10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Det låter ju som min, då borde jag kunna "pusta ut" från den värsta fasan jag kände när jag insåg att hon kunde landa runt 155 cm. ;) Förmodligen kanske mamman var liten och tanig som unghäst och sen spurtade iväg, medan min inte riktigt har sett ut som en unghäst sen hon var åring? Mamman är fortfarande tanig om jag ska vara ärlig, min är mycket grövre. Pappas flicka. :D

Vart får man tag i en proffsvisare då? Och ska man satsa på det även på premieringen, eller kanske vänta till treårstesten?

Om jag anmäler henne nu, kan jag då ta tillbaka anmälan om det sen skulle visa sig att vi inte kommer iväg? Jag kan tyvärr inte köra släp själv, och hinner nog inte lära mig det heller på den korta tiden, så vi är helt beroende av att pappa kan köra. Som sagt är jag rookie på området. :p

Den kan jag svara på!

Du får ställa in din häst visning men du får tyvärr inte pengarna tillbaka.
Du kan få en del av dom tror jag tillbaka om hästen/ponnyn lär tas ifrån detta pga skada lr dyligt men då ska dom ha papper på det med.

Jag blev lite sur själv, men sen är det inte jätte mycket pengar det handlar om såklart. Men tycker det var dåligt! :p

Vår ponny (-07a) växte klart tidigt, har också alltid varit jämn och "vuxen" i kroppen. Hon har nog inte vuxit på höjden på flera år.

KL
Idag fick vi vårt första BAMSE-bakslag. :(

Allt började jättebra, Kaptenen var hur duktig som helst som vanligt. Kopplade på med svängel och däck på en gång utan minsta problem. Körde ut längs infarten ut på vägen och sen längs vägen en bit. Mötte en bil - no problems - och en fotgängare som var lite farlig, men vi stannade och pratade en stund tills Kaptenen bara stod och vilade ett bakben och såg sig omkring. Tog lägdan hem - inga som helst problem, förutom att han hela tiden gick och fipplade med bettet (han har ju varit bökig i munnen ett tag nu så jag lade ridningen på hyllan och tänkte helt enkelt bara köra rakt fram tills på måndag när tandläkaren kommer). Han ryckte i tömmarna nån gång så att han klatchade sig själv på rumpan med tömmarna och blev såklart spänd. Sen blev han lugn igen.
Han knallade ändå på hur bra som helst. I en nedförsbacke gjorde jag halt och satte mig på knä på däcket, då blev herrn himla konfunderad och förstod inte alls hur han skulle ta sig framåt. Han tog ett steg och stannade, ett steg och stannade. Jag var noga med att berömma jättemycket så fort han gjorde en ansats att gå framåt. Till slut blev han dock lite för förvirrad och lättade nästan så då klev jag av och gick bakom igen en bit till nästa nedförsbacke. Satte mig på igen och då ramlade kronan ner och han började dra - huuuur duktig som helst! Jag lät honom dra kanske 10-20 meter, sen gjorde jag halt för jag tyckte att det räckte. Ställde mig upp och berömde som en tok.

Det var där det gick snett.

Jag tog tömmarna och skulle ändra längden så att det blev bra, den lilla sekunden jag tittade ner på tömmarna började han backa (vilket han har kunnat gjort ibland och då får man vara på honom direkt så att han tänker framåt igen), och när jag tittade upp hade han redan hunnit backa över ena linan och fortsatte backa. Jag hann nästan ptroa stopp på honom, men då följde ju såklart däcket efter en liten bit och han tittade till på det, när han gjorde det så lyckades han rycka sig själv i munnen, började TOKBACKA när tömmarna tog emot, varpå han slängde upp huvudet och lyckades slänga ena tömmen över lokan som fastnade. Jag kunde ju knappast släppa och låta honom skena med däcket efter sig, så jag följde bara efter och försökte få honom framåt, men han slängde huvudet så långt bak pga tömmen som fastnat, och han backade bara snabbare så tillslut gjorde han ju självklart jordens bakåtkullerbytta. Ena linan lossnade då, men han hävde sig upp och FORTSATTE tokbacka, tömmen var ju fortfarande fast så han hade huvudet rätt upp och gjorde såklart en till rejäl kullerbytta rakt bakåt. Då hann jag springa fram och tog tag i honom framme vid huvudet och kunde få loss tömmen så att han inte längre blev dragen i munnen. Då satt han kvar där och bara andades jättetungt och tittade på mig. Jag gick på nån form av chockartad adrenalinkick och stod först och klappade på honom och lugnade, han var ju galet andfådd och svettig under hela selen. Sen drog jag upp honom, kollade lite snabbt att han kunde stå, sen tömkörde jag honom runt mig så att jag kunde se hur det såg ut. Inget synligt fel. Fick honom att trava runt mig också men kunde inte se nåt.

Sambon hade sett det hela och kom springande. Han fick leda Kaptenen lite medan jag tog rätt på prylarna som låg utspridda. Jag såg ju redan från början att det var bettet han backade ifrån, han var inte ett dugg rädd för varken linor eller däck. Så jag hängde på grejerna igen och körde honom hem som om ingenting hade hänt. Gick snäva volter hemma på vår lägda för att han verkligen skulle få se och känna allt ordentligt. Men som sagt, det var aldrig det han var rädd för, det var bettet. Hade han inte slängt med huvudet så att tömmen hakade i lokan så hade det aldrig gått så långt. Det märktes att det var just bettet han tänkte på också, plötsligt tog han fint stöd på det, tuggade och tänkte, tuggade och tänkte. Inga kast med huvudet. Han fick dra upp däcket till den vanliga platsen över grus och som sagt var han inte ett dugg brydd över dom prylarna.

Tog in honom i stallet, plockade av allt, gick igenom varenda millimeter av hästen, klämde och kände för att se om han hade ont nånstans men fick ingen reaktion nånstans. Tur i oturen att jag har en låg däckel som inte står ut för mycket bakom manken, annars hade han väl smällt av ryggen. Tur i oturen att han vurpade på mjukt gräs, det kunde varit en sten i vägen. Tur i oturen att jag höll i ett par tömmar och inte tyglar, då hade jag varit väldigt mosad kan jag lova.

Så jävla typiskt. Han fick gå in i boxen och käka kvällsmat med dom andra två, jag ringde runt lite för att höra om råd, och släppte sedan ut dem igen. Jag resonerar så att eftersom jag inte hittar nånting så är det inget akut, men han lär garanterat ha blåmärken lite här å var, då är det bättre att han går ute och rör på sig än står stilla och blir stel. Också där, tur i oturen att han valde att bråka i slutet på turen så att han redan var uppvärmd, hade kunnat gå ILLA om han varit helt kall, då hade han väl sträckt varenda kroppsdel... För jag lovar, jag har aldrig sett en häst vurpa så... Två rediga kullerbyttor rakt bakåt.

Jag kommer INTE köra med den här selen igen förrän jag har satt dit nånting som förhindrar att tömmen kan fastna. Det brukar sitta ringar på lokorna att dra tömmen igenom men det gör det inte på denna, det ska dit innan jag törs använda den igen.

Återigen, tur i oturen så kommer tandläkaren på måndag fm, jag antar att det är nåt som spökar eftersom att han varit så tjafsig. Det kan ju även vara "hjärnspöken" eller "unghästfasoner", men jag måste få veta.

Sjukt opepp. Varför kan det inte bara få gå bra? Just nu känns det som om ALLT jag gjorde idag var fel fel och fel, varenda jävla skitsak. Varför fick han inte bara stå i hagen? Varför skulle jag prova åka på däcket? Varför skulle jag ens HA däcket där bakom? Varför tittade jag ner, tömmarna kan man väl för fan ringla ihop ändå. Vad hände med full koncentration på hästen hela tiden!? Ååh, jag är så less på mig själv... Imorrn lär hästen vara halt på alla fyra ben, vara öm som fan i ryggen, han lär aldrig vilja ha ett bett igen och knappast sele eller tömmar.

:( :( :( :banghead: :banghead: :banghead:

Men åh, stackars både dig och Kaptenen. Jag skickar en stor kram till er båda!

Visst kan man skälla på sig själv men det viktigaste är ju att han verkar ha klarat kroppen och inte heller blivit rädd för grejerna! I dina kläder skulle jag dock ta ut en equiterapeut efter någon vecka eller två för att gå igenom ev. muskelspänningar och dyl. som kan ha uppkommit. Tänderna har du ju redan koll på.
De är ingen fara, det slutade ju bra. Kram Sar

*kl*

Här tränar vi i vattenspiltan. Adrielle klev glatt in men blev rädd när hon satte foten på gallret då hon skulle vända (vi har tyvärr ett väldigt stort galler). Så nu backar vi in men hon är ytterst noga med att inte komma åt gallret. Det går bra att duscha frambenen, bakbenen kan hon lyfta men hon står ut. Ger också kraftfodret därinne efter avslutad dusch och då märks det att hon slappnar av och glömmer bort att det finns ett hästätande galler bakom bakhovarna:D. Vi har tid på klinik för tandkoll måndag kväll så jag sätter inget bett på henne före det.

Vart får man tag i en proffsvisare då? Och ska man satsa på det även på premieringen, eller kanske vänta till treårstesten?

Du får kolla vilka som finns tillgängliga i ditt område. Känner någon till någon som brukar vara duktig på att visa hästar?
Jag har aldrig sprungit med mina hästar, finns inte en sportslig att jag skulle hinna med! Däremot har jag använt mig av kompisar med bra tryck i benen, uppe hos oss har det inte funnits någon proffessionell att anlita.

Men fy bubblan vad hemskt, tur allt gick så bra som det gjorde.

Håller med Sar om att ta ut en för att kolla igenom honom längre fram så man vet att han är helt ok.

Sar, härligt att det går bra :)
Hästätande galler kan jag förstå att det är farligt, haha
Så söt häst!

Bra att ge kraft sådär, du ska se att det där gallret är ingenting längre fram.

Men åh vad jobbigt, men allt kan ju hända när man håller på med inkörning/inridning. Det var inte ditt fel!

Förhoppningsvis är han pigg imorgon :)

Imorgon väntar seminstation för lilla Fendifis, ska bli spännande :D
Har ju fortfarande inte bestämt mig för hingst, men just nu ligger Certus på nr 1 (snygg typ, härliga rörelser, men kanske lite korta framben och lite frågetecken på hur korrekt han är fram)
nr 2 just nu är Sir Oldenburg (lite tyngre typ men raka fina framben, inget viftande åt något håll, och mer allround)

Ska sova på saken o se vad jag kommer fram till.

Jag tänkte ta mig en genomgång från Miraz tid av åren :)

Föl
Maraazi1_zpseb3e26b4.jpg

1 åring (juli)
5-7-2011342_zps04ffae0c.jpg

2 åring (september)
12090818_zps41695350.jpg

Slutligen 3 åring (april)
1304204_zps91b9e9d3.jpg

Hon är född 30 maj om jag minns rätt :o
Min fina flicka växer och är lite för tjock fick jag höra idag.. Men det blir nog bra när vi sätter igång lite mer aktivt i höst!

så fin hon är ! lite rund kanske men inte så farligt tycker jag ;)

hon har väldigt speciell färg tycker jag, vacker.

Tvåårskortet var nog min favorit, där såg man verkligen hur vacker hon är och hon visar en härlig resning! :love: Lite rund om magen är hon allt, kolla om du kan få till det lite innan betet så att hon inte blir alltför rund.

Tvåårskortet var nog min favorit, där såg man verkligen hur vacker hon är och hon visar en härlig resning! :love: Lite rund om magen är hon allt, kolla om du kan få till det lite innan betet så att hon inte blir alltför rund.

Håller med i allt! ;)

Molin,vad vacker hon är (om än lite rund för tillfället som sagt),hon har verkligen utstrålning! Synd att du inte visade henne förra året,hon var verkligen tokläcker då! :love:

Vad tråkigt.... Synd att du har lite grejer att justera/kolla,annars hade det bästa varit att ta samma vända i morgon igen (om han inte vore halt eller annat),men som sagt så måste du ju få dit något så inte tömmen fastnar igen. Jag tycker kaptenen verkar vara så cool,så jag tror inte han kommer bry sig det minsta nästa gång ni ska pova på det där.

Hoppas att han är fräsch i morgon nu bara,håller tummarna för det!

+ ni andra :D

Tack så mycket för era fina kommentarer om henne!

Haha rund ja, men då ska jag berätta en hemlighet... Hon har faktiskt varit rundare under vintern :o
Jag hoppas att hon kanske kan gå ner lite till men jag är helt ärligt lite osäker på den punkten.

Jag ger hö nu som stödfodring i och med att dom typ käkat upp allt gräs i den hagen dom går i och det har varierat i totala mängd och sen vet inte jag hur mkt varje häst äter men jag är samtidigt orolig för att någon av dom andra två ska gå ner, för dom ligger precis i fint hull.
Miraz har väldigt mycket enklare för att lägga på sig, speciellt när hon bara skrotar i hagen.

Och betessläppet är i början av Juni så jag vette skjutton om hon hinner gå ner så mycket mer om jag inte ger mindre hö, men då är jag orolig för att dom andra två inte får tillräckligt, det är säkerligen dom som käkar mest nu också eftersom dom bossar över Miraz.

Men iaf... haha
Hur hade ni gjort?

Jag ska ställa ut henne nästa år, jag lovar ;)
Älskar hennes färg också, men vill gärna se lite mer skimmel i henne nu, jag bara går och väntar på att hon ska bli vitare.. Hihii

Nu har jag inte varit aktiv i tråden på vääääldigt länge så ni kanske har hunnit glömma mig och min fina gosse :D

Jösses vad ni är duktiga både på att hålla på med hästarna och att uppdatera här, det är så roligt att läsa om alla framsteg ni gör och det är verkligen en inspirationskälla att läsa här.

Jag skickade ju Astro på inridning i höstas och där har han stått kvar tills nu.
Allt har gått jättebra och han har varit en riktig klippa, gjort allt man bett honom om och varit snäll och trevlig. Han har varit till salu under hela perioden och det har varit några stycken och provat honom men ingen har slagit till.

I söndags gick han 3-årstest vilket gick ganska bra men jag var inte riktigt nöjd med poängen. Travpoängen tyckte både jag och andra var lite i lägsta laget men så kan det bli ibland. Han fick poängen 877867=43p, hoppningen blev 6,5-6. Han är lite slarvig med sina framben och behöver lite mer träning för att komma in i det helt och hållet. Han gick även ridprovet vilket han klarade med bravur. där fick han 8-9 i poäng (eller om det var 9-8 kanske) och väldigt fint omdöme. Efter testet var meningen att han skulle lånas ut på foder så han stannade kvar i småland. I tisdags ringde en familj på annonsen vi lagt ut, de kom och provred i torsdags och tyckte mycket om honom så i går veterinärbesiktigades han helt utan anmärkning och idag åkte jag tillbaka ner till småland så nu är han inte längre min. Är så glad över köparna som verkade vara riktigt bra hästfolk. De är mamma, pappa och dotter som alla rider, de har två hästar sedan förut och ska ha Astro som tävligshäst i dressyr i framtiden. Det enda tråkiga är att de bor mellan skövde och skara så det är lite långt för mig att åka och hälsa på :(

Här kommer ett par sista bilder på honom från 3-årstestet och med dessa tackar jag för mig i tråden, kommer självklart fortsätta läsa om era framsteg men nu blir det nog inga mer uppdateringar från mig.

Astrocruiser HW e:Highcruiser-King Marco-Alibi

Så fiiin! Tycker alltid det är så sorgligt när nån "tackar för sig" i tråden,vi har ju hängt ihop ett tag nu.. :cry::o

Igår var vi ju på treårstest på strömsholm och Dojjan skötte sig kanon! Dock så tyckte jag att domarna var lite väl hårda med poängen men samtidigt så var han otroligt spänd, stannade och galopperade när han visades för hand...

Poängen blev 6,5 på typen med motiveringen för ädel och för liten (157cm)outvecklad och omusklad överlinje för dagen. 7 på huvud hals och bål, 8 på extremiteter, 7 på skritten, den tyckte jag var helt ok :) Men 6,5 på traven och 7 på galoppen?!!? :( men men det är ju bara en bödmining för dagen så. 88 på hoppningen! Slutpoängen blev alltså 42,5 (dressyr) 44,5 (hopp) Jag har visst ingen dressyrhäst :D Hoppdomaren var helt lyrisk över honom och tyckte han var en bedårande liten häst samt att vi passade mycket bra ihop! Godkänt ridprov men framåtbjudningen var inte den bästa;)

Synd att han inte visade den trav han hade när visaren provsprang utanför :love: Jag är så stolt över oss! <3

uppfödarens dotter har tagit de två första jätte fina korten på honom :love:
183660_10152829416430721_1525973589_n_518f48cbe087c336f22d7618.jpg

941807_10152829412035721_2082714076_n_518f48dee087c337391bf975.jpg

img_8144_518f43fbddf2b3200289f9df.jpg

img_8148_518f44079606ee5f3ce6adb5.jpg

img_8161_518f443f9606ee5f3f7f5889.jpg

img_8171_518f446cddf2b3201b2e6562.jpg

Senast ändrad:

7 på typ pga att hon är liten och något kort. Och då mättes hon ändå till hela 160! :D
Galoppen förstår jag som sagt inte, han ville se mer skillnad (korta och länga sig) och mer bogfrihet (om jag minns rätt). Jag blev nog lite försiktig i drivningen, då hon brukar ta drivningen lite väl bra och köra räserfart med bock och då blir hon gärna jämfota bak i svängarna.. det undvek vi iallafall ;)

Tack så mycket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar