08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Härlig matchning ni har ;)

Hon ser lite framtung ut, men hon var inte riden på mycket va? Min är ju också gärna framtung och jag har fått lite tips av dressyrtränaren som jag nyss börjat ridit för, aktivera bakdelen, övergångar, galoppfattningar från skritt, tempoväxlingar osv. Hur tränar du din Stella? (min ponny heter också Stella :D )

Idag skulle vi varit på hoppträning men det blev inställt :( men det gör inget för det skulle bli träning på söndag fm istället och då kan min man hänga med och filma :D

Visst är det snyggt med rött o rosa tsm :p

Stella är ett himla fint namn ;)
Heter din så på pappret också?
Jo, hon blir väldigt gärna framtung, hon är fortf lite överbyggd också.
Riden rätt mkt är hon faktiskt innan jag köpte, men med inspänningstygel varenda gång (...)
Rider rätt mkt tempoväxlingar o galoppfattningar från skritt. Däremot tar vi det rätt lugnt med övergångarna fn hon blir så himla exalterad. Sen böjer och ställer och skänkelviker vi mkt.
Mkt bommar går hon också och har gått väldigt mkt ute. Nu har det blivit volten väldigt mkt senaste två veckorna pga att dottern varit med i stallet varje dag.
Red lite bommar o ett par skutt idag och nöjdare har jag varit. Hon är som ett jäkla popcorn, far upp, ner, höger, vänster, upp, ut. 15m linje med vanliga och fem korta blev tre enorma rätt många gånger innan vi kunde rida på fyra och fem. Är verkligen en helt annan häst så fort det kommer fram bommar. Nu ska vi ut o hitta ett bra tempo som inte är fullt ös framåt eller fullt ös uppåt.

Nu har jag sett bilder från igår och funderar allvarligt på att sluta rida. Herregud. Inte för att det kändes särskilt bra, förens de två sista sprången, men att få se det också :o.

Jag funderar på hur jag ska gå vidare, min tanke är att gå mkt linjer med bommar tills hon lugnar ner sig, och då börja skutta igen. Jag tror att ju mer hon går, desto mindre exalterad torde hon bli.

Igår kastade hon sig mot hindrena, varenda förhållning och halvhalt resulterade i att hon kastade sig åt höger eller vänster eller bockade, och vid två tillfällen fortsatte vi över staketet ut ur paddocken.
De två sista gångerna vi gick över gick hon dock jättefint, ohetsigt och ffa lyssnade på hjälperna.
Men jag kan ju inte heller rida henne trött så heller, även om jag tror hon var mer trött mentalt än fysiskt, så är jag rädd att pressa henne för hårt.

Vad gör ni andra med hästar som beter sig likadant? Min gamling hetsade ju också som en dåre i yngre dagar, men hon pullade och låg på, och drog inte hit och dit och upp och ner.

/PopcornPlayer - vars enda glädje idag är att jag åtminstonde är rätt sadelfast - synd bara att jag inte kan rida.

Efter lång, lång tid som inaktiv Bukefalist kan nu även jag vara med i denna tråd! Är inte tant än men resonerar som så att jag någon gång kommer att bli en äkta dressyrtant och då är det bra att vara förberedd...

Fick för två veckor sedan hem min 08a från uppfödaren. Han är på lån till att börja med men om allt funkar bra är självklart målet att han ska bli min. En liten kille e. Herzendieb - Bugatti Hilltop som jag förhoppningsvis ska skutta runt på dressyrbanorna med i framtiden. Är just nu ur form då han stått ett par månader men vi har påbörjat igångsättningen så smått. Har inga roliga bilder att komma med än så länge utan det får bli en hagbild till att börja med :)

Det ska bli kul att följa allas framsteg och även kunna rapportera mina (förhoppningsvis)

63546-10200758930043240-1199682608-n.jpg
[/URL][/IMG]

Känner oxå att allt är hopplöst just nu med min. Hon lyssnar inte ett dugg. Skänkel, vad är det för något? Tygeltag, ska JAG lyssna på dom? GLÖM DET! Känns det som hon säger. Tar jag tag i tygeln för att hon ska lyssna blir hon skitförbannad, slår med huvudet och kickar. Måste ha spö för att hon ska öht gå fram, utan att jag ska sitta och behöva sparka henne i sidorna för att hon ska lyssna. Piss och blä! Inte roligt att rida just nu känner jag:(

Då kanske det är hög tid för en viloperiod för hästen, oftast blir ingenting bättre av att man startar konflikter. Känns det som ingenting fungerar, låt dem vara ett par veckor och börja sedan om. Då brukar det ofta ha trillat ner en polett om det nu inte är något fysiskt fel på dem, såklart.

Usch, inte kul :(
Ligger det inga bommar på banan så lyssnar Stella fint, men med bommar på banan är det som att det blir kortslutning.
Hur är din om du rider ut? Ut o lek o ha kul ett tag? Annars, som Mitrolle säger, kanske dags för en viloperiod?

Ute är det samma sak + att hon letar faror hela tiden. Vilket hon inte har gjort innan:( Rider mest ut på henne då jag själv tröttar lätt på att bara sitta och harva på banan hela tiden. Men nu är det inte heller kul längre:( All hantering i övrigt är hon mysig.

Hade tänkt att låta henne vila lite nu till sommaren när hon ska ut på bete. Och sen en längre vila till vintern.

Det är ju tyvärr inte så det funkar med unghästar, dvs att man kan planera in vila när man själv tycker utan det får bli när dom protesterar som mest, det är ju deras enda sätt att säga ifrån. Ställ av henne 14 dgr, hon tappar ju i det närmsta inget på det men hinner kanske landa lite i hjärnan o du får en ny häst.

kl

Popcorn, jag hade lagt bommar på banan VARENDA dag tills hon hade lärt sig att det är totalt avdramatiserat. Sen hade jag travat över dom på varenda pass i paddocken så blir dom inte så jättekul efter ett tag!:)

Låter lite som min, fast hon gör enbart så i hoppningen, lyssnar inte men ute däremot är det prick som din, hon har blivit feg :meh:

Jag har ingen plan att låta Chelsea vila, hon var ju sjuk i julas så då vilade hon säkert 2 månader. Tänkte låta henne vila lite i sommar men kanske låta henne vila någon vecka, man kan ju typ ta en lugn vecka, skritta och lite longering och sen sätta fart igen. Chelsea har fått en sån kanske var 8e vecka.

Stella är ett himla fint namn ;)
Heter din så på pappret också?

Nej det gör hon inte, tidigare ägare döpte henne till Mustela Erminea som betyder iller på latin O_o

Kul att fler dyker upp i tråden :)

*kl*
Här kommer bilder fråndressyträninen i tisdags och hoppträningen igår :)

dsc_0294_517985bc9606ee334bdbc7e5.jpg

dsc_0320_5179867d9606ee3302ab61b1.jpg

dsc_0504_51798160e087c33ae376a864.jpg

dsc_0496_5179811ee087c33ae5d4bf36.jpg

Hon är så fin nu, älskade lilla hästen :love::love:

kl
Ja välkommen till Dressyrtanten!:D

Vad fin hon är Olina! Det är så härligt när de är allround sådär. Bråkar hon vid hoppningen också eller är det bara vid dressyr? Min lilla donna älskar att hoppa så då finns inga tendenser till bus....:meh:

Ja hon kan bråka vid hoppningen typ att hon inte vill gå förbi ett hörn och när man sätter press så kan hon stegra men det blir bättre och bättre. För ett år sen skulle jag aldrig vara med och hoppa i grupp, det hade inte fungerat och jag märker att trotsen kommer mer och mer sällan...

Vi är faktiskt anmälda till en låghöjdshoppning i maj men den 9 maj är det pay and jump på en klubb i närheten så jag funderar om jag inte ska vara med på den också.... ;)

Skönt att din är stabil då , ibland vill jag ha en "stabil" häst fast jag tycker ju såklart om min med:p

När Lexus är så brukar jag rida ut/longera 2 gånger en vecka och resten vila, sen prova att rida igen för att se om han behöver ytterligare en vecka eller så.
På så pass kort tid tappar de ändå ingen kondition osv men det kan vara skönt för dom att bara "vara" ett tag:)

Här jobbar vi på så smått, förra helgen hade Marlin en ny ryttare på ryggen för första gången sedan han blev inriden! Det har bara inte blivit att någon annan än jag har ridit på honom :angel:
Men förra helgen red alltså min syster en liten stund på honom efter mig. Det gick bra, han uppförde sig som en normal häst ;)
Idag ska min mamma nog våga sig upp, hon har inte ridit sedan vi sålde Marlins mormor för 7 år sedan, förutom ett par gånger på Marlins mamma innan hon betäcktes.

Tog lite bilder med mobilen igår, såhär ser han ut i kroppen nu, tycker han har hållt sig helt OK ändå med tanke på ett halvårs vila:

dsc_0313_517acc3fe087c3242bf102a1.jpg

Och uppifrån ryggen:

dsc_0317_517acc539606ee3351aca25e.jpg

dsc_0320_517acc67e087c33ae645db29.jpg

KL mig själv ;)

Imorgon är det dags att träna. Är så himla nervös. Ska träna för en tränare som jag inte ridit för på några år. Sedan jag tränade för denna tränare har jag bytt häst, ridit in lexus osv. Känns läskigt att visa upp en häst man har gjort allt med från grunden, speciellt när det går så dåligt som det gör nu..

Tack, när hon är på rätt humör så är hon väldigt hamonisk :love:

Vad har du för häst?

Gabby_Ossi Tycker han ser väldigt fin ut i kroppen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka