Tror jag inte alls på, jag tror att hunden "bara" blev illa behandlad. Det känns inte som en bebis med min tolkning av vad en bebi är har trakasserat hunden utan ett mindre barn som iaf är så stor att den målmedvetet kan röra sig och söka upp hunden för bråk.
Uhm? min 8 månaders var fullt kapabel att krypa fram till en hund och kräla upp på den genom att dra i pälsen och hade tveklöst kunnat dra i ett öra. Man ser ju vad som kan hända innan man lyfte bort dem. Och ägaren lät honom delvis gosa lite, snäll stor hund som gillade barn så så länge man höll i barnet kunde de gosa lite. 8 månaders brukar väl kallas för bebis?
Min ettåring kunde tulta fram till hundar och hänga, dvs han hade full förmåga att kunna tulta fram och hänga, min tvååring kunde gå fram och vifta osv, dvs hade förmåga att... Min treåring var inga problem för då hade han kopplat. Innan dess lät jag då aldrig honom vara närmare en hund än vad jag var.
Så min personliga erfarenhet är att problemet med barn som krälar mot intressanta individer var som störst mellan 7 månader till 2 år. Barnet sökte INTE! bråk, utan har dålig motorik och vill undersöka. När små bebisar vill undersöka vill de gärna gnaga, dra, smaka, klänga. Det funkar liksom inte med en hund. Och när man är tillfälligt med barn så är det ju lätt att undvika, man typ håller i barnet hela tiden. Men hemma själv med ett barn och en hund och ingen grind kan jag se problem.
(Obs obs obs, mitt barn har inte någonsin gjort en hund ledsen eller orsakat obehag och tillåts inte springa snabbt förbi små hundar osv.)
Sedan som sagt vill inte alla barn undersöka på samma sätt och har lika dålig motorik, eller samma sätt att bete sig. Men mellan 8 månader till 2 år tycker jag inte att man kan kalla det elakhet eller trakasserier. (även om jag en gång ägnade en hel dag åt att rädda en kattunge från en treåring där föräldrarna hade gett upp. Hon fattade bara inte att det var kattens "eget ställe" och de verkar ju ganska elaka och puckade när man ser det utifrån. Men även treåringen är ju inte född elak och puckad!
Utan det är liksom annat som motiverar. Självklart är det inte heller Bråk en treåring söker med en kattunge! utan gos, med i vissa fall usel kroppskontroll från treåringens sida. Även om den lika självklart inte ska tillåtas det.