10 middagar

Midsommarblomster

Trådstartare
Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig ström av att komma på vad man ska äta, inte hinna storhandla, småhandla på vägen hem från förskolan, storhandla, laga, diska och börja om igen. Jag tänker att vi ska göra storkok och frysa in, men i ärlighetens namn blir det aldrig av och det finns annat jag vill göra om jag får några minuter över. Vi har haft perioder när vi varit bra på att göra matsedel och storhandla, och det har fungerat bra. Men det faller ofta på att den mentala kapaciteten att komma på vad vi ska äta kommande vecka, och göra en inköpslista till det, är lika med 0 när vi väl dimper ner i soffan på kvällen.

Så förra veckan berättade min chef att de storhandlar var 14:e dag, samma 10 middagar varje gång. På helgerna handlar och lagar de vad de är sugna på. Men till vardags är det samma maträtter som rullar. Samma inköpslista. Jag tyckte det lät väldigt smidigt, så jag tänkte testa och se om det är något för oss! Därför är jag nu i fas att sätta ihop en planering med 10 vardagsmiddagar som är lite varierande i innehåll, någorlunda barnvänliga och framför allt går snabbt att laga. Så får man ju också tänka på att inte enbart köpa färskvaror som inte går att frysa in.

Vad hade ni valt för vardagsrätter, om ni haft ett sådant schema i rull?

Vi gör liknande, listan kan variera lite men det här är typ alla rätter vi gör rullande:

Spagetti med tonfisksås
Spagetti med baconsås
Smörstekt fisk och potatismos
Kycklingcurry med ris (ofta i slow cookern)
Kycklingvingar med BBQ-smak och skurna grönsaker (slow cookern)
Grönsakssoppa på buljong från vingkoket (fryser in buljongen om det inte blir soppa dagen efter)
Tomatsoppa och grilled cheese
Fiskpinnar och pommesfrites
Korv och makaroner
Tacos
Lövbiff yakuniku med ris
Kycklingnudelwok
Ceasarsallad

Hushållet består av 3 autister, två i 30-årsåldern och 1 som snart fyller 10 😅. Vi äter alla även multivitaminer och omega-3.

Vore det bara jag skulle det vara mer grönsaker och veganska rätter, men fokus är på att alla ska kunna äta sig mätta och njuta av smaken, och att det ska vara enkelt att laga med kort tid ståendes vid spisen.

Det är väldigt enkelt att veckohandla eftersom vi köper typ samma grejer varje gång, och skriver inköpslistan i ordningen vart grejerna finns i butiken.

Å, denna tråden kräver en bevakning. Har varit ute efter en liknande lista ett tag men av typ samma skäl som ts har så blir det inte riktigt av. Är i en fas i livet där det liksom bara är att köpa att all mat inte kan lagas från grunden. Ibland får det bara gå snabbt! Vill ändå slå ett slag för all slags "plåtmat", bara klyfta massa saker, lägga på en plåt och så får ugnen sköta resten. Varmluft är min bästa kompis!

Falukorv makaroner (stuvade)
Köttbullar brunsås lingon potatis
Kött till de vuxna, prinskorv till barn och färdig potatisgratäng
Färsbiffar pommes/klyftpotatis/bröd(egna hamburgare)
Köttfärsås spaghetti
Korv med bröd (annat till vuxna)
Fiskpinnar potatis kall sås
pastasås skinka färdig ostsås pasta
Tacopaj 🥰
Kyckling med grädde curry pasta

Nåt sånt här:
Pasta med färssås.
Olika varianter av köttbullar med pasta/mos/stuvade makaroner/potatis.
Tacos/tacopaj (eller annan paj för den delen).
Pannkakor/våfflor
Hemmagjord pizza
Kycklinggratäng
Falukorv/korv stroganoff
Potatisgratäng (gärna en allt-i-ett-variant med tex bacon i).
Pulled pork/motsvarande som gått i slow cookern.
Stekt ris/nudlar med vad-köket-erbjuder.

Jag gillar att göra storkok av sånt som kan omvandlas till en ny rätt en annan dag. Tex tacofärs som äts som tacos ena dagen och tacopaj en annan. Köttfärssås kan bli till lasagne. Köttbullar som äts med makaroner en dag och med potatis och brunsås en annan. Ris som blir stekt med diverse annat nästa dag osv

Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig ström av att komma på vad man ska äta, inte hinna storhandla, småhandla på vägen hem från förskolan, storhandla, laga, diska och börja om igen. Jag tänker att vi ska göra storkok och frysa in, men i ärlighetens namn blir det aldrig av och det finns annat jag vill göra om jag får några minuter över. Vi har haft perioder när vi varit bra på att göra matsedel och storhandla, och det har fungerat bra. Men det faller ofta på att den mentala kapaciteten att komma på vad vi ska äta kommande vecka, och göra en inköpslista till det, är lika med 0 när vi väl dimper ner i soffan på kvällen.

Så förra veckan berättade min chef att de storhandlar var 14:e dag, samma 10 middagar varje gång. På helgerna handlar och lagar de vad de är sugna på. Men till vardags är det samma maträtter som rullar. Samma inköpslista. Jag tyckte det lät väldigt smidigt, så jag tänkte testa och se om det är något för oss! Därför är jag nu i fas att sätta ihop en planering med 10 vardagsmiddagar som är lite varierande i innehåll, någorlunda barnvänliga och framför allt går snabbt att laga. Så får man ju också tänka på att inte enbart köpa färskvaror som inte går att frysa in.

Vad hade ni valt för vardagsrätter, om ni haft ett sådant schema i rull?
Laxfile i ugn med ris och teriyakisås+grönt
Spagetti och köttfärssås
Tacos
Pasta med nån sås med kyckling eller veg
Hemgjord pizza
Zucchini - eller morotsbiffar alt potatisbullar
Köttbullar i tomatsås+pasta
Soppa tex fisk-, morot-, broccoli-, svamp-
Nudelwok
Hamburgare med hemgjorda pommes alt kött med potatistillbehör och sås

Tänker att pannkakor och korv med bröd etc ligger på helgen i mitt fall, men det kan ju också vara veckomat såklart :)

Å, denna tråden kräver en bevakning. Har varit ute efter en liknande lista ett tag men av typ samma skäl som ts har så blir det inte riktigt av. Är i en fas i livet där det liksom bara är att köpa att all mat inte kan lagas från grunden. Ibland får det bara gå snabbt! Vill ändå slå ett slag för all slags "plåtmat", bara klyfta massa saker, lägga på en plåt och så får ugnen sköta resten. Varmluft är min bästa kompis!
Jag håller med. Och lägger till gratänger. Jag hivar in rätt från frysen rätt ofta. Fisk, kyckling, Frysta grönsaker. Nån sås av smaksatt creme fraiche, lite grädde, lite fond.

Såhär hade min lista sett ut:

1. Halloumistroganoff med ris (vegokorv funkar också, eller vanlig korv för all del)
2. Fajitas
3. Enchiladas med bönor och majs
4. Lax med fetaostkräm eller kall yoghurtsås och potatis/rotsaker
5. Köttfärssås med pasta
6. Soppa med vitlöksbröd
7. Kycklinggryta med ris (antingen krämig eller tomat-baserad)
8. Fish tacos
9. Chili con carne
10. Pasta med tomat, citron och burrata

... och sen hade jag nog fyllt ut med några rimliga helfabrikat så som vegopytt med stekt ägg och rödbetor, grönsaksburgare, ett sådant där pizzakit, eller varför inte panerad fisk med ärtor och remouladsås.

Just nu är det lite speciellt hos oss iom att jag inte vet vad som kommer funka att äta från måltid till måltid (jag är gravid). Men annars om jag ska sätta ihop utifrån vad vi äter oftast eller som jag velat äta oftare så; (allt vegetariskt)

Lasagne gärna med mozzarella och spenat och/eller svamp
Köttfärssås och spagetti
Tacos (variera med tacopaj)
Hamburgare
Ugnspannkaka
Couscous med falafel och gräddfil
Hemmagjord pizza
Spenat- och fetaostpaj

Vi har pratat länge om att göra bön/lins/grönsaks -biffar, men det har vi inte ätit på länge, men det hade jag gärna fått in. Gärna med kokt potatis till, det äter vi för sällan. Och sallad till.

Soppa äter vi ibland, men det hade vi kunnat äta lite oftare.

Korv är gott ibland. Stuvade makaroner är väldigt gott. Typ det kanske.

Mer grönt och sallad vill jag få in.
Ska fila på min lista, kunde vart kul att prova.

Nu beställer vi HelloFresh ibland (eller ja, vi är på vår andra låda nu :p ) för att få omväxling och inspiration:) väldigt fräscht tyckte vi om första lådan.

Gjorde en lista ändå. Detta är vanligt förekommande hos oss. Vi äter mest kyckling. Därefter lax och olika sorters färs.

1. Kycklinglår. (Lägg i form, häll tomatsås runt, klyfta gul lök och lägg med i formen. Krydda med något gott.) Kör i ugn, ät med ris.

2. Kycklingfilé (små går snabbast). (Lägg i form med smulad fetaost och soltorkad tomat. Häll över grädde. Kör i ugn, ät med kokt potatis.

3. Hemmagjord pizza. Går snabbast med kit men är smidigt att göra degen själv också.

4. Rotfrukter i ugn med stekt lax/annat protein och kall sås (ibland kör vi någon färdig dipp bara).

5. Färsbiffar (kyckling eller blandfärs). Grymt smidigt att bara röra ihop färsen med ägg, lite ströbröd och kryddor. Forma biffar, in i ugnen. Kör på grill i slutet för fin yta. (Kan som fler skrivit användas till mycket.)

6. Lasagne. Behöver inte vara så jobbigt med färdigriven ost och sås på burk.

7. Fiskpinnar med kokt potatis, Morötter och gröna ärtor. Remouladsås.

8. Pytt i panna med stekt ägg och rödbetor.

9. Lax i ugn (med eller utan täcke). Kokt potatis, Morötter, gröna ärtor. Hollandaise.

10. Köttbullar (färdiga) med spagetti (eller potatismos).

Något som nästan är tråkigare än att hitta på vad som ska ätas är att fixa grönsakerna till. Just nu går mandolinen varm här hemma. Antingen gör jag såndär asiatisk gurksallad på burk eller så strimlar jag spetskål och gör en dijonvinägrett och häller över. Och orkar jag inte det så bjuds det på Eldorados chornichoner för det älskar vår tvååriga platschef...

Jag hade nog kört på en grundmeny tex korv 1 dag, kyckling 1 dag etc.
Samt att ibland variera mellan 2 liknande rätter för att ändå ge variation mellan storhandlingen tex samt kunna utnyttja lite kampanjpris mm

Pasta Bolognese / Spaghetti med köttfärssås
Lasagne / Pastagratäng med kyckling
Korv Stroganoff / Biff stroganoff
Chili con carne / Vegetarisk böngryta
Soppa: svamp/ tomat / blomkål etc
Ihop med varm macka
Pannkaka/ Ugnspannkaka
Lövbiffgryta m svamp / köttgryta
Kalops/ stifado
Olika Kycklinggrytor
Köttbullar m mos alt korv med mos

Senast ändrad:
Jag handlar ungefär samma livsmedel när jag storhandlar och så gör vi lite olika rätter utifrån vårt bassortiment av ingredienser.
Barnen har sina favoritrecept när de lagar mat och jag har mina.
Nyckelordet är "enkelt". Vardagsmiddagar behöver inte vara så himla sexiga.
Jag slänger hellre in nåt i ugnen och gör läxan med Minsting än står och skär och donar i köket i evigheter. Frysta grejer är en livräddare när man inte orkar förbereda och planera så värst mycket. Grönsaker, rotsaksmixer, protein. Ibland kommer jag ihåg att ta fram och tina, men annars får det bli nåt som går att slänga in direkt i ugnen från frysen.

Så här ser det ut till vardags på ett ungefär (förlåt, inte 10 rätter men sju återkommande huvudteaman):
1) Nånting med falukorv
-korvstroganof
-korv med makaroner
-falukorv i ugn
-korvgryta

2) Nånting med kyckling
-kycklingfileer i ugn med potatisklyftor
-kycklingpasta med sås på smaksatt creme fraiche
-Currykyckling med ris
-Asiatisk kyckling med kokosmjölk och ris
-kycklinggratäng med rotfruktsmix

3) Nånting med köttfärs
-köttfärssås med morötter och linser i tomatsås
-köttbullar & makaroner eller potatis och sås
nån form av pannbiffar
-Hamburgare
-Tacogratäng

4) Pannkakor/plättar/ugnspannkaka/fläskpannkaka

5) Soppa och mackor
-potatis- och purjolöksoppa
-Morotssoppa
-Fisksoppa med saffran
-jordärtskockssoppa
-broccolisoppa

6) Fisk
-laxsida och kokt potatis med romsås
-Lax i ugn med klyftpotatis
-Fiskgratäng med ris
-Fiskgratäng med potatis

7) Färsk pasta (går så mycket fortare än vanlig pasta)
-laxpasta
-Vegetarisk pasta tex med spenat, grönkål eller purjolök och majs
-Pasta med skinksås
-lasagne
-Vegetarisk lasagne med spenat

Dagens kyckling- och rotfruktsgratäng har åkt in i ugnen nu. Hällde efter fotot togs på en sås av creme fraiche fetaost och soltorkad tomat, grädde, sötstark senap, brynt charlottenlöksfond, dragon, salt och peppar samt färdigriven mozzarella. Det brukar bli rätt gott.

Bifogade filer

• 20241217_165630.webp
    20241217_165630.webp
    122,1 KB · Visningar: 42
Tacos
Spagetti och köttfärssås
Kokorv med bröd
Pannkakor
Kyckling-pastasallad
Fiskbullar med potatis/mos
Korvstroganoff och ris
Pizza
Panerad fick med ”kall sås från skolan” och potatis
Köttbullar och makaroner

Jag har nog inte 10 rullande rätter inser jag, för det mesta kokar jag bara ihop något på det som råkar finnas (råkar finnas är oftast purjolök, morötter, potatis, vitlök, något kåligt, pasta, frysta ärtor, tomat det är stapelvaror jag alltid har hemma + ägg mjöl, nötter, frön och allt sånt).
Men här är några av mina standardrätter:
Linssoppa
Klar grönsakssoppa
Pasta med ärt"pesto" och rostade solrosfrön
Grönsaker i ugn med feta eller halloumi eller liknande till
Pasta med tomat- och morotsås med kikärtor
Tomatsoppa
Japanska kålpannkakor
Nudlar med stekta grönsaker
Bondomelett med det kylskåpet bjuder (men ganska ofta bara mangold, tomat och tex feta och en knäckemacka till)
Pasta med det kylskåpet bjuder (tex broccoli och ärtor som får koka med pastan de sista minutrarna och sedan toppas det med ost och rostade solrosfrön).

I veckorna tycker jag oftast det räcker med soppa till middag och det är enkelt att bara hacka upp grejer veva runt det i en kastrull med lite olja, hälla på vatten och koka 10 minuter och sedan klicka i en matsked cremefraise om man är på det humöret. Oftast så blir det två portioner och då äter jag den andra portioner uppvärmd dagen efter. Eftersom jag odlar en del själv så har jag vant mig vid att anpassa mig efter det som råkar finnas och sedan bygga något på det. Nu har jag ätit upp allt färskt (förutom det som frusit fast i landet) så nu får jag lyxa mig lite genom att köpa saker i affären och då blir det ju något mindre styrt.

Skulle jag vilja ha något matigare (som när mina hungriga föräldrar är på besök) blir det ofta en grönsaks/rotfruktsgratäng med någon sidogrönsak tillexempel kålsallad eller grönkålssallad och morotsstavar. När jag bodde med barn (och en barnslig man) så var det lättaste sättet att få i dom grönsaker till maten att servera morotsstavar det åt dom utan att tänka att det var en grönsak.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 243
Senast: Freazer
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 538
Senast: Sassy
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 251
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 931
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025