08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Stallägaren fick en spricka på levern och e kvar över natten på sjukhuset.

Kl
Tydligen hände det något med Tara oxå när hon sparkade stallägaren.

För när jag kom tillbax från sjukan så besämde jag att jag skulle rida Tara iaf.

Så när jag har ridit ett tag känner jag hur hon snubblar med bakbenen. Tänkte inte så mycket på det då det händer när jag red över bommar.

Men när jag känner hur hela bakbenen försvinner under henne börjar jag fundera. När det hände en gång till hoppar jag av för att longera henne och se efter hälta.

Ser ingen direkt hälta. Men benen försvann en gång till och hon kotade över ett par gånger till.

När jag sen kom på att jag kunde filma så att jag kunde be andra titta, syns det inget alls.

Usch vad jobbigt -både att stallägaren skadade sig och att hon inte verkar fräsch själv.

KL

Bilder från idag

40356_1336410819.jpg

21231_1336410841.jpg

Usch det låter ju inte alls kul att hästen beter sig så.. :crazy:

*kl*

Min Jobelle var duktig idag, en gammal kompis var på besök i stan och fick följa med ut. Satte henne på Jobelle när vi skulle rida eftersom hon är rätt lugn och det gick jättebra hela ridturen. Tur man har en snäll unghäst att låna ut när ens äldre häst är lite mer speciell..
Red Jac häromdagen och han skötte sig utmärkt. Hoppade en gran och ett par diken utan bekymmer. Nu måste vi trimma på ridbanan någon dag så han får använda sina fina gångarter lite :D

Nä, det lät inte kul alls! Hoppas stallägaren blir bättre snabbt.

Tappade bakben ringer varningsklockor i mitt huvud. Hon kan ha klämt en nerv någonstans när hon studsade. Har du någon bra kiropraktor i närheten som kan klämma över henne om det inte går över på någon dag?

KL*
Under rubriken "olyckor" så är jag glad att jag har min vänsterarm i behåll idag. Igår slängde Nalle ut bakbenet i en riktig ko-spark (högt och åt sidan) så det sjöng i stallväggen. Han blev nog överraskad själv, för han klev genast åt sidan och vände sig om som för att titta vad som hände egentligen.

Det hoppas jag med. Ffa med tanke på att hon snart ska börja övervaka sitt dräktiga sto.

Jag tror oxå att hon har sträckt sig eller något liknande. Tänkte ta henne i töm imorgon för att se hur hon beter sig.

Har inte haft behov av någon krio förut. Men har fullt med kontakter så någon i närheten borde ha i närheten om det behövs.

Talade med hovis igår då hon ändå var ute i stallet (skodde stallägarens hästar).
Angående bakskor till Tara och när det börjar bli dax. Hon gå en sålänge barfota bak. Och det e något jag går och oroa mig för när dom ska på. Så hovis lovade att kolla efter om hon var öm eller felbelastade bak, när hon sko om fram. Och anser hon att Tara behöver skor bak har jag redan gett klartecken att slå på bakskor. Men hon sa att kan dom så ska dom gå barfota.

Himla otur med stallägaren. Aldrig roligt när ens häst ställer till det så.
Hoppas hon är bättre nu men en skadad lever låter lite allvarligt.:(

Vår hade skor bak när vi köpte honom och kommer att vara skodd runt om i fortsättningen också. Han har fått ledigt i en vecka nu. Får passa på när det är bra väder så de kan gå på gräset och vara ute mycket.:)

Himla otur med stallägaren. Aldrig roligt när ens häst ställer till det så.
Hoppas hon är bättre nu men en skadad lever låter lite allvarligt.:(

Vår hade skor bak när vi köpte honom och kommer att vara skodd runt om i fortsättningen också. Han har fått ledigt i en vecka nu. Får passa på när det är bra väder så de kan gå på gräset och vara ute mycket.:)

Läkarna vet inte hur länge hon måste ligga kvar då det e ovanligt med en skada på levern. Dom vågar heller inte skicka hem henne för om hon för en blödning kommer hon inte hinna in:( Och hon e redan uttråkad efter ett dygn.

För att lyckas med denna bedrift måste Tara ha sparkat snett uppåt och innåt. Då revbenen i normal fall skyddar levern.

Tara går redan ute på gräs dygnet runt. Kommer enbart in vid dåligt väder nu.

Smyger in.
Jag har fått samma slags skada, spark i magen av häst -> trasig lever -> blödning i buken.
Ont som sören gjorde det, framförallt när jag rörde på mig, ändrade ställning. Låg på sjukhuset i 3-4 dagar ungefär, sen hem med order om att ta det lugnt och vila i ca 2 veckor till. De kontrollerade blödningen med ultraljud under de dagarna jag låg inne och sedan ett återbesök ca en vecka efter hemgång. Jag behövde aldrig opereras.
Levern är det organ i kroppen som är bäst på att reparera sig själv. Levercellerna kan nybildas.

Jag tror att det är ganska lätt hänt att träffa levern vid en hästspark, det blir ju liksom "rätt vinkel" och hela levern skyddas inte bakom revbenen.

Hoppas hon mår bättre snart!

Jag har blivit klämd flera gånger när jag hållit på med unghästar, så jag är lite förespråkare för säkerhetsväst även vid hantering på marken. Hjälmen skyddar ju mest vid avramling, sparkar kan träffa ansiktet ändå om man har otur, men oftast är det ju magen, bröstkorgen etc som får smällen vid olyckor från marken.

*kl*

Var på hoppträning idag med Jobelle. Vi fick träna mycket på bjudningen men även hoppa lite.. :)

72966_10150875573815948_789510947_11691296_1588039278_n.jpg

535232_10150875574280948_789510947_11691300_234565372_n.jpg

380263_10150875575125948_789510947_11691306_1153161495_n.jpg

543575_10150875575525948_789510947_11691308_671412239_n.jpg

Det e lite smått ironiskt att jag skulle hämta min säkerhetsväst när olyckan inträffade.

Vad härligt det ser ut:love:

KL
Tydligen var det inte någon liten spricka som stallägaren hade fått. Utan en rejäll reva på levern, som e djup och ett par cm bred:crazy:

Tydligen e det en vanlig skada efter hästsparkar.

Tömmade Tara idag för se hur hon röde sig. Och hon har aldrig gått på så bra innan:d Travade på ordentligt och sökte sig ner i alla gångarter:love:

Dock visade hon upp sina luftkonster idag. Och gör hon likadant när jag sitter på fattar jag inte hur jag lyckas hålla mig kvar på henne:eek:

Tömmade Tara idag för se hur hon röde sig. Och hon har aldrig gått på så bra innan:d Travade på ordentligt och sökte sig ner i alla gångarter:love:

Dock visade hon upp sina luftkonster idag. Och gör hon likadant när jag sitter på fattar jag inte hur jag lyckas hålla mig kvar på henne:eek:

Jag är rätt tuff med framåtdrivningen vid sådana tillfällen när en unghäst provar vara akrobatisk. Orkar de busa så orkar de också springa (något att tänka på också när man sitter på i "skarpt" läge, löser man det med fart så är det i det närmaste omöjligt för dem att orka kicka högt.
Och skulle de (gud förbjude) prova att på något sätt bakuta och sikta inåt vid ex.vis longering så straffar det sig. Det är helt oacceptabelt beteende.

Håller tummarna för att stallägaren snart blir frisk och skönt att höra att hästen verkar fräsch!

399149_3665149760981_1641895189_2952074_1870727655_n.jpg

Testar att lägga in en bild, har aldrig gjort det innan och vet inte om det här blev rätt... På bilden finns min 08-a e Highcruiser - Kaliber. Han ska bli dressyrhäst när han blir stor, men jag har valt att köra in honom också.

Tillåter inte såna dumheter heller. Och som du säger att när dom håller på e det bara framåt som gäller. Men det e inte lätt alla gånger, ffa inte när man tömmar. Kräver att man orkar springa efter själv då:o

Stallägaren får komma hem imorgon, så det e skönt.

warg: Vilket snygging:love:

*kl*

Har en liten fråga, hjälper en tjej i stallet lite som rider in sin 09 nu. (Hästen i fråga har vart skadad under en längre tid)
När hon sitter på hästen så har hon väldigt lätt för att resa sig, speciellt när hon rids bort från utgången, säger man till henne kickar hon istället.

Bör man gå tillbaka till att leda/longera henne? Hon gör dock samma dumheter då. Vi har testat två gånger att jag rider framför så att hon får lite draghjälp och det går bättre då, men dumheterna kommer fram ändå i mellan åt :/

Eller ska man tömköra henne mer, där man kan "gå på" henne mer utan att hon riskerar att skada nån.

Hennes mamma var tydligen likadan, reste sig när saker och ting inte passade damen..

Jätte tacksam om någon här inne har någon liten ide =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka