08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Molin och Ponnymamma

Vad kul med nyinköp av transporter! Vad blir det för något? Här har vi uppdaterat den gamla 23-åriga Kylingekärran till en Blomert 1,5 hästars boogie från 2005 :love: Den är ljus o fin och ligger stadigt bakom bilen!

Har deltagit med inlägg lite sporadiskt i tråden, men måste säga att 4-åringarna utvecklas enormt :love: Det är så roligt att läsa om er alla! :)

Dags för en uppdatering från oss. Nu går jag mot strömmen och berättar att vi fått bakslag i både lastning och ridning :( Efter att ha gjort en otäck marksyning på nacken har jag fått tagit det lite lugnt och backat 15 steg.

Vi har istället 'markarbetat' och fokuserat på lasttträning och träning vid hand. Förra helgen var vi på kurs i frihetsdressyr och klickerträning. Hon fattade hur snabbt som helst och nu tränar vi vidare med detta för oss 'nya' koncept.

Här kommer ett par filmsekvenser från hagen på kursen, där hon tydligt visar att vi i allafall inte har några problem med att möta upp på ett positivt sätt i hagen :p

http://www.youtube.com/watch?v=tUZwWmGiEDw&list=LLRrdHY3V8SLLTdTKxkzf8sg&feature=mh_lolz

Det blir inget märkvärdigt och absolut inget nytt. Min man har lovat mig en ny transport när vi kvalat. :D Han vet hur han slipper köpa en.

Vi har kollat på boj. Jag vill ha dörrar bak eftersom min häst lätt kliver runt utan.

Här blir det absolut inget nytt heller, jag kör knappt hästarna någonstans eftersom jag dels inte har körkort själv, men karln har.

Det fick bli en Värmlandsvagn -97:a, haft 5 ägare. Köpt
ifrån företag, så den är nyrenoverad dessutom. Nya väggar, nytt golv och ny mellanvägg.

Blir och hämta på fredag istället, kan slänga in några bilder då för och "skryta" lite om mitt köp. Känns helt sjukt att köpa sig en transport när man själv inte har körkort, men jag vill gärna ha en på gården så jag kan träna (har 1 som är svårlastad från ingenstans, tidigare aldrig varit problem), sen har jag 2åringen som bara är körd en gång så.

Sen har jag stallägarens tjej som så småningom ska ut och tävla, och sen har jag min fodervärd som gärna vill ta sig iväg när den tiden kommer.

Så därför blev det ingen värsting, den blir säkert mer stående på gården än körd i trafiken :angel:

Men min dressyrtränare har sagt att hon gärna ställer upp och kör till ridhus vid lektioner om jag vill, så den kanske blir använd iaf ;)

Vi har en Boj med dörrar bak. Fungerar fint.
Vår får träna på att åka transport mycket då vi både kör till träning men även lastar för att komma till fina ridvägar.;)
Målet är att han ska gå in i transporten själv så vi slipper vara två att lasta honom. Fungerar bra hemma men när vi ska hem tramsar han lite så då får vi följa med in och en stänga bakom.:grin:

Håller med om att det e roligt att läsa om allas utvecklingar med sina 4-åringar. Blir sjukt inspirerad att ta tag i ridningen och förhoppningsvis länkar snart göra det.

Mina töser har fått långvila och stått sen nov. Detta öga strull på jobbet som ledde till uppsägning och flytt. Så för tillfället befinner jag och töserna på olika orter:( Och ridningen har blivit där efter. Och det e Tara som har prioriteras vid när jag har tagit mig till stallet.
Trots att det inte blir någon regelbunden ridning sköter hon sig perfekt. Har tom tagit ett par skutt i skogen och första gången förvånade hon mig rejält. Travar mot stocken och tänker hon kommar att sakta ner/stanna. Var berädd på att hon skulle göra så. Men 2m innan stocken fattar hon galopp och tar ett JÄTTE skutt över stocken:love: Och tyckte att det var hur roligt som helst.
Sen tycker hon att det här med ny omgivning e spännande och tog ledningen första gången som vi red på nya stället.

Madicken drog på sig en käkfraktur för ett tag sen. Och tro inte att häst:devil: visade det. Stallägaren upptäckte inte frakturen fören efter 2 dagar:eek: Och det var genom att hon hittade lite blod i boxen en morgon, och när hon inte hittade något sår kollade hon i munnen. Där såg hon att något var fel och kontaktade vet.
Då det var en öppenfraktur skulle munnen spolas dagligen. Men det ville lilla fröken inte veta om. Fast borsta tänderna går hur bra som helst:grin:
Men nu e jag på väg att sälja lillskiten. Och går allt vägen åker hon nästa tisdag. Det e med blandade känslor som jag ser fram mot hennes åkande.

Vad roligt med en "ny" transport *grön av avund* Men det måste samtidigt kännas skönt att ha den stående på gårdsplanen om det skulle hända något.

Idag blev det lite tömkörning i ridhuset för oss. Blåser som bara den men han bryr sig tack och lov inte så mkt. Har just nu ingen perfekt sadel så då är det skönt att jobba honom från marken också.

Tror bannemej han börjar växa ikapp sig igen. Rumpan är fortfarande högre men nu skiljer det inte så mycket. :)

Dagsfärsk bild:

548644_10150650960072887_746887886_9397178_1192272121_n.jpg

Precis, lite så känner jag också faktiskt.
Fick detta kanonerbjudande och vad fan, jag slår till ;)

Dom skulle egentligen bara ha bytt golvet dessutom men mer därtill ordnade dom iaf. Den är dessutom nybesiktad osv. Känns bra!

Så det ska bli kul :banana:

Delvis kl.

Det går lite lugnt här igen, ridit lite emellanåt, promenerat vid hand samt lekt vid hand och kört en del röstkommandon, hon kan "backa", men nu blir hon lätt intresserad av annat och totalskiter i vad jag säger och gör ibland.

Tömkört lite också och någon longering har hänt. Så det är inte bara ridning.
Dressyrpass har det inte varit av sen den gången på åkern, men det kommer.

Vi ska börja klättra lite mer nu hade jag tänkt, finns en väg här med lite klättring, och sen finns det en annan med grusväg där det är riktigt jobbiga backar, långa och dryga ;)

Ska börja ta oss an dom lite har vi tänkt, börjat småhoppa lite mer nu också vilket hon tycker är kul, men kan säga att hon inte direkt anstränger sig i att hoppa över 30-50cm, ho springer mest över :angel: Men högre vågar inte JAG själv hoppa, så nu ska min stallvärd börja träna hoppningen på henne.

Vi får se hur det går :)

Men så roligt med alla transportköp! Det är ju sannerligen bekvämt att ha sin egen transport och slippa låna/hyra.

*kl*

Jag har blivit "kiropraktikad" efter att Ceasar bestämt drog åt sig bakhoven då jag skulle stretcha honom och jag glömde att släppa:o Sedan fick han besök av equiterapeuten som inte träffat honom sedan han blev sprutad i si-lederna.
Hon tyckte att han gjort väldigt stora framsteg sedan dess (och det har han ju!) men det finns tyvärr väldigt mkt att rätta till, främst på vänstersidan då. Glädjande är dock att efter lasringen kunde jag se hans fina, fina "grundskritt" där han verkligen gungar genom hela kroppen. Men i traven finns det mkt kvar att göra.

Vad fin han är, har verkligen en härlig uppsyn!

*kl*

Kul med transportköp! Skulle också vilja ha en ny, men vi velar om vi ska renovera den vi har eller köpa en nyare. Den nuvarande äger egentligen mina föräldrar, men vi har "delad vårdnad" om den då vi även delar åkgräsklippare så sommartid åker gräsklipparen mer i transporten än hästarna. ;) Den vi har nu är golvet och axeln bytt på, men väggarna behöver bytas och det är ju en del jobb.

kl
Lastade Aston idag efter den hemska transport händelsen. Och han gick rakt upp! Och stod såå fint. Min älskling :love: Så snart ska vi iväg på miljöträning igen! Jippie!

Vad skönt att det gick bra att lasta och åka!

-> Vanilj_Hallon. Ser ut att vara en häst med humör du har, men ni gör framsteg! Bättre bjudning nu! :)

-> Gabby_Ossi. Din häst ser så "färdig" ut! Jättefin!

Delvis kl.

Idag mätte jag fröken löken och hon är ganska jämn nu =D
Ca 155cm fram och 156cm bak! Kan hon stanna tycker jag. hihii

Bjuder på några bilder...
32968771.jpg

32968777.jpg

32968778.jpg

32968784.jpg

32968785.jpg

32968787.jpg

Sådär då :)

KL

Igår var det debut för hoppträning i grupp. Marco var så duktig brydde sig inte det minsta om de andra hästarna som galopperade runt omkring honom.:D
Hoppade jättetrevligt men fick lite problem på slutet första gången han skulle hoppa en serie med travbom in och tre hinder. Det var nog mer hinder än han sett tidigare. Fick stanna och titta sen hoppade han så fint på nästa försök.

På lördag blir det tävlingsdebut, 90cm på liten lokal tävling.:)

Då håller jag tummarna! :)

@Vanilj_hallon
Jätteroligt att det går åt rätt håll nu!

@Sar
Vad roligt att ET:n såg förbättringen. Och vad underbart det låter med att "det är mycket kvar att göra"! Det betyder ju att allt kommer att ordna sig.

Ang. transport så har jag länge önskat att jag haft råd att köpa en, men de pengarna jag sparade ihop senast, fick gå till en ny(are) bil istället. (Antar att transport utan bil att dra med är tämligen värdelöst...:D )
Har å andra sidan tur och har tre st alldeles intill mig, som ägarna är väldigt generösa med att låna ut (om de inte själva skall ha dem förstås).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka