10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ja typ, hm, nu får jag fundera. :p Kanske en halvmeter fram så att de måste gå ända fram till bommen för att nå maten, och tja, kanske ganska mitt på i höjd när bommen är högst upp.

KL
Jag fixade i ordning mat, tog med hinkarna ut och stod på rampen till transporten (parkerade transporten bara tio meter från hagen med rampen mot hagen) och blandade. Gissa om det blev stora ögon och långa halsar. ;) Kaptenen är ju ett riktigt godisfreak, så fort nånting prasslar eller han hör att man blandar mat så kommer han som ett skott.

Jag tog lilla 11an först, ledde på honom och lät honom käka - nemas problemas (att jag sen behövde hjälp för att få ut honom därifrån var en annan femma. :p). Efter det fick han gå och beta lite, och under tiden stod Kaptenen och hade a-v-u-n-d-s-j-u-k skrivet rätt över näsan. :D

Så hämtade jag Kaptenen, han behövde tjugo minuters betänketid, hela tiden ståendes på rampen och längtansfullt titta in på mig med låååååång hals. Jag stod och blandade i krubban, räckte fram en näve, blandade mer, prasslade med morotspåsen, räckte fram en näve till. Ett par gånger var han nästan ända inne men tog bara ur min hand och gick ut igen. Så då tyckte jag att nu får han faktiskt gå in hela vägen om han ska ha nåt mer, och ställde mig och blandade och blandade. Han stod med huvudet inne och bara stirrade uppfordrande på mig.
Så tog jag upp en morot, böjde mig över krubban och tuggade på moroten, och VIPS så var hästen inne! :D "SNOR DU MIN MAT!?" :laugh:

Sen stod han helt lugnt och käkade upp. Dock backade han ut innan jag hunnit be honom om det, så jag fick honom att kliva på igen, nästan ända in, för en morot så att JAG fick bestämma när han skulle gå ut. Duktig häst fick sedan beta lite på sidan av. :)

När han var tillbaka i hagen fick farbror nordis göra samma sak, och under tiden sprang Kaptenen längs staketet och hade återigen a-v-u-d-s-j-u-k skrivet över hela sig med lysande bokstäver. :D

Nu har jag gjort i ordning halva givan tills imorgon fm, så får han hälften då och en gång till på kvällen. Fördelen när jag är hemma några dagar i rad och kan lämna transport och bil på plats. :)

Gud så duktiga killar du har :)
Läste om Balder med!

Kanske värt och göra så för min del med, dock är det svårare för min del eftersom jag inte har körkort lr hästarna på egen gård :/
Tidigare har jag lasttränat med sidostaplarna nere och det har fungerat bra hittills. Men man blir ju orolig ändå, haha

Jag och min medryttare höll på och välta hela transporten idag bara :p
Vi höll på och sätta in mellanväggen och vi tog aldrig ner sidosakerna vilket inte behövdes förens vi stod båda två längst bak mot lämmen och skulle försöka få ner metalsakern i hålet, plötsligt börjar vagnen gå neråt, mer mot marken och båda flyger ur den, hahaha

Fy så läskigt om den vält helt :o lr ja vält och vält... Men tippat åtminstone så stödhjulet varit rakt upp i luften...
Så vi tog ner dom när vi fortsatte bråka där.. Vette fan vad problemet var för den ville inte gå i!

Nåja, ingen skada skedd iaf!

Hahaha, oj förlåt, men det lät lite roligt! :p

Jo dom var duktiga, framför allt Balder. Hoppas Kaptenen ska komma på att han kan kliva på direkt och käka mat där inne så det börjar gå lite lättare. ;) Han var ju så snäll förut, jäkla dumheter å börja tjura!

KL
Nu ikväll var jag och sambon iväg och kikade på betet jag nämnde förut. Stort och bra, men inte speciellt på nåt vis. Jag kikade på en viss hemsida och såg inget bete dyrare än 500/häst/månad nånstans i närheten så det var det priset jag erbjöd, och det accepterades. :) Så nu återstår det att se när jag skickar iväg grabbarna! Skulle vilja ta igenom detta bett-tjafs innan betessläpp, hade helst ridit nån gång till också. Men vi får väl se hur det utvecklar sig... Om jag skickar dem på bete till slutet på juli har mitt hunnit växa till sig så då borde dom klara sig till september tycker jag! :)

Sidärja, idag tog det hela två minuter innan herr röd var inne i släpet och käkade frukost! :D Han började backa ut när han käkat upp men jag höll emot och fick honom att komma fram igen, stå kvar en stund och sen backa ut på mitt kommando - duktig påni! :)

Idag ska jag dra tråd runt min skogshage, sen ska hästarna få gå där istället, där finns iallafall lite gräs att peta runt i. :)

Fortsätter spamma tråden med lite glädje! Hovis kom förbi och kikade och tyckte det såg bättre ut sen förra skoningen! :) Så nu ska han bli omskodd till veckan, då har han gått fem veckor. Sen åker han ju på bete och det blir ju lite avbrott mitt i för en till omskoning. Men det bra är att hovis bor bara en km från betet så då kan vi bara ta en promenad! :D

Så skönt när lastningen fungerar.

Får se imorgon kväll om Fendi är lika lättlastad som hon var förra söndagen, ska ju iväg till seminstationen. Men har inte sett något tecken på brunst.. typiskt om hon ska hänga upp sig nu när man äntligen bestämt sig för att betäcka. Hon har haft två tydliga brunster nu i vår, där det i princip skvalade ur henne därbak när man tryckte lite lätt på ryggen.

Ja men det är ju så typiskt när man äntligen bestämt sig för nåt också tycker hästarna nåt annat. :grin: Hoppas hon sköter sig och har gått framåt i brunsten! :)

KL
Idag har Kaptenen varit helt suverän verkligen! Först lastning imorse på ca två minuter, sen hovis positiva besök, sen en longering som funkade kanon och sist en till lastning på typ tio sekunder. :D

Bild från longeringen, hade delta i bettet och en inspänningstygel in under magen. Spände jättejättelöst i början och sen mer och mer tills det var såhär. Han gick helt avslappnat i både skritt och trav och sökte sig framåt neråt. Det blir ju fortfarande lite fladdrigt med tygeln för den sitter ju inte direkt åt, men han är väldigt tillfreds när det är spänt såhär. Inget tjafs alls med bettet idag!

IMG_20130518_195714_zpsd93a54d6.jpg

Och efter longeringen hjälpte sambon mig och stängde bakom pålle när han stod inne i transporten och åt. Satte även fast honom i grimskaftet i transporten. Den här gången gick han på när han såg att jag hällde upp maten i krubban! :D Sen fick han stå och käka klart plus lite till. Han provade backa och se om rampen verkligen höll emot, men när han insåg att det var stängt ställde han sig snällt och väntade. När sambon sänkte rampen igen trampade han lite och ville backa, men stannade ändå kvar när jag höll emot. Jag väntade tills han stod stilla och sen fick han backa, duktig häst fick sen gå och beta en stund. :)

IMG_20130518_201046_zpsf3beba7a.jpg

En sån smidig söt liten krubba du hittade, är det en sådan till en saltsten?

Så duktig som Kaptenen har varit nu, tänk ett sådant perfekt läge sen att komma på sommarbete och smälta allt.

Nej men det är en lika stor, 7 liters. :)

Ja det hade varit perfekt! Nu ska jag tömköra nån dag och sen förhoppningsvis upp och rida nån sväng innan det blir lov. De åker på bete om kanske två veckor. :)

Vad härligt att det går så bra med lastningen nu! Jag minns hur stressad jag var för drygt ett år sen, när vi precis skulle börja med lastträningen med min. Vi var ju lite halvt om halvt på gång att flytta då också, och det var en omöjlighet så länge hon inte kunde åka i transporten. Det blir så himla mycket enklare när de kan åka utan bekymmer. :)

Duktiga killen!

Haha, jo det lär ha sett kul ut åtminstone :p
Jösses, man såg hur hela framändan var i luften när vi hade hoppat ur den...

Delvis kl.

Nu kommer jag med tråkigt besked, jag kommer inte längre hålla till så mycket här inne nu som det ser ut. :(

Var en familj hos mig idag (Mor + 13årig dotter) och kikade på Miraz.
Dom söker sällskap åt deras ponny, dom håller på och bygger eget stall nu men söker kompis redan från 30:e maj då dom har eget bete hemma hos sig.

Och dom vill ha hem henne till sig så allt är bokat redan :(

MEN....
Dom har åkermark som jag fattade där som dom sått för häst och får, skulle med andra ord inte vara så kraftigt sa hon.
MEN jag är orolig för det, för hur hade ni gjort med Miraz?

Hon är ju van med bete men inte åkermark utan det är ju friväxt gräs och klöver osv.
Nu är Miraz även rundare än vanligt och jag är jätte orolig för att hon ska få fång tex.

Hur hade NI gjort?
Ska jag köpa en munkorg som hon kan ha dom första veckorna lr?
Det kommer bara vara Miraz och deras ponny där, första dagarna kommer hon gå utan så dom kan bekanta sig med varandra men så fort man ser att dom är ense så åker munkorg på isåfall, om hon ska ha en.

Hon trodde på att marken är ca 1-1.5h ungefär... Så vad tror ni?
Jag ska åka och kolla på betet imorgon också för att få en egen uppfattning men jag vet ingenting :o

Snälla hjälp mig....

Hmm, jag hade nog tittat på betet och om det är kraftigt, helt klart kört med munkorg! Spec. om det bara blir två hästar där=antagligen inte så mycket bus och spring. Hon kan ju kanske bli av med munkorgen senare under sommaren om/när betet blir lite mer överväxt.

Svårt att råda när man inte vet så mycket om betet. Hur gammal är vallen? är den gödslad något? den kan ju vara gammal och kanske inte så näringsriktig?

jättesvårt.

Själv var jag iväg till seminstationen men jag tror vet har missat brunsten trots att jag talade om precis när hon var brunstig senast..hon står nu med en 4 på ägget, och ska semineras på tisdag. Känns liksom .... lite sent :crazy:

Hoppas seminvet vet vad han gör och att jag har så fel man kan ha.

Dagens I-landsproblem:
Jag ska visa grabbarna på utställning i sommar och för första gången är de ju valacker = måste inte ha träns på!
Nu har jag lite beslutsångenst om vad jag ska sätta på huvudet på dem...
Har tre alternativ, alla förevisade av Mård (nog en av världens mest uttråkade fotomodeller:p):

Vanligt träns m nosgrimma:

Bara rem över nacken: (troligtvis med tyglar sen)

Grimma: (troligtvis med kedja runt nosen vid utst.)

Santoxen: Den i mitten passar hans huvud bäst tycker jag!

Kl. Bara 1 vecka kvar till 3 års! Har fått starttid kl 13.00 helt perfekt! Nixi har bara gått i hagen och filosoferat. Blev av med mina unghästbeten i sista minut,så nu har jag raggat efter nya.. Och tro fasiken att jag har fått tag på 3,5 hektar fd hölägdor + extra skogs ! Så jäkla bra kan inte bli bättre åt mina växande 2 åringar! Och betet är bara 1km hemifrån =)

Det rundsydda var snyggast men jag hade gärna haft ett pannband på, helst ett sådant som liksom hänger neråt.

Duktiga killen!

Haha, jo det lär ha sett kul ut åtminstone :p
Jösses, man såg hur hela framändan var i luften när vi hade hoppat ur den...

Delvis kl.

Nu kommer jag med tråkigt besked, jag kommer inte längre hålla till så mycket här inne nu som det ser ut. :(

Var en familj hos mig idag (Mor + 13årig dotter) och kikade på Miraz.
Dom söker sällskap åt deras ponny, dom håller på och bygger eget stall nu men söker kompis redan från 30:e maj då dom har eget bete hemma hos sig.

Och dom vill ha hem henne till sig så allt är bokat redan :(

MEN....
Dom har åkermark som jag fattade där som dom sått för häst och får, skulle med andra ord inte vara så kraftigt sa hon.
MEN jag är orolig för det, för hur hade ni gjort med Miraz?

Hon är ju van med bete men inte åkermark utan det är ju friväxt gräs och klöver osv.
Nu är Miraz även rundare än vanligt och jag är jätte orolig för att hon ska få fång tex.

Hur hade NI gjort?
Ska jag köpa en munkorg som hon kan ha dom första veckorna lr?
Det kommer bara vara Miraz och deras ponny där, första dagarna kommer hon gå utan så dom kan bekanta sig med varandra men så fort man ser att dom är ense så åker munkorg på isåfall, om hon ska ha en.

Hon trodde på att marken är ca 1-1.5h ungefär... Så vad tror ni?
Jag ska åka och kolla på betet imorgon också för att få en egen uppfattning men jag vet ingenting :o

Snälla hjälp mig....

Men oj, vilket dilemma! Men jag förstod inte riktigt, ska de köpa Miraz? Om inte så bestämmer väl fortfarande du, du kan ju inte riskera fång för att en annan familj vill använda din häst som sällskap?!

Jag hade sagt att hon kommer vid midsommar när värsta gräsväxten är överklarad om hon ska gå på stort bete. Eller att de stänger av så att de har en mindre del bete och tillskottsfodrar med hö och öppnar upp eftersom.

Nu är det ju inte speciellt vanligt att 3-åringar får fång men hennes övervikt ligger henne i fatet. Är det en erfaren familj? Deras ponny lär ju också ligga i riskzonen.

Idag red jag ut på Adrielle för första gången. Våra sandvägar är fortfarande avstängda så det blev bara längs vägen. Jag har bestämt mig för att sko på henne fram nästa gång, det märks att hon blir ömfotad.
Hon skötte sig så himla bra, vi blev bland annat omkörda av en cross bakifrån och hon var helt oberörd till skillnad från hennes (i vanliga fall) ytterst trygga sällskap.
Den här karamellen ska jag suga på ett tag!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar