08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Så duktigt :D
Så långt har vår inte kommit i dressyren. Ska gå en dressyrlektion idag igen.
Nästa vecka blir det unghästtävlingar i Kungsbacka. Får starta en 90 klass igen. Verkar vara mycket lättare än dressyren.;)

Vår var helklippt när vi köpte honom. Han är så fin i pälsen:D

111279.jpg

Ser lite lustig ut under sadeln där han inte är klippt. Undra hur ljus han blir i sin sommarpäls.

KL

syster_red_Calle_idag_for_jag_ar_sjuk_Forsta_gangen_hon_red_helt_fran_borjan_Det_hela_forvandlades.jpg

Idag hade jag vikarierande ryttare för jag är sjuk. Syrran red Calle för andra gången (men första hon red helt från början). Gick ok med tanke på att hon inte har ridit aktivt på rätt länge och är inte unghästvan men han uppförde sig iallafall. Blev lite dramatiskt en stund när han plötsligt var helt blodig i munnen och vi trodde först att han bitit sig -men när jag kom fram och kollade så hade han tappat en framtand XD Så nu har han en stor glugg mitt fram :p

Vår hade en vargtand när vi besiktigade honom men veterinären sa att den inte störde. Hur har ni gjort? Har ni tagit bort ev vargtänder?

Dottern valde att ta Marco till hoppträningen igår och den gamla på dressyren.
Här är två filmsnuttar från de första övningarna.;)

http://www.youtube.com/watch?v=9UO32QCV5hk&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=ahhV6gHbHVE&feature=youtu.be

Nu har han blivit lite kaxigare och protesterar i höger varv när vi kräver att han ska gå med stöd i handen och fram för skänkeln. Fick bra tips igår som vi får träna vidare på.
Speciellt efter hinder när dottern samlar upp honom för att byta galopp kommer bakbenet ut och slår i väggen så det sjunger om det.:mad:

Vi tog ut en vargtand på Calle i början av mars. Han har en till men den ligger dold och veterinären ville inte ner och gräva i onödan (jag har inte märkt några besvär av den, märkte inga besvär av den andra heller men den låg blottad och var väldigt enkel att ta ut).

delvis KL

Har inte dragit vargtand på tysk. Men ska om den ger problem. Som det är nu är han fin att rida. Det är endast ett fragment han har på ena sidan.

Släppte min galning i en större hage. Blev en del lyckorus.

529972_10150691370744506_749409505_9573027_767592499_n.jpg

562264_10150691371484506_749409505_9573030_1950734458_n.jpg

552929_10150691371804506_749409505_9573033_113867928_n.jpg

540526_10150691372094506_749409505_9573034_805841438_n.jpg

319848_10150691373329506_749409505_9573040_1674098372_n.jpg

WOW vilken glad kille! :laugh::love:

Ser fram emot att vi snart kan släppa ut våra hästar på bete. Hur ser det ut för er andra i Sveriges avlånga land?

Tara har sina kvar och dom får vara så länge dom inte stör.

Kl

Red fröken madame idag och kan säga att dom högre skolorna kommer inte bli några problem för henne. Hon taktade och hade sig en massa. Roligast var när hon skitsur galopperade på stället, sur över att hon inte kom någon vart. Men till sist, efter mycket slängande med huvudet, stegringar följd av bockningar, skrittade hon så fint på tyglen:love:

Jobelle har inga vargtänder och Jac hade tre stycken så de har tagits ut först de första två och sedan den tredje när den upptäcktes.

Bete blir det inte förrän i juni här, hagarna måste dels torka upp och sedan måste det bli varmare. Här är det nästan nere på ett par plusgrader enbart på nätterna emellanåt.
Vårt betesgräs måste även växa till sig så det räcker då vi inte har jättestora sommarbeten. I sommar kommer förmodligen inte Jobelle gå ute på nätterna just något alls eftersom hon är knottkänslig.

Vi har också skitväder. Så fort det har varit uppehåll några dagar och man tänker att kanske kanske kan de få gå i en gräshage så kommer det regn.:mad:

Har dåligt med hagar så de får inte trampa sönder dem. Vill gärna ha 08´i större hage än en grushage men när han går i vår skogshage springer han och busar så skorna ryker.:crazy: En gång drog han av sig tre stycken samma dag.

Nalle fick sina vargtänder borttagna när han var två - de satt lite dumt till. De var små och lätta att ta bort.

@Wembley
Här lär det dröja!
Precis som Mitrolle, så har vi väldigt begränsat med bete, så det måste få växa till sig, och fr.f.a. torka upp, innan vi släpper ut dem på gräset. Men visst är det trist med de leriga vinterhagarna nu! Vid grinden till den ena så är det just nu riktigt sörjig geggamojja. Nalles svans får bada i en spann varje kväll. :D

Gu ja längtar så till sommaren och mitt "perfekta" sommarbete. Tanken är att knas ska gå på som vanligt då han på vintern får långa vilordå vi inte har ridhus i närheten. blir säkerligen 3 vckor nu i sommar med men annars ska vi rida på som vanligt. Ska även börja träna mer för instruktör och knas skall även iväg till tränare och få lite mer utbildning =) LÄNGTAR!

Allt är så sjukt mkt bättre på sommaren gah va ja längtar!!!!

1-240-054_198908125.jpg

1-240-036_198907809.jpg

1-240-030_198755962.jpg

KL

Åh jag längtar också till sommaren! Calle går för tillfället (och sedan nån månad tillbaka) i en liten lerig skithage och om det fortsätter såhär lär han bli kvar i den ett tag till. Hans vanliga hage sparas för att inte trampas sönder och den började bli fin så att han skulle kunna gå där men nu med det här jäääävla regnandet gick ju det åt skogen :(
Längtar till juni för då åker han och hans boxgranne (09:an jag ridit) hem till mina föräldrar och ska gå på bete juni+juli, blir super för dem :)

knapplån

Jag var på träningstävling igår med min "lilla" som nu börjar bli riktigt stor. Det var första gången vi var ut på något sånt och han skötte sig över förväntan. Det var mycket hästar runtomkring, barn på läktaren, en lös hingst och dessutom ett väldigt tittigt ridhus. Men han var hanterbar hela tiden. Älskade häst! Jättefin på framridningen, men när han skulle gå från collecting in till banan blev han lite ledsen eftersom han blev sjäv och han ville gärna springa tillbaka till sina kompisar igen. Men han skötte sig ganska bra ändå. Traven och skritten flöt på ganska bra. Vi har någon 5a när han blev ostadig. Me låg på drygt 74 % när vi kom till galoppen. Och sen gick det inte alls. Han blev väldigt spänd och försökte vända och springa ut från banan flera gånger så jag valde att inte fatta galopp där vi skulle utan bara trava vidare till han slappnade av lite igen. Så drog på mig 2 felridningar och några 1or och 0or. Men när vi väl galopperade så gjorde han det bra. :love: Slutade på dryg 64 % och jag kunde konstatera att det var väldigt nyttigt för oss och vi skulle behöva flera träningstävingar att öva på. Tyvärr är det väldigt ont om såna häromkring. :(

Här är lite bilder.

Namnlst-1.jpg

Namnlst-2.jpg

Namnlst-4.jpg

Namnlst-5.jpg

Nöjd och glad men inte det minsta trött efter äventyret. Matte var trött däremot...
DSC_0094.jpg

Våra går också i en lerig hage nu, är så sjukt trist. Vi brukar sällan ha speciellt lerigt hos oss, bara lite i framkant liksom. men denna 'vinter', höst & vår har ju inte direkt gynnat underlaget om man säger så. Regn i mängder så marken är mättad och hela hagen är mjuk och sörjig.
Har två andra hagar vi brukar ha som 'vårhagar' att vänja in på mer gräs med. Vi vågar dock inte släppa ut dem där nu eftersom risken är stor att de trampar sönder dem direkt nu när marken är så skör. Då får de gå kvar i den som redan är upptrampad, även om det är trist.

Vad duktiga ni är! På första bilden ser han sannerligen ut att vara riden i "uppförsbacke":D

*kl*

Vi har varit ute på en lång skrittur idag som bjöd på bra miljöträning. Jag hade två stabila, äldre gentlemen med mig och det var toppen eftersom vi både fick forcera stora uppskottade snöhögar, långa och djupa vattenpölar samt rida över en dånande vårflod (men där tappade Ceasar modet så jag fick leda förbi, hans stackars hjärta bultade och vart tredje steg var han tvungen att lägga sin mule mot min kind för att känna att jag verkligen var där och skulle rädda honom från det otäcka!).

Vi har ju varit med på några tömkörningskurser nu, öppnorna sätter han bra men jag fick kritik för att jag går för snabbt. Jag har också fått lura honom när det gäller vänstergaloppen (det tar emot för honom i bakmusklerna när han ska fatta) så den har vi gjort över bom. Får se om jag kan få till hans krånglande muskler så att jag får börja med ännu mer uppsutten träning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka