommarlov" i går också,plus att vi ska ha lite tillställning här hemma över midsommar så tiden finns liksom inte! :crazy:

Vi var iallafall ut på en skrittur förra Fredagen,släpade med mig gubben ut på en av stallägarens hästar,var lite nervös över hur det skulle gå,Orvar hade ju inte gjort något mer än att gå i hagen på över en vecka,och mannen är ju inte så ridvan,så det är ju kört om Orvar skulle dumma sig och dra iväg,lika om mannens häst skulle dumma sig så kan ju inte jag vara särskillt bra stöd med en ovan tre-åring,men det gick hur bra som helst. Funderade först på att låna en till häst av stallägaren så vi hade två trygga individer om det skulle bli något,men jag vill ju rida Orvar när man väl tar sig tid,och det gick som sagt kalas! Han skötte sig nästan bättre än andra pållen som är strax över 20-strecket! :p;) Det enda han gör är att han plöjer på som sjutton sista sträckan innan jag hoppar av,vi måste gå över en åker då,och tydligen så vill han leka att han är en fri själ då! Varje gång vi gått där så börjar han slänga med huvudet och vill dra ut mot åkern,takta nått steg och stövla på. Nu gjorde vi massa halvhalter,och stannade till några gånger,då kom han tillbaka till verkligheten ganska snabbt! :p

I dag var jag ut för att kolla så han levde,inte varit där nu på några dagar (Stallägaren kollar dom minst en gång om dagen,plus alla andra som är där kollar över lite snabbt så allt står rätt till med alla hästar) men precis när han kommit fram till grinden började det spöregna,så fick ta upp mitt paraply,sen såg jag bara en gul rumpa som for i full fart bort mot horisonten,trumpetandes! :meh:

Hade ingen lust att stövla efter då jag bara hade tygskor på mig,hade blivit genomblöt,men av det lilla jag hann se så var det inte ett endaste småsår ens,och han var definitivt INTE halt,han travade runt mitt i hagen med svansen i vädret och fnös för fulla muggar... Så jag han inte ens klappa i dag innan han försvann! Knäpphäst! :p

Haha! Jag riktigt ser det framför mig! "Hej matte... oooooaaaaaa ett moooonsteeeer!!!" :laugh:

Jodå, det är ordentlig kräm i det här betet. Hoppas båda hästarna får plats i transporten när det är dags att åka hem. :p Dom kommer rulla fram! Här hemma har jag sånt bete som du beskriver och de har ju gått upp i vikt bara av det... ;) Har varit lite orolig för fång på Balder men har inte sett några tecken och nu är han ju ordentligt invand här hemma sen flera veckor så jag hoppas det går bra. Alltid är det nåt man ska oroa sig över... :crazy:

Sar: Ja han verkar ju iaf tro att han är en katt... Nu fick jag en halsrem av betesägaren (försökte få betala för den också men han är riktigt tjurig gubben ;)) så i höst ska knäpphästen få lära sig vad den betyder. Balder vet mer än väl och han stövlade in i transporten direkt han kände att det var nåt mer på nacken, han fattade direkt och bara knallade på utan att jag behövde sträcka nåt rep alls. Det knepiga är ju att Kaptenen mycket väl vet att är man uppbunden kommer man ingenstans. Men han kan visst inte dra den parallellen till när han blir ledd eller kring transporten. Han har helt enkelt insett att han är starkare än mig... :meh:

Haha,ja,det var ju så! " Matte? MATTE! :love: Åhh vad kul att du kommer! :confused: Öhh,vad exakt gör du,vad är det där? O_o Ghaaaa,marsianerna anfaller,detta är slutet,spriiiiiiiiiing så fort mina fyra ben bär,mot horisonten alla vänner!!!!!!!!!!!!! :eek: :nailbiting:"

För övrigt så har jag slösat alldeles för mycket pengar i dag... "Min" hästsportsbutik hade ett-års jubileum i dag,skulle bara ha ett par enkla ridbyxor (kostade från 199:-),tyvär då så var det även schabrakrea... Och jag är en riktig sucker för schabrak.. Ridbyxorna fanns dessutom inte i den färg jag ville ha helskodda,så jag fick bara lov att köpa den färgen jag ville ha PLUS ett par helskodda i annan färg! Men,men,fick ett HV-polo schabrak,ett par helskodda ridbyxor,ett par enkla tyg-knä-skodda ridbyxor,en tvättsvamp,och ett hundhalsband för 700:- Wiiie!

Senast ändrad:

Hahaha. :D Jag ser det framför mig! :D

KL
Idag åkte jag och sambon och kikade till hästarna på betet. Blött och regnigt hela dagen så jag förväntade mig att hitta en frusen åsna, men det var inte så farligt ändå. Ganska varmt ute och ingen blåst så det hjälper nog. I hagen finns en ganska stor cementplatta där vattnet står, perfekt att kolla fötter på den! Än så länge är det inget trasigt men stackarn kan ju knappt gå på annat än gräs... Hoppas det blir bättre åt honom snart, plutten... Vi satte upp en saltsten också vilket tydligen var jättegott, de har varit utan hela två dagar. ;)

För övrigt är han inte gratis längre, han gnäggade åt mig när jag ropade på dom! :love:

IMG_20130616_180044_zps1d4dac89.jpg

*kl*

Idag red jag kurs på Adrielle igen. Hon gick i en väldigt trevlig unghästform (tyvärr ingen som hade kamera) nästan hela passet. Hon fattar väldigt snabbt och tjafset i munnen är i princip helt borta. Och så galopperade vi inne för första gången. Ärligt talat kändes det som att jag var i luften nästan konstant ett tag (hon bockade rätt rejält) men vi fick också några riktigt trevliga steg och oj, vilken fin galopp hon har!!!:love:

Ett hörn blev plötsligt farligt så min tränare satt upp en sväng. Hon var nog egentligen inte rädd alls men hon är lite av en "tough cookie", det gäller nog att hålla henne lite kort så att hon inte tror att det är hon som bestämmer. Lite överraskande för mig som är van vid känsliga valacker...:D
Det var också överraskande att tränaren inte alls såg stor ut på henne (trots att det är en lång karl), jag måste nog ta och mäta henne!

Känns mycket lovande det här, jag var högröd i ansiktet och väldigt svettig (jag hade ju dessutom ridit en häst före!) men det kändes kanon. Jag är verkligen glad och tacksam över att ha möjlighet att rida för en sådan fantastisk tränare som kan ge mig hjälp och stöd så här i början.:):bow:

kl.

Hur gör ni när ni rider ut med era? Vågar ni er ut själva, eller väntar ni tills ni har sällskap (det måste väl vara någon som inte har möjlighet att rida med andra, Maja du har väl eget stall t.ex?)?

Jag har bara haft min helt själv sen 6 juni (det drog ut lite på tiden eftersom tjejen som ridit skadade sig, så hästen fick vila någon vecka i maj som de ville ta igen), och vi har bara ridit ut ett par gånger, då i sällskap med en av de andra hästarna i stallet. Sen har jag ridit ett par gånger på ridbanan och longerat en gång, mycket mer har jag ju inte hunnit med en häst som inte ska gå sju gånger i veckan. Att rida på ridbanan själv är inga problem, och är jag osäker kan jag ta med pappa, bara för att ha någon med för säkerhets skull.

Men så var det det här med att rida ut... Jag har fått ett jobb över sommaren, med obekväma arbetstider. Båda tjejerna i stallet jobbar inom vården, med allt vad det innebär i arbetstid. Så länge jag har pluggat har jag kunnat vara den flexibla gällande tiderna, jag har kunnat pussla om mitt schema så det passar deras, men det kommer vara betydligt svårare nu. Dessutom ligger jobbet tre och en halv mil enkel resa hemifrån mig, men stallet ligger på vägen, så det är ganska smidigt att stanna där och rida när jag har slutat. Däremot är det inte ett dugg smidigt att köra hem först, och sen tillbaka samma sträcka (två mil enkel resa till stallet) för att rida lite senare. Mina obekväma arbetstider gör det också svårt för pappa att möta upp i stallet och gå med till fots, i och med att han jobbar måndag-fredag, kontorstider, men i nödfall är det en lösning. Hur gör ni? Vågar ni er ut? Hästen är relativt lugn ute, sett till sin ålder, men hon kan vara tittig och hon är inte helt trygg med tyngre trafik.

Både kul och sorgligt att läsa om era -10 or

Minns mins mitt sto född 2010 som somna in som 1 1/2 åring.

Men som sagt jag gläds åt era framgångar:)

Jag har varit ut själv,dock har vi bara skrittat än så länge. Visst blir han lite osäker och ska glo på allt i början,men sen slappnar han av. Ett tips är att gå/rida med sällskap samma vända många ggr så hon får glo av sig om du är rädd att det ska blir för läskigt.

Problemet med Orvar är ju att få han av gårdsplanen själv! Och ute finns det väääldigt dåligt med "pallar",och eftersom han KAN "explodera" vid uppsittning så vill jag inte sitta upp vart som helst,finns en bra sten 10 min från stallet,men är borthugget massa sly runt den,så det sticker ju upp säkert 50 spetsade pinnar på 10-20 cm långa,där vägrar jag sitta upp,tänk om han börjar bocka som en galning där och gör sig illa,eller om man åker av med en väldans fart,då blir man garanterat spetsad... :nailbiting: Så jag lär ju hitta först en bra "pall",sen ska det vara bra runt omkring den också... Funderar på att ställa ut en pall på något bra stället i skogen. :p

Ha med mobil,och ha gärna nån du kan ringa/säga till att nu rider jag iväg,och har jag inte ringt/smsat inom en timme så kan det ha hänt något,prova att ringa då. Så man inte blir liggandes i flera timmar någonstanns,för en egna mobil hjälper ju bara om man är vid medvetande + att man kan röra på sig så pass så man får upp den.

Även vändan du ska rida så folk vet vart dom ska leta om det skulle bli något.

Vad roligt att läsa! :) Men jag fortsätter tjata efter bilder. ;)

Kiwifrukt: Jag har eget stall ja. :) I början när Kaptenen var helt ny med ryttare så inväntade jag sällskap. En kompis eller syrran som kunde hänga med ut på farbror nordis. Sen när han blev mer van har jag gått med honom på väg bort och sen ridit hemåt. Han är ju mycket tömkörd ut i naturen så på så vis är han ganska van redan. Till hösten blir det väl att gå framåt utifrån samma princip. Börja med att rida med sällskap och sen mer själv. Jag har ju varit ut en kort tur och ridit direkt hemifrån men det var bara längs en kort väg runt gården. Det kommer bli spännande. :p

Det där med mobilen skriver jag under på! Jag or alltid noga med att tala om för nån vart jag ska och hur länge jag blir borta. "Har ni inte hört ifrån mig innan dess så måste ni kolla". Viktigt!!!

KL
Jag har aldrig ridit ut med någon annan. Min häst är riden ca 15 gånger och 3e gången jag satt på henne galopperade vi ensamma på en rak grusväg :) Sen har vi galopperat ensamma i skog osv också för att testa framåtbjudningen. Hon är inte helt trafiksäker, men det kommer väl.

Nu är hon ännu på bete, 5 veckor har hon gått nu och ska vara det till september/oktober. Skorna drogs förra veckan så hur sugen jag än blir på att rida ut henne kan jag inte eftersom hon är lite öm på grusväg. Så nu kan jag inte förstöra hennes semester :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar