10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hur jag gör?

Jag SPRINGER!! Och springer och springer och springer och springer... Och NEJ jag hinner inte i kapp en hund tack vare några "Ben Jonson"-gener! Däremot är det extremt få hundar som inte uppfattar ett "aggressivt förföljande" som ohyggligt obehagligt...om förföljandet pågår så länge det behövs - och JA det kan ta 45 minuter första gången!

Och JA jag korrigerar hunden när jag får fatt i den! Även om det gått 1000 meter sedan den sket i mitt kommando!
Självklart är det så att ju snabbare du är i starten, desto bättre är det! Om du inte börjar reagera förrän hunden hunnit 50-100 meter så är du ju ohjälpligt på efterkälken.
Om du däremot börjar VRÅLA och springa när hunden hunnit 10-15-20 meter så brukar man efter något/några tiotal meter få effekt. Kanske inte första gånger dock - då hunden troligtvis är van vid att kunna "komma undan"!
Andra gången det händer BÖR du dock få en reaktion - annars anser jag att obehaget första gången var för litet.

VIKTIGT dock!
Jag står ALDRIG stilla och korrigerar en hund som kommer till mej! Jag är ALLTID i rörelse mot hunden!

Konkret utförande:
Hunden drar ut på ett fält efter en hare.
Så fort jag uppfattar hundens handling VRÅLAR jag och böjar springa efter.
Jag har rel dålig kondis och blir fort trött - dvs jag orkar inte vråla särskilt länge - men jag fortsätter springa/gå fort!
Jag använder INGA kommandon eller liknande.
Om hunden försvinner utom synhåll är det klart svårare, men jag går dit jag tror att hunden går alternativt där jag tror att den kommer komma tillbaka.
Om hunden är inom synhåll så försöker jag med jämna mellanrum verbalt avrätta den så att den inte kan misstolka mina intentioner!
Efter en stund brukar alla hundar inse att matte/husse inte ger sej!
Ibland kommer de då glada i hågen tillbaka eftersom inkallning = positivt när HUNDEN vill.
Ibland inser de att en flåsande matte, med blå-lila ansiktsfärg som väser svordomar inte är något positivt!
Oavsett vilket så kommer jag gå ifatt hunden och ruska om den på lämpligt vis! (Don efter person/hund!)
Jag "plattar hellre till" hunden en gång utav bara fasen, än gör "övningen" fler ggr.
(Tänk bara på att inte ha ett "flaxigt" kroppsspråk eller agera "målvakt" om hunden kommer inom räckhåll! Den konkreta korrigeringen av hunden får inte bli "hysterisk" den måste vara "tryckande".)

När jag är klar begär jag att hunden skall gå lös hos mej en sträcka och fortsätter köra kadaver-diciplin, dvs inga uppmuntrande ord eller liknande!
När jag sedan anser att hunden är "platt" nog så börjar jag bekräfta att hos matte är det rätt att vara.
Hunden får sedan "hopp och leka"/"gå och pinka" igen och innan vi har kommit tillbaka till bilen/hemmet så vill jag vara tillbaka till Inkallning = lugnt kel/bus med matte, dock använder jag INTE godis/leksak eller liknande. Hunden skall i dessa lägen ENDAST jobba för mej och för att jag ska vara glad och nöjd.

För mej är det dock JÄTTEviktigt att inte växla tvärt mellan förbannad och glad. Det blir en smygande övergång som baseras på hur väl hunden uppför sej!
Av den enkla orsaken att jag själv måste hinna lugna ner mej och återfå andan och lugnet så att jag kan vara ärligt nöjd.

Lite komiskt är att när jag har nya hundar hemma som inte har bra inkallning och jag springer efter den hunden, så springer antingen mina hundar med - bakom mej - eller så sätter de sej vid "utgångsplatsen" och väntar!

/Swat


:bow:
Detta har jag också testat och det fungerar :D Min hane al'a långben blev mycket störd när jag sprang efter och vrålade. Så störd att han vände sig om några gånger för att kolla vad det var, kort därefter så var hunden tillbaka vid mig.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

*delvis kl*

Detta är intressant tycker jag för jag har alltid fått lära mig genom alla tider och på alal j****a kurser jag gått att när hunden drar ska man, kalla på den och sedan springa åt andra hållet.

Men ni gör alltså precis tvärt om? Kan ju vara en ide och testa det tror jag eftersom när matte springer iväg springer hunden åt andra hållet.:eek:

Idiotinkallning kallas det hos oss. Det sysslar vi med när det gäller barn och hund, just enbart för att hunden på nåt sätt måste uppfatta barnet som roligt eftersom de flesta barn inte har den naturliga pondusen som krävs för att få en hund att lyssna av respekt. De måste helt enkelt muta hunden.

Men annars så jagar jag också hundarna, till häst eller så springer jag efter dem. Dock har jag bekanta som bestraffar hunden när den kommer på inkallning, men inte direkt, vilket är en oärlig inkallning och bara ger en hund som inte kommer.

Ex, vi är på jakt. Hunden släpps, apporterar vilt och tycker att den ska käka upp pippin själv i stället. Matte kallar och kallar, hunden tycker fortfarande att den ska käka upp pippin själv ist. Efter någon sekund ryter matte, hunden fattar allvaret och springer till matte med pippi. Hunden får stryk när den kommer fram.
Vad lär sig hunden? Jo, när jag kommer med fågeln slår matte mig, bäst jag behåller pippin för mig själv, nästa gång kommer det ta ännu längre tíd innan hunden kommer. Hade matte istället sprungit i fatt hunden och tagit fågeln/alt tränat hundens avlämning i lina hade situationen aldrig behövt bli värre.

Så, det är helt okej att kuta efter hunden, förutsatt att hunden har iaf lite koll på att du är där efter, annars får du inget annat än en kollaps när du inte pallar springa längre.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Men annars så jagar jag också hundarna, till häst eller så springer jag efter dem. Dock har jag bekanta som bestraffar hunden när den kommer på inkallning, men inte direkt, vilket är en oärlig inkallning och bara ger en hund som inte kommer.

Ex, vi är på jakt. Hunden släpps, apporterar vilt och tycker att den ska käka upp pippin själv i stället. Matte kallar och kallar, hunden tycker fortfarande att den ska käka upp pippin själv ist. Efter någon sekund ryter matte, hunden fattar allvaret och springer till matte med pippi. Hunden får stryk när den kommer fram.
Vad lär sig hunden? Jo, när jag kommer med fågeln slår matte mig, bäst jag behåller pippin för mig själv, nästa gång kommer det ta ännu längre tíd innan hunden kommer. Hade matte istället sprungit i fatt hunden och tagit fågeln/alt tränat hundens avlämning i lina hade situationen aldrig behövt bli värre.

Så, det är helt okej att kuta efter hunden, förutsatt att hunden har iaf lite koll på att du är där efter, annars får du inget annat än en kollaps när du inte pallar springa längre.

Sådär tänker jag också. Just "tänker" eftersom när min hund sticker så säger det pip och så är hon borta. Så jag har inte mycket chans att kubba efter. :crazy:

Jag vill hellre att hunden vet att det alltid känns tryggt att komma till mig, hellre än att hon drar en repa till ut på någon väg.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast hur tänker du nu?!

Ex.
Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hojtar Nej.
Hunden vänder sej mot husse/matte.
Matte/husse kallar igen!
Hunden kommer!
Matte/husse breömmer.

För mej är en korrigering endast en "stopp" signal som betyder - Avbryt det du gör - sök kontakt med mej - ny instruktion kommer.
Dvs kommandot Nej betyder bara "stopp"/sluta med det du gör.
Om jag inte direkt efter detta "stopp" ger en ny instruktion så lämnar man hunden lite i ett vakum där den själv måste "Komma ihåg" vad det var den skulle göra.

Jag anser dessutom inte att man ska ljuga för sina hundar och "spela" glad om man inte är det!
Om mina hundar inte kommer när jag kallar, så är jag inte glad!
Varför då spela glad!?
Är jag glad så visar jag det är jag irriterad så visar jag det. Ärlighet varar längst även i hundvärlden!

/Swat

Precis!:bow::bow: Jag lat lika glad efter en sadan har vanda som jag gjorde om en elev i arskurs fem ansag att 2+2=5. Alvarlig rost, inte arg, inte irriterad, men definitivt inte glad heller.

I min varld fortjanar min hund att fa veta nar hon gor fel, lika val som hon fortjanar att fa veta nar hon gor ratt. I ovanstaende exempel kallar jag in, hund ignorerar, jag kallar antingen ett skarpt NO eller AH AH, hund valjer att komma.
Jag tar emot med "normal/alvarlig" rost, tar hund till var hon valde att ignorera, kommenderar sit, gar tillbaka dar jag ropade fran eller lite narmare, kallar igen, ger jatte mycket berom nar hon kommer.

Numera har jag 100% recall pa min rottis med vansinnigt mycket prey-drive. Hon ar nastan 3 ar och jag kallar fortfarande in henne flera ganger om dagen. Ofta for lek eller godis... andra ganger for en klapp och berom.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

*KL*

Jag är helt inne på Swat's linje. Man måste någonstans ställa krav. För hundar är inga programerade robotar som alltid vill vara till lags. Dom har egna viljor. Ibland väljer dom att valla framför en köttbulle eller en hjulande matte/husse.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Absolut. Men det har tagit mig 3 1/2 år med en Beauceron med massor av egna viljor, att inse detta. Att inte ens en tallrik med köttfärs får detta matvrak/gourmand till hund att välja bort Rådjuret. Eller utfallet mot Schäfern. Framförallt inte om jag inte ens klargjort för honom att jag inte VILL att han ska jaga/göra utfall!
Träning med positiv förstärkning är underbar, framförallt med klickern har jag lärt honom MASSOR, plus att han verkligen tycker det är superkul! Men - tanken att det positiva så småningom helt ska tränga bort de negativa beteendena, funkar inte, inte för oss i vart fall. Jag har istället en hund som väljer att både ha kakan och äta den!
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

SWAT Jag gör precis som du gör! Sätter efter vovven..

Det är vansinne att BERÖMMA en hund som har sprungit runt som det passar den och till sist behagat komma. Att jaga hare, busa med andra hundar olovandes osv är INTE duktigt, det är olydigt! En bra inkallning kan däremot ge god utdelning.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag har aldrig haft hund men min blivande ligger i magen på sin mor :)

Jag har läst och läst och försöker lära mig så mycket som möjligt innan det är dags för att hämta valpen och sätta saker och ting i praktik.


Din metod om hunden inte kommer på inkallning har jag aldrig läst om eller sett någon använda, men när du skriver och förklarar så tror jag absolut på den!!
Har tänkt mycket på inkallning och hur man ska göra om hunden inte kommer på första inkallningen eller om köttbullen helt plötsligt är mindre intressant än det den jagar efter.

Men hur gör du med valp? Om du orkar förklara :)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Men när du skriver. "Jag å min sida anser att jag kan lära en hund samma nivå av inkallning, genom att på samma sätt "ge hunden ett erbjudande den inte kan motstå" fast det är aldrig en "stekpanna"."

Hur gör du rent praktiskt?!

Många mallar har MYCKET jakt! Hur gör du då rent praktiskt när du tränar dem med detta "erbjudande de inte kan neka"?

Ex. Du är ute och rastar hunden, den är lös och skruttar bara på, plötsligt lyfter en hare 20 meter bort!

VILKEN belöning är starkare för en malle med mycket jakt än ett springande litet vilt?
*funderar*
Möjligtvis en figge med heldräkt! DET är nog det bästa många vet = kanske jämförbart med en hare!

Skall jag då alltid promenera i heldräkt eller möjligtvis med endast en bitjacka?!

För många hundar räcker inte den sociala positiva motivationen i dessa lägen, inte heller näring eller mindre former av leksaker/trasor/bollar osv.

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Kom och titta när vi tränar så får du se med egna ögon hur jag gör rent praktikst och hur jag tänker! :)

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag följer en malleägares blogg. Hon är en riktig "mjukis", tränar bara med mjuka metoder, shejpa in allt, klicka osv. Tar aldrig i sina hundar.

Till slut skrev hon i bloggen att hon helt enkelt fick se sig besegrad, för hur mycket träning hennes mallehane än fick drog han på vilt så fort tillfälle gavs iallafall.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Men när du skriver. "Jag å min sida anser att jag kan lära en hund samma nivå av inkallning, genom att på samma sätt "ge hunden ett erbjudande den inte kan motstå" fast det är aldrig en "stekpanna"."

Hur gör du rent praktiskt?!

Många mallar har MYCKET jakt! Hur gör du då rent praktiskt när du tränar dem med detta "erbjudande de inte kan neka"?

Ex. Du är ute och rastar hunden, den är lös och skruttar bara på, plötsligt lyfter en hare 20 meter bort!

VILKEN belöning är starkare för en malle med mycket jakt än ett springande litet vilt?
*funderar*
Möjligtvis en figge med heldräkt! DET är nog det bästa många vet = kanske jämförbart med en hare!

Skall jag då alltid promenera i heldräkt eller möjligtvis med endast en bitjacka?!

För många hundar räcker inte den sociala positiva motivationen i dessa lägen, inte heller näring eller mindre former av leksaker/trasor/bollar osv.

/Swat

Jag TROR att det i de fallen tränas på så sätt att hunden aldrig "fattar att den kan jaga" dvs man har såpass mycket kontroll att hunden inte hinner med. (Iof tror jag att kanske just t ex en malle fattar det ändå, utan att behöva få belöningen i att springa efter några gånger.) Man pysslar väl med motbetingning i förebyggande syfte.
Däremot tror jag kanske att korrigeringar inte heller alltid är ett självklart sätt att få slut på jakten; det måste t ex finnas mallar med såpass mycket jaktlust att de mer än gärna tar en sväng om i backen och en vansinnig förare bara den för springa efter haren en liten stund. (Då kanske heldräkt är enda alternativet :D)

Jag tränar som sagt inte så med inkallningarna, eftersom att jag upplever det för svårt, tidskrävande och omöjligt att ha sån kontroll på allt det runt omkring som hunden kommer att vilja ha (rådjur, fotbollsspelande ungar, mötande människor för sociala hundar osv).



MEN; om man tänker rent hypotetiskt så BORDE man få den mest effektiva inkallningen på en jaktgalen hund om man kunde använda just rådjuret som både belöning och konsekvens för att den kommer/inte kommer. Alltså tänk såhär; Hunden gillar rådjur. Jag har sådan kontroll så att jag kan göra att rådjuret försvinner ifrån "världen". Om hunden sticker så försvinner rådjuret, poffs så är det borta. Om hunden å andra sidan kommer på inkallningen, får hunden lov att jaga rådjuret. Det hade nog gett en hysteriskt bra kontroll över jakten, men nu kan man ju inte göra så. Dels så kan jag inte lyfta upp rådjuret i luften om hunden inte lyder och dels är det mer eller mindre etiskt vidrigt att släppa en malle på ett rådjur. ;)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag TROR att det i de fallen tränas på så sätt att hunden aldrig "fattar att den kan jaga" dvs man har såpass mycket kontroll att hunden inte hinner med. (Iof tror jag att kanske just t ex en malle fattar det ändå, utan att behöva få belöningen i att springa efter några gånger.) Man pysslar väl med motbetingning i förebyggande syfte.
Däremot tror jag kanske att korrigeringar inte heller alltid är ett självklart sätt att få slut på jakten; det måste t ex finnas mallar med såpass mycket jaktlust att de mer än gärna tar en sväng om i backen och en vansinnig förare bara den för springa efter haren en liten stund. (Då kanske heldräkt är enda alternativet :D)

Eller ett citronellahalsband med fjärrkontroll? Är läget totalt omöjligt måste väl det vara en lösning, omän inte så kul att ta till? Har själv aldrig gjort det, och vet att de som använder "mjuka metoder" tycker det är helt förkastligt och kan få bakslag man inte tänkt sig. Men?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Eller ett citronellahalsband med fjärrkontroll? Är läget totalt omöjligt måste väl det vara en lösning, omän inte så kul att ta till? Har själv aldrig gjort det, och vet att de som använder "mjuka metoder" tycker det är helt förkastligt och kan få bakslag man inte tänkt sig. Men?


Jag vet inte om det är tillräckligt effektivt för en jaktgalning?
Har heller aldrig använt det, men det finns säkert hundar som tar en dusch av halsbandet också om det gör att den får springa liiiiite efter ett djur?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag vet inte om det är tillräckligt effektivt för en jaktgalning?
Har heller aldrig använt det, men det finns säkert hundar som tar en dusch av halsbandet också om det gör att den får springa liiiiite efter ett djur?

Jag kan garantera att min rottis (med sa mycket jakt instinkt att den som testade henne pa vallning aldrig sett en hund med sa mycket instinkt) garna skulle ta en dush med citronella om hon kunde springa efter en hare eller kanin.
Jag agnade hennes forsta tva ar att dampa och lugna ner henne... tills jag en dag insag hur vansinnigt roligt HON hade nar vi besokte ett IPO falt... sa nu har jag gatt med i en klubb och hon atminstone far utlopp for vissa instinkter.
Jag har jobbat VANSINNIGT mycket med henne for att dampa hennes jakt instinkt och fa in en inkallning som alltid fungerar. Hon far mycket berom, ost, korv, etc... OCH aven om jag inte tagit till nagon stekpanna:p sa har det varit tag i nackskinn och halsband tillsammans med RYT, for att sedan ta tillbaka henne dar hon senast "var ratt" och fa chancen att gora om det (oftast lite lattare) och fa det ratt sa hon kan fa berom och lek eller godis. Jag vet att jag kan kalla in henne 100% ...atminstone om hon inte ar pa gang efter mus (som jag latit henne jaga och ta i stallet) eller kanin... da vet jag inte riktigt hur det skulle ga.

Sa har stod hon i timmar (det ar faktiskt en dorrspringa) efter att jag stangde in en kattunge i min sadelkammare. Varje gang jag oppnade min ytterdorr satte hon av mot stallet for att sta just precis dar sa lange vi var ute. Hon lamnade inte sin post annat an nar jag tvingade henne. Lagg marke till polen av draggel pa golvet...
IMG_1878.jpg


Focus...
IMG_1873.jpg


Har ar kattungen hittade och jag dopte till "Snack" men var tvungen att hitta ett nytt hem till.
IMG_1841.png


Har ar hennes kompis Chester som hon vaxte upp med... Skillnaden var att Chester var en sjalvmordskandidat (ibland gomde han sig i hoet och "swiped" efter hastarna nar de kom for att ata:eek:) och inte var radd for henne... och att hon var liten och Chester vuxen. Hon kan oftast acceptera vuxna katter (ar dom riktigt radda ar det dock svart) dock hamnar kattungar pa samma niva som moss, kaniner, och annat byte.

44.jpg


har ar hon pa en "sit stay" jag tyckte Chester var en utmarkt 'distraction'. lol
IMG_0542-1.jpg
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag vet inte om det är tillräckligt effektivt för en jaktgalning?
Har heller aldrig använt det, men det finns säkert hundar som tar en dusch av halsbandet också om det gör att den får springa liiiiite efter ett djur?

Det är det garanterat inte.

En väns hund fick ett Bzz-halsband på sig (:eek:). Hunden sprang efter rådjuret, BZZZ, hunden gjorde ett litet skutt i luften och fortsatte. Så var det med det.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Väldigt vanligt att man får ha ganska bra malle i halsbanden för att hunden verkligen ska reagera... De flesta har ju dessutom olika nivåer på fjärren, varning(typ ett pip) - liten stöt - kraftigare stöt.

Själv har jag aldrig använt det, men sett "träning" med el på nära håll och det enda jag kunde utläsa var att hunden alltid behövde ha halsbandet på sig och blev jälvligt stressad av det... Jag körde den sega varianten av viltträning med en vän och det är provocerande att stå inför el-entusiaster och säga "nej, stanna" till hunden istället för att vråla och trycka på en knapp;)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Den här hunden fick ingen liten kyss kan vi väl säga ;)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Det är det garanterat inte.

En väns hund fick ett Bzz-halsband på sig (:eek:). Hunden sprang efter rådjuret, BZZZ, hunden gjorde ett litet skutt i luften och fortsatte. Så var det med det.

Misstänkte att det nog är i klenaste laget för en som har dille på jakt.
Min första border collie tyckte eltrådarna i stallet var rätt kul; Bet i den, hoppade till, bet i den, hoppade igen, bet en gång till, hoppade till... ;)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Nar jag forst flyttade upp hit hade jag en hage med eltradar till mina hastar innan staketen var byggda. Min son's hund krop under understa traden, fick en "kyss" gnallde till, krop under igen, gnallde igen, i all oandlighet. Tursamt nog ar hon lite dum i huvudet och fattar inte att man kan krypa under ett brad staket.:D
Det elstaketet var valdigt starka stotar i... en "mojang" for manga miles, men liten hage. Jag ville definitivt inte ta i det, det fick mig att skrika nar jag kom at det men hunden gav sig inte utan skulle in och jaga hastarna.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 751
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp