10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Hörrni, jag har en fråga gällande vila. Som vanligt har jag utgått från att jag har massor av tid på mig, och idag kom jag på att jag visst inte har det, är det inte typiskt att det alltid blir så? :meh:

Bakgrund: Jag har inte jobbat med min häst lika länge som ni som red in redan i höstas/vintras, utan hon vilade helt (gick bara in och ut mellan hagen och stallet, borstades lite samt hovslagarbesök) halva november och sen hela december-mars. 1 april - 5 juni hade tjejerna henne på inridning, red/arbetade ungefär tre gånger/vecka och minst en veckas helt ledigt i slutet på maj när tjejen skadade sig. 6 juni tog jag över själv, och har sen dess ridit/arbetat henne på samma sätt som de gjorde. Utritterna blir lite längre, men rider jag i paddocken är det max 20 minuter åt gången.

"Problemet": Jag hade tänkt att hon skulle få tre veckor-en månads sammanhängande vila antingen typ augusti eller efter treårstestet 7 september (beroende på om hon ska gå testet då givetvis), och sen kommer hon i vilket fall få en längre vila i höst/vinter, minst två månader. Nu är det så att jag kommer jobba ganska mycket i juli och augusti, och jag trodde att jag hade en vaccination i mitten på juli, så då var funderingen på om jag skulle ställa av henne den kortare viloperioden i samband med den. Och då var tanken när veterinären ändå skulle komma ut att titta över hennes mun och dra eventuella vargtänder på samma gång. Nu tittade jag i kalendern och upptäckte att vaccinationen nästan måste ske i veckan som kommer för att inte krocka med jobbet. Egentligen känner jag mig inte tillräckligt säker på henne själv för att ställa av henne nu, jag hade behövt rida henne ett tag till, men samtidigt vill jag gärna att hon får en sammanhängande period vila och sen sammanhängande perioder med träning. Ett annat alternativ är ju så klart att bara ta vaccinationen nu, och ta tandkollen längre fram, men det känns ju samtidigt dumt när veterinären ändå måste komma för vaccinationen? Hur hade ni gjort?

Personligen hade jag inte haft ett upplägg som du har. Hästen har, för min smak, gått alldeles för mycket. Din häst har alltså arbetats 4 månader utan längre vila.

Min häst började ridas i mars i år, reds två gånger i veckan och hade sen vila tio-tolv dagar innan testet den 10 maj. Sen ut på bete till september/oktober.

Hade jag haft din häst hade jag låtit den vara, den måste få chans till att smälta allt. Jag hade ställt av den nu fram till augusti och då satt igång den försiktigt, inte uppsuttet, och sen börjat sitta på den i slutet av augusti.
Eller vad är det den behöver kunna till testet? Är det samma som till "våra" 3års test?

Jag håller med hippo, tycker att hon har gått för lång period och jag tycker också att en länge vila mellan vår och ev höstjobb är viktigt.

Vår lilla reds in i år och har gått treårs utan problem. Hon skulle egentligen åk iväg lite tidigare men jag bedömde henne inte vara mogen mentalt för det så hon fick vänta lite till.

Hon gjorde en månads utbildning i mars sen vilade hon hela april och därefter gjorde hon 6 veckor och gick testet den 12 Maj. Nu har hon vilat sen dess och kommer tidigast att åka till utbildaren i mitten av Juli för att försiktigt sättas igång och gå Rikssto i början av september sen åker hon till skåne och gör en månad hos ryttaren som ska visa henne på championatet i början av oktober.

Det kommer bli 3 - 3.5 månader ( vi låter henne åka lite tidigare, i juli, för att utbildaren ska ha utrymme att lägga in kortare vilor om det skulle behövas) men sen kommer hon hem och kommer få vila hela hösten och vintern för att börja jobba igen februari/mars 2014. Jag tror att hon efter denna höst kommer vara så väl framme i utbildningen så jag kommer låta henne bara vara häst,äta, fisa och mogna under vintern.

Ev blir det betäckning 2014 och isf sätts hon kanske igång lite tidigare och får två kortare utbildningsperioder innan betäckning i maj/juni.

Jag tycker att vilan är jätteviktigt för att de ska kunna smälta det de gjort och för att inte riskera att de blir hjärntrötta och börjar tycka att det är tråkigt. Sen är det givetvis också en tanke på deras fysik, de är växande "barn" trots allt och då tror jag balansen mellan jobb o vila är otroligt viktig.

Men det är en grovhuggen planering, sen beror det helt och hållet på hur hon mår både mentalt och fysiskt.

Vad härliga bilder på er! :)

Kiwifrukt: Jag hade låtit henne vila nu. Du har tid på dig senare, ponnyerna visas väl ändå inte ridna på sitt test?

KL
Hälsade på pojkarna på betet idag. De har ätit upp ALL mat i sin lilla hage! :eek: Alltså visst var den liten, men det var ju hur mycket mat som helst i den! Jisses... Men betesägaren är himla söt och har åkt med traktorn och slagit små bitar och tagit hem gräs i skopan. Traktorn parkerad precis utanför hagen också skyfflas det in mat morgon och kväll, jäkla bortskämda spolingar. ;) (Och fortfarande får vi inte betala honom för besväret, och ingen hjälp vill han ha, jag är visst bortskämd jag också...)
Men nu har vi gått och kikat vart de nya hagarna ska sättas upp. Det blir flera små plättar precis nere vid sjön, hur fint som helst! Där kommer de dricka sjövatten och bli bortskämda av de boende i sommarstugorna intill. Dessutom blir det härligt med miljöträning med båtar och bilar och grejer runt om. Betesägaren har redan fixat så vi har ström, och själva hagen sätter vi upp till veckan. :)

Kaptenen får lite sommarmage på betet och mår himla gott. Såg honom inte halta alls idag, men då gick han visserligen bara på gräset. Den lilla filuren hade visst smitit för gubben häromdagen och följt med ut när han öppnade grinden och skulle ut. Grr... Som tur var hade han snällt följt med in igen. Jag raspade lite på nån fot idag igen men det är ändå runda fina kanter och inga allvarliga sprickor eller nåt, än. Hoppas det får hålla i sig!

Mysigt att klias med kompisen!
IMG_20130623_182309_zpsf68af80c.jpg

IMG_20130623_182339_zpsbd7ce86a.jpg

Tugga morot!
IMG_20130623_182607_zps01a68813.jpg

Orvar "reds in" Oktober, sen vilade han hela November och December och långt in i Januari,sen reds han kanske 8-10 ggr (MAX) i Februari och halva Mars,sen vila andra halvan i Mars tills första Maj då han åkte iväg på lite "igångsättning/repetion",så då reds han hela Maj,sen så har jag ridit honom kanske 3-4 ggr i juni,helt kravlöst lunk i skogen. Nu står han helt tills han har fått på skor fram (på Fredag) ,sen kör vi igång regelbundet med några dagar i veckan i Juli/Augusti,sen blir det vila igen i September,sen planerar jag att rida hela Oktober/halva November och börja kräva lite mer då,sen får han vintervila på minst 3 mån. Sen sätter vi igång sakta och lugnt i Mars med bara lunk i skogen.

Planerar att skicka iväg han på utbildning sen i April/Maj igen också,och sen blir det långvila på bete. Så så ser våra planer ut för ett år frammöver iaf! :D

Så,med andra ord så är han riden hela Oktober,nån enstaka gång i Februari och halva Mars,hela Maj,och nån enstaka gång nu i Juni.

Jag hade satt din på vila nu,4 månader regelbunden ridning kan bli för mycket,är bara bra om hon får smälta det lite nu ett tag. Ska du rida på 3-års? Räcker ju att sätta igång henne ett par veckor innan det i sånt fall bara.

Vilka härliga bilder ni alla har.. Maja_kandi: Din betesägare verkar vara helt toppen :)

KL: Pirayan är i obalans för tillfället. vallacken har förvandlats till en vrålande hingst som ska ha koll på alla brudar som rör sig i området. Alla brudar är hans och nåde den vallack som rör eller står nära dom. Skriker och slår gör han också när han kommer in i stallet eller kommer tillbaka till hagen och alla brudar springer som tokar mot honom och brunstar och har sig.... Suck.. Nu kan han inte längre gå med resten av flocken utan ska få byta hage och gå med 2 andra vallacker i stället.. Någon som har några bra tips hur man kan få honom i balans igen.. vi har testat munkpeppar och easymare men utan resultat..

Det är inte så att han är klapphingst? Jag hade faktiskt misstänkt det med det beteendet.

*kl*

Idag har jag galopperat Adrielle i båda varven, gick faktiskt jättebra och bara ngn liten svag bockning just i början. Det blir en lättare träning onsdag samt kurs på fredag och ngn vecka efter det får hon vila. Under sommaren hade jag tänkt koncentrera mig på 3 st rent hanteringsmässiga grejer
1- Gå att skicka in i transporten
2- Kunna stå helt stilla vid uppsittning
3- Duschning...

Totalt KL

Sammanfattning av första halvåret 2013: det höll på att gå helt åt h-e men nu är det bra igen :)

I februari blev vi påkörda av en lastbil. Transporten med lilleman i trycktes av vägen. Tack och lov för mycket snö som stoppade släpet så att det inte välte ner i diket... Lilleman kom ut genom framdörren och travade glatt fram till oss när vi tagit oss ur den kraschade bilen. Så tacksam för min sociala knähäst :love:
Olyckan resulterade i en del skärskår, varav ett tog längre tid på sig att läka än de andra. Först i slutet av april var han helt återställd. Inget 3-årstest för honom som vi hade tänkt. Tyvärr, för i början-mitten av maj var han riktigt snygg!

Nu har han fått jobba lite under maj och juni. Longeringen kom han ihåg utan problem. Det enda som varit lite svårt har varit att fatta höger galopp men med lite tips från coachen så löste det sig smidigt. Nu tömkör jag oftare än longerar, för att jobba vidare med acceptans av bettet och stöd i handen. Det är så himla kul! Och han är så himla duktig :D

Han är nu riden ett 10-tal gånger, tillsammans med sällskap och mest ut i skog och mark. Gas och broms fungerar relativt smidigt och han är (oftast) styrbar ;) Normalt rider jag honom inte själv än, har en smidigare medhjälpare som kommer fortsätta rida och utbilda honom ett tag till. Lagom till sommarvilan nu red jag honom själv första gången :love: Det kändes ju lite vingligt och osäkert, men han skötte sig så himla bra. Lycklig matte och glad häst! Nu får han vila och gå på bete. Nån gång fram i början av september planerar vi att sätta igång lite smått igen.

Tur det finns roliga saker att längta till under kommande höst och vinter!

Ansluter mig till denna. Har precis skaffat mig ett sto född 2010, knabstrupper/swb. Har inte hunnit göra så mycket mer än haft sadel och träns på sig. Hon är sutten på hos tidigare ägare men jag tänkte börja med att hänga lite på henne nu.

7c602b463f60cc1fd1ee748cbc5224bb.jpg

5eb04fa9f8c971a084fc668bd16baaf0.jpg

f992f380da130d3c9c9546b815c1ba51.jpg

kl
Länge sedan jag skrev nu. Min unga röda donna har kommit in i en testperiod. Hon är smart nog att testa när hon vet att jag har svårt att ta tag i henne som tex när jag leder bägge hästarna samtidigt. Ridningen har blivit rejält eftersatt pga att hon tappat en sko. Innan dess så kom jag ingenstans utan hon bara tjafsade mot bettet och ryckte sig själv i munnen genom att slänga med huvudet. Styrnignen fungerade dessutom uselt, endast partiellt i skritt. Det har med andra ord känts rätt tung några veckor.
Igår var hovslagaren här och skodde om och jag passade på att rida igår kväll innan dagens utlovade regn. Allt gick jättebra. Styrningen fungerade riktigt bra i skritten. I traven vet jag itne men vi travade iallafall en långsida utan galopp och bock och saktade sedan av till skritt på kommando. Tidigare har det blivit tvärstopp vid avsaktning. Tyvärr är ridbanan usel så jag kan inte trava mer än typ en kortsida och en långsida innan det börjar slutta nerför.
Nästa vecka ska vi iväg på "ridläger" vilket nu känns mycket mer intressant än i förrgår. Det ska bli skänt att få tillgång till en plan ridbana och se vad som händer när hon får chansen att jobba i annat än en sluttande puckelpist.

Vilken fin häst! :)

Kl
Denna vecka händer det mycket saker. Imorgon kommer equiterapeuten och kikar igenom hästen och på fredag är det vaccination som gäller. Förhoppningsvis hinner även hovslagaren komma ut och sko om. Och om exakt en vecka sticker jag till Falsterbo ;) Min plan är att sätta igång henne på riktigt efter Falsterbo då jag säkert kommet vara full av inspiration. Änsålänge har vi ju knappt hunnit göra någonting alls pga alla olika ofrivilliga viloperioder.

Välkommen hit!
Kul att du hittat in även här och inte "bara" i knabbistråden =D

Ser fram emot att följa er två!

Delvis kl.

Jag behöver råd, fodervärden har frågat hur jag vill göra med munkorgen av Miraz, hon har varit utan ett tag igen då hon fick ännu ett skav men som nu läkt.

Hur skulle ni göra? Ska man köra med munkorg under nätter och/eller dagarna bara eller ska man prova utan helt?
Dom två bilder jag fått ser hon ju något rund ut på, men jag kan inte riktigt göra en hel bedömning då jag inte hunnit med att åka ut och hälsat på henne ännu. Ska försöka göra det nu i dagarna dock.

Hon är ju van med bete såklart, men nu är det väldigt stort och det finns mat överallt och dom är dessutom bara två stycken :p haha

Tycker det är jättesvårt som sagt.
Annars går allt super där, mår som en prinsessa och sköter sig vid promenader osv. Något snubblig i skogen tydligen, har hon varit lite halvdant med hos mig. Men inte överdrivet liksom.

Tacksam för svar :)

*kl*

Nu hoppas Ove in i denna tråd med efter varit inaktiv med uppdatera om oss :D
Igår tömkörde jag Ove framför vagn för första gången. Testade här om dagen med att han fick dra lite bara med ett grimskaft över ryggen men det var inga problem alls så tänkte att då kan vi lika gärna sela på :p Ove skötte sig helt super och tyckte det var kul att få "arbeta" lite. Nästa gång testar vi även med baksele, märkte att hagen vi tränade i lutar mer än vad man kan tro ^^

Första gången framför vagn:
null_zps57bea428.jpg

Och igår, andra gång:
null_zps17d713bd.jpg

Går det att prova en annan munkorg?

Annars så skulle jag ha munkorg på dagtid och utan på natten. Om jag minns rätt så är det ofta mer socker i gräset när det är soligt. (men jag kan likväl vara ute och cykla)

Lille Ove :love:

funderade lite hur det går för er =) En vän vars hästar jag rider lite har precis fått minisar som grannar, tänkta till framtida terapi-ponnys. Då tänkte jag direkt på lille Ove. Har ni varit på några fler äldreboenden på sistonde?

Jag läste att det är kraftigare på natten förut för jg trodde det var på dagen.
Nu har hon gått dygnet runt men drar ner till halva dagar istället.

Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar