I situationen med hunden i dörröppningar kan man ju säga akta samtidigt som man slänger iväg lite gotte, och sen kliver över tröskeln. Då blir situationen genast neutral och vänlig och hunden kommer lära sig att akta, eller vad man nu än väljer för ord, betyder att den ska flytta på sig och något trevligt händer. Istället för det negativa den redan har förväntan på.
I situationen med tvättstugan så får ju ägaren hålla reda på sin hund helt enkelt. Den vaktar ju uppenbarligen ett utrymme som andra måste kunna komma åt.
Om hunden morrar betyder det nödvändigtvis inte att man går iväg. Det går inte att generalisera så. Men man låter hunden vara ifred (rent generellt). Tex, någon går fram till en vilande hund och ska klappa, hunden morrar, man lämnar den ifred. Morrar hunden för att någon sätter sig i soffan hade jag däremot envist pekat ner hunden. Vill den vila utan att någon sitter nära är soffan inte bästa stället.
Mina hundar får morra, de får skälla och de får gå undan. Hur jag hanterar det beror på helt och hållet både på hund och situation samt vad hunden menar med det. Som
@Milosari var inne på finns det ju olika nyanser i ett morr. Alltifrån "men gud vad du ska vara jobbig matte/husse/vem det nu är
" till "rör dig en milimeter till och jag hugger dig!
"
Anledningen till att vi är många som säger att morr är bra är för att om man börjar försöka korrigera bort morrandet för att man anser det vara fel så korrigerar man bort en viktig del av hundens kommunikation. Den kan då eskalera snabbare till bett och hoppa över flera varningssignaler, vilket kan göra att den upplevs som lömsk och opålitlig.