10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ang ömfotad så har jag bestämt att det får bli skor fram nu på Orvar också... :cautious: Vi red en sväng i dag,och hovarna vart flisiga,samt att han ömmade mer än han gjort innan. Var meningen att jag skulle rida han i morgon också (Har en kompis på besök som lånar en av stallägarens hästar nu när hon är här) men efter att ha velat lite så får han faktist stå tills hovis varit här,jag vågar/vill inte rida han med dom där fötterna som var efter ridningen i dag. Skittråkigt då jag hade längtat efter att vi kunde rida på lite nu under kommande helg,men icke. Förstår inte hur det kunde vända så här,han har ju i princip bara stått i hagen! :(

Det enda positiva med det här är ju att jag iallafall slipper fundera på hur jag ska göra! Får se om jag får tag på hovis i morgon,så får jag förhoppningsvis en tid till nästa vecka,lite rädd att hovis har semester nu bara... :crazy:

Vart en massa mys i dag iallafall! :love:

1002972_10200542804626823_111738471_n.jpg

1005067_10200542802906780_1456081204_n.jpg

Yeeeeey,fick tag på hovis på första försöket,så nu har vi en tid nästa Fredag! :bump::banana: Så nu får man börja nojja för tappskor,trasiga hovar efter dom trampat av sig skon dumt osv osv. Skor bra fram till att börja med så får vi se. Bakhovarna är stenhårda och jättefina fortfarande iallafall,så jag hoppas dom håller,annars så får vi väll sko där också.

Ska bli spännande att se hur han reagerar vid första skoningen,jag skulle bli förvånad om han stog som ett ljus om vi säger så! :p Ska även bli intressant att rida honom sen med skor,förhoppningen är ju att steget blir mycket bättre också.

Mina mål med Nixi är att jag själv ska hoppa någon 120cm hopp och rida någon dressyrklass =) Sen vill jag ha någon duktig ryttare som kan tävla henne högre, då jag är en fegis ;) En hållbar häst som man har skitkul med! =D Hon är ju redan nu en dröm att rida så jag hoppas det håller i sig tills efter avvänjning av fölet =) Hon kommer bli kvar här hela livet, precis som min andra tävlingshäst som nu är 14 år och uppfödd här på gården. =)

Så fina =)

Delvis kl.

Jag har en fråga till alla er som ger kraft osv.

Nu vet inte jag hur höanalysen kommer se ut till hösten såklart men tänkte iaf fråga vad ni ger era hästar?

Detta är mer en fråga om min 08:a nu men hoppas det är ok.
Jag ska köra igång henne lite hårdare med träning nu och jag tror hon säkert kommer behöva något tillskott trots hö så att säga.

Kommer som vanligt köpa in B och E vitamin i pelletsform, så praktiskt!
Men har funderat på huvudkraft, Krafft muskel, är det något som kan funka vid lite hårdare träning av henne?

Tanken är att vi ska försöka träna för instruktör ca 2-3ggr/mån i dressyr, men det kan givetvis bli något pass utan tränare trots det.
Sen ska jag ev börja hoppa mer regelbundet med henne och ev även åka iväg på små tävlingar och träningar också.

Hört mycket gott om just krafft muskel för unghästar och som tränas aktivt så att säga men jag vet ej?
Innan har jag kört med protein +.... Detta med kraft är ett stort ämne och som sagt så är det svårt och säga innan man har analys men om man spånar lite :)

Jag kör alltid med hel havre och grönpellets. Grönpellets är nästan som lusern, bara lite annat gräs med högt näringsinnehåll. Hur mycket beror på hur analysen ser ut. Blötlägger pelletsen.

Muskel är ju ett proteinfodermedel och man brukar ge runt 0.5 kg av det (eller mindre). Det handlar ju ofta om att grovfodret har för dåligt med protein om man ger det. Känslan jag har, iaf här nere, är att det inte blir så dåligt grovfoderår i år. Men man vet ju aldrig.
Min häst äter inte muskel, det är äckligt säger hon. Det kan smaka ganska skarpt. Pellettsen är stora och hårda.
Muskel är väl också ett tillskottsfodermedel tror jag.

Behövs det mer protein kan du titta på soja (dock är jag inte förtjust i det pga miljöpåverkan) eller rent potatisprotein.

Svårt och vet redan, men annars kan du ju kolla på kraffts andra produkter, om du nu vill ha de märket.
Annars kan du kolla på hippo alfa, det är smakligt.
Alfan kan inte mäta sig med muskel i proteinmängd såklart men är ju ett alternativ om du inte behöver så mycket extra protein.

Personligen så kommer jag fortsätta på Dodson Build Up eller Saracen. Kanske jag ska hålla ett öga på Hippo Alfa också.

E-vitamin är bra för muskeluppbyggnad, jag brukar köpa E-selen för att få med selenet.
B-vitamin är inget man behöver tillföra.

Jag behöver också hjälp med kraftfodertips! D'amour vägrar äta kraft, allt är äckligt. Har testat lusernpellets, lusernhack, granngårdens pellets, diverse olika müsli och betfor. Hon är bra i hull nu men då vilar hon för tillfället. Direkt hon sätts igång blir hon mot det tunna hållet.

Pelletsen äter hon ca en näve av och lämnar resten. Lusernhacken kan hon också ta ett smakprov av ibland men ytterst sällan. Ger även glukosamin som jag måste spruta in i munnen.

Hur är hon, är hon en häst som behöver mycket kraftfoder, eller är hon en sån där som inte behöver några mängder? Jag tävlade regelbundet på min C-ponny och red sju dagar i veckan (dressyr två-tre dagar, hoppning en, utritt i minst en-två timmar resten) på henne, då åt hon utöver höet ett halvt kilo Kraft ponny (finns inte längre vad jag vet, så vi bytte till grund, har för mig att det är den blåa säcken?) plus Krafts blå mineraler. Hon har energi så det räcker och blir över, så det räckte alldeles perfekt till henne.

Lillan äter inget kraftfoder alls nu så länge betet är okej (den gamla äter B-vitamin fortfarande dock för sin päls), men vintertid äter hon runt ett halvt kilo havre/dag, enbart. Havren ingår i hyran, mineraler gör inte det, så nästa vinter köper jag till mineraler till henne. På förra stallet åt hon Granngårdens egna mineraler, de som heter Avel, för unghästar och digivande ston om jag inte minns helt fel.

Havre? Min häst äter bara havre. C-ponnyn har alltid varit för het för att fixa det medan hon var yngre, så därför har lillan fått äta hennes diet så att säga, men hon hatar betfor och är inte överförtjust i pellets heller, även om det går ner. Havren älskar hon.

Min förra häst blev helt tokig av havre så jag har faktiskt inte vågat prova ge det till Dora. Kanske kan vara en idé att prova introducera havre, men först vill jag ha koll på att jag kan stanna och svänga ;)

Min är ju också småpillig med maten men du borde testa Build Up från Dodson. Ganska dyrt men bra och gott. Jag har nog inget kvar, annars hade jag kunnat sicka lite till dig.
Hippo Alfa är också ofta något som funkar för de kräsna.

Tack! Ska genast kolla upp det. Har aldrig förr haft en kräsen/ svårfödd häst så detta är helt nytt.

Orvar får havre,lucern (pellets) betfor och kraftss blå mineraler. Betfor började jag ge efter att hans mage krånglade i vintras,dels för fibrerna och dels för vätskan. Får se hur han håller sig i hull sen efter betet,men tror jag kommer lägga till soja också.

Gav förut granngårdens avelspellets (det funkar bra till unghästar också) då han ratade kraft groov pga storleken. Granngårdens är mycket mindre så det var det han började äta,innan ratade han allt kraftfoder,nu äter han nog vad som helst! ;)

Det kan ju hända att hon är en sådan som ävs (alltså blir äcklad) av för mkt mat i krubban. Jag skulle nog prova att ge ytterst lite varje gång, gärna med en annan häst som står och tigger bredvid.;)
Havre tror jag kan passa bra p.g.a. smakligheten, ge bara lite grann och när hon väl äter det så kan du börja tillsätta annat (ex.vis lusern) lite i taget och maskera smaken med havren.

Molin; eftersom vi har fri tillgång på hösilaget så är det oftast bara protein som saknas. Jag kommer att lösa det med att ge lusern, lite havre och mineraler.

Red förresten för första gången med nya skorna. Det spöregnade så det blev i manegen. Nu fungerade det bra med det "farliga" hörnet men någon bakutspark blir det ändå under passet. Jag avstod från att galoppera idag då jag var själv i stallet men nästa gång ska jag sätta på ett fegsnöre så jag har något att hålla i om det skulle bli ett "bockkalas".

kl.

Tack alla som svarat.

Alltså hon är en lättfödd häst bara hon får det hon behöver och hittills har jag alltid haft kanon bra hösilage osv. Bara i början inför hösten eller ev även under betet jag fått stödfodra och då har jag kört på mustangs protein ++ vilket funkat ALLA ggr.

B-vitaminen kör jag alltid på Sakura för hon blir så otroligt känslig i kroppen/pälsen när hon sätter och fäller pälsen, både inför höst/vinter som vår/sommar.
I vintras var hon hemsk hela vinteråret tyvärr och B-vitaminen hjälper faktiskt till väldigt bra för hennes del.

E-vitaminet tänkte jag köra som lite tillskott just för muskelbygge som kommer ske när man sätter igång ordentligt nu.

Havre sätter jag stopp för, hon är sedan en pigg j*vel så det behövs inget extra där ;)
Äh, jag avvakra och ser hur hö ser ut senare, verkar bli ett bra höår även här uppe hos oss, dom flesta har redan slagit först skörden här (nu innan midsommar). Så dom hinner få betydligt mer under detta året.

Däremot har hon börjat tunna ur nu, vet inte om det kan ha med flytten också att göra men gräs finns det i massor här så det borde det inte vara iaf.
Dom springer en hel del mer också iof, stora hagar liksom ;)
Men jag får hålla lite koll helt enkelt.

Såg att jag hade lusern kvar i en säck i en av mina tunnor, men det lär slängas för det har hon stått i 7 månader säckert :o Något min fodervärd lämnat kvar tydligen.
Jaja...

TACK iaf =)

Åhh vad jag hoppas vi får bra höår i år,sämmre än förra året kan det ju inte bara bli... :(

Btw,som ni kanske minns så slog ju korven ur en framtand i April och han sprack ju 5-6 cm,så här ser det ut idag,är ett litet streck som ni kan se åt sidan som är lite rödare än vanliga tandköttet där sprickan var:

1009747_10200559336640113_1684559625_n.jpg

996172_10200559444522810_1452539035_n.jpg

996713_10200559444282804_826984929_n.jpg

Gud alltså vad jag älskar denna häst! Han är min stora kärlek,har aldrig kännt så här starkt för någon häst,han har verkliget stulit mitt hjärta! :love:

Så fina bilder på er!!
Ja du har en riktigt fin häst, du ska vara stolt över han och du gör ett bra jobb.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar