10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Hehe, ja men jag tar då en sak i taget :p
Om jag ens klarar detta vill säga :/

KLART du klarar det! :) Sånna tankar hade jag också,men seriöst,typ varenda människa har körkort,så jag tror inte att du kommer få några problem! ;)

Jag kuggade på första uppkörningen,jag grät som en barnrumpa och trodde jag aldrig någonsin skulle få kortet,men uppkörning 2 fixade jag galant och mer därtill. Jag var sen med mitt kort,tog det när jag skulle fylla 23. Då hade jag övningskört supermycket massa år tidigare,sen helt plötsligt så fick jag för mig att nu var det dags,började köra lite hemma igen,köpte 10 lektioner, sen var det klart på 3 månader (hade gått på 2 i fall jag inte hade kuggat första..)

Jag håller också på med BE. För mig räcker den utökade men ska jag göra det så kan jag lika gärna göra det ordentligt.
Idag har vi tränat på att trilla av. Det kändes som en mycket korkad träning men någon gång ska ju vara den första.
På torsdag ska vi iväg och kolla igenom munnen på damen och ta bort eventuella vargtänder. Det ska bli skönt att få det kollat så jag kan börja rida på bett.

Stort grattis till ett väl genomfört test!

*kl*

Imorgon kommer min tömkörningstränare upp och tömkör Adrielle, tyvärr kan jag inte själv närvara p.g.a. mitt jobb men jag får praktisk hjälp av tjejen vars häst jag utbildar. Så jag ser verkligen fram emot att höra hur det har gått!
Idag har jag stolpat hage och fått svar på maskprovet, 150 epg så det är ju tveksamt om jag verkligen behöver avmaska.

Fibusen: vad roligt att höra att han skött sig så bra under utbildningen!
Maja Kandi: kul att höra om lyckad transportträning, jag ska själv ta tag i detta snart då jag gärna vill att hon lastar sig själv (hon är ju väldigt lättlastad som det är idag!) för att slippa be om hjälp när jag ska iväg.

Haha tack för att någon tror på en ;)

Glömde svara på frågan om jag försvinner
helt eller om jag kommer in med lite update
emellanåt.

Jag kommer absolut inte att lämna tråden.
Jag kommer nog få en massa uppdateringar och
bilder från familjen så ni blir inte av med oss ;)

Nu ska jag sova lite så att jag är pigg ifall
veterinären ringer senare idag :)

Håller verkligen med om att lättlastade hästar är smidigt, skönt MajaKandi att det funkar så bra :)

håll tummarna att Fendi kan semineras idag! Har ju velat hela våren om jag verkligen skulle betäcka, har haft full koll på brunsterna. Nu ville seminstationen endast kolla henne en gång i veckan och jag är rädd att vi missat brunsten :( önskar att de gått med på att kolla lite innan så himla onödigt att det ska gå tre veckor till bara pga slarv.

Hon stod ju med en 4cm äggblåsa i söndags och ska semineras nu kl 10.00 :meh:

Sassiball: Jag hoppas för eran skull att det blir seminering! Skulle också bli less om det missades :(
Kl.
Jag räknar med att Nixi går in i brunst den här veckan.. Lagom till testet.. Förra gången hon var brunstig var på genrepet och det gick ju bra så förhoppningsvis hoppar och springer hon fint även om hon brunstar.. Får locka med att hon får en "snygg pojkvän" om hon genom för testet. Men som sagt man ska aldrig säga aldrig med tonårsdöttrar ;)

Hipp hipp hurra! Grattis Malin! :) Tänk, för fem år sen firade "vi" födelsedag samtidigt för första gången. ;) Tänk vad tiden går fort!

Sassiball: Vad himla surt om hon redan släppt ägget! Varför kunde dom inte kolla henne tätare?

oanki: Hoppas det går bra på testet! :) Jag tror jag har lyckats få ledigt från kl 06 och isf borde jag hinna till Sundsvall i tid! :)

Sar: Vad kul att ha nån duktig som tömkör! Jag pratade med en jätteduktig tränare i höstas men det var ju innan han var igång riktigt, och sen när han VAR igång så gjorde han ju illa sig. Men till hösten ska det bli. :)

På tal om uppkörning så skrattar jag gott varje gång det kommer på tal, jag körde nämligen mot rött på min, backade nästan in i en parkerad bil, missade avfarter och var så nervös att jag (tvärt emot mitt vanliga jag) satt knäpptyst. Jag fick körkort ändå. ;) Nu har jag köpt bil och transport som funkar att dra på B-kort, visserligen bara med en häst i, men det får gå ett tag ändå. Nån gång vill jag uppgradera till en stor fin boggie-transport men det ligger ett bra tag fram i tiden. :p

Angående munkorgen, min fånghäst har den hela sommaren (maj-september), men skulle jag sätta på en på lillan skulle det ju enbart vara i förebyggande syfte, och skulle betet se hyfsat ut skulle hon slippa efter midsommar. Jag bor ju så långt söderut att det har växt på bra de senaste veckorna, och efter midsommar brukar allt gräs vara av den fina färgen brunt här. :meh:

Angående körkort: Håller med Fibusen, ta det! Jag tog mitt när jag var 18 ½ (ett halvår försenat p.g.a. brutet ben), köpte bilen ett år senare, och jag hade aldrig klarat mig utan. Det är så underbart skönt att slippa be om skjuts eller försöka anpassa sig till dåliga busstider hela tiden, samt att många jobb idag kräver B-körkort.
Jag ska ta utökat B tänkte jag, det första min ekonomi stabiliseras lite, mina hästar väger bara 350-400 kg var, så jag behöver inget monstersläp för att dra dem.

Grattis på födelsedagen, förresten! :bump:

Vad roligt! Vi har en liten fölbebis som föddes sent i söndagskväll i stallet nu, jag blir riktigt föl-sjuk. :p

Igår red jag för första gången helt själv på min, visserligen med sällskap vid paddocken, men det var bara jag som red. Innan har tjejen som ridit in henne ridit först, och sen har jag fått prova lite själv efteråt, men hon ramlade av en annan häst förra veckan och kan inte riktigt rida än, så jag fick ta henne själv. Och jag är mycket nöjd, de har gjort ett bra jobb. Galoppfattningarna tar hon bra, men hon har svårt för vänster galopp, annars är hon som vilken vuxen häst som helst. :love:

:bump::banana::bump:

Och Molin,GRATTIS på FÖDELSEDAGEN! Hipp hipp,HURRA! :D:laugh:

I går köpte jag mig faktist en moped,så nu kommer jag åka billigt till stallet,perfekt nu när han kommer hem på Fredag! ;)

Och jag hoppas hans nya bett kommer i dag på posten,råkade ju shoppa ett nytt träns åt han förra veckan också! :o Varför kan man inte vara miljonär,finns ju massa saker jag vill ha nu! :cautious::crazy:

Vad kul att det går bra med din också! Tänk att våra "bebisar" blivit så stora! O_o

Och här är en till som är fölsjuk! Pluppar ut föl överallt hos bekanta på Fejjan,massa massa söta fölbilder! Vi brukar ju få föl i stallet varje år,men tyvär så var förra årets föl inte vid liv,sen runt jul så fick avelsstoet somna in också,så nu har det inte varit nått föl där på två vårar/sommrar... :(

Åh vad kul! Det är så härligt när man sitter där själv och rider. :)

Sassiball: :banana: Yeeey vad kul! Nu hoppas vi att hon tar sig! :)

KL
Tömkörde Kaptenen en stund idag igen. Bara totalt en kvart helt lugnt. Provade visserligen på galoppen för första gången sen i vintras, men det blev bara ett halvt varv åt båda håll (nåt mer orkade jag inte springa efter :o) så jag räknar inte det som direkt träning, är bara glad att han satte fattningarna så bra, det var mest det jag ville kolla. :) Riggade faktiskt filmkameran, men det blev väääldigt långt bort och ganska dålig bild, men ja, ni som orkar kan se lite film på honom.

Här finns filmen.

Han var väldigt mjuk och fin i handen idag också, tog bra stöd i traven också även om det är en bit kvar. Galoppen är som sagt inte tränad för fem öre så jag är bara glad att han tog fattningen. Hade jag orkat springa så hade vi säkert fått till den också. :) Lite seg var han, och jag tog ingen pisk för att kunna vara mer med i handen, så lite mycket smackningar blev det ibland, men det fick gå.

Efteråt gick vi en kort runda ut i naturen också så han skulle få se nåt annat än sommarhagen. ;) Och sen fick han gå ut i skogshagen igen, nu ska de få stå där tills ikväll tror jag, är inte jättemycket kvar att äta ändå så. Filmade lite när han sprang runt och skrek efter kompisarna men de blev så dålig bild. Tänk att det kan vara så jobbigt att vara ifrån polarna hela två minuter. ;) En liten printscreen från det kan ni ju få se iaf.

Koppen_zpsd95a98a7.jpg

Nu får han vila ett par dagar så ska jag klättra upp och kolla läget i helgen. Går det bra blir det sommarlov sen. :) Eventuellt kommer en tjej och kollar på honom innan betet, isf tuffar vi väl på lite lätt så han är igång till det.

+ Maja

Tack. Jag fattar verkligen inte att hon har blivit så stor, men hela förändringen har ju egentligen kommit bara sen vi flyttade, så det är lite drygt tre månader bara. Jag kan knappt fatta att det är samma häst som jag hade i det andra stallet.

Och Fibusen, man skulle varit miljonär. Jag har tretusen saker egentligen som är C-ponnyns och som lillan kan ärva (C-ponnyn är i det närmaste pensionerad), men jag hade verkligen behövt en dressyrsadel egentligen, och de är snordyra när jag inte vågar köpa begagnat. Önskelista, punkt 1: Jobb, ja tack. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar