08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Dagens dressyrtävling gick helt okej måste jag säga. Jac blev nog lite stressad dock, för han blev alldeles sölig inne på tävlingsbanan och liksom kändes lite blockerad, fick inte fram honom så bra i trav. galoppen var bättre men det kändes som att jag fick driva väldigt mycket och inte med så mycket eftergift som jag brukar ha när jag rider honom. Vi fick 59,5% på dressyrryttartestet, så jag fick trots hans lite motsträvlighet ganska bra betyg på sits och ridning. Är ju svårt att få optimalt om man måste driva och greja extra mycket.
Kom på plats 7 av 13 starter, så för att vara typ första tävlingen ever så är det ju helt okej.

Jac på framridningen, lite spänt i trav som sagt..
528172_10151617024995948_1993165959_n.jpg

Men bättre i galopp
378625_10151617025280948_1345584500_n.jpg

På banan var typ alla bilder överexponerade så jag bjuder på en utifrån
11521_10151617024990948_751189340_n.jpg

Sitter och funderar på hur jag ska göra. Har en träningstävling (dressyr) den 1 maj som jag är lite sugen på, men osäker och jag och Tara är redo. När hon är arbetsam är hon jäklit fin att rida. Men så kommer dom där dagarna som igår när hon totalt sätter sig på tvären och kan inte, vill inte. Dressyrtränaren tycker att jag ska göra ett försök. Men som sagt vela.

Sen är en klubbhoppning den 26 maj som hopptränaren tycker att jag ska vara med. Hon anser att jag och Tara kommer att vara redo tills dess. Även här tvekar jag. Känns inte som hon är tillräckligt styrbara för att jag ska våga mig ut på en framhoppning. Tror inte att det är så bra och man skriker SE UPP på en skenande häst. Fördelen är att den mest troligt kommer ske utomhus = inga väggar vi kan springa/åk in i:angel:

Tycker du har så härlig modell på dina hästar!

Aliil: Sätt på en ringklocka på hästen? Så slipper du ropa när folk är ivägen :D

Ja herrejisses vilken skillnad på häst!:) Det blir nog bra när det blir klart!

kl

Idag gjorde vi vår debut i 90 cm på riktig tävling. Har ju bara tävlat några pay and jump upp till 80 cm, tycker att de ofta bygger rätt illa på P&J så det har inte känts som läge att hoppa högre där, tränar såklart på 90-100 cm.
Det var Gota Cup och banan var verkligen en perfekt Gota bana, ettan mot utgången på diagonalen, kunde kanske varit ett stigsprång istället för räcke, men som sagt en perfekt bana att debutera på. Lilla Svarta har ju lite scenskräck o detta ridhuset är lite mörkt o med publik på kortsidan så vi kan ju säga så här: nåt stilpris får vi inte för denna ritten men nollan satte vi!:D

Bjuder ändå på filmen, för varför ska man bara lägga ut när det ser bra ut??:p
http://www.youtube.com/watch?v=pTD8nNjS564&feature=youtu.be

Vi har också debuterat 90 cm idag, hoppade 80 + 90 cm och jag är mycket nöjd. Trots att hon oturspetade ett hinder i 80 cm och i 90 cm tappade hon orken på de sista hindren och rev ett även där. Men jag tycker hon är så himla duktig, hon tycker det är så otroligt kul och det är härligt att känna.
Mamma fotade lite i 80 cm men filmade bara 90, där hon som sagt började bli lite trött efter några språng. Tycker ändå det kändes bra och nästa tävling kommer jag inte rida 80 cm något mer.

Framhoppning 80 cm (jag på räcket)
922953_10151618622880948_898138879_n.jpg

På banan
305836_10151618623185948_566973150_n.jpg

547611_10151618623975948_1086602982_n.jpg

11514_10151618624305948_552198420_n.jpg

90 cm
378227_10151618625145948_1542111027_n.jpg

400762_10151618622675948_41846981_n.jpg

Så nästa gång hoppas jag på att vi kan få till en nolla!

Film kommer när jag lagt upp den..

Jag vill oxxååååå. Kanske ta och installera ringklockan på Tara och ut och skrämma skiten ur folk:angel::devil:

Fy fan! Vad med om sak som jag hoppas att jag ALDRIG ska vara med om igen.

Sitter i solen utan för i stallet och snackar skit med dom som håller på att vårstädar (skulle själv har varit med om det inte var för min jävla migrän:() Ena tjejen (Al) kommenterar att där kommer en häst galopperande, då det inte till hör vanligheten att det galopperar en häst på den vägen, kollar alla upp. Efter någon minut eller så (och kanske inte änns det) säger Al och den har ingen ryttare på sig... Det går nå minut till eller så innan An utbrister att det är ju R:s häst! Och ena hunden är efter den! Vi står som förstelnade alla och bara tittar på innan vi får fart på oss. Jag slänger in min hund i stallet och springer efter Al och An för att försöka fånga in hästen. När vi kommer till plasten som vi hade tänkt (där vägen delar på sig) kommer hästen emot oss, ser oss och saktar in. Då går hunden till anfall! Flera gånger hugger hunden hästen och hästen sparkar och träffar, var på hunden fortsätter. Hästen stampar på hunden med båda bak och frambenen och hunden bara fortsätter. Hunden tom hugger tag i nosen och hänger medan hästen gör allt vad den kan för att slå sig fri. Al, An och jag står maktlösa och ser på. Hur fan gör vi? Försöker kalla på hunden, ryta på den utan resultat. På något vis måste vi få fatt i hunden för hästen. Hur vi lyckades det vet jag inte, men jag och An lyckades komma emellan hunden och hästen och får hunden att gå undan så Al kunde fånga hästen och ta den till stallet. Jag och An försöker få fatt i hunden men den bara går undan. Som tur kommer ägaren och kan ta tag i den tillsist.

Som tur är har hästen bara ytliga skador. Men är uppskärrad. Han är normalt sätt rädd om sin nos och nu går det inte att röra den. Ingen kom åt den...

Låter som om hundägaren brustit rejält i sitt ansvar och hunden verkar ju inte heller direkt lämplig att ha bland levande varelser. Hoppas de tar bort den eller har den med munkorg i fortsättningen.

Den är avlivad nu. Som jag förstod det hade hundägaren och hästägaren pratat när hunden började skälla. När denna vart tillsagt gick den ist utan förvarning till attack mot hästen. För att göra det med komplicerat satt även hundägaren till häst.

Men jag kommer aldrig glömma synen av hästen som slogs för sitt liv:cry:

Fy vilken hemsk händelse för alla :nailbiting: :eek:

KL

Idag har jag varit uppe på båda mina -Calle har jag nog inte suttit på sedan början/mitten av mars någon gång. Ingen hosta vid ridning idag :up: Men, idag kände jag att den lille gossen satt sin sista potatis :arghh::arghh:
Innan han blev sjuk så började han visa lite testiga tendenser -och vi kan väl säga såhär, det var inget han lagt åt sidan. Han fulade sig ordentligt och slog mot skänklarna, tvärstannade och dummade sig allmänt -och det enda jag ville var att han skulle , trava ville han inte alls även om jag fick fram honom ändå. :banghead:
Jag känner att jag nog kommer behöva hjälp med detta för jag tror inte att han direkt kommer lägga sig enkelt utan han är rätt tuff när han sätter den sidan till och jag rår inte på honom då -så jag kommer kanske skicka iväg honom på lite uppfostran/utbildning lite längre fram.
Mamma tog ett par bilder iallafall.

430478_10152250044995400_797442792_n.jpg

376146_10152250045000400_1969913998_n.jpg

64142_10152250045130400_1386630355_n.jpg

317416_10152250045155400_1339874725_n.jpg

734005_10152250045300400_1647036418_n.jpg

922727_10152250045250400_1706973595_n.jpg

Passade på att styla upp mig och Deimion för en fotografering i det fina vädret idag. Var dags att göra en liten uppfräschning på hans femårsdag. Lillen börjar visst bli stor! :) Håller på att beskära några andra bilder, men här är en iallafall :)

Ja, det är riktigt härligt. Äntligen kommer energin tillbaka :)
Nä, får man bara det som tips är det inte så kul tyvärr. Har du pratat med din tränare om vad du vill ha för hjälp & övningar? :)

Jag kanske tar saker för givet, ska givetvis fråga henne om tips och övningar, får stanna kvar längre efter träningen och prata med henne, jag brukar gå först eftersom min häst är grönast och klar först.

Ha ha ha ja jag känner igen mig i det där att fastna i ett tempo/en takt, det känns ju så himla bra...just då....tills man ser filmen!:o

Men bra iaf att du hittat en tränare som du kan utvecklas med.

Ang dina "problem" med hoppningen så tycker jag du ska träna på travserier. Då måste hon gå lugnt mot hindren men blir automatiskt kvickare o starkare och kommer då att orka gå lugnt mot hindren. Som Wingates skrev att de gjort med deras häst, dock tycker jag att den har lite väl dålig galopp mot hindren o får ta i onödigt mycket men det är precis som dressyren, svårt att hitta mellantingen. Googla på travserier så får du massor av tips hur du själv kan bygga enkelt, inte jobbigt alls allså!;)

Det ska jag göra, hoppas jag hittar någon enkel och bra som passar oss :)

Superfina! Jobbigt när "trotsen" kommer, speciellt om de varit snälla hela tiden innan ;)

KL
Tack alla!
Sen jag postade här har jag varit superpepp på ett svettigt dressyrpass, men så har det inte blivit då jag blev bortbjuden i helgen. Men imorgon SKA jag rida, så de så.

Kul att de flesta verkar vara inne på samma spår och det är intressant med lite andra ögon på vissa problem.

Idag hade Lexus nakenpremiär så förhoppningsvis har han skrubbat av lite päls så slipper jag :p

Superfina! Jobbigt när "trotsen" kommer, speciellt om de varit snälla hela tiden innan ;)

Jag har känt att det är på gång -han upplevs som väldigt snäll, han är ju väldigt stabil att rida ut på (och på bana), inte tittig och sprättig liksom, men väldigt tuff när han sätter den sidan till. Och vad jag krävt av honom hittills har väl varit "ok" för honom då (och det har varit lite på hans villkor), och i vinter/vår när jag bett om lite till har han väl tyckt att nä-vafan nu?! :cautious: :mad: Och jag tar nog hellre hjälp än misslyckas själv. Sen har jag funderat på det innan med att jag skulle vilja att någon duktigare red honom ett tag för en liten skjuts framåt i utbildningen och får igenom sånt jag har svårt att få till.

jag har tagit många bra övningar där ifrån, det är liksom inte det som är krångligt, det krångliga är att jag får liksom inte till det eftersom jag inte har ridbana vid stallet, dom har ingen fixad uppbindningsplats i ridhuset och gå fram och tillbaka med hästen och bygga bana tar ju evigheter, en hel dags projekt och ja man får bara hoppa med tillstånd från ägaren och det får vara max antal ryttare osv osv...mycket gnäll från min sida? :o

Längtar tills jag och min man också får köpa våran egna gård :(

I fredags fyllde Lolli 5 år och det firades med lite hoppning. Slog höjdrekord, hela 115 cm hoppade vi ;) Dock var hon lite loj och hade inte den där riktiga energin i kroppen. Få öka kraften igen då jag minskade på den ett tag eftersom hon var mer i luften än på marken ;)

http://www.youtube.com/watch?v=L6CkRX-Tf9c

Än har vi inte tävlingsdebuterat, förhoppningsvis kommer vi iväg på någon tävling innan sommarbetet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat