10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Min bror som är född -95 och alltså fyllde femton 2010 var i alla fall tvungen att ta kort för att köra en sån där vanlig 30-moppe, men jag vet att hans kompisar som är året äldre inte behövde. Det var ju likadant med den där introduktionskursen man måste gå med handledaren nu för tiden innan man får börja övningsköra med bil, jag var tvungen att gå den, men mina kompisar som fyllde sexton tidigare det året (jag är född sent) behövde inte, de hade ju redan sitt lämp. Men sen är väl frågan om de anser att någon som fyllt femton innan 2009 redan hade moppe då och alltså hade vanan (och dessutom är de där ungarna arton år idag och många har körkort för bil), och om samma sak gäller för någon som inte har haft moppe innan? Spånar egentligen bara, jag har inte den blekaste aning, jag har ju B-kort, så för min del räcker det. :p

Haha spåna är bra det bra!

Mailade en moppetjoffsan och dom sa likadant!

Fast kursen var väääldigt enkel och simpel,lite vägmärken,sen fick du åka slalom på en bana! :p Jag gick en sån när jag var 16,kostade typ 1000:- då för alltihopa. Dock så vet jag inte hur långt du har till stallet,jag har ju 1,6 mil,så för mig så blir det ju en skillnad på att köra 30 eller 50! En kortare strecka hade jag inte brytt mig om hastigheten. Fanns en hel del 30-moppar till salu nu när jag letade efter min.:angel:

Jag tycker det är toppen att ta moppen,har räknat ut att jag åker 4-5 dagar moped för samma bensinslant som 1 dag med bil! :bump: Bensinkostnad på ca 350:- istället för 1500:- SÅÅÅÅÅÅÅ less att betala den där bensinen månad efter månad,nu är bilen dessutom i dåligt skick,så vill enbart köra dom nödvändigaste resorna med den,vilket blir till BVC bara typ då vi har gångavstånd till affär och till jobb. Så fort vi börjat jobba igen bägge två så blir det inköp av nyare bil,men kommer nog åka moppe så mycket det bara går endå! :D

8.5km har jag till det nya stallet..
Sak samma... Släpper detta nu för jag har kapat tråden tillräckligt mycket nu!

Delvis kl.

Här bara regnar det, andra dagen nu så idag lär jag flytta hästarna igen. Den dom gått i nu som varit torr och fin består av lera, dock ej djup lera men lera så att dom halkar omkring i det! FY FAN!!

Veterinären kommer ikväll också, ska bli skönt att få det fixat.
Nu får jag hoppas att avmaskningsmedlet som hon skriver recept på inte tar lång tid att få hem, för då blir det jävligt drygt.

Miraz åker som sagt på torsdag!
Stress!

Usch va trist! Beklagar din förlust =(

kl: Igår skulle jag rida Nixi sista gången inför 3-års men det började regna så när jag tog in henne i stallet så var hon kålsvart av lera hela hon! Istället fick hon en varm dusch så hon blev ren och lite pyssel. Och i morse tog jag en tur istället på en väldigt ren häst ;) Gick så jäkla bra att rida det var ca 2,5 vecka sen sist. Red ca 15 min alla gångarter, hon är en sån där rolig häst som man skulle vilja rida huuur länge som helst på ;) Men det är tur att jag har lärt mig att avsluta när det känns bra och roligt! =) Hon r helt fantastisk min lilla Nixi =) Igår var jag och köpte ett strasspannband till hennes träns, vita handskar till mig och nummerlappar. Imorgon ska jag iväg och prova vita byxor. Någon som vet om man får ha vita ridbyxor om man är medhjälpare? Jag tänkte ju göra ridprovet själv. Själva visningen kommer ett proffs göra :P

Det är så tråkigt med Asta.
Jag håller nu tummarna för att du får nya fina föl nästa år.

Här är lite bilder på "halvsyskonet", Skye, e. Stalypso-Turban Rose, som nu är på bete efter att ha blivit inriden, hon är nog drygt 170 cm nu.

080027.jpg

143431.jpg

Ni som visat på treårs, eller för all del visat överhuvudtaget innan. Hur tycker ni det är lämpligt att lägga upp träning inför visning för hand? Jag har aldrig visat en häst förut, och här där jag bor tror jag det kan bli svårt att försöka få tag i en professionell visare till en ponny, i alla fall med tanke på sommarpremieringen. Såvida jag inte får jobb (premieringen ligger nämligen en torsdag), så tror jag vi kommer åka på det som dels ett genrep inför treårs och dels för att få henne mätt och därmed bli på det klara om det är värt att anmäla till treårstesten alls. Visningen är 17 eller 18 juli, så jag har lite drygt en och en halv månad på mig att träna henne, och hon är ju inte ohanterad eller omöjlig på något sätt. :)

Åh nej fy vad tragiskt! :( Jag beklagar verkligen din förlust, vet hur det känns. :cry:

elle12: Vad fin hon är! Blev det inget treårstest för hennes del?

supercassie: Alltid lika roligt att få läsa om era galoppisar!

oanki: Kul att det går så bra! Jag tror jag hinner till Sundsvall preciiiiiis för att se Nixi, såvida det inte flyttas fram i programmet pga strykningar eller så. Jag får åka med en vän som ska visa sin, ska hjälpa till på löshoppningen också så nu blir det till att skynda sig leta reda på ett par vita byxor! :o Jag äger ju inga! :p

Kiwifrukt: Jag tror mest det är fotfolket som ska lära sig springa. :angel: Och sen kanske det är ett plus om hästen förstår vad man vill när man ber den att ställa upp sig. :) Men kan den gå snällt i grimma tror jag inte det är så jättemycket att träna, mer än att själv bli synkad med hästen. ;)

KL
Ikväll tog det hela tre sekunder för herr röd att knalla in i transporten! Jag hann inte ens blanda fodret förrän han stod där och skulle käka. :D Jag lastade helt själv för första gången och stängde bakom och allt. Lämnade honom att käka färdigt och lastade sedan av själv också, JÄTTEDUKTIG var han! Helt lugn, stod och vilade ett bakben när jag fällde ner lämmen och väntade på att jag skulle komma fram och be honom backa. :love:
Efteråt fick han beta några minuter, imorrn släpps han och lekkompisen ner i sommarhagen! :)

Senast ändrad:

Vilken mardröm, beklagar din förlust :(

Min lilla plutt har tagit sig rätt bra med allt var inridning, tömkörning, löshoppning heter :) Löshoppade 1 m igår hade kunnat hoppa mycket högre om inte matte haft höjdskräck, men det får vänta.. Det kommer sen ;) Det är så skönt med min häst, att han inte lägger på sig så lätt men inte heller blir underviktig. Just nu går han på storhästbete, precis som alla andra år men nu första gången som valack (mattes hökögon på magen)

Inridning har inte varit några problem alls, men för att komma vidare behöver vi inhandla en sadel för jag har inte alltför stor lust att testa galoppen i barbackapad trots att skritt o trav gått bra så! Håller dessutom på att vänja honom vid att vi använder bettet från ryggen och dessutom att följa spåret på ridbanan :)

Hur har inridningen gått för er och vart är ni nu? :)

Vilken sötnos!

Adrielle är ju inriden såtillvida att hon är trygg med ryttare på ryggen. Däremot är hon inte skolad så vårt arbete för i sommar blir att rida ut kombinerat med arbete från marken (tömkörning och ngn enstaka löshoppning vid tillfälle). Hon måste våga lita på att bettet inte ska göra henne illa för att kunna komma mellan hand och skänkel.

I helgen ska jag dock rida kurs en halvtimme för min favorittränare!:banana:
Jag utbildar ju en annan häst och rider betalda kurser på den hästen för nämnda tränare och jag blev otroligt glad över att ha lyckats knipa en plats!

Vad fin han är!!

KL. Det händer så himla mycket så fort man vänder ryggen till den här tråden. Beklagar verkligen Nittionios förlust =(

Oanki - kan tipsa om att googla körkortsfrågor - då hittar du snabbt till en sida där man kan köpa frågor och övningsfrågor till BE- kortet. Jag använde det i höstas när jag tog BE och tyckte de var bra komplement till BE-boken =)

Räkan har ju som sagt rört sig lite konstigt - platt, utan schvung och utan rygg. Så jag tog ut en kiropraktor som hittade nada. Hon hade sällan sett en så rörlig och mjuk häst - inga smärtreaktioner, inga låsningar, inga spänningar utan hon var mjuk i muskulaturen, superrörlig i alla leder och riktigt fin. Hon tittade när vi longerade och såg samma som jag men kunde inte hitta någon orsak till rörelsemönstret. Växtvärk eller kraftig brunst.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. De flesta som jag frågat om råd tycker att det bara är att släppa henne på bete så kommer det läka ut av sig självt om det är något. Är det växtvärk så kommer ju också det gå över naturligt. Andra säger att jag ska åka in till klinik och undersöka för om det är en inflammation i någon led så kommer det bara komma tillbaka om det inte behandlas. Så jag vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå nu. Ikväll kommer hon i alla fall få flytta över till en mellanbeteshage som används efter avmaskningen, sedan så får hon gå över till riktiga sommarbetet.

Velar fortfarande om jag ska betäcka. Hamnade i en svår sits på mitt jobb som nu blivit mitt f.d. jobb. Ska inte gå in i detalj men jag kunde inte stå bakom ägarnas sätt att driva verksamheten på ett rent etiskt plan och droppen föll sedan när en av delägarna i princip sa att jag var det mest puckade som går i ett par skor. Så jag slutade och letar nu jobb. Hoppas hitta ett innan det blir för sent att betäcka. Min underbara sambo säger att om jag vill betäcka i alla fall så löser det sig. Men jag känner själv att jag kan inte låna pengar av honom bara för att jag vill ha ett föl. Det går emot mina principer. Samtidig så vill vill vill jag betäcka räkan! Räkan vill också ha ett föl tror jag, hon brukar i alla fall spana på en liten fölis som föddes för några veckor sedan.

Min är också fölsjuk, hon är nästan besatt av fölungen som föddes i söndagskväll, och då har hon ändå inte sett den på nära håll än. :o

Svårt val du har hamnat i. Hur ser arbetsmarknaden ut för dig, finns det goda möjligheter att få ett nytt jobb ganska snart? I så fall hade jag nog betäckt om jag var du, ser det värre ut så hade jag nog väntat.

Jag har inte ridit in min själv, utan det är två kunnigare tjejer i stallet som gjort det (den ena rider och den andra kör longering och tömkörning), och det har gått bra. Hon skrittar, travar och galopperar, är riktigt lydig för hjälperna, och hon har travat lite över bommar för att lära sig att lyfta benen. Löshoppat 110. Vi har ridit ut ett par gånger också allihop (jag på min andra ponny), annars har de ridit ut henne själva, och det går lika bra vilket som. Nu är de där två helt orädda, men de rider i princip bara henne barbacka, även i galopp (jag har ridit ett par gånger i sadeln, och det är inga konstigheter), hon har ramlat av en gång och hade hon haft sadel då hade hon suttit kvar. :p

Vad duktig han är. Jag som tycker min är lättlastad, men det är en bit tills jag kan lasta henne helt själv.

Spinner vidare på det där om din brist på vita ridbyxor. Hur ska man vara klädd på en visning, och jag tänker kanske framför allt på sommarpremieringen? Är det vita ridbyxor och skjorta som gäller, eller? Jag har en Facebook-vän som visade sin förra sommaren, med professionell visare, och jag har sett hennes bilder där visaren är riktigt uppsnofsad, men det är en speciell visning för just den rasen, så jag vet inte om det gäller samma för en sån visning där alla möjliga raser är med samtidigt?

jag är jurist och har lite på gång men har inte fått något definitivt svar ännu även om jag gått vidare i lite olika rekryteringsprocesser. Så det känns ganska positivt men man vill ju inte ta ut något i förskott eller stå inför att betala 90-dygnsavgiften om man inte har hittat ett jobb tills dess.

Vid visningen så ska du inte ha ridbyxor. Vita byxor som är lätta att springa i är att föredra. Gärna ett par chinos eller liknande modell. Sedan kan du använda en piké eller skjorta. Hel och ren och prydlig =)

Gills ljusa jeans? Jag har bara jeans utöver ridkläder/träningskläder, så annars får jag shoppa en helt ny garderob. Syrran har visserligen ett par chinos, och vi har samma storlek, men hon hatar hästlukt och de är röda. Överkoppen känns betydligt mer lovande, någonting lär det finnas, eller att man kan låna, men byxorna känns lite hopplöst.

Hur länge kan du tänka dig att vänta i år, med tanke på att fölet har så lång leveranstid (:p)?

jeans fungerar också ridbyxor är däremot no no efter vad jag har hört (säger emot mig själv som hade ridbyxorna på när Räkan löshoppades, men det var inte jag som visade)

Vad jag har förstått så ska man gärna ha ljusa byxor för att visarens ben inte ska störa bilden när man springer jämte hästens framben. Visade en tinkerhingst förra sommaren och då visade jag i svarta jeans eftersom hans ben var helvita. Det viktigaste tycker jag är att man är prydlig och hästen är fin =)

I år så skulle jag helst vilja betäcka i juni, så snart! Vill gärna ha ett maj föl så att den inte blir för sen, men kan tänka mig ett juniföl också just för att det passar så bra i planen för Räkan att hon betäcks i år istället för nästa år.

Hingst med levande föl-avgift då om du hittar någon sån som är intressant? Känns ju inte som att du kommer vara arbetslös ett år med det yrket, eller kanske ha en sån som "back-up" så du iaf kan planera in betäckning och kan ta backup-hingsten om du fortfarande är osäker på jobbfronten och annars ta den med 90-dygn om det ordnat upp sig? :)

Fast kanske känns osäkert ändå, som jobbmarknaden ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar