08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Kl

Så var min ponny såld. Hon hamnar på en ridskola/uthyrningsstall och ska matchas ihop med en lite flicka till hösten. Under sommaren ska hon sättas igång och ridas till. Känns som ett bra ställe som hon hamnar på. Men just nu står hon på ett uppsamlingsstall och väntar på transporten ner, som går imorgon. Fast det e sista gången som jag går med på något sådant. När jag ringde och frågade om hur jag skulle gå till väga så transpotören att det bara var att åka dit. Väl där visade det sig att det inte fanns en själ där. Utan man skulle bara ställa in hästen i en box. Kändes som att jag dumpade henne:cry: Men kunde tyvärr inte heller vänta i x timmar till det kom flera hästar. Som tur var, så var ponnyn inte allt för uppröd när jag lämnade henne. Och fick för en stund sen mess av köparen att transpotören var på plats och allt var lungt. Men ALDRIG mer säger jag!

Hej nu va det ett tag sedan ja va här! Adriana är insutten och vi har ridit ut några gånger. Skrittat och travat har vi. Så härligt som jag har Längtat. Hon har varit så duktig min Donna. Och varit i ridhus för första gången nu i lördags. Nu ska vi börja träna för Sanna Nillson och på clinik med Manuel fernandes. Spännande tider. Ha det bra alla:love:

Så tråkigt att det inte kändes bra. Vi skickade en häst till Norrland och då blev den upphämtad hemma. Sköttes jättebra.

Kl
Idag var det dags för första dressyrlektionen för vår. Skötte sig fint men blev bra trött på slutet. Svårt att hålla i gång honom i galoppen, behöver hjälp med högre tempo och att vara rakare i sidan. Fattningarna börjar fungera nu. Kommer att ta honom på lektion varje vecka ett tag. Nyttigt att få lite hjälp med honom.
Måste rida ut och få bättre kondis och stärka honom.

Jag har använt mig av en annan firma förut och allt kändes då kanon, (fast chaffören tänkte säkert jobbiga hästägare:angel:). Men denna gången var det köparen som beställde transportfirma. Men men, hon kom ner i ett stycke och allt har gått bra.

Stället lät kanon så hon trivs säkert.

Vad spännande med lektion! Längtar tills jag kan börja rida lektion med min. Dock måste hon flyttas närmare först...

Oj vilken bamsing, men jätte fin! :) Hur stor är hon?

*kl*

Vad fina alla är och vad kul att se att det går framåt för dom flesta, tråkigt med er som har hästar som mår lite dåligt nu bara! :(
Ser ut som våren är på väg med trots en vecka med enbart regn!

Här har det hänt lite dom senaste veckorna, Har köpt min alldeles egna transport. En Värmlandsvagn classic -06 med en totalvikt på 1500kg och lastvikt på 820kg på b-kort! Är väldigt nöjd med den! :)

420284_3239172013655_1097402303_3256846_1617224884_n.jpg

417747_3292487226502_1097402303_3279773_986887403_n.jpg

Red ut själv för tredje gången i skogen förra veckan, i skymning. Och han reagerade enbart på två älgar (första gången han ser älg) under ridturen. Ingen reaktion alls på bilar, traktorer, eller ett helt fotbollslag! :) Min guldklimp!

Har även ridit för tränare med Tabasco, för första gången. Tränaren var en dressyrtränare som nästan bara talade gott om honom. Och hon sa att om man enbart kollar på hans gångarter så kommer han kunna klassa sig i Msv eller svår dressyr!! :O Gissa om jag blev glad när hon sa det, speciellt eftersom hans mamma faktiskt är travare!

Några veckor gammal bild, minns inte om jag visat den tidigare:
427170_3278894966704_1097402303_3274166_1091077003_n.jpg

Tara e för rolig. Hon brydde sig inte ett dugg om att ponnyn åkte i måndags. Och då har dom endå gått tillsammans i 1,5 år och helt själva tills för 4 mån sen. Men inget.

Dock i tisdags var hon MYCKET uppröd över att hon inte kunde komma in till dom andra hästarna. När alls stod samlade (med Tara i ena hagen och övriga i hagen brevid) var allt lugnt. Men när dom gick därifrån för att äta, försökte Tara att ta sig ur hagen.

På ef i tisdags släpptes hon in till övriga. Och stallägaren var så snäll att filma det hela till mig då jag sorgligt nog inte kunde vara med.
http://www.youtube.com/watch?v=gfrqNRGpRhE
(Det e inte Tara som ramlar utan stallägarens häst)

KL

Idag stod det löshoppning på schemat för lilla hästen. Filmen är från näst sista vändan och då hade han lugnat sig en hel del, när vi började var han heeelt galen och innan vi la upp hindren så sprang han sådär 10 varv i räserfart (det blev liksom ett "upplöjt" spår runt i ridhuset efter honom ), när hindren kom upp körde han i samma tempo ett par varv men slog av på takten något när han började bli lite tröttare.
Iallafall, detta är ca 110cm.

http://youtu.be/4a79XsR65IU

28068_1334415343.jpg

han är en bit över iallafall :p
77044_1334415375.jpg

92796_1334415344.jpg

KL

Idag var Calle billig (en stund iallafall) :devil:
Vi åkte på utflykt till min hemmaklubb (har varit där med honom en gång innan) och skulle rida där. Kom dit och han fick skritta fram i paddocken som ligger intill klubbhästarnas hage -allt var frid och fröjd.
Sen skulle jag hoppa upp och mamma höll i honom eftersom vi ändå inte var på hemmaplan och precis när jag är på väg upp och liksom är i luften över ryggen är det väl nån som rör på sig i hagen intill och jag ser bara hur hans rumpa bara försvinner i en rivstart/capriole men mamma håller ju i så han inte kommer någonstans, och då börjar han tokbocka på stället... Och jag sitter fortfarande utan stigbyglar :cool: Hursomhelst åker jag av och misstänker att jag kommer vara rätt stel imorgon för jag hörde hur det smällde till i nacken när jag landade och det känns som att jag sträckt mig i nacke/rygg.
Calle-knäppskalle drog ett par varv i paddocken innan jag fick tag i honom och kom mig upp igen, men sen fick han banne mig jobba och var riktigt fin trots att han var lite spänd. Här kommer en bildbomb från passet (går lite bakom lod på vissa men ja, han var inte helt med på noterna).

liten_bildbomb_pa_knappdjuret_Lite_smaspand_och_sa_efter_att_vi_borjade_passet_med_att_han.jpg

77205_1334510706.jpg

61911_1334510718.jpg

88032_1334510709.jpg

89195_1334510723.jpg

97161_1334510725.jpg

38013_1334510728.jpg

Fina bilder.:laugh: Synd att du skulle flyga av. Hoppas du mår ok idag.

Vi var med vår på pay and jump i Billdal. Massa unghästar som alla gnäggade hej vilt. Han blev lite nervös och steppade runt på parkeringen innan han fick komma in på framhoppningen. Skötte sig fint där och inne på banan.
Rev sista hindret i första rundan på 90 men var felfri i den andra också 90cm.;)

Här kommer en film. Man hör efter första hindret hur han sparkar i sargen när han ska byta galopp.:)

http://www.youtube.com/watch?v=_JICrsfwOQQ&feature=youtu.be

Från dagens hoppning med Lolli ;)

http://youtu.be/GGWXEr9P4qU

Efter att har stanna, sprungit åt sidan, en del missförstånd, överhoppat sig, bocka före/efter samt efter en ofrivillig avsittning hoppade hon den sista rundan (som är filmad) bäst! Inte alltid lätt med ett fuxsto, men vi kämpar på med vår ridning ;)

+ Mooi: vilka underbara bilder! Jätte fina hästar verkligen! :)
Och ni andra som lagt ut filmer, jätte duktiga är ni! Och kul att dom hoppar så fint! :)

*kl*

Denna veckan är tuff för Tabbe. Igår red vi ut på hans första längre uteritt i sällskap av två andra. Då fick han både trava och galoppera på en del, så han riktigt fick fart på sig själv, riktigt nyttigt och han var sp duktig så! <3

Idag hoppades han för andra gången uppsuttet och det gick bra, inte en enda vägran eller nåt, dock lite dålig framåtbjudning! Här kommer lite filmer från idag, ursäkta mig på ryggen som inte alls kan hoppa :/
http://www.youtube.com/watch?v=f1yucvaAocU&feature=youtube_gdata_player
http://www.youtube.com/watch?v=cYxEeXQclYQ&feature=youtube_gdata_player
http://www.youtube.com/watch?v=u8EMnixH3-0&feature=youtube_gdata_player
http://www.youtube.com/watch?v=874jWKn1cYQ&feature=youtube_gdata_player

Imorron blir det dressyrträning igen och sen vila i 4 dagar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka