10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

kl.

Förlåt för det korta svaret men var ute i stallet nämligen :p
Ville bara in och se vad ni skrivit innan jag pratade med fodervärden nämligen.

Jag har läst på lite och tror det är som farligast/kraftigast på morgonen/natten då det blir fuktigt osv.
Så jag kommer säga till fodervärden att ha munkorgen av under dagarna men att den får åka på igen på kvällen...

Då var jag lite ute och cyklade =)
halvt kl
Alltså, tanken är ju att Räkan ska vila hela sommaren.. Men jag är så himla ridsugen!! Rider lite andra pållar men det är inte på långa vägar lika roligt som med Räkan... Hur står ni andra ut? Ni som låter dem vila i sommar vill säga .. funderar nästan på att ta en liten skritt-tur innan dygn 20 (vet ju inte ens om hon är dräktig ännu... men i alla fall)

Nu har ju Orvars vilor blivit när det varit tex skithalt,skador,barnafödande,m.m,så jag har ju inte haft några andra alternativ än att låta han stå helt då! :p Nu var han ju vilat i princip hela Juni,så nu märker man att han är lite uttråkad! Tror det är upp till individen,vissa mår nog bättre att få en liten kravlös skrittur,att få se något annat än hagen,medans andra behöver vila helt.

När Orvar har vilat så har han verkligen fått vila,jag knappt ens borstat han,utan han har verkligen fått vara bara,gå in och ut i hagen. Nu har han bara stått och ätit gräs!

Om hon gillar att komma ut så är det klart ni kan ta en kravlös skrittvända,tror inte det kan göra någon skada.

Nu har Korven skor på sig fram,så nu ska vi igång regelbundet under 2 månader iallafall,sen får han lite vila igen. Gick hur bra som helst,som om han inte gjort annat. :D Tänkte rida ut en sväng i morgon,ska bli spännande att känna skillnaden mot när han var oskodd!

En fråga: Brukar dom slå sig första tiden med skor? Tänkte om jag skulle slänga på han skydd i morgon? Tänkte rida alla tre gångarter. Han brukar inte slå sig,men funderade på om dom blir lite "klumpiga" första tiden med skor?

Senast ändrad:

Hur jag står ut? :P Genom att ha en plan, vilja ha en hållbar häst och få tips från proffs. Och så egen erfarenhet.
Vila är verkligen A och O för unghästar. Hade jag inte orkat vänta hade jag inte köpt mig en unghäst. Nu ska jag åka på ridkurs i juli så då försvinner abstinensen :D

Det är nog olika, nu har han ju inte brodd (antar jag ;)) så då kan han ju inte direkt slå sig så farligt när han har bara fram. Annat om han haft bak också. Skötte han sig bra då?

Ottilia: Kaptenen har totalvila hela augusti ut. Det behövs längre vilor för unghästarna, som Hippocampus säger är det ju A och O att de får vila både kropp och knopp. Han fick en klockren avslutning på jobbet genom hans tuffa helg med två tömkörningspass och ett ridpass. Han skötte sig så himla bra då. :) Lite abstinens får man ju, men det är ju bra att längta dit igen. ;)

KL
Idag fick pojkarna flytta från sin beteshage ner till en ny hage nere vi sjön! Åh så underbart fint det är där nere! Fem meter till vattnet, träd och buskar och massor med gräs i hagen. Det rör sig mycket folk där kring båthuset och bryggorna plus att det är sommarstugor och att de gör i ordning vägen vilket ju är helt suveränt! Bara när jag var där for det en bamsetraktor fram och tillbaka hur många gånger som helst och väsnades med grus, precis intill hagen. Hagen är liksom en trekant innanför små grusvägar så det blir så himla bra miljö- och trafikträning! :)

För att komma ner till sjön var det en kort promenad på ca 200 meter längs en grusväg. Kaptenen gick faktiskt över förväntan bra även om han nickade till nån gång när han lyckades kliva på en större sten. Jag raspade nån liten kant på en fot också men det har ändå gått över förväntan att ha honom barfota! :)

Lite bilder från nya hagen, lilla 11an envisades med att vara ivägen. :p

IMG_20130628_105419_zps7c26666e.jpg

IMG_20130628_111523_zpsfff04863.jpg

IMG_20130628_111539_zpsad3a6d76.jpg

IMG_20130628_105324_zps7baaa691.jpg

Som synes är det ju grus rakt ut i vattnet precis nedanför hagen så jag ska försöka bada pojkarna nån dag! Nånting säger mig att Kaptenen kommer vägra... ;)

När den här lilla plätten är nerbetad finns det en till likadan på andra sidan ena grusvägen där vi också ska bygga upp hage. :) Sen fanns det tydligen en till plätt uppe vid betesägarens gård som han ska hägna in bara bonden varit där och slagit åkrarna. Mina bortskämda pojkar...

Näää,inge brodd! :p Han skötte sig hur bra som helst,som om han inte gjort annat. :) Så i morgon blir det en ridtur! :D

Guuuud vilken underbar hage! Åhh,jag skulle också vilja försöka bada med korven,men det finns nog ingenstanns i närheten vi kan göra det... :(

Ang. vila så vilar Nixi fram till Augusti sen kommer hon sättas igång lite smått. Vill inte riskera någon stress nu innan det gått 45 dagar. Och som sagt så gäller det att ha en långsiktig plan med hästarna. Jag har tex en 10 års plan med Nixi ( från betäckning tills hon är 6 år ) Och även om Nixi är superhärlig att rida så låter jag hon vara häst hon behöver en paus efter 3 års-testet =)

Jag har ju dock en tävlingshäst + en gammal ponny att rida samt två 2åringar att rida in så sysslolös är man inte ;)

Angående vila så kommer Fendi vila minst oktober ut, kanske rider jag lite i november- december så länge underlaget är ok, sen får hon vila igen pga att hon är dräktig.

*kl*
Angående vila så blir det ca en månads vila för Adrielle nu. Jag tänker som så att jag nog kommer att köra mellan 2-3 mån arbete ca 3 dagar per vecka och så en längre vila. Min tränare tycker dock att vi svenskar är rätt klemiga med unghästarna och hade helst sett att hon bara stått två veckor... Men jag gör ju det jag själv anser är bäst. Jag tog några kort nu på kursen men jag kan inte lägga in dem än för sambon fixar med vår vanliga dator. Skrittarbetet gick rätt bra nu när tränaren red Adrielle på kursen men traven var mer tveksam. Jag fick därför sitta upp i slutet och då gick det betydligt bättre. Det kändes dock som en bra avslutning inför vilan!

#kl#

Snart hör jag nog hemma här:) "Min" 10:a ska besiktigas i veckan sen är han min på riktigt. Käns lite läskigt, lite skräck blandad förtjusning:nailbiting:. Efter att ägt samma häst i snart 10år (16år är han) så är detta något stort för mig.
Hästen ifåga är inte riden än, har varit sent utvecklad, men mkt hanterad och sadelvan. Tänkte lämna bort uppgiften till någon som vet vad h#n gör.

Men berätta mer! Har du sagt A måste du ju säga B! :D Ras,färg,hur stor,stam,framtida mål vill vi minst veta iallafall! :p

Tja häste är ju inte min än:) Han är dressyrstammad e. Rousseau (e.ferro)- Don Frederico (e.Donnerhall).
Liten tunnis, ser mer ut som en 2åring.
Ca 165cm. br med ett vitt bakben och vita tecken i ansiktet.
Och målet är ju att nå så långt som möligt innom dressyr:) Men får nog ta hjälp på vägen dit av duktig unghästryttare, denna piloten är nog mer medelmåtta:meh:
Han är som sagt inte riden än, men longerad och tömkörd med sadel (har varit lite skeptisk till sadel men verkar tycka att den är ok nu).
Käns lite kusligt med tanke på jag senaste 10 åren ridit en stadig tävlingshäst, men man måste väl våga för att vinna.Eller hur det nu var:crazy:

Absolut!
Hon fyller tre nu i juli och är väl inte så mycket hanterad, så alla grunder från marken har jag fått börja med ordentligt. Hon är drygt 1.70 redan så hon blir lätt en bulldozer om hon redan nu får veta av sin styrka O_o
Hon är väldigt speciell och nyfiken häst. Jag föll pladask för henne då jag åkte och tittade på henne eftersom hon nyfiket snuffsade på hela mig med sin mule och slickade på mig.
Hon är väldigt otålig i det mesta och lite av en busunge i många lägen, men det hör väl till när man är en stor jättebäbis!
Nu har jag suttit på henne tre gånger och hon har redan lärt sig gas och broms. Hon har varit lite halvgalen när jag longerat henne och studsat omkring men sent som igår gick hon som en klocka i både skritt och trav så nu börjar vi avancera oss framåt.
4a04c56434d0da65a78aa47f559e7c2d.jpg

c0cafb98b92f1bdcbd42fc5abaf986db.jpg

9f4c980076b2b3cec60be37498d31587.jpg

Hon är en riktig kelpotta!
67399c3afb8825c4ef153960dce7923c.jpg

ba1c99ffb9e74abc266eb429d66ce097.jpg

Ååh så söt! :love:

TBT: Håller en tumme för att pålle går igenom besiktningen! Vore kul om fler kom till tråden! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar