08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Skönt att höra att det inte hänger ihop med färgen för annars tror man lätt det ;)

Hon sköter sig när vi rider i ridhus men ute på banan har hon väldigt svårt att hålla koncentrationen uppe och ska bara titta på allt annat....

Vi värmde upp med övergångar och sen tog jag det minst tråkiga på 60 minuters träningspass och klippte ihop till en film på 5 minuter :)

Håller med att vi lätt hamnar i samma tempo, det är ju så bekvämt :o jag tycker vi får en bra rytm och då gillar jag att hålla mig där, sen helt plötsligt är det någon som säger åt mig att hästen är jätte lång och inte jobbar med bakkärran :o Ser fram emot nästa träningspass med denna tränare, då har hon förhoppningvis tänkt ut några bra övningar till oss och förhoppningvis får vi lite läxor, sånt är enbart kul i ridsammanhang :D

*KL*
Red upp till ridhuset idag och ville ha lite samma känsla från träningen i måndags, tyvärr var hon lite fjollig inne i ridhuset i början, rädd för olika saker och skyggade i hörnen, larvmaja. Blev ändå lite repris från måndagen, övergångar, tempoväxlingar, volter, böja och försök till att aktivera bakkärran. Avslutade med galopp och hon blev riktigt svettig. Duktig fjant ;)

KL

Hoppar in i tråden om det är ok :p

Har en liten kille vid namn Lexus som är 75% halvblod och resten Dartmoorponny.
Vi rider mestadels dressyr.

306657_10151867924910094_1536869659_n.jpg

KL mig själv också ;)
Hur löser ni problemet med starka, heta hästar?
Lexus har hela tiden varit het på gröten men alltid gått i det tempot jag begärt men för ca ett halvår sen vände det om och han är så het. Det blir bättre om han arbetar 6 dagar i veckan men det känns inte hållbart i längden att hästen ska jobba hårt så pass mycket?
Det jag har provat hittills är övergångar men upplever att han bara blir stressad över det och kör tvärnit för att sedan köra full turbo framåt igen.
Har även provat att rida varje steg och verkligen hålla hårt på att han ska stanna i mitt tempo, helt ärligt är det skitsvårt..

Rider för tränare men vill ha lite input från flera håll också.

Vilken fräck korsning! :)

På min gamla häst som var superhet och lättstressad var övergångar BIG no-no. Hon blev så taggad att hon tappade skritten helt och till slut bara stod på stället och studsade -helt förkastligt!
På henne var det långa linjer som gällde, svag skänkelvikning längs långsidorna (rumpan innanför), 10m volter till förbannelse och skritten jobbade jag på åttvolter -så fort hon började takta vände jag, mjuka bågar som till slut tvingade henne att sänka sig och ta ut steget.

KL

Hoppar in i tråden om det är ok :p

Har en liten kille vid namn Lexus som är 75% halvblod och resten Dartmoorponny.
Vi rider mestadels dressyr.

306657_10151867924910094_1536869659_n.jpg

KL mig själv också ;)
Hur löser ni problemet med starka, heta hästar?
Lexus har hela tiden varit het på gröten men alltid gått i det tempot jag begärt men för ca ett halvår sen vände det om och han är så het. Det blir bättre om han arbetar 6 dagar i veckan men det känns inte hållbart i längden att hästen ska jobba hårt så pass mycket?
Det jag har provat hittills är övergångar men upplever att han bara blir stressad över det och kör tvärnit för att sedan köra full turbo framåt igen.
Har även provat att rida varje steg och verkligen hålla hårt på att han ska stanna i mitt tempo, helt ärligt är det skitsvårt..

Rider för tränare men vill ha lite input från flera håll också.

Vilken läcker häst :)
Nu är inte min 08:a jättehet, men min 91:a är fortfarande, och har varit i över tio år, ordentligt het. Att rida mkt övergångar har aldrig varit någon hit, inte heller en massa rena tempoväxlingar. Då går energin mest uppåt. Jag har ridit mkt i samma tempo, fått in en bra trav, en bra galopp etc Skrittjobb har vi inte gjort mkt, det är mest långa tyglar (men så har det varit en renodlad hopphäst, och ingen dressyrhäst heller, så skritten har inte varit lika viktig). När vi börjar få in bra tempo brukar jag lägga in andra övningar, skänkelvikning här, en volt där, en öppna där, så tempoväxlingarna blivit liksom bundna till en skola. Sen red jag mkt intervaller i många år ute, vilket hjälpte till att få till ett bra grundtempo, innan jag började ordentligt med samlande övningar såsom öppna/sluta.

Igår skulle jag äntligen hoppa (trodde jag...)

Byggde upp ett litet kryss snett igenom samt två travbommar och ett litet räcke efter på långsidan.
Kom ner till volten, och cirkusen började. I en halvtimme galoppade Stella mest runt på stället och for som ett popcorn åt alla håll.
Så fort hon började slappna av några steg (bort från hinder/bommar) så for hon mot dom så fort hon såg dom.
Efter en halvtimme började hon slappna av/bli trött och vi tog ett skutt över krysset, innan vi gav oss.
Det där var jag verkligen inte beredd på ;)
Fick en fotograf (det var vi inte klädda för ;)) men hon fick inte fota något under första halvtimmen :p
Fick ett par bilder på slutet

155740_10151555009516676_1452087015_n.jpg

164639_10151555009621676_1953641101_n.jpg

644604_10151555009706676_125007105_n.jpg

59786_10151555009571676_158946034_n.jpg

541410_10151555009656676_897547380_n.jpg

529638_10151555010011676_1547949130_n.jpg

540733_10151555010106676_797349684_n.jpg

558803_10151555009816676_1786998635_n.jpg

Kl*
Äntligen har jag något nytt att tillföra från oss. :)
Efter ett låååååååååångt vinteruppehåll så kom vi till slut iväg på en första tömkörningspromenad i tisdags.

Hade räknat med kanske 30 min på stigarna närmast gården, men det visade sig när jag kom till stallet att ytterligare två ryttare anslutit till "flocken", och de ville rida lite längre tur.
"Den tar nog 1,5 timme," sa D. "Men det är mest skogsväg."
Så jag tänkte; "Va f-n", och hakade på. Nalle har ju gått ute hela vintern minst 10 tim om dagen och går jag inte idag, så lär det väl aldrig bli av! Och jag ångrar inte beslutet! :)

Fysiskt var det nog inga större problem, men visst var han lite trött när vi kom tillbaka. Mest mentalt tror jag, för utöver att vi gick en helt okänd väg, så var det vägskyltar i marknivå, stor buss bakifrån (vi invaderade snabbt en infart), och JÄTTE-grusbilen med två släpvagnar (vi invaderade snabbt en annan infart) men inget som egentligen ställde till med problem eller oro. Nalle fann sig helt och hållet i att gå näst sist, att bli "omkörd" och att gå förbi själv, så alla "lydnadsmoment" under turen fungerade suveränt. Han var bara hur nöjd som helst med att få gå ut i skogen med gänget.
Mina största problem var nog att avhålla honom från att rycka upp granplantor med rötterna eller "picknicka" på vad ätbart som kom i hans väg. :meh:

Matte var vääääldigt nöjd i vilket fall - fast jag hade sådan träningsvärk i höfterna hela dagen igår och kom knappt ur sängen. :arghh:

Ikväll ska jag försöka ta mig till manegen med honom och se hur traven ser ut. :)

Bildbevis!
174535.jpg

183157.jpg

På de heta hästar jag haft har det funkat bra med ett framridningssystem. Dvs samma övningar varje framridning innan "jobbet" kommer. På den ena mest galopp, på den andra mest trav. Det bästa med systemen på de två hetingar jag haft (en jag tog över från min bror och en medryttarhäst- jag verkar inte gilla heta hästar ;)) var att det funkade så bra även på tävling.

De kände igen sig, spände av och blev lugna.

Jag har faktiskt ett framridningssystem på min nuvarande oheta häst också, och det funkar bra.

Välkommen till tråden :D
Fin häst du har cool korsning. Ang heta hästar, tja svårt att säga så här hur andra ska göra med sina hästar, jag brukar bara hålla mig lugn och inte bli irriterad när den sprätter iväg dock tror jag det är viktigt att kräva saker av en het häst, jag hade en het ponny, hon studsade när hon inte orkade jobba så det var väldigt svårt att komma åt henne. Mycket allsidig träning, bra foder och en bra tränare är mitt råd :)

Senast ändrad:

*kl*
Äntligen har våren kommit! Det var tillslut varmt nog igår att bada Racét ordentligt, vilket var välbehövt då han älskar att rulla i lera + att vi drogs med dålig mage i vintras vilket gjorde den kolsvart av bajs. Inte heller kunde vi klippa den (växer som ogräs) så han har sett ganska ovårdad ut, men nu är det ändring på det - lagom till tävlingssäsongen ;)

PicMonkey+Collage.jpg

Igår blev Racét även hoppad av vår stallkamrat som utbildar honom i hoppningen och det gick super bra. Han har nästan aldrig hoppat så bra innan! Han har ett ordentligt riv som ni kommer se i filmen, men det "behövde" han då han anser att han kan allt själv när han lärt sig vad en övning går ut på och då bara springer på = hinner inte få upp benen ordentligt. Han insåg efter det att piloten inte bara vill "jävlas" med honom när hon tar en förhållning och gick superfint efter det :)
http://www.youtube.com/watch?v=tTcqmMZeHcs&feature=youtu.be

Vilken läcker färg han har! Helt avundsjuk är jag på er, var bor ni som har så fint väder att man kan rida i linne så här dags?:eek:

Vi har haft regn och blåst i 2-3 dagar, men imorgon säger dom att det ska bli fint :)

Han ser välriden och fin ut, grön i hoppning men cool och snäll, önskar att Chelsea vore som din, lugn och väntar och inte flänga över hindret :mad:

Vad har ni för tips till mig som har ovanan att skjuta iväg Chelsea i hoppningen? Vill göra rätt men det blir ändå fel, har hoppning tyvärr bara var annan vecka, ska jag hoppa henne själv den veckan det inte är träning eller ska jag hålla mig till att hoppa med tränare, tycker det är svårt och krångligt att hoppa själv :(

Jag ska strax gå och lägga mig för i morgon blir det tiiiiidigt... Jac och jag startar 7:40 så måste vara i stallet strax efter kl 5.. Blä. Sjukt tidigt med dressyr ju, fast skönt med fast starttid iaf.

Han är iaf knoppad och redo, får se om det ser bra ut i morgon bitti bara :p

Träna magmuskler, ryggmuskler (bålen) och benmuskler , så att du kan låsa i höften och bara stå lätt i sitsen med rakare rygg och vänta in hästen. Du bromsar med kroppen då och inte med handen och lutar inte framåt om du har styrkan.
Jag själv har blivit mycket starkare sista året och har fått mycket bättre sits över lag, känner att jag kan vänta in hästen mer, jämfört med när jag hoppade Jolie (räser) enbart förut.

Näe, men de har över 100 starter på dagen så den sista skulle rida 21:30, inte dubbla banor.. Så det är nog inte normalt att det är såhär.. *gäspar och går och sover*

Vilken läcker färg han har! Helt avundsjuk är jag på er, var bor ni som har så fint väder att man kan rida i linne så här dags?:eek:

Vi har haft regn och blåst i 2-3 dagar, men imorgon säger dom att det ska bli fint :)

Han ser välriden och fin ut, grön i hoppning men cool och snäll, önskar att Chelsea vore som din, lugn och väntar och inte flänga över hindret :mad:

Tack :) Han börjar äntligen bli mörkare i färgen igen ^^
Stallet ligger precis utanför Lund, så när solen står på är det varmt och skönt :) Dock blåste det som attan igår, men ryttaren är tuff!

Hoppas ni med får soligt och fint snart då.

Tack så mkt, Sara har lagt mkt ner lydnadsträning på Racét iom att han förut gärna bara drog upp huvudet och sprang mot hindrena. Det har delvis blivit bättre med styrka men som sagt massor med lydnadsövningar så att de måste tänka & inse att det inte fungerar med att bara ånga på :)

Lycka till imorgon och tack för tipsen :)

Wingates: Lyx väder ju. Lydnads övningar är bra, önskar att min tränare tänkte på mig när hon sätter ihop lektionerna, hoppas på ett bättre pass på onsdag annars ska jag faktiskt börja titta efter en annan tränare, även fast jag trivs med denna men jag vill ju ha hjälp inte bara konstaterande att vi har problem och att det bara är att "jobba på".

Senast ändrad:

Ha ha ha ja jag känner igen mig i det där att fastna i ett tempo/en takt, det känns ju så himla bra...just då....tills man ser filmen!:o

Men bra iaf att du hittat en tränare som du kan utvecklas med.

Ang dina "problem" med hoppningen så tycker jag du ska träna på travserier. Då måste hon gå lugnt mot hindren men blir automatiskt kvickare o starkare och kommer då att orka gå lugnt mot hindren. Som Wingates skrev att de gjort med deras häst, dock tycker jag att den har lite väl dålig galopp mot hindren o får ta i onödigt mycket men det är precis som dressyren, svårt att hitta mellantingen. Googla på travserier så får du massor av tips hur du själv kan bygga enkelt, inte jobbigt alls allså!;)

KL
Wingates: vilken skillnad på svans på videon o på bilderna!:) Precis så har mitt skimmelsto sett ut hela vintern men nu är hon tvättad med! Tycker Racét ser trevlig ut o jag förstår ju varför det går lugnt men då tycker jag ni hoppar för högt för tempot han går i mot hinder, ska man rida såpass långsamt får man anpassa höjden också, han är ju inte så gammal än. Däremot tycker jag att han ser väldigt trevlig ut nu, fin i kroppen o glad i ögonen!

Wingates: Lyx väder ju. Lydnads övningar är bra, önskar att min tränare tänkte på mig när hon sätter ihop lektionerna, hoppas på ett bättre pass på onsdag annars ska jag faktiskt börja titta efter en annan tränare, även fast jag trivs med denna men jag vill ju ha hjälp inte bara konstaterande att vi har problem och att det bara är att "jobba på".

Ja, det är riktigt härligt. Äntligen kommer energin tillbaka :)
Nä, får man bara det som tips är det inte så kul tyvärr. Har du pratat med din tränare om vad du vill ha för hjälp & övningar? :)

Som Wingates skrev att de gjort med deras häst, dock tycker jag att den har lite väl dålig galopp mot hindren o får ta i onödigt mycket men det är precis som dressyren, svårt att hitta mellantingen.
Wingates: vilken skillnad på svans på videon o på bilderna!:) Precis så har mitt skimmelsto sett ut hela vintern men nu är hon tvättad med! Tycker Racét ser trevlig ut o jag förstår ju varför det går lugnt men då tycker jag ni hoppar för högt för tempot han går i mot hinder, ska man rida såpass långsamt får man anpassa höjden också, han är ju inte så gammal än. Däremot tycker jag att han ser väldigt trevlig ut nu, fin i kroppen o glad i ögonen!

Hah, ja. Har inte vågat visa mig bland folk nästan med den kolsvarta bajssvansen, men nu kan man göra det utan att skämmas.

Anledningen till att det går långsamt är att han just nu inte orkar hålla ihop sin långa rygg & blir otroligt flack när man ökar tempot. Det kommer naturligtvis bli mer fart med tiden. Vi hoppar oftast lägre, men tyckte för dagen att han behövde få känna på lite "höjd" igen & göra övningen så att han fick hoppa upp sig lite iom att han kan bli väldigt flack & har förut landat otroligt tungt - vilket även det har blivit 100ggr bättre om än inte perfekt :) Han har tyvärr inte heller så mkt respekt för låga hinder, så ibland passar vi på och höjer lite så han återfår den & inser att han måste tänka lite. Han lever sitt liv annars genom att älga på (både över saker & människor) ;)

Tack så mkt för det sista :D Är så glad över sådant beröm!

KL:
Bifogar en bild på Racét som 3åring:
2011-08-24+16.56.29.jpg

Lite har det hänt va? :d Vill tillägga att ryttare på bilden är nästan 10cm kortare än hon som rider på filmen och ändå ser han mindre ut på bilden tycker jag :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat