08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Tack! :)

Det har gått bra med henne. Hon har mognat till sig en hel del på sistone så sålänge hon håller hennes rodeofasoner i styr så är hon helt underbar! Jag har ridit henne lite ibland och det har gått bra det också, man märker dock att hon är van en och samma ryttare och att hon märker att det är lite skillnad när jag sitter upp, men det tar hon riktigt bra ändå :)

kl

Idag var det spännande en stund. En kompis som satt och surfade runt på blup (avels/stamnörd) och var inne på Calles sida upptäckte att det numera står en avkomma född 2011 på hans sida :eek: (den har inte stått med tidigare).
Med tanke på att den hade ganska tydlig hoppstam på mammans sida kändes det inte som något planerat ;) Men efter att ha pratat med Calles uppfödare så är det ganska otroligt att han skulle vara pappa -det skulle isåfall innebära att han på dagtid ska ha hoppat ur sin hage, korsat stallplan (då det är enda vägen till stona) där de har en butik som var öppen, hoppat in i stoflocken (som då inte ska ha gett ljud ifrån sig?) och betäckt ett sto, därefter hoppat ut och tagit sig tillbaka in i sin hage.
Stoet skulle betäckts med en hopphingst, men när fölet var fött och skulle blodtypas var det inte den förväntade pappan och DNAt stämde inte överens med någon av hingstarna på stuteriet skicket kom ifrån, och då får man ju utreda närmare, men det utreddes aldrig färdigt vem som var pappa -och den som har stoet har helt enkelt satt Calle som pappa -för att avkomman inte ska ha okänd stam(?).

OJ, får man verkligen göra så? Är Calle hingst alltså? Är väl kanske inte hela världen förutom om du tänkt använda honom i avel och den hästen inte blir någon bra reklam för honom....

Jag och min pärla var på en inomhusterrängträning för en ny tränare för ett par veckor sen och OJ vad jag ångrar mig såhär i efterhand :( Hon lärde ut en helt annan metod än vad jag är van vid (min tränare kallade den Skövdemetoden) - det gick ut på att man ska vara helt lodrät på hästen över hindret - och det säger ju sig självt att då räcker inte armarna till för att ge ordentligt med eftergift. Dum som jag var vågade jag inte säga emot utan tänkte att hon vet väl vad hon gör och att det kan väl vara nyttigt att lära sig något nytt. Min underbara häst hoppar allt som vanligt <3 men på slutet blir hon väldigt väldigt springig - bara gapar och tar bettet och skenar och jag tror att OK, hon är trött och orkar inte sätta under sig längre - skulle inte ha hoppat så mycket. Även om vi inte hoppade mer än vanligt, men det var ett varmare ridhus än vad vi är van vid så jag trodde att det hade gjort henne tröttare. Instruktören sa att jag måste sätta ett skarpare bett på henne... "ja, visst" sa jag och tänkte att aldrig i livet att jag betslar upp min femåring - kommer däremot aldrig att träna mer för henne.

SÅ i helgen var det hoppträning - och döm om min förvåning när min häst bara skenar efter hindren?! Jag fattar ingenting, tills min instruktör bannar några andra elever: "Det är dödssynd att rycka hästen i munnen över hindret, nu finns det hästar som klarar det, men om Heléne (alltså jag) skulle göra det med sin häst skulle den inte vara häst på flera veckor" och då trillar poletten ner..... Jag ryckte henne visserligen inte i munnen, men hon fick inte lika mycket eftergift som hon är van vid och blev alltså jättestressad. Ju mer vi hoppade desto bättre blev det, men ändå så djävla surt att en enda träning för en kass tränare kan förstöra så mycket!!

Vet faktiskt inte om man får göra så -tycker att det låter galet.
Han är valack så det spelar väl ingen roll egentligen.

Den ser iaf himla skön (o snygg) ut :)

mooi->
Det låter helt sjukt, men samtidigt verkar det inte helt ovanligt att det slinker igenom hästar med falska papper. När jag för några år sedan skulle beställa pass åt min gamling fick jag två exemplar (!), varav det ena var makulerat (hästen hade inget pass sedan innan). När jag ringde, så visade det sig att det blivit fel, jag skulle bara få ett pass och det passet stämde dessutom inte. Hästen har inte rätt pappa enligt DNA typningen. Efter mkt luskande från uppf (livmodersimport), så hittades rätt hingst, men registrerades inte, pga fel ras. Hästen reggades m fel pappa.

Jag har inte linat/tömkört sedan vi flyttade vid årsskiftet. Dels pga att jag inte behövt, ridmöjligheterna här är mkt större, och dels för att hon tidigare dragit över ridbanestaketet varje gång, och det har jag inte riktigt velat ska hända med det vinterunderlag som varit.

Igår hängde dock en stallkompis kvar efter att jag ridit min andra, så jag tänkte passa på o lina lite lätt på stallplanen. Hur snäll som helst. Kunde tom sätta på gjorden o spänna in henne lite lätt utan någon reaktion (!!!). Tidigare har jag åkt på fötterna över hela ridbanan tills hon hoppat över o sprungit till boxen/hagen.

64809_10151362724145811_239404154_n.jpg

Låter som du fått det hela om bakfoten? Att gå med så mycket som man kanske gör på ett hopphinder är ju no-no på terränghinder. Men därifrån till att man skulle på nåt sätt hänga i munnen så hästen blir stressad i flera veckor efteråt låter väldigt underligt. Det tror jag knappt någon tränare skulle lära ut, snarare att du med en ny tränare inte fick till kommunikationen er emellan.

*kl*

Idag var det hoppträning och jag är så besviken på mig själv att jag nästan vill sluta i hoppgruppen, jag kanske inte ska hålla på med hästar :banghead:

Träningen blev som tur var inte filmad, hästen sköter sig jätte bra, hon gör ju det jag har lärt henne. Men vad håller jag på med?

Jag ger henne inte eftergift över hindrena, vill inte slänga mig på mage. Försöker bromsa en flygande häst över hindrena, för det har jag ju såklart lärt henne, att bara slänga sig över. När fan gjorde jag det? Hur bra är det att göra saker omedvetet? Varför har jag låtit henne bara flänga över hindrena? Jag blir så nervös och tror inte att hon ska hoppa så jag trycker av. Försöker jag rida lugnt blir jag disträ och då snubblar vi över hindrena istället.

Jag kan inte rida, helt värdelös :cry:

Den enda trösten är min lilla ponny som jag skrittade barbacka på igår med repgrimma och grimskaft i våran lilla "fålla" mellan hage och stall för första gången :love:

20130410_181317_5165bc9bddf2b36f339e7056.jpg

Stella i sitt nya träns :)

kl
Red ut med en tjej i stallet idag och på det hela gick det ganska bra. Vart bara tvungen att bli fly förbannad på fröken madame först innan hon bestämde sig för att det var bäst att lyssna:mad:

Det hela började när vi skulle trava. Jag först och fick inte fram hästfan. Hon gick bara och drog benen efter sig och totalt ignorerade mina skänklar. Okej tänkte jag, hon vill inte gå först. Bad tjejen att rida förre och den lata hästen som knappt kunde lyfta benen förvandlades då till en rodeohäst:banghead: Så där satt jag (med hunden i koppel, vilket jag fick släppa) och försökte övertala henne att vi ska trava, lugnt och sansat, andas in och ut. Men inte fan hjälpte det. Utan ist hamnade vi ner för en kant längs vägen (och jag var säker på att nu går vi minsann omkull) då hon INTE skulle lyssna. Upp igen och nu var jag fly förbannad på henne! Sen vad det vi som gick först och hon som travade På. Så när hon insåg att nu jäklar menar matte allvar bäst att lyssna gick hon fint. Även när den andra hästen travade framför. Och bäst av allt, han kunde gå an bra bit ifrån oss utan att hon promt skulle i kapp:love: Vilket inte har gått innan...

Jag håller helt med om att sitsen över hinder på terrängen är en helt annan än över vanliga hopphinder - jag har tränat terräng i många år för en bra tränare. Men enligt den här "skövdemetoden" (?) ska man tydligen SITTA rakt över sin häst istället för, som de flesta andra förespråkar, stå i lätt sits. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ha missuppfattat henne då jag fick göra om varje gång jag lutade mig framåt och gav eftergift och hon var nöjd först när jag var rak och alltså drog hästen i munnen? Hon sa att jag skulle tänka att någon drog mig rakt upp i taket i hjälmen.....

Jag vet många som drar sin häst i munnen så i varje språng vid vanlig hoppning, så det är inget ovanligt och säkert därför hon inte reagerade, men det är inget jag vill göra och definitivt inte då jag har så känslig häst.

Jag tycker också det låter konstigt. Bor ganska nära Skövde och har tränat både hoppning och terräng (även om det var längesen nu) och aldrig hört talas om någon "Skövdemetod"???? Visst har man ridit för tränare som inte vill att man ska kasta fram överlivet, men att sitta helt rak? Nä det låter konstigt. Vem tränade du för? Får man inte skriva det så kan du väl ge någon ledtråd. ;)

KL
Idag vart jag chockad över Tara. Hon gick förbi en polisbil med blåljuset på (inga sirener på) utan att blinka. Bara traskade på som om hon inte hade gjort något annat. Min lilla skit häst:love:

Äsch inte då sofia! Shit happens o ibland har man dåliga dagar. Du rider helt ok o det ÄR svårt att hoppa unghästar då dom ena sekunden hoppar av för att i nästa trampa om. Man vet aldrig var man har dom o galoppen går inte reglera så avsprånget blir där det blir. Det som hjälpt mig är att sätta en RIKTIGT bra grundgalopp framåt, då kommer man ytterst sällan fel o hästen blir så småningom säkrare på avståndet. Det sämsta man kan göra, enligt min tränare, är att komma för långsamt mot hinder.

kl
dreampower:

Nja, att man skulle sitta rakt upp är nog en missuppfattning men du kanske har för vana att lägga fram överlivet rätt mycket fast du inte vet det själv? Det låter som om din tränare försökte lära dig att på terränghinder blir det rätt farligt om man dippar fram så, om hästen får ta i lite extra, bankar på ett hinder som går att banka på eller du har ett nedsprång bakom så tappar ju både du o hästen balansen om du "följer med" för mycket. Jag vidhåller nog att du missuppfattat. Tycker de flesta terrängtränare har koll eftersom de oftast ridit rätt höga klasser själva.

Äsch inte då sofia! Shit happens o ibland har man dåliga dagar. Du rider helt ok o det ÄR svårt att hoppa unghästar då dom ena sekunden hoppar av för att i nästa trampa om. Man vet aldrig var man har dom o galoppen går inte reglera så avsprånget blir där det blir. Det som hjälpt mig är att sätta en RIKTIGT bra grundgalopp framåt, då kommer man ytterst sällan fel o hästen blir så småningom säkrare på avståndet. Det sämsta man kan göra, enligt min tränare, är att komma för långsamt mot hinder.
Problemet är att hon har lärt sig att rusa mot hindrena och jag trodde faktiskt jag skulle få mer hjälp än vad jag fick igår på träningen, kanske lite mer anpassad träning för mig och hästen men men..

Precis så sa min tränare också till mig men hur mycket vill man lyssna på det? jag är super nöjd med hästen men inte med mig själv.

Nu idag har det iallafall blivit klart att vi ska iväg på måndag för våran första dressyrträning :up: :bump:

Novali, nu har jag kollat under min Amerigosadel och det som står är

17 N (några siffror) +1½
4

och så Equipe saddlery och made in Italy. Hur vet man modellen av det?

Jag fattade det som att det var den "gamla läran" av terrängsits som man lärde ut på stenåldern ;) och inte den som i stort sett alla använder sig av idag. Skicka ett PM om du vill veta mer om tränaren, vill inte hänga ut någon här.

Klart att du får tro att jag missuppfattade henne ;) men själv vidhåller jag att hon sa att jag skulle dels SITTA i sadeln och inte stå vilket är vad jag har lärt mig, och sen skulle jag ju tänka att någon drog mig rakt upp i taket i hjälmen. Hennes lösning när min häst började bli stressad och skenade efter hindren var dessutom att sätta på henne ett skarpare bett - jag letar heller efter en tränare som kan se att hästen blir stressad av min sits och försöker lösa det problemet innan jag betslar upp en femåring.

Nu har jag en jättebra tränare som jag rider terräng för i vanliga fall, jag tänkte bara att det skulle vara nyttigt att komma ut och träna på andra ställen oxå, istället fick jag en häst som inte ens kan hoppa vanlig banhoppning längre för hon bara skenar. Eller menar du att jag har missuppfattat det oxå? ;) Kommer ju aldrig någonsin att rida för den tränaren igen och jag har lärt mig att jag MÅSTE lita på min magkänsla vad gäller HUR jag ska rida min häst då hon är så otroligt känslig, men det kan väl inte vara bara jag som har en känslig häst?

Sen ska man självklart inte gå med lika mycket över hindret som i banhoppning, där är vi överens :) - men däremot så vill jag anpassa mig efter vilken typ av hinder jag hoppar - hoppar vi ett nerhopp - då kan jag inte gå med så mycket men istället släpper jag ut tyglarna för att inte bli hängandes i munnen och riskera en vurpa. Hoppar vi en trippelbarr ute på terrängen så måste jag gå med ganska mycket för att kunna ge ordentligt med eftergift då min häst hoppar mycket med ryggen och jag inte vill förstöra det. Är du med på hur jag tänker? :)

Senast ändrad:

Ja du får ursäkta men det låter ju inte så konstigt när du beskriver vad hon sa? Sen kan det naturligtvis vara precis som du säger, helt annorlunda när du skulle utföra det hela. Vi behöver inte älta detta mer om du inte vill, jag förstår fullständigt att du inte kommer träna där mer, inte kul om det satt sig i hästens huvud men har du bra tränare så får ni ju backa ett steg o börja om på låg nivå så din häst får förtroende igen.

Enligt min uppfattning så är den största skillnaden mellan terräng o hoppning att det vanligaste fel som görs är att man går med för mycket, typ slänger sig fram, vilket faktiskt väldigt många hoppryttare gör. Därmed inte sagt att man ska sitta i nån slags 1800-tals stil bakåtlutad förstås!:D Men att man sätter sig lite mer de sista galoppsprången o inte står i lätt sits hela vägen är ju också normalt. Skulle hästen väja eller stanna i sista sekund så faller man ju lätt av annars. Däremot har jag sett alldeles för många ponnyryttare (o även stor häst) som sitter i sadeln o rider hela banan...:crazy: Där skulle en tränarinsats verkligen behövas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat