10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ang detta med mankhöjder, vad brukar man säga om 1års ålder och framtida räkning?

Jag tror Miraz låg omkring 137 som 1åring, vad tror ni om henne då?
Uppfödaren sa 150-155cm, men hon ligger nu omkring 147 (mätte i våras).

Vet ej om hon vuxit något mer, ska väl mäta henne innan hon åker på bete iaf.
Det strular som tusan med stall nu och jag hade bestämt mig för ett med det visa sig inte finnas tillräckligt med bete ev och även om man har dom ute dygnet runt så lär man ta pass iaf :/
Och det blir dessutom bara mina som går ute dygnet runt isåfall....

Idag ska jag försöka fixa kolla masken prover, har inte funnit med det resterande dagar innan posten hämtar allt.
Men idag ska jag försöka få till det!

Korven är ju ca 161/162 fram,och 163/164 bak när jag mätte sist. Anledningen att jag skriver ca är för att det finns bara tumstock och ridspö att tillgå! ;) Har aldrig mätt han med riktig mätsticka.

Jag gissar på att han kommer landa på kanske 164/165 till slut. Han är ju väldigt barnslig i kroppen,och ser inte färdig ut någonstanns,så några centimeter till lär det nog hinna bli. :p

För mig så är det stort,tidigare hästar har legat på 147 och 150. Dock så är jag ju lång (172) så det blir ju knappast för stort för mig,tvärt om. Jag hoppas han blir mycket grövre än vad han är,men hans halvbror växte ju sent på bredden han också,han började ju bredda sig sommaren när han var 3 år,så jag hoppas det händer något med kroppen på korven nu i sommar.

Han var 146 cm när jag köpte han som ett-åring.

Min Cebula e Szkopul är 163-164 cm idag. Mammans äldre avkommor har vuxit sent så jag tippar att hon också gör det och blir några centimeter till.

Ja han är en riktig bjässe.

Supercoolt var det att se en av de små latinamerikanska jockeyerna svinga sig upp helt utan hjälp eller pall på honom.

När jag och övrig stallpersonal i min längd (typ1,60) ska tränsa honom och han reser upp huvudet så högt han kan brukar vi ropa;
" Boooven, kom ner till oss andra här nere!" :D

Nu har jag ponny visserligen, men min ligger förmodligen runt 145-147 cm i nuläget, och jag gissar att hon landar någonstans mellan 148 och 150 cm som vuxen. Mamman är maxad, och ger stora avkommor, halvsystrarna är 146 respektive 164 cm höga ("jättehästen" är visserligen efter ett fullblod ;)). För min del är hon perfekt nu, jag är bara 157 cm och rider C-ponny på 1,39 i vanliga fall. :p

Nixi var kalasfin idag igen att rida! Här är några bilder =)

969458_10151465629948460_2147207191_n.jpg

182221_10151465630173460_1427770998_n.jpg

936239_10151465630503460_691350694_n.jpg

306737_10151465630853460_883285800_n.jpg

Senast ändrad:

Jag tror jag har sagt det innan, men hon är så himla fin och balanserad. Min ser inte unghästranglig ut och bär ryttaren bra, men inte ser hon ut så där inte. :p Jättefina bilder!

Jättefin!!

Hur ser det ut, har era gått på sommarvila ännu?

Vår lilla har ställts av nu och släpps snart på bete. Normalt brukar vi ha släppt redan vid den här tiden på året men våren var lite senare i år så vi har avvaktat lite.

Nu ska hon vila fram till försiktig igångsättning inför Championatet, vet inte exakt när det blir men de pratar om mitten Juli/början av augusti..

Championatet går i början av oktober så om allt går som planerat och hon går på Flyinge så blir det sen en lååååång vintervila.

Sen får vi se om det blir betäckning i sommar också.

MEN, en av dem var ju senast vi mätte honom 1,75 (inte bara hög utan stooor, känns som han tar upploppet i fyra språng) och jag tror verkligen inte han är färdigvuxen :O
Jag vet att det inte räknas som en JÄTTEstor häst, men när man nuförtiden nästan enbart handskas med "små" galoppörer känns han ju helt gigantisk :)

Är det så att tiderna går mot mindre galopphästar? Inom dressyren har vi ju haft en trend med gigantiska hästar ett tag.

Hon ser jättetrevlig ut!!!:love:

*kl*
Idag har jag ridit på Adrielle för första gången sedan hon kom. Hon skötte sig jättefint men hon är verkligen "rå" i utbildningen fortfarande. Nu blir det att arbeta henne från marken så att hon verkligen lär sig kliva på och hitta sambandet och sedan fara ut små turer så hon får kliva i skogen.
Åh, så roligt det känns!

En av mina förra hästar var 161,5 på treårstest, 164 på kvalitets och mättes som 6 åring till 1.67 där han slutligen stannade. Men det är nog rätt ovanligt att växa så länge.

Orvar har redan vilat från typ slutet av Januari till slutet av April,så nu ska han få jobba ett par månader,sen blir det vila kanske hela Augusti,ev Juli beroende på hur han känns. Sen ska han ridas ett tag igen,sen får han vila Oktober/November,för det är en tråkig tid att vara hästägare på! :p

Han ska självklart ut på bete endå,släpper sista Maj,men han ska som sagt ridas iaf 2 dagar i veckan,sen en tredje dag med annat,kanske promenader/tömkörning/markträning.

Ang storlek så var Kaptenen 159 för några veckor sen, nyskodd med sommartofflor. :) Hans bror (f. -08) var också 159 den här tiden som treåring, men han är idag minst 165 och ger ett mycket större intryck! Tyvärr gick han varken treårs eller kvalitets så jag har inga direkta siffror efter att jag sålde honom. Men Kaptenen har följt exakt samma växtkurva som honom så jag tippar på att även van blir uppåt 165 som klar. Typiskt, jag tycker han är lagom nu. ;)

Ang vila så ska min grabb först få lära sig bettet igen plus att jag tänkte rida lite mer innan sommarlov. Brukar släppa i början på juni, blir nåt liknande i år. :) Sen får han helvila tills i september!

Oanki: Gaaaalet fin! :love:

Sar: Jättekul att det går framåt! Grattis till lyckad hemma-premiär! :)

Ja, min vilar nu fram till september/oktober. Hon har ridits/löshoppats mars och april.
Minst dubbel så lång vila som träningsperiod har jag fått lära mig.
När hon sätts igång igen ska vi fortsätta med framåtbjudning och avslappning samt hoppa in på små hinder innan vintervilan.
Sen har jag hört, men jag minns inte var, att det tar minst 8 veckor för eventuella småskador att läka och det är även därför man ska vila de så länge (alltså ev skador som inte är synliga). Har någon mer hört det?

Min vilade (mer eller mindre ofrivilligt) från mitten av november-hela mars, sen har hon gått tre-fyra gånger i veckan april och maj. Tanken är att hålla igång henne hela sommaren på samma sätt, och sen att hon får stå till hösten, precis som Fibusen är inne på tycker jag det är en trist period. Hon kommer dock gå på bete hela tiden som en "normal" häst, så hon står inte inne.

Wow, läckert!
Rör hon sig lika bra som det ser ut så här på bilderna?

Nu börjar jag ju bli riktigt sugen på att komma upp på vår lilla! :)

Ja det gör hon faktiskt =) Galoppen är i "uppförsbacke och hon jobbar igenom hela kroppen. Sjukt härlig känsla! Traven är inte fy skam den heller. Hon är extremt lättriden. Bara att hålla om med benen så jobbar hon på. Har aldrig haft en sån stadig 3 åring. Hon är mer "ridbar" än min 14 åring ;)

Supercassie: Hon är e. Nintender ue Mio'de Baugy ( gick GP dressyr) uee Shayanne de baugy ( GP Hopp ) så hon är lite av varje i stammen. Mamman gick 140 hopp innan hon sattes i aveln.

Angående vila så kommer min vila efter 3 års testet. Förhoppningsvis kan vi släppa våra på bete den 1 juni om det hinner växa upp =) Sen ska Nixi betäckas är det tänkt.. Dock känns det liite trist då hon är jätterolig att rida :P

Kan inget annat än hålla med alla andra, otroligt fin är hon!
Välriden, ser verkligen ut att vara lätt och rolig att rida =D

Delvis kl.

Inget bajs idag heller, satt i någon timme sen började det bli kallt så då gav jag upp :/ Blåste en del om man säger så...
Nya tag imorgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30