10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

KL
Min lilla dam betedde sig oerhört annorlunda veckorna före första löpet, under första löpet var hon tröttare än vanligt och efteråt var hon samma hund som innan, lydnads mässigt, och kottarna i öronen var i ett trollslag borta.
Jag höll enbart på vardagslydnaden under den "jobbiga" tiden och la inte till något nytt i träningen.
Det där med hormoner är lurigt, jag tror att vissa tikar går igenom första till sista löpet tillsynes opåverkade och beter sig precis som vanligt, medan andra har det lite jobbigare. Precis som för oss människor.
Det där med "slyngelålder", visst tror jag att hundarna genomgår en sådan fas, men det innebär ju inte att man som förare släpper taget om vardagslydnaden, rycker på axlarna och hänvisar till slyngelålder. ;)
Vissa kanske gör det, men långt ifrån alla!
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Nej jag accepterar inga dumheter utan tänker inte rycka på axlarna och skylla på slyngelåldern.

Fast i dag har hon nästan kommit tillbaks och är nästan lika go som vanligt och lyssna kanonbra när vi var ute i snön och traggla lydnad.:D
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Tack för ditt svar!

JO vad Nej betyder vet hon mycket väl och jag får en känsla av att vi i vissa lägen tagit i lite för hårt med vårt NEJ.
Tex om vi är på tomten och hon är påväg att kliva av den. Vi ropar NEJ! Och då kommer hon nästan krypande tillbaks och öronen ligger slickade efter huvudet och hon är väldigt undergiven.

I mina ögon skall hunden inte komma mot dig på det sättet du beskriver. (men det kanske var precis vad du skrev själv) Du har ropat NEJ och hon har gjort som du bad, avbrutit. I det läget skall hon vända sig emot dig med förväntan inte oro/undergivelse.

Dvs. Du ropar NEJ, hunden vänder sig emot dig och du belönar ordentligt. Jag tror att vi får låga hundar om vi inte är snabba nog med att belöna rätt beteende.

Är heller inte alls för att lägga ned hunden (annat är på kommando) utan tror hellre på att ge hunden ett tillfälle att använda sin energi ihop med dig. Som någon föreslog att gräva ihop på ett tillåtet ställe ex.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

I mina ögon skall hunden inte komma mot dig på det sättet du beskriver. (men det kanske var precis vad du skrev själv) Du har ropat NEJ och hon har gjort som du bad, avbrutit. I det läget skall hon vända sig emot dig med förväntan inte oro/undergivelse.

Dvs. Du ropar NEJ, hunden vänder sig emot dig och du belönar ordentligt. Jag tror att vi får låga hundar om vi inte är snabba nog med att belöna rätt beteende.

Är heller inte alls för att lägga ned hunden (annat är på kommando) utan tror hellre på att ge hunden ett tillfälle att använda sin energi ihop med dig. Som någon föreslog att gräva ihop på ett tillåtet ställe ex.

Jo det är det jag menar! Vi upplevde henne som en väldigt skarp hund när hon var yngre och även erfarna hundinstruktörer upplevde henne som skarp så därför var vi onödigt hårda vilket vi vet nu med facit i handen.

Nu försöker vi reparera skadan så gott vi kan och i dag faktiskt så visade hon ett litet litet tecken på att vi är på rätt väg. Så jag vet att vi nu äntligen hittat ett sätt som gör att det nog blir bra så småningom eller jag hoppas att inte skadan är så stor så den inte går att reparera
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Tokig formulering av mig:o De har inte ihjäl vovven....men den åker ut ut hagen om man säger så. Bestämda damer...
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast hur tänker du nu?!

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hotjar Nej.
Hunden vänder sej mot matte/husse...
Som då ska berömma?!
För vad?
För att hunden tog sej tid att avbryta det den gjorde på andra kommandot?!

I min värld blir hundar inte "tryckta" eller osäkra pga att matte/husse sätter gränser! De blir osäkra när vi är otydliga/ojusta eller bra på att hota men dåliga på att fullfölja en korrigering!

Just dessa Nej - Bra tycker jag är klassiska "osäkerhetsskapare"!

När jag berömmer mina hundar så vill jag göra det för en PRESTATION.
Ex.
Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hojtar Nej.
Hunden vänder sej mot husse/matte.
Matte/husse kallar igen!
Hunden kommer!
Matte/husse breömmer.

För mej är en korrigering endast en "stopp" signal som betyder - Avbryt det du gör - sök kontakt med mej - ny instruktion kommer.
Dvs kommandot Nej betyder bara "stopp"/sluta med det du gör.
Om jag inte direkt efter detta "stopp" ger en ny instruktion så lämnar man hunden lite i ett vakum där den själv måste "Komma ihåg" vad det var den skulle göra.

Jag anser dessutom inte att man ska ljuga för sina hundar och "spela" glad om man inte är det!
Om mina hundar inte kommer när jag kallar, så är jag inte glad!
Varför då spela glad!?
Är jag glad så visar jag det är jag irriterad så visar jag det. Ärlighet varar längst även i hundvärlden!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hojtar Nej.
Hunden vänder sej mot husse/matte.
Matte/husse kallar igen!
Hunden kommer!
Matte/husse breömmer.


Det är ju detta som du skrivit Swat som jag vill uppnå. Men direkt vid Nejet så kommer hon krypandes av sig själv. Prövade i går kvälls när hon var av tomten (gick förbi en hund som hon nästan aldrig träffat så spännande för damen) ropade Nej! Hon stannar upp och vänder sig mot mig. Innan hon sedan hann komma krypande ropade jag HIT och när hon då började röra sig mot mig så började jag berömma henne vilket ledde till att innan hon var framme hos mig så var hon glad och positiv.

Vet inte om jag gör allt rätt enligt konstens alla regler men precis som med hästar och ridning så får man väl helt enkelt plocka bitarna som passar hunden och föraren. Frågar man 10 instruktörer så får man ju 10 olika svar. :crazy:
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Tokig formulering av mig:o De har inte ihjäl vovven....men den åker ut ut hagen om man säger så. Bestämda damer...

Förstod att de inte skulle ha ihjäl henne. :D I går fick jag henne att stanna utanför hage och bita på en pinne istället. :D
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag anser dessutom inte att man ska ljuga för sina hundar och "spela" glad om man inte är det!
Om mina hundar inte kommer när jag kallar, så är jag inte glad!
Varför då spela glad!?
Är jag glad så visar jag det är jag irriterad så visar jag det. Ärlighet varar längst även i hundvärlden!


Blev lite glad när jag läste detta. På vår brukshundsklubb så tycker de att det ska vara fyrverkerier och julafton när hunden kommer oavsett om den kommer på första eller sjätte inkallningen.
Vi övade inkallning sist jag var där. I koppel men ändå. Kelly kommer normalt (och speciellt när hon är kopplad) på första max andra inkallningen. I söndags fick jag ropa 5 ggr innan hon kom. Hon fick ett "bra" när hon kom men absolut inga fyrvekerier. Då säger min instruktör: Ja jag hade heller inte velat komma med det svala mottagandet. :eek:
Men måste man gå upp i falsett och hopap och tjoa som en idiot varje gång hunden lyder oavsett om man fått säga till 10 ggr eller bara 1 gång?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Har hört detta många gånger och kan bara säga att JAG HÅLLER INTE MED!!

Mina hundar skall komma första gången jag kallar. I vardagen så bekräftar jag KANSKE att det var bra att de kom, men inte var gång och INTE genom jubel och godis!
Snarare säger jag något i stil med "Ja, här går vi" med neutral röst

Om jag jublar och tjoar och tjimmar när hunden utför en medioker prestation hur skall jag då belöna den när det gör det där JÄTTEfantastiska som VERKLIGEN förtjänar en bra belöning?

Om jag tränar inkallning i koppel och hunden inte kommer vid första kommandot... inte fasen hade jag kallat igen!
Då hade jag knyckt i kopplet och fått hunden i rörelse på det viset kunnat backa några steg och plussat för förflyttningen.
Vilket av kommandona vill jag att hunden skall lyssna på om jag kallar 5 ggr? Det första? Den tredje?

Mina hundar läser mej som en öppen bok utan att jag behöver säga ett enda ord!
Att då tro att de inte ser skillnad på att jag ÄR glad eller att jag SPELAR glad känns rätt korkat.
Sedan handlar det alltid om fingertoppskänsla och balans! Är jag tok-irriterad får jag kanske bita mej i läppen om hunden blir tveksam, men jag blir INTE glad för det! Jag tonar bara ner min irritation till en nivå eller två.

Utöver det så vill jag att mina hundar skall lyssna på det jag säger inte på "allt runt omkring".
Dvs jag ska inte behöva stå och hoppa och klappa mej på knäna! Jag vill lära mina hundar att inkallning = verbalt kommando oavsett vad jag gör med "resten av kroppen".

På små valpar får man självklart göra det som krävs för att starta kopplingen kommando = springa till matte = gos/lek/bus.
Men det kopplingen kommer FORT och då lägger jag snabbt in en kravställning.
Ikallning = hunden måste komma även om den själv inte "vill".
Allt annat är förenat med allt för stora risker anser jag!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Tycker du har rätt i mycket. Nu är iofs min hund unghund och jag kan villig erkänna att vi inte jobabt så mycket inkallning tex. Pga att det vart snö coh det gick helt enkelt inte att gå ut knappt.
Visst sopig bortförklaring kanske.

På vår brukshundsklubb är det strängt förbjudet att dra till i kopplet för att få hundens uppmärksamhet. Hunden ska ta första kontakten och du ska bara befinna dig. :eek: Ja jag vet inte men jag tycker ju det är lite knäppt. Tack och lov är det bara denna instruktören som är lite knäpp så jag biter ihop för att ändå få träna med störningar som jag inte kan uppbringa hemma. Är bara 6 ggr kvar så.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Ingen av mina hundar har någonsin haft någon "slyngelålder" som jag tagit hänsyn till!
Som andra skribenter så tycker jag oftast att det är en ursäkt som används när folk börjar inse att hunden inte längre faller för "lock och pock" utan kräver mer engagemang och arbete från föraren! ;)

En hund som kommit in i könsmognaden inser snabbt att det finns roligare saker än matte/husse och godis och leksaker! Det motsatta könet till exempel!
Har man då inte kommit in i den fasen i lydnaden där hunden vet att den MÅSTE göra saker oavsett om den vill eller ej så är det klart att den tar chansen när homonerna cirkulerar.

VAD i tikens löpcykel skulle göra att hon "hörde sämre"/förstod sämre under sitt löp?

Om man har flera hundar har någon någonsin sett att övriga hundar gett den löpande hunden mer "fritt spelrum" under löpet än vid övriga tidpunkter?
(Om vi bortser från hoppfulla hanhundar! :) )
Inte jag i alla fall! Snarare tvärt om! De äldre tikarna kan ha ännu kortare stubin och kräva ännu mer "artighet" under en yngre tiks löp!

Jag ställer samma krav i samma situationer OAVSETT om tiken löper eller inte!

Om jag har en tik som är hormonell tränar jag kanske inte in något nytt under löpet, men alla regler som gällde INNAN löpet gäller UNDER löpet och kommer fotrsätta gälla EFTER löpet.

/Swat

Jag tror vi menar olika saker med slyngelålder i så fall. Jag tror inte att tiken hör sämre men att hon helt enkelt inte bryr sig. Jag märker rätt tydligt när dessa perioder kommer på min hund och JO, det går i perioder. Självklart ska hunden lyda men ibland kanske man får sänka kraven lite i träningen. När hunden är väldigt anti och har intresset på helt annat håll kanske man inte får till ett perfekt fotgående utan får nöja sig den dagen med hyfsad kontakt, tex.

Det är bara att ta min hund som exempel, som den här veckan plötsligt har "glömt bort" att man ska vara tyst och lugn när man står uppbunden. Det är absolut omöjligt. Någon typ av period ja, vad skulle det annars vara?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Just dessa Nej - Bra tycker jag är klassiska "osäkerhetsskapare"!

När jag berömmer mina hundar så vill jag göra det för en PRESTATION.
Ex.
Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hojtar Nej.
Hunden vänder sej mot husse/matte.
Matte/husse kallar igen!
Hunden kommer!
Matte/husse breömmer.

Varför? Även för mig är "nej"=sluta det du gör.
Jag säger nej- hunden slutar- hunden får beröm för att den gör rätt.
Precis så ska det vara enligt mig, hunden måste ju få veta när den gör rätt, annars blir det svårt med inlärningen och att behålla minnet...
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Svarar på båda inläggen i samma:

Men varför är du beredd att acceptera att din hund ignorerar dej för att hon har andra intressen som är "roligare"?
För MEJ innebär det att du inte kommit ur "locka - belöna"-stadiet = "valpträningen" och börjat kräva att vissa saker bara måste fungera oavsett vad!
Du ger ju din hund valet! Vill den komma eller ej?
Då kan du ju heller inte bli upprörd om den väljer att göra det "andra" eller hur?!
Vill du komma och få en köttbulle eller vill du jaga efter kaninen.

Sedan pratar jag inte om att hålla höga krav på tävlingsbanan, utan i vardagen - där ignorerade inkallninga är det vi diskuterat mest!

Fast hur kan din hund ha GLÖMT!?
Är det inte så att hon börjat strunta i det du säger och väljer att göra något annat.
Dvs det jag klassar som "olydnad"!

Du skriver: "Varför? Även för mig är "nej"=sluta det du gör.
Jag säger nej- hunden slutar- hunden får beröm för att den gör rätt."
Men hunden gör ju inte RÄTT! Du kallar in - hunden ignorerar dej, det kan väl inte vara att göra rätt?!

Om du berömmer ena gången när den ignorerat dej och en annan gång när den kommer, vad är det du förstärker då?

Mina hundar har varken problem med inlärning ELLER minnet!
Varken på regelbunden basis eller i perioder!
Däremot kan de tappa intresset för saker som jag lyckas "traggla" eller om jag inte gör utförandet utmanande nog. Det har dock INGET med deras minne ett göra!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Där tycker vi olika!

För mig är det självklart att om huden avbryter det den håller på med och tar kontakt med mig så skall den belönas för det på ett eller annat sätt. Nejet, korrigeringen eller vad det nu handlar om skall komma genast och EN GÅNG (dvs. jag tjatar inte på mina hundar) då hunden gör någon den ej får men när den avslutar och vänder sig emot mig så kallar jag glatt in och belönar.

Om jag fortsätter tjura på hunden efter att den avbrutit så finns det ingen positivt i att avbryta.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast hur tänker du nu?!

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hotjar Nej.
Hunden vänder sej mot matte/husse...
Som då ska berömma?!
För vad?
För att hunden tog sej tid att avbryta det den gjorde på andra kommandot?!

Jag har aldrig sagt att jag ger två kommandon och tjatar. Ett NEJ handlar det om.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Där tycker vi olika!

För mig är det självklart att om huden avbryter det den håller på med och tar kontakt med mig så skall den belönas för det på ett eller annat sätt. Nejet, korrigeringen eller vad det nu handlar om skall komma genast och EN GÅNG (dvs. jag tjatar inte på mina hundar) då hunden gör någon den ej får men när den avslutar och vänder sig emot mig så kallar jag glatt in och belönar.

Om jag fortsätter tjura på hunden efter att den avbrutit så finns det ingen positivt i att avbryta.

De fetmarkerade håller jag med om. Min knäppis kan ibland avbryta när jag säger NEJ Men vänder isg inte om för kontakt utan med bara fryser där hon är. Och då är det inte mycket att berömma tycker jag.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Det var ju just dit jag ville komma, därav "". Slyngelålder är ju just (enligt mig iaf) när annat är viktigare och när man helt enkelt har för mycket i huvudet för att bry sig om matte.
Min hund har säkerligen inte glömt, han bara bryr sig inte. Helt korrekt.

Var har jag skrivit att jag tycker det är ok om hunden inte kommer? Det har du fått om bakfoten. Dock så även efter inlärningsstadiet måste det ju vara värt att komma. Antingen är det ett "bra", lite bus, två springsteg, enstaka gånger en godis... Jag ser inte att nolltolerans på olydnad innebär att man inte kan berömma.

Jag säger nej-hunden slutar= hunden gör rätt. Inkallningen hade inte där att göra.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

men du säger ju olika saker...

Först säger du: "Du ropar NEJ, hunden vänder sig emot dig och du belönar ordentligt"

Sedan skriver du: "hunden gör någon den ej får men när den avslutar och vänder sig emot mig så kallar jag glatt in och belönar."

Du kallar - hunden ignorerar - du korrigerar med ett Nej - kallar in igen och berömmer!

Det senare är ju detsamma som jag säger!


Det jag sätter mej emot är dessa "NEJ - Bra", där hunden inte utfört någon annan presation än att efter en "påminnelse"/korrigering avbryta en aktivitet.

Förstår du hur jag menar?
Skillanden mellan "Nej - Bra" och "Nej - Kom här!(aktivitet/prestation) - Bra"

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Först skriver jag "För att hunden tog sej tid att avbryta det den gjorde på andra kommandot?!"

Du skriver ärven. "Jag har aldrig sagt att jag ger två kommandon och tjatar. Ett NEJ handlar det om."

Mnn Nej blir ju ditt ANDRA kommando! Det första struntar ju hunden i!! "Kom"/"Hit"

/Swat
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 751
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp