08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

kl

Min 08a (egen uppfödning) är iväg på utbildning sedan två månader. Målet är 4 årschampionatet i höst. Velar dock om hon ska säljas eller inte... :cry: Tanken har hela tiden varit att hon ska sparas som framtida avelssto, men jag får se hur det blir.
Nu i månadsskiftet kommer hon hem för lite vila iaf.
Stam: Don Primero-Tip Top
Filmer:
Trav Galopp

Jag har ett vanligt tvådelat bett till min 4 åring och tredelat bett på 5 åringen. Eftersom båda ska kvalas till Championat så får man inte använda vilka bett som helst och därför får de välja mellan tvådelat och tredelat. Helst vill min 08 ha sitt sprenger med D-ringar som jag red in henne på men de får inte ha fasta D-ringar på Championat.

Annars så tuffar det på med min 08:a, hon lever verkligen efter sitt namn, CORVETTE, hon måste nämligen testa sina hästkrafter VARJE dag. Vi red till stranden i torsdags då vi upptäckte att det bara va 15 min dit. (Har hästarna uppstallade på HFK i Halmstad mitt i stan), och huuuuuh jäkla va det gick. Jag har nog aldrig galopperat så fort och läskigt va det. Hon och de andra, 4 och 7 åring, tuffade på fint längs stranden men sista rundan så stack 7 åringen och jodå, 4 åringarna svarade och följde med. Jag har aldrig galopperat så fort, :crazy: läskigt men hästarna älskade det.

Jag tänkte bara fälla in ett litet inlägg på min nya häst, köpte mig en 5 åring i Januari e:First Fantasy ue:Sandro. En helt underbar kille som ställer upp på allt. Vi har redan ridit våran första 1.10 och han älskar verkligen att hoppa.

Här är ett litet filmklipp på honom.

Cassador e: First Fantasy ue: Sandro

http://www.youtube.com/watch?v=Kw2oK64r55A&feature=colike

Va roligt att ni en del satsar på Championat som jag, ni får vara flitiga och uppdatera hur era kval går. Jag har redan nu ordnat vem som ska rida mina två när de är kvalade. Min 4 åring ska jag kvala själv, 5 åringer får jag se om jag kvalar själv. Han ska gå 1.20 och banorna blir ju genast lite svårare på regional nivå. Men Pernilla Josefsson ska rida mina, ska ni rida era själva i Championatet?? Självklart ska de ju kvala dit först men jag gardera mig :D

Kl
På tisdag ska vi på vår första pay and jump :bump: Vi planerar inte att kvala eller något sånt.. Jag har inga såna mål med Aston. Vill bara ha en hobby häst som jag kan tävla lite om jag känner för det. Och känner jag mig rätt så blir det nog mest pay and jumper :) Men jag är sjukt glad och längtar. Ska se om någon kan filma. Åker mest iväg denna gånger för miljötränings skull så jag ska hoppa någon låg höjd så han garanterat kommer rund och kan känna att det är lätt och roligt att åka iväg på det viset :)

Va roligt :bump:
Jag har också enbart varit på pay and jump, 2 gånger. Men snart tänkte jag ge mig ut på lite clear round med 08an. Hon tycker det är riktigt roligt och taggar redan på framhoppningen och vill bara hoppa och suga på hinderna.
Så lycka till på din Pay and jump =)

Idag har jag hämtat hem Hartwell från beridaren (M). Han har varit på utbildning en månad, var lite riden i skritt och trav innan han kom dit och nu har han tom hoppat några skutt. :)

Fick rida honom innan han åkte hem och han kändes fin. Min sits lämnar en hel del övrigt att önska då jag inte ridit för instruktör på ett år pga "hästbrist". Har försökt hålla igång ridningen på min kompis häst någon gång/vecka iaf men ser att jag lagt mej till med ovanor som att titta ner tex...

Här kommer några filmklipp på oss:

http://youtu.be/UqMjB7Qyn_0

http://youtu.be/mMRhxA0dW7Y

Och här hoppar M ett skutt med honom. Hon hade testat att hoppa första gången nu i veckan och han tyckte det var jättekul!

http://youtu.be/hDDfW1ENSHU

Avslutar med en bild:

544721_10150635671557887_746887886_9343492_1892089734_n.jpg

Va roligt :bump:
Jag har också enbart varit på pay and jump, 2 gånger. Men snart tänkte jag ge mig ut på lite clear round med 08an. Hon tycker det är riktigt roligt och taggar redan på framhoppningen och vill bara hoppa och suga på hinderna.
Så lycka till på din Pay and jump =)

Tack tack :rofl:
Jag har inte tränat så mkt hoppning med honom så jag förväntar mig väll inte så mkt. Men med en låg höjd ska vi nog komma runt :p Jag är ingen stor hoppare.

KL

Senaste update från oss..
I förrgår kom mamma och hälsade på, och hon tyckte att Calle ändrats en del -han har hela tiden varit i som sin egen lilla bubbla men nu de sista 1-2 mån har han "kommit ut" och blivit mycket vaknare och mer taggad. Tex linade jag lite innan jag red i förrgår och då pep han, bockade och rejsade runt -det gjorde han knappt när det var -15 ute och nu har det varit +15 i flera dagar... Och han är mycket piggare vid ridning -fortfarande snäll, men mer gas i...
Såhär såg han ut i förrgår
pic_195191685.jpg

Igår var en stor dag :p vi hoppade uppsuttet för första gången. Började med ett litet kryss och sen ett litet räcke på 60cm ;) Han är inte supersmidig, men över kom både häst och ryttare....

Idag har han bara longerats och var riktigt fin när han kom igång och jobbade. Blir vila imorgon för jag jobbar hela dagen....

Längtar till nästa vecka när vi ska rida träning igen (på skärtorsdagen) och då kan jag nog bjuda på både film och bilder... Annars så ska jag ev hjälpa en i stallet och rida hennes 09:a (som förövrigt är från samma uppfödare som Calle) lite framöver då hon ska opereras och inte bör rida på ett litet tag -blir spännande :)

Senast ändrad av en moderator:

KL

här kommer litet filmklipp från oss. Tysk ligger ca ett år efter pga skadan. Var snälla mot min ridning, har en taskig underskänkel i gympaskor och jeans. Eller har fö en underskänkel att jobba på. Men Tysk börjar bli riktigt snäll att rida, äntligen! Vi provar nytt bett på filmen, ett muffbett, tredelat.

http://www.youtube.com/watch?v=9F87VwqjEDs

Han ser jättefin ut! Kul med en till som ligger ett år efter. Även min var skadad förra våren och började jobbas med först i vinter. Kanske skulle förtydligat det på mina filmer längre upp i tråden. :)

Det går ju fort när de är fyra. Den där vingligheten som en treåring har vid inridning tycker jag försvinner snabbare när de är 4.

Här är en till som hänger på er som ligger lite efter, det gör vi med för hon har varit skadad hela hösten och nu håller jag på och sätter igång henne igen om allt går bra.

Tack! Har har utvecklats massor denna månad hos beridaren, men känns nog vingligare än han ser ut. :) Han är iaf makalöst snäll och det är jag SÅ tacksam för! Har ägt både hans mamma och mormor och jag är glad att inte han fått något av deras humör. ;)

Nästa på projekt med Hartwell är en ny sadel, min nuvarande wintec ligger inte 100, och jag vill inte bara rida i dressysadeln, jag behöver bättre stöd för att kunna stå i lätt sits. ;)

Gillar verkligen din häst :love: Har följt den här tråden i o med att jag själv har en -08 och alltid tyckt att han är så fin.

ponnymamma+pemi (samt flera) vilka härliga 4-åringar ni har.

kl
Här kommer en film när min var på sin första P & J. Han hoppade 80 cm och banan var helt sjuk med tävlingshindren framme, 11 hinder 12 språng och relaterat på båge till flertalet hinder samt fullt med folk och publik. Trots det tyckte jag att han tog det med ro och litade på sin ryttare.
(inte jag som rider)
http://youtu.be/1WQua0JD2kM

En liten bild också :)
CaptenenMjlby002.jpg

*kl*

Vi har varit på tömkörningskurs idag! Så fantastiskt roligt och Ceasar skötte sig utmärkt. Vi tränade på öppnor (eftersom jag inte kunnat rida p.g.a. att han skadade sig har jag tömkört en del och börjat träna lite sidförande för att kunna bygga muskler trots det) och nu känns det som att jag har ytterligare lite "verktyg" för att komma bort från volten.

Provade också göra någon framdelsvändning men det var lite svårt både för honom och mig. Förhoppningsvis kan vi få hjälp en gång per månad nu.
Förutom att jag fick beröm för Ceasars samarbetsvilja och arbetsglädje så gladde det mig att tränaren tyckte att han såg helt ren ut. Gången är fortfarande inte tillbaka fullt ut men det känns som ett stort steg på vägen!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V