08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Novali, nu har jag kollat under min Amerigosadel och det som står är

17 N (några siffror) +1½
4

och så Equipe saddlery och made in Italy. Hur vet man modellen av det?

Det betyder att din sadel inte är en Amerigo alls!:) Det är en Equipe o modellen kan jag inte svara på. 17 N= 17 sits normallång kåpa. 1,5 i bomvidd= MW.

KL

Haha, min kära pappa har installerat en webbkamera i köket hemma hos dem så att jag via en app i telefonen kan se hästarna (om de är nere vid grinden vill säga).

b57c019ea38811e28f8322000a9f18ae_7.jpg

*KL*

Jag hade tänkt tömköra ett enkelt pass "bara" men när jag pratade med stallägare M på vägen till stallet så sa hon att de skulle bygga upp en liten trailaktig bana, så jag red den istället.
Det var lite olika "stationer":

* Gå igenom ett "draperi" (ett duschdraperi som var sönderklippt som remsor. Tyvärr var det för lågt för att Rappe skulle kunna ridas igenom men när jag gick på backen och lockade honom att ta ner huvudet så gick det bra).
Första gången Rappe ser något liknande.

* Flytta saker från ett hinderstöd till ett annat, som vid Bruksridning. Rappe kan det bra.

* Ifrån sadeln "dribbla" med en uppblåst liten badboll och göra mål (storlek fotboll ungefär), med en hockey/bandyklubba. Rappe är ju inte så liten men det gick när jag böjde mig ner en bit. Jag har övat en del med boll med Rappe för länge sen men inte uppsuttet. Rappe skötte sig galant.

* Halt i en cirkel: Man skulle rida in i en uppmärkt cirkel (en "grind" på ett ställe som man red in genom), hoppa av från vanliga sidan, gå ut genom "grinden", gå ett varv runt hästen och sen in genom grinden och hoppa upp från "fel" sida.
Rappe ville inte stå helt still men det gick rätt ok. Han var inte ute ur cirkeln iaf :) Upp från fel sida kom jag inte (160 cm grov häst, 157 cm ovig matte). Vet inte om man får ha pall egentligen? på deras tävling den 21:a får man nog ha pall iaf.

* Rida över pressenning (jag provade "göra halt på den", "skritta över den", "rida över halva, sen rygga tillbaks", och "trava över den". Rappe knatade på bra (har övat det en del med honom förut men inte mkt uppsuttet och i höstas fick han något knas att han inte skulle över pressenningen när jag skulle rida över den vid träning inför bruks-DM men det var som bortblåst idag iaf).

* Prasslig påse: en påse (typ IKEA-påsematerial fast en sån där som man kan stänga till. Det låg nog lite hö eller ngt i den så den inte skulle bli helt platt). I påsen var det ett långt plastband fastsatt (avspärrningsband typ). M var tyvärr inte vid ridhuset när jag red så jag vet inte exakt vad man skulle göra med påsen, tror att man skulle via två kon-portar med den.
Iaf så tog jag påsen och drog efter mig när jag ledde honom först. Han skuttade till lite av överraskningen sen knatade han på.
Sen gjorde jag om det uppsuttet (bandet låg så till att man kom åt det från hästryggen). Skrittade första gången med påsen efter oss, och red ett halv varv i ridhuset och red tillbaks och ställde tillbaks den. Lite senare red jag dit och bara gjorde halt brevid, och nästa gång red jag dit och tog påsen och skrittade och travade runt i hela ridhuset. :)

Jag och Rappe tyckte att det var lite väl lätt med "flytta grejer mellan hinderstöden" så jag roade mig med att försvåra övningen. Precis när jag trappade upp svårigheterna så kom M med sina två hästar och några barn, så Rappe fick lite sån miljö/störningsträning precis samtidigt som jag bad honom att gå med min jacka över huvudet ;)

En film från passet:

http://www.youtube.com/watch?v=-Fr01uf5S-o
Jag brukar kräva att han står helt still etc men jag ville inte vara så petig när han var så duktig i övrigt precis innan jag skulle avsluta passet.

De ska ha tävling den 21:a som sagt men då är jag på körkurs 1,5 mil bort. Det är skapligt lockande att åka hem och rida tävlingen och sen tillbaks till körkursen men det blir nog för mkt för Rappes huvud, han är ju bara 5 år ändå.

Det var ju lite strange...men de byggs ju på samma fabrik även om det är 2 helt olika sadlar så kanske denna sadeln är lite felmärkt då? Jag har ju haft några Amerigo sadlar o det har inte stått Equipe på nån av dom. Och Amerigo brukar ju alltid stansa in vilken modell, t ex är det en DJ så står det DJ efter siffrorna o är det en flatback så står det CC osv osv.

Kanske din är av äldre modell, vilka är de två sista siffrorna i numret?

Novali, nu har jag kollat under min Amerigosadel och det som står är

17 N (några siffror) +1½
4

och så Equipe saddlery och made in Italy. Hur vet man modellen av det?

Sadlarna tillverkas på samma fabrik som eqiupe :) siffrorna är amerigosiffror och betyder 17 tum siffrorna är sadelnumret +1 1/2 är vidden och 4 är bossans tjocklek. Minns inte om modellen står nånstans, tror inte det utom på Vega som är annan sadel o eget "märke" där står det på kåpan.

Att det står eqiupe är precis som att det tex står Harry dabbs på jaguarer, det är fabiken.

Idag har jag varit och kollat till mina små djur och borstat lite päls på dem -fäller som små lurvbollar (mamma är allergisk mot hästar så hon ska ju inte borsta så mycket -men det gör hon ändå).

361af7d6a60611e283d022000aaa0956_7_516c6694ddf2b36a2767ef82.jpg

151741fca60611e2ab4c22000a1faffd_7_516c6697ddf2b36a531417db.jpg

kl

NU kan jag äntligen hoppa in i 08-tråden igen! Marlin vilade ju efter Breeders, planen var egentligen att sätta igång vid nyår men då jag fick två andra hästar att rida och träna och vädret har varit väldigt segdraget, så det är först nu de senaste två veckorna som jag kunnat komma igång ordentligt.

Har en liten film från igår, första ridpasset på banan alltså sedan slutet på september.

http://www.youtube.com/watch?v=EfEQOZvGImU

*kl*
Racét har fått lite vila över helgen, pga att han fick en IR behandling typ av en fd. kollega som håller på att utbilda sig. Alltid kul att få en genomgång av sin häst & herr gul tyckte det var en mkt trevlig upplevelse!

Tjejen i vårt stall som hopptränar honom åt oss red honom i torsdags med och han har fasen aldrig hoppat så bra innan! Tyvärr kunde jag inte filma, men han red en bra kontroll & koncentrations övning. Nu behövs det bara lite gymnastikhoppning och sedan är vi redo för en ny tävlingssäsong. Planen är även lite löshoppning så att han verkligen han få hoppa upp sig lite utan ryttare på ryggen.

Tar även med en halvbra extriörbild som blev tagen igår när han fick gå lite naken;
Racet-April-2013.jpg

När är konvalescensen över mooi?

Gabby: Ser trevligt ut!:)

kl

Själv ska jag dressyrträna för första gången för min tränare "på riktigt" idag! Har fått lite tips nån gång innan men idag är det riktig träning. Får se hur min lilla svarta verkar idag, hon har varit lite allmänt trulig några dagar pga brunst o fällning.

Han fick en omgång slemlösande till för hostan kom tillbaka när kuren var slut. Veterinären sa att själva smittan nog är borta men hosta kan ta tid att få bort. Tror de blir kvar hemma minst månaden ut, vill att hostan försvunnit innan jag flyttar honom.

*kl*

Igår var jag och Chelsea iväg på våran första dressyr träning. Ny tränare som jag inte tränat för tidigare så det blev ett "lära känna varandra"- pass.

Tränaren tyckte det var en mycket trevlig häst och jag fick knappt någon ris om min sits, kanske var hon snäll så här i början, vad vet jag? :D

Jag var både stolt över mig själv och hästen efter passet och nu känns det roligt igen för nu vet jag vad jag ska göra och träna på nästa gång jag rider :up:

Lät ljudet vara på i filmen så kan ni om ni är intresserad höra vad hon säger och ja så här ser vi ut http://youtu.be/4VVErbOvSBE

*halvt kl*

Vi tränade också igår och hade också rosa :D

Här kommer bild.
dsc_3135_516daa0fddf2b346dcb73579.jpg

Och så här kan det också se ut.... :banghead:

dsc_3131_516da9f5e087c3186e026bc1.jpg

Härligt och stort tack för att du bjuder på dig själv (på sista bilden).

De rosa sakerna - trevlig ton på dem, rosa utan att vara barnsliga - var hittar man sådana?

Tack, ja allt är inte röda rosor hela tiden.... Synd bara att fotografen missade när hon hoppade ännu värre ;)

Det är märket hor*e gua*d och ska nog finnas lite överallt. Jag har köpt mina i en hästsportsbutik i Borlänge.

Tack :D

Det blev bättre än jag hoppades, var lite orolig att det skulle skära mot fuxfärgen men jag tycker också det blev skitsnyggt :love::love:

Snygg rosa färg! Vi hade också rosa idag, har dock ingen bild då jag var ensam. Jac fick stå ut med tjejfärg :p

Red dressyr i ridhuset och det blåste storm utanför, men jag drog på musik och så red vi ett pass. Han gick riktigt bra trots det. Måste plugga in dressyrprogrammet inför lördag, så vi kan träna på det i morgon. Galoppen känns mycket starkare, han kan gå i ett bra och sansat tempo med bärighet. Dock blir fattningarna gärna lite med spring, men det kommer väl med mer styrka.

Jobelle red jag igår och hoppade lite i ridhuset. Grannen skulle också hoppa och hade burit fram hinder så jag snikade lite på dem och hoppade också. Kändes rätt bra faktiskt.

Kl
Hoppträning idag och det var minsann intressant. Tränaren hade satt ihop min lite spända, lätt hipiga och hoppiga med en till likadan häst. Så gissa hur det så ut redan när vi skulle skritta fram? Ett ut tre flög någon av hästarna iväg. Värre vart det när dom två som skulle rida efter oss kom in, iaf när det gällde att hålla reda på vad alla höll hus någonstans. Hände mer än en gång att jag skrek se UPP när jag totalt förlorad kontrollen över min häst och galopperad på som en galning, tränaren stod varje gång vi kom emot henne kvar medan jag måste sett ut av en blandning av dessa: :eek::crazy:

Fast när vi väl kom till själva hoppningen av hindrena så började hon skärpa till sig, eller lyssnade iaf bättre. Hon hoppade som en klocka och jag kunde riktigt känna hur hon laddade in för varje språng. Dock laddade hon lite för mycket in för en vit oxer och tog ett JÄTTE skutt över, med påföljden att jag inte hann rätt upp mig och svänga i tid. Vilket slutade för min del med en kulebytta över Taras hals och rätt in i ridhusväggen med axlen först. Tur att jag hade västen på mig för annars hade jag nog brutit nyckelbenet. Jaja, upp igen och på't bara. Sen såg jag till att vara jävligt snabb med att svänga just där:angel:

Efter passet fick en svettig liten fröken madame en väl behövd dusch. Halsen och kroppen är lite otäckt att få avspolade (för inte tala om benen:eek:), men huvudet! Där står hon njuter, ska tom stoppa slangen i munnen så hon kan skölja/dricka ur den:love: Hon är roligt den lilla tramsfian:love:

Din häst är jättetrevlig tycker jag! Dock blev det lite väl mycket harvande i samma tempo, borde nog har gjort lite fler övergångar så hon inte hamnar så mycket i framvikt? Men tar ju alltid lite tid att lära känna varandra när man har ny tränare.

Olina: Jisses frid vilket humör!:D Men det hör inte ihop med färgen...min lilla svartbruna gjorde nästan exakt samma sak i tisdags på lektionen när hon tyckte det blev väääl jobbigt!

Aliil: Kul med hoppning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat