10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hörrudu Mysan. Jag har en isländsk fårhunds hane som blir 11 månader den 29:e.

Han har också blivit lite döv till örat. Han var en jävla rolig hund att arbeta med som du beskriver med din. Lätt att få kontakt med och höll sig till mig. Nu låter det som om din är lite svårare än min då han fortfarande är rätt lätt att få kontakt med o.s.v

Men han blev också äldre och började skälla ut hästarna rejält, han sprang inte in till dom men hatade då jag var nära monstrerna. Springer dom får han vallinstinkt o kutar efter med världens jävla skall.

Grejen är att det är helt meningslöst att skälla eller skrika på hunden då den inte lyssnar eller springer iväg. Min pojk är för smart, varför gå till tråkmånsen som gormar där borta? Då gör jag hellre min egna sak.

Men att bju på något som är roligare än vallningen, lukten eller vad det är som distraherar hunden, DET funkar bättre och absolut på min hund, kanske inte alla gånger men mkt bättre än att jag blir frustrerad på honom.

När hon vallar hästarna, locka, tjoa, var stollig, hos dig är det mycket mycket roligare. Kommer hon inte spring därifrån för att få henne att springa efter.

Jag tar inte med min hund till hästarna längre, det stressar bara upp honom och jag blir bara på dåligt humör.

Dom är ju i åldern nu då de börjar ta längre lovar och eget intiativ. Men försök att inte bry dig så mycket. Ha henne kopplad där du är osäker. Träna som vanligt men kanske mindre krav vid löpet.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hörrudu Mysan. Jag har en isländsk fårhunds hane som blir 11 månader den 29:e.

Han har också blivit lite döv till örat. Han var en jävla rolig hund att arbeta med som du beskriver med din. Lätt att få kontakt med och höll sig till mig. Nu låter det som om din är lite svårare än min då han fortfarande är rätt lätt att få kontakt med o.s.v

Men han blev också äldre och började skälla ut hästarna rejält, han sprang inte in till dom men hatade då jag var nära monstrerna. Springer dom får han vallinstinkt o kutar efter med världens jävla skall.

Grejen är att det är helt meningslöst att skälla eller skrika på hunden då den inte lyssnar eller springer iväg. Min pojk är för smart, varför gå till tråkmånsen som gormar där borta? Då gör jag hellre min egna sak.

Men att bju på något som är roligare än vallningen, lukten eller vad det är som distraherar hunden, DET funkar bättre och absolut på min hund, kanske inte alla gånger men mkt bättre än att jag blir frustrerad på honom.

När hon vallar hästarna, locka, tjoa, var stollig, hos dig är det mycket mycket roligare. Kommer hon inte spring därifrån för att få henne att springa efter.

Jag tar inte med min hund till hästarna längre, det stressar bara upp honom och jag blir bara på dåligt humör.

Dom är ju i åldern nu då de börjar ta längre lovar och eget intiativ. Men försök att inte bry dig så mycket. Ha henne kopplad där du är osäker. Träna som vanligt men kanske mindre krav vid löpet.


Tack för ditt svar! Kul att någon har ungefär samma problem i samma ålder.
I går jobbade jag jätetmycket med kontaktövningar och nu är hon nästan lika lätt att få kontakt emd som innan hon började löpa. Fattas lite men nästan.

Ja slutar hon inte valla hästarna får hon inte följa med längre. jag blir irriterad och det är inte det som är meningen. Jag ska njuta och ladda batterierna då. Vi får se hur detta utvecklas.
Jag har dessutom passat på´att läsa på lite om hennes raser vilket jag känner att jag borde gjort innan. :crazy: Men det är lätt att vara efterklok. Hon verkar ha mycket av tollarens sätt att vara så vi ska arbeta lite efter det så får vi se.

Jo jag har upptäckt att det är värdelöst att skälla på henne då skiter hon ehlt i mig liksom. Men upptäckte i går att även när hon gör knäppa/fel/dumma saker så fungerar det helt klart bäst att avleda henne med en leksak eller något istället och sedan i så fall kalla in henne om det är det jag vill.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Först skriver jag "För att hunden tog sej tid att avbryta det den gjorde på andra kommandot?!"

Du skriver ärven. "Jag har aldrig sagt att jag ger två kommandon och tjatar. Ett NEJ handlar det om."

Mnn Nej blir ju ditt ANDRA kommando! Det första struntar ju hunden i!! "Kom"/"Hit"

/Swat

Ah, jag tror vi missförstår varann.

Jag menar såhär: Hunden rejsar bort till en grop jag ej vill att den gräver i. Jag hojtar NEJ (dvs jag börjar med NEJ och inget "kom hit" innan). Dvs NEJ är mitt första kommando.

Jag tror även jag var otydlig i mitt första inlägg. Jag ger alltid ett kommando efter att hunden avbrutit men för mig går det "ihop" så mkt att jag knappt tänker på det.

tex. Hunden gräver. Ropar NEJ. Hunden vänder sig om jag ropar "kom,bra" i samma mening för mina hundar är redan på väg efter "nejet".
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar.
Matte/husse hojtar Nej.
Hunden vänder sej mot husse/matte.
Matte/husse kallar igen!
Hunden kommer!
Matte/husse breömmer.

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte kallar på hunden
Hunden kommer

Ibland är det svårt att göra det lätt.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Citat:
"Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte kallar på hunden
Hunden kommer"

Eller

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte övar och övar och över på hunden
Hunden kommer när den vet att husse/matte har godis!
Husse/matte måste alltid vara glada och positiva för hunden vill inte komma annars!
Hunden ser vilt! Hunden skiter i att husse/matte är glada och har korv!Husse/matte letar efter hunden i 4 timmar och hittar den längs E:4:an.

Husse/matte skaffar sköldpadda!

Ibland är det svårt att inse att vissa saker bara MÅSTE fungera oavsett vad hunden tycker/vill!
Inkallning är en av de sakerna!!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte kallar på hunden
Hunden kommer

Ibland är det svårt att göra det lätt.

Jag vet att inkallningen inte sitter klockrent. Men det inlägget du citera så menar jag att jag inte vill att hon ska komma med bakstrukna öron och svansen mellan benen bara för att jag sagt Nej. Hellre då att jag får kalla på henne också så jag kan berömma. Vill att allt ska vara så positivt som möjligt och hoppas att vår missbedömning från början (när vi tog i hårt för vi upplevde henne som skarp) inte ska satt så djupa spår så vi inte kan få det rätt i slutet
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Citat:
"Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte kallar på hunden
Hunden kommer"

Eller

Matte/husse kallar på hunden.
Hunden ignorerar
Husse/matte fattar att hunden inte har nån vidare värst bra inkallning.
Husse/matte övar på inkallning

Husse/matte övar och övar och över på hunden
Hunden kommer när den vet att husse/matte har godis!
Husse/matte måste alltid vara glada och positiva för hunden vill inte komma annars!
Hunden ser vilt! Hunden skiter i att husse/matte är glada och har korv!Husse/matte letar efter hunden i 4 timmar och hittar den längs E:4:an.

Husse/matte skaffar sköldpadda!

Ibland är det svårt att inse att vissa saker bara MÅSTE fungera oavsett vad hunden tycker/vill!
Inkallning är en av de sakerna!!

/Swat

Var detta riktat till mig???
Vi övar och faktum är att när vi är i skogen kommer hon alltid klockrent så det rä när vi är hemma på tomten som annat tydligen är intressantare än matte och godis. I stallet har det heller aldrig avrit några problem förrän nu när hon började löpa.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Citat:
Ibland är det svårt att inse att vissa saker bara MÅSTE fungera oavsett vad hunden tycker/vill!
Inkallning är en av de sakerna!!

/Swat

Ibland är det svårt att fatta att det är förstärkningen som gör att hunden ändrar ett beteende, inte signalen.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Om det nu är så att hon påverkas av sitt löp och hon förhoppningsvis kan "komma tillbaka" efter det så skulle jag undvika att hon får göra fel och befästa ett felaktigt beteende.

Jag hade håller henne kopplad och inte utsatt henne för situationer där hon inte lyssnar. Jag hade pausat allt (en tik löper ju trots allt inte så lång tid) och sen satt fart igen när löpet runnit av henne.

Många tycker säkert att det låter bakvänt, men jag tänker ofta på det att jag inte vill befästa ett beteende i en situation som hunden för ögonblicket inte klarar av. Varför bråka om det nu går öve rom två veckor? Jag skulle kört koppel och lätta situationer som även en löptik klarar av. När löpet gått över vet du om det var löpet eller om hon helt enkelt börjar ta sig lite friheter!
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag kan tillägga att jag har tävlat (inoff) med min tik i riktigt riktigt höglöp. Jävlar vad bra hon gick :D Dagarna innan bara nosig - under höglöp totalt proffsig - efter löp trött och ointresserad.

Precis som människor har nog hundar lite olika PMS och löp. Jag skulle inte kunna förutsätta att ALLA hundar fungerar EXAKT likadant när de löper.

Andra tikar jag haft har haft andra humör under löp.

Kan tillägga att min första tik ändrades lite efter ålder också. Som ung löp utan större besvär - jävlig i mellanåldern och sen knappt påverkad som gammal. (förutom att hon fjantade som fan för småkillarna, men lös kunde jag ha henne ändå)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Om det nu är så att hon påverkas av sitt löp och hon förhoppningsvis kan "komma tillbaka" efter det så skulle jag undvika att hon får göra fel och befästa ett felaktigt beteende.

Jag hade håller henne kopplad och inte utsatt henne för situationer där hon inte lyssnar. Jag hade pausat allt (en tik löper ju trots allt inte så lång tid) och sen satt fart igen när löpet runnit av henne.

Många tycker säkert att det låter bakvänt, men jag tänker ofta på det att jag inte vill befästa ett beteende i en situation som hunden för ögonblicket inte klarar av. Varför bråka om det nu går öve rom två veckor? Jag skulle kört koppel och lätta situationer som även en löptik klarar av. När löpet gått över vet du om det var löpet eller om hon helt enkelt börjar ta sig lite friheter!

Hon är kopplad nu och jag har inte direkt utsatt henne för någon situation hon inte klarar. Hon fick vara lös i stallet eftersom de andra hundarna var där så hon kunde leka med dem. Vid ett tillfälle då fick jag kalla in henne eftersom hon ville jaga katten.
Ropade Stanna och hon stannade. Sedan var jag blixtsnabb med ropa HIT och då kom hon på en gång och då fick hon självklart massa beröm.

*delvis kl*

Jag har nu dessa dagar försökt nonchalera hennes tråkiga beteende (alltså inte gjort någon stor affär av det och istället avleda henne till att göra något positivt) och uppmuntra de hon gjort rätt. Undvikit att utsätta henne för situationer som blir för svåra att reda ut för henne. Tyvärr har hon hamnat i några ändå men det har vi hjälpt henne lösa utan att vara arga och uppmuntrat när det blivit rätt.

I dag när vi tog morgonpromenaden var hon som helt förbytt. Gick fint på slakt koppel hela tiden och drog inget alls. Vilket hon gjort både före löp lite och väldigt mycket nu i början av löpet. Övade lite inkallning och stanna när hon var kopplad och hon fungerade klockrent. KOm på en gång med pigg och positiv uppsyn och en viftande svans.

Första gången jag har en hund som blivit så förändrad vid löp min förra tik märkte man aldrig något på. Men nu är hon som vanligt men snäppet bättre.

Kan hålla med om som någon skrev att inkallning måste fungera 100% men någonstans måste man börja och hundarna kan givetvis inte inkallning utan att fått lära sig det och under inlärningen kan det inte fungera 100% hela tiden.

Jag tackar för alla råd och tips jag fått i tråden och tar gärna emot fler eftersom jag inte anser att jag är fullärd och vår klubb (åtminstone den instruktören jag har) är alldeles för låtgåig för min smak.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Delvis KL!

Ursäkta!?

Citat: "förstärkningen som gör att hunden ändrar ett beteende, inte signalen. "

Signalen är ju oftast en förlängning av förstärkningen!
Eller hur?!
Eller menar du att man hämtar en ny hund, släpper den lös, visslar och sedan blir förvånad att den inte kommer?

Visst är det så enkelt att om man bara positivt-förstärker - för det är ju det du OFTAST promotar - ett beteende så ändras det...
(Jag slår ju alltid ett slag för en balansgång mellan belöning OCH korrigering!)

Men hur kommer det sej då att MINST 50% av alla hundägare har problem med inkallning, koppelgående och hundmöten?

Om det räckte att avleda och "muta" till rätt beteende?
Att nöta och träna med positiv-förstärkning?

När hunden ändå "väljer fel"?
Vilket händer dagligen, många gånger om... Vad skall hundägaren göra då?

När hunden tex. blir könsmogen och börjar strunta i glada hussar/mattar, köttbullar, leksaker osv och väljer det motsatta könet eller vilt!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Nu var inte ditt inlägg riktat till mig iofs men jag tycker att man så långt det är möjligt ska uppmuntra positivt beteende men självklart måste man även korrigera felaktigt beteende men då genast visa dem rätt så de kan göra rätt och få beröm. Förstår du hur jag menar?
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Delvis KL!

Om det räckte att avleda och "muta" till rätt beteende?
Att nöta och träna med positiv-förstärkning?

När hunden ändå "väljer fel"?
Vilket händer dagligen, många gånger om... Vad skall hundägaren göra då?

När hunden tex. blir könsmogen och börjar strunta i glada hussar/mattar, köttbullar, leksaker osv och väljer det motsatta könet eller vilt!

/Swat

Fast alltså det finns väl ingen som tror att det räcker med enbart belöningar NÄR den kommer och att sedan bara stå och le sött (eller vifta med köttbulle) när den inte kommer? Att träna med pos.förstärkning handlar ju inte om att muta hunden och det är väl där de allra flesta helt har missuppfattat.

Skillnaden i träningen blir konsekvensen när hunden inte kommer! Alla förstår väl att om hunden får en köttbulle när den kommer och en löptik om den inte kommer så kommer hunden inte att få en strålande inkallning alla gånger oavsett störning? Du glömmer den konsekvensen hunden får när den INTE kommer. Vare sig man "korrigeringsträngar" eller "köttbulletränar" måste ju hunden få en konsekvens för sina beteenden.
Återigen handlar träning med pos.förstärkning också om att ta bort det hunden vill ha om den inte lyssnar (det självbelönande som den vill ha alltså).
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast här håller jag absolut INTE med!

Många - på min klubb, på tidigare klubben och många andra som jag träffat privar- som kör med "enbart" belöningsträning kör "Ignorera fel - belöna rätt" rakt igenom!

Vilket gör att det kan ta tre veckors träning för dem att kunna komma från parkeringen till planen med en hund som vill, vill, vill allt annat än det föraren vill.

De tar ut hunden ur bilen - och med lite tur har de kontakt när hunden hoppar ut - sedan står de med sin köttbulle och väntar, väntar, väntar, väntar medan hunden gör allr det den vill - nosar, piper, drar, skäller på någon som passerar förbi, nosar lite till osv.
Om hunden kastar ett snabbt ögonkast på föraren försöker denne hinna ge köttbullen, men hunden är oftast TOTALT ointresserad av näring då ALLT annat är mer spännande/intressant/stimulerande.

Så "korrigeringen" utebliven belöning har ingen effekt alls!

Ibland lastat hundarna tillbaka in i bilarna och så väntar ägaren en stund och gör ett nytt försök! Ibland med ÄNNU sämre resultat då hunden nu dessutom hunnit sitta och "ladda" lite i bilen.

SJÄLVKLART vill så många av oss så ofta som möjligt försöka vara positiva och plussa hunden för allt den gör rätt!

Det jag ifrågasätter är detta tänk när vi pratar om - i detta fallet - inkallning eller brister i inkallningen!
Hur många har inte hundar som i koppel/lina/inhägnad är perfekta och kommer som ett skott! Men som när "verkligheten" drabbar dem är totalt döva och pekar finger åt sina förare och drar på andra hundar/folk/vilt!

För mej är inkallning mycket "lyssna eller dö"!

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast här håller jag absolut INTE med!

Många - på min klubb, på tidigare klubben och många andra som jag träffat privar- som kör med "enbart" belöningsträning kör "Ignorera fel - belöna rätt" rakt igenom!

Vilket gör att det kan ta tre veckors träning för dem att kunna komma från parkeringen till planen med en hund som vill, vill, vill allt annat än det föraren vill.


/Swat

Då kan jag känna att de missat en del av kakan...! ;)
För mig med vallhundar hade det t ex inte fungerat att bara belöna ögonkontakt och ignorera annat på klubben, tänk så självförstärkande det är för en belgare eller bäcä att titta på hundar som springer, apporterar, leker osv...! Bättre än alla köttbullar i världen för ett litet bc-barn, helt klart. Därför måste man ju ge en konsekvens av själva tittandet också för att lyckas.

Vad jag menar är bara; en inkallning blir inte bra om hunden får belöning (från matte) för att komma och belöning (från omvärlden i form av typ andra hundar, luktfläck, rådjur). Oavsett "träningsmetod" så måste hunden få en konsekvens av att inte komma. I "vanlig träning" blir det en korrigering, i annan träning blir det t ex att belöningen försvinner.

Själv tycker jag att det är svårt att ha sån kontroll över omgivningarna. Inkallning för mig är "julafton när du kommer" och "jag stryper dig om du inte kommer".
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Så ALLTID när dina hundar kommer så blir det "julafton" oavsett om den är 23:e ggn på en vanlig promenad som du kallar in?

Hur vet då hunden att den gjort en riktigt bra inkallning?
Eller anser du att alla inkallningar är lika bra bara hunden kommer?

Jämför: Hunden går och nosar och du kallar för att ni skall möta en cyklist eller Hunden går och nosar, en hare lyfter 10 meter bort, du kallar och hunden kommer.

Om det är "julafton" första inkallningen, vad är det då den andra?

Mina "promenad inkallningar" belönar jag inte alls alltid.
Lika lite som jag belönar alla "gå och lägg dej", "hopp in i bilen", "stå så jag får torka tassarna", "vänta jag måste ta en fästing" eller vad som helst.

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Fast Swat i det exempelet som du beskriver med hundar som skäller, drar, osv i all oändlighet så ägaren inte ens kommer ut på plan på brukshundsklubben där är det så självklart att man korrigerar.
Min var så första gången och det där med godis var rikslöjligt hon ratade allt trots att hon normalt är glad i godis. Men sånt beteende accepterar inte jag så självklart korrigerar man då. SEdan när hon skötte sig satt fint brevid mig utan att dra och skälla och pipa så berömde jag och klappa om henne. Hon var fortfarande inte intresserad av godis.

Så i viss mån måste självklart korrigering ske annars står man med en hund som drar och skuttar osv i all oändlighet och det kan aldrig vara trevligt.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Undrar som Swat här. På min brukshundsklubb tycker de att det ska vara julafton när hunden kommer på inkallning oavsett om man kallat 1 gång eller 10 ggr.
För mig går inte detta ihop. Julafton när hon kommer första gången JA (eftersom hon är ung) kommer hon inte förrän 5 gång då blir det ingen julafton helt enkelt. Jag är inte funtad som människa att stå och hoppa och hojta, pipa BRA i falsett osv som min instruktör tycker man ska göra. Och jag tror hunden fattar det också.
Sedan när inkallningar sitter bättre så anser jag inte ens att det ska vara julafton när hon kommer på första inkallningen för när det sitter så är det bara så och då ska det fungera utan julafton
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Så ALLTID när dina hundar kommer så blir det "julafton" oavsett om den är 23:e ggn på en vanlig promenad som du kallar in?

/Swat

Näpp. Däremot belönar jag gärna och mycket under inlärningen. Sedan fortsätter jag att belöna "sporadiskt", dvs inte varje gång. Oftast blir det väl iof per automatik att jag slänger ur mig ett "bra" när den kommer iallafall. Jag ger inte min hund "det bästa den vet" om den kommer skrittandes till mig efter att ha skitit i min första inkallning, nej.

Med "julafton" menar jag belöning överlag. Jag vill lära hunden att det är hysteriskt roligt att komma DIREKT när jag ropar och samtidigt att det är obehagligt att inte göra det. Inkallningen vill jag ha svartvit.

Belöningen varierar beroende på "störning" så att säga. I ditt exempel med cyklisten och haren så skiljer sig belöningen. Min vuxna hund får väl kanske en klapp vid cyklisten (för att jag tycker om att klappa min hund) och en stunds kamplek i fallet med haren t ex. Eller vad min hund nu tycker är skojigt.

Jag belönar mina hundar rätt ofta överlag, mest för att jag tycker att det är sketkul!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 751
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp