1 år 9 månader slåss

U

ulda

Vår dotter har börjat med ett dumt beteende att slå till andra barn. Det händer speciellt när de vill ha samma leksaker. Först går hon och helt enkelt tar leksaken från det andra barnet, men det räcker inte med det, för sen vänder hon sig om och ger barnet en rejäl däng.

Jag vet inte varför hon har börjat med det här beteendet. Vi slåss ju inte här hemma. Från dagis har jag hört att hon är framåt, tuff etc och vid ett tillfälle hade hon slagit någon där, men det verkar ändå inte som att hon varit hos någon slagskämpe varenda dag i alla fall. Men nu på semestern har det allstå hänt flera gånger, framför allt med andra barn som också varit framåt (bl a hennes femåriga kusin som var väldigt framfusig - fast som bara menade väl - hon åkte på däng nästan varenda gång hon visade sig).

Hur ska vi få vår dotter att sluta? Naturligvis säger vi bestört till henne när det händer. Oftast försvinner då det lömska i blicken väldigt fort och hon är inte sen med att krama eller klappa det andra barnet som ursäkt (man smälter ju då, men det är ju ändå inte ok att först slå och sen klappa).

Sv: 1 år 9 månader slåss

Jag tror att ni skall vara noga med att INTE berömma henne när hon FÖRST har slagit och sen kramat. Även om ni smälter just då. För då förstärks ju hela beteendet. Däremot berömma när hon BARA kramar och klappar.

Det går över och är inte speciellt ovanligt.
Ta leksaken ifrån henne, säg att så gör man inte och och som cirkus sa låt henne inte tjäna på det i form av uppmärksamhet

hur bra pratar hon? jag kan tänka mig att barn som gärna vill uttrycka sig men inte kan så bra än blir mer fysiska. När de är under typ 2 år har de ingen impulskontroll och kan inte överblicka konsekvenser och kontrollera känslor, så det enda man kan göra är väl att visa dem på ett alternativt beteende när de blir arga eller hårdhänta. Vi brukar ta dotterns hand och visa hur man klappar tex när hon är hårdhänt mot kompisar och djur. Jag tror att man åtminstone som första utväg ska uppfostra genom att visa på alternativ för hur man ska bete sig i olika situationer och inte genom att få barnet att skämmas eller av rädsla för att mamma och pappa ska bli arga.

Hon pratar men inte så jättebra. Det kommer fler och fler ord och hon har börjat säga vissa (få) tvåordsmeningar.

Precis som du föreslår har vi sagt att hon ska klappa istället för att slåss, men det har alltså lett till att hon först slåss, sen får dåligt samvete (?) och klappar. :crazy:

hur bra pratar hon? jag kan tänka mig att barn som gärna vill uttrycka sig men inte kan så bra än blir mer fysiska. När de är under typ 2 år har de ingen impulskontroll och kan inte överblicka konsekvenser och kontrollera känslor, så det enda man kan göra är väl att visa dem på ett alternativt beteende när de blir arga eller hårdhänta. Vi brukar ta dotterns hand och visa hur man klappar tex när hon är hårdhänt mot kompisar och djur. Jag tror att man åtminstone som första utväg ska uppfostra genom att visa på alternativ för hur man ska bete sig i olika situationer och inte genom att få barnet att skämmas eller av rädsla för att mamma och pappa ska bli arga.

Jag förstår det här med impulskontrollen och at de inte "tänker" fullt ut innan handling. MEN... VARFÖR ska barnet dåp klappa när det egentligen vill slå?? Varför inte låta det vara arg och på något sätt visa hur det kan få ut ilskan utan att slåss?

Om jag är arg och någon försöker få mig att klappa dn jag egentligen vill smocka till.....då sväljer jag bara ilskan, känner mig ännu mer kränkt och så blri det som en tickande bomb....

är ganska vanligt speciellt om hon inte har ett så utvecklat språk ännu. det är svårt att förklara att man vill ha en sak när man inte kan säga och då kan det funka med att rent fysiskt knuffa eller slå för att få den saken. Sen kan man hjälpas åt att ge tillbaka den tagna leksaken och säga förlåt. Jobbar med barn och ser det rätt ofta och hur det vänder när man lär sig att använda språket mera.
Men det är bara att jobba på och visa hur man ska göra.

Vi brukar köra med att man får skrika och stampa i golvet när man blir arg. Som du säger nånstans måste man få ta ut det ibland men det får inte bli på sina kompisar.

Jag förstår det här med impulskontrollen och at de inte "tänker" fullt ut innan handling. MEN... VARFÖR ska barnet dåp klappa när det egentligen vill slå?? Varför inte låta det vara arg och på något sätt visa hur det kan få ut ilskan utan att slåss?

Om jag är arg och någon försöker få mig att klappa dn jag egentligen vill smocka till.....då sväljer jag bara ilskan, känner mig ännu mer kränkt och så blri det som en tickande bomb....

Jag förstår vad du menar, men på vår dotter har det i alla fall en lugnande effekt. Om vi bara säger till henne så fortsätter hon slå. Om vi säger att hon ska klappa istället så slutar hon slå och börjar klappa. Hon är ju nämligen i åldern då hon blir väldigt stolt över att göra saker hon förstår vad det betyder. Så man liksom klipper av ilskan på ett väldigt enkelt sätt. Hon fokuserar på nåt annat och då rinner den plötsliga ilskan över och försvinner. Det handlar alltså om snabba reaktioner, inte när hon verkligen är arg på något. När hon är riktigt arg skulle inte detta funka, men i dessa situationer brukar inte hon inte slå till, utan då brukar hon mer stampa i golv, skrika, banka i golvet och rulla omkring :D

Nej, de situatione jag pratar om händer oftast när hon egentligen är glad och leker men så kommer nån och tar en leksak som hon just vill ha (eller har) och då kommer reaktionen blixtsnabbt. Hennes hand boxar till. Och egentligen är hon inte särskilt arg. Man kan ju inte låta henne fortsätta slå, det kan ju gå illa för det andra barnet (en gång puttade hon en jämnårig som stod på en liten trappa, det såg väldigt läbbigt ut).

Jag tror på det där med att hon inte har utvecklat talet. För det är ju det man önskar; att hon istället för att slå säger till det andra barnet att hon vill ha leksaken. Men såna meningar kan hon ju inte säga än. Jag bara undrar om det går över "av sig själv" i och med att hon kan tala och ungefär i vilken ålder kan vi hoppas på något sånt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Idag när jag la min dotter för middagsluren hörde jag plötsligt ett morr och sen ett illtjut. Min son som är fem år hade blivit biten...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 579
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 683
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar