10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

*kl*

Tänkte bara berätta att damen är på väg ur sitt löp och lydnaden är betydligt bättre än innan hon gick in i löpet. :eek: Inkallning på tomten fungerar nu 99%. Innan 65% och övriga gångerna fick jag hämta henne. Nu kommer hon alltid åtmisntone andra gången vid inkallning.

Hon har slutat valla hästarna vilket är skönt också. Jag gjorde så att jag höll mig på den nivån vi hade kommit till och sedan traggla vi varje dag med inkallningen och flera gånger varje dag. Hon har även blivit bättre i kontakten och 99% av gångerna fungerar hon klockrent i alla kontaktövningar. Även när vi var på brukshundsklubben i söndags så var hon klart bättre så nu kämpar vi vidare och hoppas att det fortsätter på rätt håll.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Absolut. Men det har tagit mig 3 1/2 år med en Beauceron med massor av egna viljor, att inse detta. Att inte ens en tallrik med köttfärs får detta matvrak/gourmand till hund att välja bort Rådjuret. Eller utfallet mot Schäfern. Framförallt inte om jag inte ens klargjort för honom att jag inte VILL att han ska jaga/göra utfall!
Träning med positiv förstärkning är underbar, framförallt med klickern har jag lärt honom MASSOR, plus att han verkligen tycker det är superkul! Men - tanken att det positiva så småningom helt ska tränga bort de negativa beteendena, funkar inte, inte för oss i vart fall. Jag har istället en hund som väljer att både ha kakan och äta den!

Men det är det där man måste skilja åt. Det du beskriver är grunden. Att lära hunden förstå ditt komando. Vad betyder "hit". Sen kommer kravfasen. Jag skulle aldrig känga till en hund som inte ens kan ordet "hit" för att den inte kommer.

Mitt mål är att stå helt neutral och helt stilla och kunna säga ORD till min hund och de ska hon förstå. Det är jätteroligt för då kan även främmande och helt ovana människor bara ta min hund och säga kryp, framför, spela död, sök spår osv. Jag behöver inte olika koppel, halsband eller rutiner. Ordet sitter och det tar jag fram genom positiv förstärkning och efter det kommer kravfasen. Det ska heller inte vara situatonsbundet. Jag ska mitt under ett annat arbetsmoment kunna slänga in ett annat ord och kan hunden det även då vet jag att det är riktigt befäst.

Men ju mer jag tränar positivt ju mer följsam och lydig hund får jag och min insats i kravfasen blir mindre och mindre. Men man får för den skull inte glömma bort att det ska vara ett krav och hur man går tillväga med det är så olika från hund-ägare.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Mina hundar kan göra mängder av kommandon på ett ord, men likt förbannat kan inte alla köra dom :D
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Men det är det där man måste skilja åt. Det du beskriver är grunden. Att lära hunden förstå ditt komando. Vad betyder "hit". Sen kommer kravfasen. Jag skulle aldrig känga till en hund som inte ens kan ordet "hit" för att den inte kommer.

Mitt mål är att stå helt neutral och helt stilla och kunna säga ORD till min hund och de ska hon förstå. Det är jätteroligt för då kan även främmande och helt ovana människor bara ta min hund och säga kryp, framför, spela död, sök spår osv. Jag behöver inte olika koppel, halsband eller rutiner. Ordet sitter och det tar jag fram genom positiv förstärkning och efter det kommer kravfasen. Det ska heller inte vara situatonsbundet. Jag ska mitt under ett annat arbetsmoment kunna slänga in ett annat ord och kan hunden det även då vet jag att det är riktigt befäst.

Men ju mer jag tränar positivt ju mer följsam och lydig hund får jag och min insats i kravfasen blir mindre och mindre. Men man får för den skull inte glömma bort att det ska vara ett krav och hur man går tillväga med det är så olika från hund-ägare.

Oh ja, absolut! Jag skulle aldrig använda negativ förstärkning för att lära in ett moment vilket det vara må, dit når man med positiv förstärkning, Klickern är t.ex. ett fenomenalt och roligt hjälpmedel! Och självklart skulle jag aldrig ställa kravet att min hund ska begripa nåt han aldrig fått lära sig, det vore ju kriminellt!
I mitt fall handlar det hela egentligen bara om en enda sak, som blivit till ett hinder i vår träning - att han är för fixerad mot andra hundar och gör utfall framförallt mot vissa typer av hundar, om de kommer i närheten. Och det gör dom ju, framförallt om man tränar i grupp.
Jag har gått hundmöteskurs (!) med Klickertänket som modell, och där förekommer ju enbart positiv förstärkning, och det är också en metod som går extremt långsamt fram och där man steg för pyttesteg ska avprogrammera hunden så den enbart ser hundmötena som positiva och roliga. Då ska det positiva tränga undan de negativa känslorna som gör att hunden gör ett utfall.
Jag HAR kommit långt med min hund, men inte hela vägen. Vi har nått en vägg, kan man säga. Och jag känner, att han dels förmodligen får en liten kick av sina utfall, som han inte har någon som helst lust att byta bort mot ett slick på mjukosttuben. Jag känner också att det ibland blir till en bakvänd kedja i inlärningen: Han gör utfall, slutar med utfallet, sätter sig vid mig och tittar på mig, får ett klick och godis. Precis som jag lyckats lära honom att stjäla saker, komma med dem till mig, släppa av dem i min hand, få beröm och godis - jag trodde jag lärde honom att släppa av saker utan protest, men samtidigt har jag lärt honom att bli en glad tjuv!
Om jag skulle gå enbart på klicker-positiva metoden tror jag det skulle ta sån oändlig tid att träna bort hans beteende (vi lever ju i en icke arrangerad vardag också där mötena sker plötsligt och jag inte kan begära att den mötande hunden ska gömma sig bakom en skärm och enbart visa svanstippen medan jag klickar och berömmer) att hans normala livslängd inte skulle räcka till. Och jag vill gärna få bort hans beteende NU.
Därför har jag just nu frångått mitt hundraprocentigt positiva beteende mot honom, till att bli sträng, säga NEJ och faktiskt ge honom en koppelkorrigering när han ignorerar mig och gör ett utfall. Det kä nns inte kul, ska jag erkänna, men jag kommer ingen vart med någon annan metod. Fungerar denna metoden inte heller, vet jag faktiskt inte hur jag ska bära mig åt. Tips?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hi hi hi ;)

Jag ÄLSKAR kommentaren: "I mitt fall handlar det hela egentligen bara om en enda sak, som blivit till ett hinder i vår träning - att han är för fixerad mot andra hundar och gör utfall framförallt mot vissa typer av hundar, om de kommer i närheten. Och det gör dom ju, framförallt om man tränar i grupp."

Snälla Lena tolka mej på rätt sätt nu! Men för MEJ så handlar det om något HELT annat än en enda detalj när hunden VÄLJER att göra utfall.

Jag förstår att du vill köra enligt mjuka, "vänta-belöna"-tänket... Men som en vis man sagt "Hur fungerar det för dej?"

Visst har du frångått dina principer i detta enskilda "Moment", men i övrigt då?
Din hund kanske behöver en mer uppstyrd "livs-struktur" i övrigt också?! För att lära sej "välja rätt" och RESPEKTERA sin matte!

För sist och slutligen så handlar detta om avsaknad av den grundläggande respekten för dej och för dina regler och önskemål!

Hur jag skulle tänka rent träningstekniskt när det gäller dej och din hund vågar jag inte spekulera i utan att ha sett er in action... Men jag VET att jag inte skulle se det som ett "detalj-problem"...

Och snälla, förstå att jag skrattar MED dej i detta inlägg och inte ÅT dej! :D
Just kommentarer om specifika problem som upplevs helt "frikopplade" från allt annat är EXTREMT vanligt!

/Swat
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 751
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp