Fast vet inte om jag håller med. Folk blir ju ganska rejält upprörda och ledsna ibland. Men jag blandar väl ihop hundägare jag mött, med er. Men folk minns än idag när "vår" hund blev biten i huvudet, örat av en polishund (försvarade sin gård på löplina) så att han blödde och var tvungen att åka vill veterinären. Väldigt upprörda faktiskt. Kan inte ens minnas att jag känner en annan hund som blev så biten.
Jag hade fått uppfattningen att om någon fick sin 6 månaders valp som försökte hälsa, huggen precis under ögat så att det blödde ur alla tandmärken och ledde till veterinärbesök så skulle de inte bara acceptera det med en axelryckning och tycka att det hamnade på valpens skyll dig själv konto. Den försökte ju hälsa, klart den ska ha ett uppfostringsbett och det så det känns. Valpar får faktiskt tänka själva och ta ansvar.
Sen kan jag ha fel såklart. Det är kanske självklart att en valp åker till veterinären nu och då för att husets andra hund biter den.
Jag skrev om grummel, morr occh nafs - inte blödande bett. Diskussionen har ju blommat ut en del från TS första inlägg och jag vill fortfarande mena att det som för hunden är ganska naturlig kommunikation inte ses med blida ögon av allmänheten, när det är riktat mot en människa, och då i synnerhet ett barn.
Som i @Seabaz exempel där hunden fick en enkelresa till veterinären för att den morrade åt barnet som börjat tulta runt och föräldrarna blev osäkra. I förebyggande syfte helt enkelt.
Jag säger inte att det är Fel beslut när människor i liknande situation inte försöker omplacera eller lösa problemet, det är helt upp till var och en i slutänden, men tycker att det är ett exempel på hur höga våra krav på hunden är, och hur låg toleransnivån.
Sista meningen var väl lite onödig.