10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Tack! :)

Ja spolspiltan är klockren! Stänger man blir det ju inte alls samma "släpp-ut-mig-effekt". A-S stod och höll i men han trampade och kröp undan så hon stängde dörren och vips blev han lugnare för att sedan riktigt njuta. :)

Fibusen: Haha, men jag är alldeles för dålig på sammanfattningar. :angel: En av sakerna mina lärare alltid klagade på i skolan, "för lång" om varje uppsats eller redovisning eller nåt. Skrev alltid noveller på gränsen till halva romaner. ;)

Försäljning? :angel: Haha... Han har skött sig alldeles strålande i helgen, jag har fått massor med inspiration! Tjejen som var intresserad har inte hört av sig nåt och jag tänker inte tjata. Vill hon ha honom får hon komma hit och titta på honom av egen fri vilja, punkt. Så jag planerar framåt! :D I höst kommer vi fortsätta åka till A-S för hjälp med tömkörningen, hon är verkligen jätteduktig! Än är det ju bara så basic som att få honom att släppa igenom och slappna av i arbetet, när vi kommer längre än så ska jag ta kontakt med nån tränare. :)

Ingen blir gladare än jag om du behåller kaptenen,för ni är verkligen helt otroligt vackra tillsammans! :)

KL: I dag hade jag tänkt att ta en promenad med Orvar,skulle "bara" mocka ur vinterhagen först... Mmm,visst,6 timmar senare så var jag inte så sugen på en promenad nå längre... Öm i kroppen? JA!!! Får se om jag tar mig upp ur sängen i morgon! Jag hade dessutom massa träningsvärk redan som det var i benen efter ridturen i Fredags. Märks att man inte gjort många knop senaste året pga graviditeten,men nu ska det bli ordning på torpet,väger i allafall 3 kg mindre än INNAN jag vart gravid nu iallafall,alltid något! :P

Senast ändrad:

Aww, söte! Vad glad jag blir! :)

Bra jobbat med vikten! Jag kommer säkert dra på mig sommarkilon nu när hästarna åker iväg... Sambon tycker det är bra att jag hittat ett nytt stort intresse: blommor och trädgård! för då har jag ändå nåt att göra när hästarna vilar. Han menar att då slipper jag klättra på väggarna, för jag "vet inte hur man sitter still" tydligen, förstår inte alls vad han menar. :angel:

:D

Jag borde också mocka vinterhagen... Kanske tvingar sambon att köra traktorn fram till högarna så kan jag kasta i skopan. :p

*kl
Om ngn minns min lilla fuxflicka Razzia- med den roliga bläsen, så har hon oxå blivit ridhäst nu. Hon har tillbringat 6 veckor hos Eamon Hickey. Hem fick jag en otroligt lyhörd flicka, med ett lugn av sällan skådat slag. Så nöjd. Igår vågade jag mig på en galopp hemma, efter en lära känna period på 2 veckor. Härligt. Tyvärr är hon fortfaarande en pyttehäst.149 cm... Alla syskon minst 160. Tråkigt.

Så duktigt jobbat med vikten! Själv försöker jag men det är som att kilona formligen klamrar sig fast... Har dock fått ordentligt med motion de två sista helgerna då jag ridit kurs på två hästar båda dagarna. Ordentligt mörbultad och öm är jag också men det känns som en skön trötthet!
Hade planerat att rida ut på en tur med Adrielle igår men hann tyvärr inte, alltför många andra måsten i livet.

På tal om hagar så håller vi på att mocka ur lösdriftshagen nu och ja det finns lite skit där kan man säga ;) Vi ska också fylla på med sand i hagen så att det inte blir så lerigt..
Dom senaste dagarna har Nixi bara fått vila och på torsdag åker hon på bete! Drog betet igår i spöregnet och när jag nästan var klar så kom solen fram.. Vart lite chockad när jag såg karlns bil stanna vid vägen vid 15.30 ( åkte kl.9.00 och började med betet ) Trodde inte klockan var så mycket..
-Tiden går fort när man har roligt!... som karln sa...

Är ju toppen om man kan ha traktor och mocka direkt i,för det jobbigaste är ju oftast att springa med kärrorna! :p Vet för massa år sen så hyrde vi ett släp sen körde vi runt med bil och släp inne i hagen,nuvarande hagen är dock alldeles för svår terräng för att komma fram med bil! ;)

Var och hälsade på korven i dag,hade tänkt att gå en promenad i dag,men får göra det i morgon i stället,för vi har bara 11 grader och regn,så jag höll på att frysa ihjäl! :o Vart några bilder iallafall som jag tänkte bjuda på..

419139_10200458361275792_1128162162_n.jpg

383407_10200458361555799_1981573109_n.jpg

946991_10200458359235741_2054482791_n.jpg

969532_10200458360435771_1958009335_n.jpg

Fina Razzia,vem kan glömma henne? :love: Har för mig att du funderade på försäljning förut pga höjden,hur är det med det nu? Vilken inriktning ska ni satsa på? Du tror inte att hon växer lite till sen då? Min förra sålde jag som 149 som 3-åring,nu är han 156-57... Hon kommer ju säkerligen inte hamna på 160+ men nog bör hon växa lite till,hon var väll ganska grov också om jag inte minns fel,så hon bör väll kunna bära upp mycket längd?

Min Orvar är ju smäcker och långbent,och jag känner mig MYCKET större på honom än när jag hade ett kallblod som var 150 cm,och araben jag hade låg på 149,men grov,henne kände jag mig stor på i bland,men Orvar känner jag mig som sagt stor på hela tiden! :crazy: Förhoppningsvis känns det bättre när mina kilon rasar och hans muskler kommer! :p

Jo försäljning var aktuellt innan hon åkte, & är väl egentligen än. Men jag tvekar var dag då hon just nu är så underbar att hantera. Vi har lite akademisk inriktning i det vi gör & ska ta hem lite hjälp så snart hon blir kvitt en enveten förkylning. Ang storlek, så är jag själv rätt stor ( just nu- fick mitt tredje barn för 6 månader sen & det sätter sina spår. )Annars är jag bekväm med höjden då jag ridit arab alla år innan. Men gjorde ett misstag som köpte henne & trodde jag skulle få en större häst.

Så länge ni trivs ihop så ska väll inte höjden spela någon roll...! :) Tycker hon verkar superhärlig,och hon är ju häst iallafall enligt centimeterna! :p Jag har också alldeles för många kilon på mig,vill ner en 15-20 kg. Vet inte hur jag ska lyckas riktigt... :meh:

Vill gärna se lite nyare bilder på fina Razzia om du har!!! :d

Precis, ang storleken, jag är egentligen inte obekväm, fick bara en ide om att jag äntlugen skulle skaffa större häst, men det var väl inte meningen typ.. Är 168 cm & borde gå ner 20 kg, men hon verkar inte direkt bekymrad. Jag har bilde, men kan inte lägga ut. Skicka gärna mail på pm, så kan du få bilder & lägga ut åt mig.... ;-)

Ja vad kul att höra från dig igen! Vore jättekul med nya bilder! :) Förstår att det känns lite snopet när hon inte blev större, men tänk vilket bra sto att använda i ponnyaveln senare! ;) Och spelar inte storleken nån egentlig roll så är det ju ändå okej så länge man trivs med varandra. :)

KL
Idag fick jag återigen bevis för det här med häst och häst. ;) Det har regnat jättemycket inatt, jag har jobbat så jag var inte hemma och kunde leka hönsmamma, så hästarna gick ute. Dock gick de i skogshagen som består av 3/4 skog men ändå med mycket mat i. Hemma hittar jag en supernöjd nordispojke som kommer och galopperar mig till mötes och vill klia och vara social, samt en superspänd, plaskblöt, stel plasthäst som tog sig fram med myrsteg och inte vill bli nuddad nånstans för att han var så kall... :grin: Ja, de har haft exakt samma förutsättningar, bara det att det syns lång väg att den ena varit smart och stått under träden och den andra har väl i vanlig ordning stått med rumpan mot regnet mitt på kalaste fläcken i hagen...

Kaptenen sänkte ryggen flera decimeter när jag petade på honom och gick snabbt iväg. Också andades han sådär kort och liksom småfrustade på "travarvis" och skakade i hela kroppen. Klant... Tänk om han kunde lära sig att under träden är det torrt! Finns framför allt ett ställe i hagen där det är RIKTIGT tät skog men där vi sågat bort kvistar underifrån så de har som en liten glänta under TÄTT grenverk så där är det som att stå under ett naturligt tak. (Jag har satt saltstenen där så att de ska bli lite lockade att faktiskt stå där.) Men Kaptenen har alltid varit korkad på det viset och ställt sig så öppet som möjligt, stel som en pinne, dragit ihop ryggen, satt upp huvudet mot regnet och sen trampat och trampat och blivit jättekall.

Tja, inte kunde jag lämna honom så, så jag flyttade över lilla kompisen till stora hagen och tog in Kaptenen. Drog av lite vatten där jag fick och sen åkte kläderna på. Han såg ganska tacksam ut och det dröjde inte länge förrän han blev lite mer avslappnad igen. Balder såg lite förundrad ut när det kom ut en rutig häst ur stallet. :D

KL.

Är inte inne så ofta nu när det inte händer så mycket i Räkans liv, men med era pållar händer det massor! Vad fin Kaptenen var på tömmen lite tidigare i tråden.

Oanki: Grattis till insemineringen!!

Nu har jag fått ett jobb!!! Och Räkan ska betäckas! Bokade avelsrådgivning av asvh och fick tips om Careful, Click and Cash och Diamantino VDl efter att vi hade diskuterat fram och tillbaka och kors och tvärs. Det var väldigt givande och svårt att minska ned antalet. Så jag funderar nu mest på Diamantino och Clicken. Men nog mest Diamantino. Om man har lite tur så ärver fölet hans ryggverksamhet :D Typiskt nog så har hon precis gått ur brunst men stationen sade att om man vill så kan man spruta igång henne om man inte vill vänta till nästa brunst.

Räkan tycker i vanlig ordning lite illa om mig nu när det inte händer något. Så nu roar hon sig med att gå ifrån mig i hagen igen. Man tycker ju att matte ska vara rolig när man kommer med mat och klappar men så fort hon lärt sig att det inte är jobb eller någon aktivitet på gång så vill hon inte bli fångad bara för att gå till stallet och äta. Knäppis!

Kul med betäckning!

Ska kolla min på söndag om hon är dräktig.... håll tummarna! Hon har fått vänja sig vid att vara helt ensam i stallet när jag ska rida den andra hästen eftersom vår ponny är på betäckning just nu.

Lite orolig har hon varit, gnäggat ett par gånger men jag hoppas att det lilla eventuella livet ska hålla sig kvar! Man kan ju inte linda in dem i bomull heller bara för att de är betäckta samtidigt som man såklart inte vill oroa dem för mycket.. Ser ingen brunst på g än i alla fall.

Vad kul! Grattis till jobb!!! Och jättekul med betäckning! :) Har sett flera fina efter C&C. Hoppas hon tar sig!

Håller tummarna för dig också Sassiball! Blev det Sir Oldenburg till sist? :) Känner igen det där med att man vill kunna lämna dem ensamma. Kaptenen är ju ganska van sen i vintras, men vet inte riktigt hur han skulle reagera nu när de bara är två om jag går iväg med Balder... Balder har ju skönaste lösningen: "Där går han, bra, då får Jag sova!" :D

Hon är betäckt med Sir Oldenburg, var mycket velande där ett tag men blev så till slut :)

Maja, din Balder verkar vara en skön kille :D

Arabis, hoppas din fina Razzia växer några cm till, hon är så fin :love: efterlyser också bilder på henne.

Här kommer bilderna på Razzia :) Jag tycker ni är jättefina ihop, men visst är det synd att hon inte är större än, men jag tror fortfarande att hon blir större, halvbror var 150 som 3-åring och är nu över 160 som 5-åring! (Han var mindre än Razzia som föl)

2anacj.jpg

2yynomf.jpg

234ro3.jpg

16hu9uq.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24