Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Skönt för hästarna att få komma på sommarbete! Även Nixi är på sommarbete och på onsdag ska vi se om hon är dräktig! Jag tror det då hon har blivit lite "bitter" i humöret, vilket hon aldrig tidigare varit
KL
Hälsade på grabbarna på betet idag. Kaptenen kom och skrittade så fort han såg mig och var så mysig! Jag tog med hovkrats och rasp ut i hagen och fixade hans fötter också. Han stod som ett ljus, duktig kille. Faktiskt så ser det rätt bra ut än så länge... Nån liten kant bara som jag raspade till. Men han är helt sjukt ömfotad och vill inte alls kliva upp på cementplattan i hagen nu. Vattenbaljan står ju på den och när jag var där tog han två jääääätteförsiktiga steg upp med framhovarna och drack lite. Men ajaj vad han har ont i fötterna... På gräset går det dock bra som tur är.
Blev några mobilbilder också, såklart.
På den sista bilden ser ni låååångt där nere att det blir gula blommor, där borta ska pojkarna få gå sen dom ätit ner allt i denna hagen. De har jobbat på rätt bra på den fronten redan nu men än är det mat kvar.
Tack för era inputs om att rida själv allihop! Det lutar nog åt att jag börjar testa att rida ensam i paddocken, och sen får någon (pappa) gå med till fots i början när vi börjar rida ut utan andra hästar. Vi har en liten runda som tar runt en halvtimme om man bara skrittar, den borde ju vara bra att öva på att hon i princip ska "lära sig den utantill"? Den är ju rätt trist att rida när man är fler, men är man själv på en treåring kan den kanske vara rätt lagom?
Vad tråkigt att han har så ont i fötterna. Jag själv är ju lite tveksam till om barfota kommer att ge honom bättre hovar (men jag förstår självklart att du följer hovslagarens rekommendation!). Jag hade nog hellre gått åt andra hållet med sulor och skor.
Idag fick Adrielle framskor för första gången. Jag är ju verkligen emot sidokappor men det blev ett par sådana classic roller med sidokappor efter hovslagarens inrådan. Får väl se hur det artar sig under skoperioden så får vi se vad jag väljer nästa gång.
Jag tyckte att hon skötte sig jättebra, ngn gång blev hon lite less och ville dra till sig foten eller flytta på sig men annars stod hon stilla och det gick även bra att ha både fram- och bakfötter uppe på en väldigt hög pinne (hovslagare har sedan en sorts "cykelsadel" som han sitter på när han raspar och nitar).
Hon ska få vila någon dag till efter kursen, så här i efterhand så känns det som att hon fick gå snäppet länge rent tidsmässig. Rida ut själv står nu som nästa grej på att göra-listan.
Ja det är jättetråkigt att han ska behöva vara så öm... Men jag går bara på hovis rekommendation. Han har ju inte ens varit utan en vecka än så jag hoppas att det ger med sig framöver... Funkar det får han vara barfota augusti ut, sen på med dojor inför igångsättningen. Så fort snön lagt sig ska han få vara barfota igen. På vintern är det ju ändå mjukt överallt utan en massa sten...
Kul att fröken skötte sig bra. Kommer du hålla igång henne hela sommaren?
Btw,hittade en gammal hästbok här om dagen,alltså en faktabok,där stog det att man kan betäcka stona som TIDIGAST vid 5-års ålder,nu vet jag inte årtalet på boken,men av bildera att dömma så såg det ut att vara tidigt 80-tal kanske...? Någon som vet om det var så förr,eller om ston även betäcktes tidigt då med,men rekomendationen var från 5-års ålder?
En övrigt en ganska intressant snabbläsning,mycket som har gått frammåt!
Jag har inte kommit så långt som att rida ut ännu. Det har bara blivit ridning väldigt sporadiskt emellan alla ofrivilliga viloperioder, dvs "börja om från början" varje gång i princip. Vi håller fortfarande på med ridning med ledare/lina Men när jag väl ska börja rida ut har jag tur att det finns stabilt sällskap i stallet som gärna följer med ut på en tur! Jag tycker nästan det är lite läskigt att rida ut själv på en äldre häst som är trygg. Man vet aldrig var björnarna ligger och lurar..
Kl
Har ni några mål för er själva och hästen om några år framöver? Vad strävar ni efter?
Mitt mål för mig och D'amour är att vi ska tävla dressyr så långt vi bara kan Det lär väl förmodligen inte bli högre klasser än Msv om inte jag och Dora får sjukt mycket talang helt plötsligt Någon annan ryttare kan gärna då tävla i hoppning för det är jag för feg för. Sen hade jag även velat ta något föl på henne, men vi får se vad som händer med det.
jag började rida ute på Räkan, tror att ute/inne blir lite vad man gör det till, fast vi har inte varit ute själva ännu. Men hon har fått gå först ibland när i haft sällskap.
Räkan har ovulerat nu.... Fick sms från stationen idag. Har inte fått tag på dem ännu för att höra om jag kan hämta hem henne.. men med lite tur så kan jag det =)
Jag håller med Sar, min C-ponny har riktiga hovproblem redan från början (det går inte ens att räkna alla gånger hon har råkat ut för en tappsko och kvalitén på hovarna är usel), sen har det blivit ännu värre av ålder och fången. Vi gjorde ett försök att låta henne vara oskodd efter sista fångattacken, just eftersom hon inte direkt ska ridas numera, men då kom hovbölderna som ett brev på posten. Hon är skodd fram, med sula och det fungerar bra. Bak har hon haft två hovbölder på bara några månader, två på varje hov, så egentligen vill jag ha skor och sula även bak men hovslagaren avböjer det förslaget. Hon har annars alltid kunnat gå oskodd bak och har haft mycket bättre kvalité på bakhovarna, men det är väl fången som ställt till det där med.
Grattis till både dig och Nixi! Vad spännande med en liten bebis här i tråden nästa år!
Fibusen; jag har bara hört att en del betäcker redan som treåringar för att "ha det gjort" medan hästen ändå inte ska tävlas eller ens ridas speciellt mycket, men egentligen tycker jag det låter mer vettigt att vänta några år. Kanske för att jag fortfarande ser min som en liten bebis själv.
Jag köpte min som hobbyhäst, alternativt dressyrhäst eftersom hon hade ett himla fint steg redan som liten. Jag har själv hoppnoja efter en ridolycka i samband med hoppning för några år sen, annars är jag egentligen gammal hoppryttare, jag har tävlat upp till Lätt B-nivå med C-ponny och 0,90 med stor häst innan. Hon visar ännu finare tendenser till dressyr nu när jag börjat rida henne, men dessutom har hon förvandlats över en natt i princip och tycker löshoppningen är skitkul, så jag får nog försöka komma över min egen noja och börja hoppa också. Hon hade nog kunnat bli en hyfsad fälttävlanshäst också, men där någonstans går min mentala gräns. Jag vill självklart ta föl på henne också, jag ångrar ihjäl mig att jag inte gjorde det med C-ponnyn medan hon var ung nog till det, för att ha någon kvar efter henne när hon är borta. Men jag kan inte ha tre hästar, så det ligger längre fram i tiden.
Mål... Hmm! Kaptenen kommer vara min träningskompis. Om vi nån gång i framtiden får till det kanske vi tar oss ut på nån dressyrbana. Han ska dock få gå både hoppning och terräng med en kompis till mig, jag är på tok för feg! Piloten är redan förberedd och med på noterna! Sen hoppas jag att jag lyckas köra in honom nån gång också.
Kiwi: Ja vi får väl helt enkelt se hur det utvecklar sig... Till nästa skoning blir det klinikbesök och specialbeslag. Vet inte vad för nåt men nånting som både sitter kvar och hjälper.
kl.. Mål.
Närmast är målet att Räkan ska bli dräktig. =) Lite mer långsiktigt så är målet att vi ska starta MSV B dressyr och 130 hopp. Sedan så hoppas jag att jag lyckas köra in henne så småningom och att vi kan starta någon fälttävlan innan jag hunnit bli gammal och skraj =)
Målet med Grabbarna Russ är åtminstone MSV parkörning inom några år, sedan förhoppningsvis Elit och internationellt.
Körningen går framåt, enda är att Järv har fått för sig att vagnen är farlig på höger sida. Han ser ju dåligt på hö öga så antagligen har han inte riktigt koll på vad det är där på den sidan. Men vi jobbar på och det går bättre och bättre.
Okej, kanske då. Annie och jag ska ha massa roligt ihop och jag vill gärna att hon/vi kommer upp till 2stjärnig fälttävlan. Ska jag vara piloten får jag börja träna lite kanske....Inte hoppat terränghinder på 15 år och inte vanlig hoppning på 10... Men i sommar ska jag både på hoppläger och terrängläger för att få upp motivationen och börja någonstans.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.