08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Nu har jag äntligen fått höra vad som sas när min veterinär diskuterade Nalle med en professor Derek Knottenbelt (brittisk expert främst på onkologi och dermatologi, har jag förstått, men också med vid erfarenhet av hästar med ataxi-problem.)

Enligt honom skulle en operation förmodligen inte ge så mycket till en häst med Nalles (låga) grad av vinglighet, men frågan är akademisk efsom jag inte har pengar till något sådant i vilket fall.
Hursomhelst sa han även att han sett hästar som efter en infektion av något herpesvirus fått liknande men som Nalle, så där har vi ju ytterligare en möjlig orsak, fast min vetr. trodde inte att det var det i vårt fall.
Men det spelar egentligen ingen roll vad som orsakade ataxin, eftersom problemen är permanenta.

Det positiva beskedet i sammanhanget var att hans symtom antagligen kommer att stabiliseras och förbli på den nivå de är idag. Rådet till mig var att arbeta honom på töm/lina i korrekt form för att stärka muskler och balans så mycket som möjligt. Enl prof. K så reds och tävlades flera som Nalle i dressyr, även om ridning på intet sätt rekommenderades av någon vetr. pga "rasrisken".

Så det är ju hopp om livet! :) Jag får försöka ta mig i kragen och sätta igång Nalle nu på vårkanten och se vad det leder till.

Vilken fantastisk häst :love::love:! Otroligt ridbar och härlig inställning. Stor eloge till dig. :bow:

Delvis kl.
I helgen ska min -08 ut på terrängbanan för första gången. Hoppas att jag kan lägga in en film efter det. Tanken med honom i år är att försöka kvala till 4-års championatet i ft, känns som en bra grund även om det är tänkt att han senare ska bli dressyrhäst.

Det lät inte som en dum sak att finnas faktiskt :)

Är det något man får köpa som privatperson?

Jamenvisst, bara beställa på nätet. En flaska kostade 119 kr.

Det är ju inte min tanke att jag ska behöva ge varje gång utan tanken är att det ska bli en vana att vara lugn och avslappnad vid skoning så får man eftersom skippa räddningsdropparna helt.

För övrigt har jag haft ut en ny equiterapeut och det var väldigt intressant. Hon gav akupunktur och fixade till en hel del grejer (bl.a. var han sänkt och framåtroterad i ena bäckenet vilket inte min vanliga equiterapeut har tyckt)och Ceasar skötte sig med den äran. ´
Summa summarum så ansåg hon att han har lite för kort "kostym", d.v.s. musklerna i överlinjen har blivit för korta i och med att han gått så länge med smärta så han får svårt att verkligen få under sig bakbenen och dra upp magen. Rekommendationen är markarbete med bommar (för töm) och att verkligen undvika statisk trav utan jobba främst i galopp och vara noggrann med att ha en dynamisk form. Lät helt ok tycker jag.

Det oroar mig dock att jag fortfarande kan se en liten reaktion på hans vä fram (den som inte vetrinären vill behandla eftersom hon anser att det försvinner direkt han blir frisk i bakdelen). Ser jag ingen skillnad på en månad så kommer jag att trycka på igen och om inte annat byta vetrinär.

Tack :) Ska kolla upp dom..

Helt klart värt och prova och givetvis inte som du säger att använda hela tiden utan för att vänja in obehag osv.

Jag har tex mamma häst som från ingenstans totalvägrar gå in i transporten :eek: Hon är inte rädd heller utan hon går på lemmen tills bakbenen enbart står kvar nedanför den sen är det stopp liksom.

Förr har hon gått in utan problem!
Tänkte det kan vara något ev för henne. Men iof, hon är inte rädd för transporten heller utan det är något hon fått för sig eller vad skjutton som hänt.

För alla ggr jag kört (lr inte jag) men när vi åkt med henne så har vi alltid tagit det lugnt givetvis, aldrig hänt något och hon står som en klocka i transporten.

Något jag börjat fundera över är om hon fått, vad heter det när dom inte riktigt gillar trånga utrymmen?? :o
För hon var lite så även när vi flytta till stallet vi står vid nu, och där är det trångt i gången tex, och hon vågade knappt sätta fötterna i stallet man fick dra in henne, nu klarar hon det utan problem MEN hon vänder gärna inte där inne tex.

Jag vet inte, bara något jag tänkt på! Kan ju ha helt fel också, men då är frågan VART har hon fått det ifrån då? Ääh, sak samma det hördes verkligen inte hit :o:o

TACK!

Men är inte det ganska typiskt för 4:a åringar som börjat bli lite mer "världsvana", att de börjar testa gränser och ifrågasätta?

Har tyckt mej se det hos de unghästar jag haft, ett de varit väldigt "snälla" som 3-åringar, men sen börjat testa gränserna vid 4:a års ålder. men det har gått över ganska snabbt bara jag varit konsekvent. Även Hartwell har trasslat lite med lastning, trots att han åkt mycket som 3-åring och aldrig strulat då.

Tack för ditt svar, men detta är mammahäst jag pratade om :o
Sakura är 4 åringen...

Sakura har jag aldrig haft problem med skönt nog! :banana:

Hejsan alla nya och gamla,

Erica och Corvette TS är tillbaka =) Haft ett mer eller mindre fullt ös 2011 men nu tar jag tag i det igen och lägger upp lite bilder från 3 års, då jag inte hade så stora förväntningar på min lilla 3 åring fick ett slag i ansiktet och kammade hem ett hoppdiplom och klass 1 i dressyr :D

Ni kanske minns min lilla gråa??

Hon fick 877878 och 99 på hoppningen. Hon fick 45p som dressyrtalang (klass1) och 48p som hopptalang - hoppdiplom.

Denna bilden hamnade i Ridsport

Hur gick det för era på 3 års?? Någon mer som fick hoppdiplom?? Visade ni isf på Championatet??

Jag ville inte ta henne till finalen då jag tycker hon va för liten för att slå de stora hästarna och jag ville spara henne tills hon blir 4 år.. så nu jäkla, i år ska vi till Championatet, någon mer som ska dit??

Jag känner igen en del och en del är nya här i tråden, stor :bow: till er som hållt tråden vid liv =)

Så här ser min lilla gråa ut nu. Detta togs i söndags på hennes första Pay and Jump på hemmaplan, =) Hon tyckte det va sååå roligt!!
Har ni varit på någon pay and jump??

Jag hoppas jag kan hålla mig uppdaterad nu.

Ha det gott!!!!

Ooj så fin! Helt underbar :love:

kl
Igår va vi ute på den ultimata skrittrundan! Den innehöll både kuperad ridning och klättring! Enbart skritt och endå blev han lite svettig så det va nog bra träning :p

Jättefin! Och vad kul att det gick så bra på treårs! :)

*kl*
Nu har jag vart iväg hos en sadelprovare och kom hem med en stubben Juventus! Jätte skön sadel verkligen, får hoppas han kan ha den ett tag nu. :)

Hon har bara gjort det två gånger under tiden jag har ägt henne, sen augusti. Första gången var i ett ridhus, då var det även en annan häst i ridhuset och nu så gjorde hon det när mamma red ut ensam. Så hon har inte gjort det än, när hon ridit ut tillsammans med någon annan häst under tiden jag har haft henne. Vad hon har gjort innan vet jag inte, men tror inte att de som ägde henne innan red ut alls med henne.

KL

Igår red jag första passet på utebanan på lääänge. Han gjorde små ansatser att busa till det -men tog tillsägelserna och höll sig i skinnet. Annars gick passet ok men jag kan säga att det ska bli skönt att rida på bett igen när denna veckan är över. Han funkar bra på hacket och jag kommer fortsätta variera med det -när jag rider ut och lätta joggingpass, men det är inte optimalt att sitta och jobba på. Han blir lite väl tung och stark på det....

Idag är det jättefint väder här så ska rida ute idag med :)

kl
Idag red vi ett pass som gick lite mindre bra... Kom in i ridhuset och insåg att det visst va lite för blött på sina ställen. Tänkte att det gick iallafall att trava. Men han va så ofokuserad! Och så ringde min kille och sa att jag råkat låsa ut honom! (Jag hade låst dörren som en ren vana fast han va ute i trädgården) Och irriterad blev jag.. Och aston va inte alls som han brukar. Har kännt mig lite pms:ig dom senaste dagarna med så det passade inte alls med en sån ridtur eller en sambo som störde :mad: Jag hade inte riktigt tålamod med honom och då är det nog bäst att köra enkelt och lägga ner. Tråkigt när man har inställningen innan passet att "Detta kommer gå sååå bra!" :grin: Jaja.. imorgon ska vi iväg till ett annat ridhus och rida lite. Kanske ska börja träna där så tänkte dit och checka läget.

Tröttnat rejält! Gud ja vet inte vad de är som händer med herr knas. han har inte ont då de är kollat och ja ska skicka iväg han i början på aprill till en tjej som e duktig på unhästar så de är redan ordnat.

Ja blir bara så frustrerad för helt utan anledning kan han bara få för sig att sticka typ. Hade en kompis på han idag och hon kom travandes i hans svåra varv och från ingenstans så drar han bara och ja hon flög som en vante. Hon hoppa upp igen och denna gången gick ja brevid med lina. Han va stissig och drog runt mig två tre gånger och de känns som om han inte hör oss. Kan detta vara dumhetsfasoner eller ä han bara rädd för ngt? De va absolut inget som hände just då och han va i en miljö han vart i förr.inga nya bett eller nya sadlar eller liknande.

De känns lite som om oavsett om ja hoppar upp på han nu så kommer detta att hända. Ja har försökt att gradera mig lite genom att tänka på vad och hur ja ska göra när han börjar sticka för att bara vara kvar på ryggen och få mer tid på mig att få han lugn.

Vi traskade runt i skritten liten stund efter de och satte målet bara att han skulle gå förbi två platser som han dragit iväg på utan att stressa eller springa iväg. bara slappna av lite sedan så va de klapp och avsittning. De gick görbra men han va fortfarande lite uppblåst...

blir tokit... ja som bara vill rida lite =)

*kl*

Nu har jag och Highritza (sto e Highlander-Lasandos) kommit igång med ridning och tömkörning. Inte så långt som ni andra som både hoppar och galoppar, men det beror mer på min feghet än hästen. :o Med tanke på att jag är dressyrtant och inte har ridit ordentligt på länge är jag rätt nöjd med att hon lyssnar bra, går fram där jag ber henne. Vi har hållit till i ridhuset, men nästa vecka tömkör vi en uterunda - sen rider vi samma runda nästa gång.

Någon fler som har hästar som funkar bättre ensamma med matte? Min blir liksom okontaktbar om det är någon hästkompis med! Eftersom hon gärna bockar och busar känns det säkrast att vara själv med henne, då tyr hon sig till mig och lyssnar.

Min är inte våryster, mer trött pälsfällare just nu....

Vi köpte vår 4-åring för två veckor sedan. Han är visad på 3-års och fick hoppdiplom.:d
Siktar på att visa honom på kvalitets i höst men skippar championatet då dottern som ska tävla honom åker bort hela september. Tänkte att han skulle få gå under sommaren med kortare ledigheter och sedan få vila hela september.
Har anmält honom till första tävlingen som blir om ett par veckor. Spännande.:crazy:

Kul att läsa om andra som satsar på championatet eller som redan har varit ute och tävlat sina små.

Jag velar och velar om championatet.. Jag har ju debuterat nu och jag tycker hon var duktig ( se inlägg längre upp). Det är ju en del pengar att satsa och jag kommer inte kunna tävla Juni, Juli och Augusti eftersom vi är ute med båten de flesta helger. Så jag är tveksam om jag hinner kvala.. hmm jaa hur ska man göra!!??

Vad duktig hon var!! Ja, ni båda två förstås. Grattis!

@Gooing
Det är min erfarenhet att en hel del unghästar går igenom en sådan fas i 4-års åldern. Inget kul alls, men med träning brukar det gå över.

En god vän, som red mycket unghästar åt andra i yngre år, sa alltid att hon passade på att lämna tillbaka dem när de blev 4 för det var då de började bli "besvärliga". ;)

Bilder från helgen när min -08 var på terrängbanan för första gången. Han skötte sig super.
OBS, inte jag som rider
TerrngtrningCaptenen356.jpg

TerrngtrningCaptenen322.jpg

Dålig bild, syns knappt..
TerrngtrningCaptenen367.jpg

TerrngtrningCaptenen167.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka