08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jösses, så härligt! Och så många olika sorters hinder ni hann att avverka. Jag är djupt imponerad. :)

Tänker att även om jag vågat mig på det, så skulle jag antagligen aldrig fått upp Nalle i tillräcklig kondition för att orka med allt det där. :D

@mooi
:love: :love: :love:

*kl
Hade en kompledighetsdag igår, så jag passade på att tömköra Nalle helt själv. (Brukar ha en medhhjälpare i närheten utifall att.) Det gick alldeles utmärkt, även om det var si och så med bjudningen... :angel: men den kan vi ju jobba på i skogen.

Vilket fint ekipage ni är! Han ser så "färdig" ut!

-> Gabby_Ossi, vad duktiga ni är! Ser hur härligt ut som helst! Undrar om jag vågar mej på att rida fälttävlan igen tro...

-> Ponnymamma, ser ju fint ut!

Tack så mycket, kul att höra :) ...och ändå är han "ur form" nu och väl tunn.

Kl.

Idag fick min älsklingsponny assistera barnhäst vilket hon verkade njuta av faktiskt :love:

Lukas, min systerson fick rida lite. Hans lillebror skulle ha ridit på mammahästen men efter några steg så tyckte han det var lite högt och läskigt så dom stannade hemma på gården medans vi gick iväg på ca 10-15min max.

Lukas tyckte det var kanonkul och Sakura är så himla snäll, hon lunkar på och lyssnar bra.
Lukas fick lära sig att styra och smacka på så han fick henne framåt också! Heeeelt underbar häst jag har :love:

Bjuder på någon bild och en liiiten filmsnutt, ååh ja hon passade på och käka lite gräs och grenar på vägen också :mad:

32947982.jpg

32947979.jpg

32947980.jpg

32947981.jpg

Filmen :)

Tack för oss :)

Härligt med så cool häst! Ser fram emot att låta dottern rida på Hartwell också, men väntar lite till då han är så lite riden än. Vill ju inte riskera att någon av dom blir rätt, och hon har en egen ponny att rida. :)

Tack!

Jag är faktiskt så himla glad över hur hon är i hantering vid ridning, aldrig dum eller något, det som hänt är när man varit ute och galopperat med tex sällskap då kan hon komma med glädjeskutt, men annars alltid så himla cool och snäll.

Jag är så himla glad över det, och detta gjorde min dag ännu mer :love:
Lukas vill verkligen rida mer och det ska han nästa gång dom kommer till Falun.

Nu kanske jag lyckas få min karl och prova rida lite också så småningom ;) När en liten unge kan :D

Du ska se att ni kommer dit snart också, och den dagen kommer du vara lika glad och stolt som jag är nu.

Igår hade jag och Minna en dålig dag och vi blev rejält osams. Det är dagar som igår som jag verkligen kan känna mig misslyckad som hästägare. Jag hade planerat att rida ett pass på ridplanen men kände direkt när jag hoppade upp att hon var på tårna och okoncentrerad. Dum som jag var så fortsatte jag att rida istället för att jobba henne från marken först.. Resultatet blev förståss en laddad häst som trippade, såg smågubbar, hoppade å stället och hittade å en massa annat än att lyssna på matte. Resultatet blev förståss en allt mera stressad matte.. Fick tillslut i alla fall hoppa av och låta henne springa av sig ordentligt innan vi tog nya tag.. Då var hon mera sitt gamla jag igen..

kl

Här är lite ovisade bilder på min häst. Nu är bilderna några månader gamla så han har ju biffat på sig lite nu. Tycker det är kul att ta exteriörbilder lite då och då för att se utvecklingen när de är så unga. Ja sen också såklart, men det händer mer nu. Jag tror att det är dags att ta nya bilder snart. :laugh:

uppstlld.jpg

huvud.jpg

Vi tränade igår och det var verkligen ett varierat ridpass. Stundtals var han kanonfin och min tränare sa mest oh och ah! Och stundtals var han inte styrbar alls och försökte välja både väg och gångart själv med diverse hopp och skutt på tvären som extra krydda. Man måste ju liva upp tränarna lite, det går ju inte för sig att bara springa runt och vara fin hela tiden... :p

kl
Nu ska jag berätta om vårt helvete från i tisdags.. Skulle ju på vår första pay and jump. Aston skötte sig bra och så. Första rundan då blev det lite stopp. Våra hinder hemma är ju lite mer "diskreta". Och detta va bara tredje gången vi hoppat. Så jag har bara hoppat hemma. Andra rundan blev felfri förutom något konstigt språng :) Meeeeeen när vi lastat in honom händer något och det låter som om hela transporten ska gå sönder! Jag öppnar snabbt och inser att aston hoppat över frambommen! Och jag får PANIK! Min kompis är modig och slänger sig in till honom! Jag bara grät och skrek på hjälp! Jag såg framför mig hur aston va helt sönder slamsad där inne! Och han ville ju till varje pris ut genom dörren där fram. Min kompis får väck bommen och vi får ut aston. Vi va säker tio pers som hjälptes åt. Men aston vå så duktig. Stod helt stilla och lugnt när han va ute. Men min kära bästa vän fick ett brutet revben och en skadad arm med många blåmärken. Usch jag kan knappt skriva detta utan att börja böla igen :cry: Men aston klarade sig förutom några sår i pannan. Jag är så tacksam för min kära sofie! Hon va vår ängel! Aton gick raka vägen upp på transporten och en annan vänn körde hem honom medans vi drog till akuten. Jag känner inte igen mig i att få panik utan jag tycker jag är den som handlar. Men jag tror att eftersom det va min älskling där inne så bara försvann allt i mitt huvud! Men nu börjar allt landa och sofie har ont men mår bra säger hon.

Fy vad hemskt :eek:

Det blir ju verkligen farligt när de blir sådär panikslagna :crazy:, jag är glad att vi har utlösare på utsidan av transporten så att man kan lossa bommen utan att behöva öppna framdörren!

Vi har också det men vi glömde bort det helt.. Så jävla dumt av oss!! Vi va fyra som åkte dit och tre av oss viste det. Men ingen la en tanke på det :crazy: Jag tror va helt enkelt va för panik slagna. Men nu när man väll vatt med om det ska vi nog komma ihåg det till nästa gång.
Hoppas han inte blir rädd för att åka transport :( Kan ju va så att han gick in för han va lite i chock när vi skulle hem. Men jag hoppas att han förstår att det inte är farligt. Min lilla älskling!

Här kommer lite bilder iallafall (om det nu går, första gången jag försöker..)
544583_10150660205684079_678519078_9501458_39131995_n.jpg

533772_10150660205564079_678519078_9501456_615512287_n.jpg

Stolt efter felfria klassen :)
533478_10150660171764079_678519078_9501351_1136970272_n.jpg

Hoppar lite galet men jaja :D

Vad duktig sakura är :)

Tack så mycket =D

kl

Här är lite ovisade bilder på min häst. Nu är bilderna några månader gamla så han har ju biffat på sig lite nu. Tycker det är kul att ta exteriörbilder lite då och då för att se utvecklingen när de är så unga. Ja sen också såklart, men det händer mer nu. Jag tror att det är dags att ta nya bilder snart. :laugh:

uppstlld.jpg

huvud.jpg

Vi tränade igår och det var verkligen ett varierat ridpass. Stundtals var han kanonfin och min tränare sa mest oh och ah! Och stundtals var han inte styrbar alls och försökte välja både väg och gångart själv med diverse hopp och skutt på tvären som extra krydda. Man måste ju liva upp tränarna lite, det går ju inte för sig att bara springa runt och vara fin hela tiden... :p

Otroligt fin häst!

kl
Nu ska jag berätta om vårt helvete från i tisdags.. Skulle ju på vår första pay and jump. Aston skötte sig bra och så. Första rundan då blev det lite stopp. Våra hinder hemma är ju lite mer "diskreta". Och detta va bara tredje gången vi hoppat. Så jag har bara hoppat hemma. Andra rundan blev felfri förutom något konstigt språng :) Meeeeeen när vi lastat in honom händer något och det låter som om hela transporten ska gå sönder! Jag öppnar snabbt och inser att aston hoppat över frambommen! Och jag får PANIK! Min kompis är modig och slänger sig in till honom! Jag bara grät och skrek på hjälp! Jag såg framför mig hur aston va helt sönder slamsad där inne! Och han ville ju till varje pris ut genom dörren där fram. Min kompis får väck bommen och vi får ut aston. Vi va säker tio pers som hjälptes åt. Men aston vå så duktig. Stod helt stilla och lugnt när han va ute. Men min kära bästa vän fick ett brutet revben och en skadad arm med många blåmärken. Usch jag kan knappt skriva detta utan att börja böla igen :cry: Men aston klarade sig förutom några sår i pannan. Jag är så tacksam för min kära sofie! Hon va vår ängel! Aton gick raka vägen upp på transporten och en annan vänn körde hem honom medans vi drog till akuten. Jag känner inte igen mig i att få panik utan jag tycker jag är den som handlar. Men jag tror att eftersom det va min älskling där inne så bara försvann allt i mitt huvud! Men nu börjar allt landa och sofie har ont men mår bra säger hon.

Herregud vad hemskt, det där är jag alltid rädd för.
Tur att det gick så pass bra som det gjorde men verkligen synd för din kompis. Hon var verkligen modig som slängde sig in där må jag säga!

Vilken fining:love:

KL: aston: Usch vad läskigt, tur att det gick så bra som det gick! Fina bilder från när ni hoppar, Grattis till en felfri runda :)

Fy, så otäckt att vara med om! Din kamrat var verkligen modig och fantastiskt att hon handlade så snabbt. Hoppas att hon kryar på sig snart. Brutna revben är inget lajbans.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för Astons åkande. En sådan händelse brukar vara så chockartad för dem att de inte riktigt förknippar det med själva lastandet och åkandet - och han fick ju en lugn och bättre resa hem sedan.

Jag var livrädd att Nalle skulle göra så när jag körde honom de första åren att jag staplade halmbalar framför bommen. Skulle han gå upp, så hamnade han ju med hovarna i dem och inte blev hängande.
Slutade dock med detta när jag kom hem och fann honom i transporten med ena bakbenet fast i en av halmbalarna... :eek: Duktiga killen greps inte av panik alls, men matte hade lite blandade känslor, om man säger så... :crazy:

Usch vad obehagligt!

Jag är så glad att ingen av mina hästar har visat några hopptendenser i släpet, det enda någon gjort är att vända på huvudet och fastna bakom stolpen, vilket kan vara nog så besvärligt innan man får loss dem.

Hos oss står det still just nu. Unghästarna har fått virus och stallet är isolerat för tillfället så det går inte att göra just något. De lär få vila en månad nu efter detta dessutom så det blir inga träningar eller debuter för vår del under våren. :(

Ja det va en riktigt obehaglig dag :( Jag är så glad att sofie va så modig. Hon va inne i transporten på mindre än en sekund! Tvekade inte minsta lilla.
Och dom där hö seglena som man har hö o längstfram..dom är nog både på gott och ont. Det är ju bra att dom har hö att äta men han traslade ju in sig i det. Så det underlättade ju inte direkt räddningen..

Natasha: Ja jag hoppas verkligen att han inte kommer tycka det är läskigt. Vi ska prov lasta honom någon dag och ge honom massor med gottis och beröm :)

kl
Hur högt har ni er frambom? Vår går att ha väldigt högt så vi har inte haft den på det högsta men man ska kanske lika gärna höja upp den. Bommen kan väll inte vara FÖR hög? Eller? Så länge man inte kör någon ponny som kan gå under.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10