08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Åh så trevlig den såg ut!:bow:

Jag har haft ute equiterapeut som tyckte att hon aldrig sett Ceasar så bra efter skadan någon gång. Till och med lasern gick bra, det var första gången han faktiskt kunde stå och njuta.

Jag blir ibland lite deppig när jag ser hur långt framme ni andra är. Vi är ju minst ett år efter och nu tycker jag att framåtbjudningen är sämre igen. Ceasar känns förvisso väldigt snäll och trygg att sitta på men just nu är han lång som ett tåg och jag får inte till ställning/böjning i vänstersida vilket gör att vänster galoppfattning blir hart när omöjlig.

I tömkörningen fungerar det bättre (speciellt med öppnorna i skritt) men även där skulle jag vilja ha mer bjudning. Jag ska fråga speciellt om det vid nästa tillfälle för när tränaren tömkör vill det snarare lätt bli överilat eftersom C blir lite nervös.

Då e det en fördel om hästen även går på volten;) Galopp går jättebra tills hon börjar bråka där, för när jag går på henne skiter hon även i vad jag säger om vart vi ska gå. Misstänker att hon bråkar bara för att få springa snabbare. För efter att jag stannar henne för att åter ta kontrollen efter hon stuckit går hon så fint så ett par varv och sen börjar hon om.

Du e inte ensam. Jag och Tara ligger oxå efter. Inte förren i höstas lyckades jag att rida henne i alla gångarter. Och först nu har jag börjat få bjudningen på henne. Det vil säga när hon inte försöker att få av mig;)

Och hoppningen ska vi inte ens tala om, då det enbart har varit några skutt i skogen.

Som det känns nu kommer vi inte vara redo för någon tävling förren om minst ett år.

Så jag sitter oxå och e avis på att min sina fina 4-åringar och som har kommit så långt med dom:bow:

*kl*

Många som har kommit väldigt långt, andra som är mer långsamma som jag och min dam. Vi hade en incident när jag skulle tömköra ute, hon smet (jag skulle "bara" fästa tömmen och släppte bettringen - vips försvann hon:devil:). Hon kom inte så långt för i en sväng kanade hon mot ett staket och fastnade:eek:. Så där stod jag med en panikslagen häst liggande på sidan, fast med både fram och bakhovarna i ett nätstaket. Jag fick ställa mig under magen på henne, stående på framhoven för att slippa få den i nyllet och börja lirka loss henne. Som tur var gick det bra, men jag var bara några mm från den där framhoven när hon började försöka sparka sig loss. Usch vad snabbt det går när det händer!

Hon fick sårskador, men inga andra synliga men. Igår tömkörde vi och hon skötte sig bra trots vila i 3 veckor.

Här är en till som är långt efter, men det gör inget vi tar det lugnt. :) Hartwell var ju skadad förra året så det får ta den tid det tar. Han är iaf ridbar (i form) i alla gångarter på bana och i skogen, hoppning tar vi i sommar/höst, med tanke på hans knäskada så är det nog bra att ta det lugnt och bygga muskler succesivt. Han är iaf väldigt rolig att rida och så himla positiv till jobb, fått betydligt bättre bjudning nu också. :)

Fy så otäckt det lät. Tur att det slutade bra. Går så fort och en olycka händer så lätt.

Vår hoppade på unghästtävlingar idag. Har fördelen att det finns i närheten varannan onsdag hela våren. Perfekt att åka dit och tävla och varannan vecka träna.

Hoppade 90 cm felfritt och startade 100 för första gången med en rivning.:) Han var nog lite trött, har inte gått två klasser tidigare.

Allt är relativt! Pga av diverse orsaker har jag precis börjat rida in min 08;a. Vi kan knappt trava. :D Så han är def. inte riden ens i alla gångarter ännu. Så där kan man snacka om efter... ;)

Men visst förstår jag att det är frustrerande i ert fall. Men det kommer allt lossna för er igen, det är bara att kämpa på. :)

KL

Fick en glad uppdatering från stallägaren idag (hon har varit hemma sen lördags). Idag var det dax att sko om fröken. Och hon stod som ett ljust. Lite trams men slutade direkt vid tillsägelse:love:

För er som inte kommer ihåg hade jag för lite mer än ett år sen en idiot (rent ut sagt) hovis. Det var andra gången som hon fick på sig skor, någonsin. Hon stor och rycker lite i benet. Inte mycket men tillräkligt för att vissa att hon inte var till freds med situationen. Hovis surnar till på henne och drämmer knytnäven rätt i sidan på henne, så att hon hoppar ett steg åt sidan:eek: Resten av tiden stod hon stilla men var ju chockad och rädd:( Det var sista gången han fick röra mina hästar.

Hör även till att jag hade vid tidigare tillfälle sagt att det värsta jag kan tänka mig e att få en häst som blir rädd för honom.

Hur som helst, sen dess har jag och ffa hovisar jobbat med henne. Har haft turen att träffs på underbara hovisar som har från början varit medveten om hennes problem.

Hon har med dessa levt rövare. Och allt dom har gjort e att låsas som om det bara regnar medan hon har hållit på. För att sen sko klar.

Så jag e nu överlycklig, min häst e inte rädd för hovis längre:banana:

Och hovis sa att Tara har jätte finna fötter och behöver inte sko bak än!

*kl*

Testade longera den andra unghästen igen men med inspänningstyglar, dock väldigt löst spända. Hon reste sig kanske som väntat några ggr men sen slutade hon när det tog emot och gick verkligen jätte fint efter det! Så vi ska testa detta ett tag framöver.
Hon hade inga spänningar kroppen i alla fall, kollade detta med ägaren :)

Här kommer en film från dagens hoppning på duktiga tabbe! :)

http://www.youtube.com/watch?v=rmbYtWIkYzQ&feature=youtube_gdata_player

Då e det en fördel om hästen även går på volten;) Galopp går jättebra tills hon börjar bråka där, för när jag går på henne skiter hon även i vad jag säger om vart vi ska gå. Misstänker att hon bråkar bara för att få springa snabbare. För efter att jag stannar henne för att åter ta kontrollen efter hon stuckit går hon så fint så ett par varv och sen börjar hon om.

Nu måste jag kolla så att jag inte missförstår. Galopperar du henne på rakt spår på töm? Jag kan ju säga som så att det kan vara rätt svårt att själv vara så snabb i inner spår så att den unga hästen får galoppera i det tempo den behöver för att orka på rakt spår så det kan mkt väl vara därför du får bakslag. Kanske en varvning mellan stora volter och rakt spår kan vara ett alternativ och att alltid styra in på volt när du behöver gå på (och vara snabb att placera sig så att du hamnar bakom bogpartiet.

Nja, när jag jobbar henne i töm så använder jag bara halva banan. Det e för att jag ska hinna med henne när hon travar och för att hon inte ska gasa på. Varvat med volter lite här och där.

När jag galopperar henne e det på volt. Men nu sist hade hon en helt annan uppfattning om vart hon skulle galoppera och struntade i vart jag ville att hon skulle gå.

Kan oxå bero på att jag inte har galopperat henne sen vilan hon fick. Då jag har hållit på att sätta igång henne igen. Och med tanke på hur hon var när hon stack med mig har jag det inte känns som e bra ide att ta det uppsuttet. Utan bättre på backen. + att det inte var tanken på att hon skulle galoppera den dagen, så jag hade dom korta tömmarna på (kan ta av/på en extra bit på tömmarna).

Hur har du tömsättningen när du tömkör? Har du dom från bettet genom tömkörningsgjordsringarna förstår jag att det kan bli svårstyrt på volt eftersom du inte får någon ledande verkan utan innertygeln blir förhållande.

Jag tömkör bara med den tömsättningen när jag tömkör i skogen. Annars har jag innertömmen genom bettringen och fastsatt i gjorden (vilket gör det väldigt lätt att kunna gå in på volt samt att göra skolor på fyrkantsspåret)

Försöker ha stora volter och använda mig av fyrkantsspåret så mkt som möjligt.

Jag brukar variera. Men vanligast e bettet, gjorden handen. Vilket jag upplever funkar bäst på fröken madame.

I traven och skritten lyssnar hon fint på volterna. Kan lätt gå från fyrkantsspåret till volt. Gå ett per varv på volten för att sen tillbax till fyrkantsspåret igen.

Utan det var bara i galoppen som hon blev pigg och sket totalt i mig.

Den tömsättningen som du har jag provat på Tara. Men blev hon frustrerad och viset inte vad jag ville att hon skulle göra . Men ska börja använda den mera när jag ska börja jobba henne mera i töm.

Nu handlar det bara om att gå på, framåt och inte bråka. Och sen ska det ut i skogen med samma koncept.

Att hålla på att kräva massa av henne just nu känns fel. Bättre att hon kommer fram till igen att det e roligt att jobba med matte. Och att kompisarna inte försvinner.

Sen när hon åter blir sitt gamla snälla jag fortsätts det med utbildningen.

Nu handlar det bara om att gå på, framåt och inte bråka. Och sen ska det ut i skogen med samma koncept.

Att hålla på att kräva massa av henne just nu känns fel. Bättre att hon kommer fram till igen att det e roligt att jobba med matte. Och att kompisarna inte försvinner.

Sen när hon åter blir sitt gamla snälla jag fortsätts det med utbildningen.

Det tror jag är helt rätt tänkt!:bow:

Bjuder på några bilder från idag när jag släppte dom på gräs, dom får dock gå tillbaka ikväll till lerhagen och hö. Har inte alls vant in dom och jag blir så nojig i och med fång osv.

Har iof aldrig haft den riktiga möjligheten till invänjning vid gräs innan betessläpp mer än det som hunnit växa upp i vinterhagen samt under promenader. Men i år finns det bara lera i vinterhagen :(
Regnat för mycket så, blä...

33061237.jpg

33061240.jpg

33061241.jpg

33061250.jpg

Härligt med gräs! Våra får fortfarande hösilage och går i vinterhagen för att spara på betet eftersom det nog inte räcker hela sommaren annars, längtar efter att se Appe mumsa i en grön hage! Han är fortfarande tunn i hullet men börjar lägga på sig, pälsen verkar ha hamnat på hälft i fällningen, kanske för att han blev klippt i januari och sedan flyttade från varma Skåne till kalla Åland i mars? Hoppas att all ful päls släpper eftersom han fläckvis där han blivit skavd av schabraket och sporrar från förra ryttaren har kort sommarpäls.

Jag är så glad över att han är en så lätthanterlig och okomplicerad häst, allt hittills har gått så smärtfritt från lastning till skoning, uteritter, nya platser, vara själv i stallet osv. Var på sadelutprovning förra veckan med Jimmy sadeldoktorn, kom hem med en ny Presige Roma hoppsadel, så i veckan var vi på första "hoppträningen" med bommar och några travskutt. Han har inte hoppats sen jag fick hem honom för 2 månader sedan och jag vill ta det lugnt för bägges skull. Men roligt var det, så nu satsar jag på att vi ska komma iväg på träning 1 gång i veckan!

Bilder från uteritt och film från träningen:

524979_10150779791592127_714947126_9578191_1858393274_n.jpg

546452_10150779777202127_714947126_9578123_1203363620_n.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=T9H7MobtfmU&feature=youtu.be

Knas är hos tillridaren just nu och vi hjälpsåt väldigt mkt. varje gång ja är hemma och hälsar på han så är det mer eller mindre ja som rider honom och igår så testade vi våra vingar på stranden. Perfekt underlag blandat med vatten och sand En riktig dröm att få rida där och jösses va fin och snäll han va!

picture-007_203259510.jpg

sj_203259705.jpg
untitled_203259802.jpg

Nu är utomhusdebuten avklarad! 90 cm 0fel 100 4fel (pet på första morr).
Undra om det går att länka från fejjan?
länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

KL

Hej! Har egentligen inte i den här tråden att göra för jag har ingen 08 men väl en 09 och tänkte bara slänga in en liten fråga till er :)

Mitt sto är ganska litet och jag börjar fundera på om det någonsin kommer att bli en häst av henne... Det känns som om hon växer extremt långsamt. När jag ser bilder på andra 09 or tycker jag att de ser så "färdiga" ut jämfört med min. Jag upplever henne som väldigt mycket bebis fortfarande (eller så är jag hemmablind).

Så min fråga är: Hur mycket har era hästar vuxit mellan 3-4 år? Tänkte det kunde vara kul att se vad andra har för erfarenhet :)

Min var 167 cm på treårstestet, nu runt 168-169 och för tillfället smått överbyggd. Det som är rätt intressant är att han är större än båda sina föräldrar (säger man så med hästar? :confused: ;)) redan som treåring.

E. Don Primero - Come Back II
Såhär såg han ut då:
Deimiontrers.jpg

Min var 159 våren som treåring. I lördags träffade jag honom igen och då var han ca 165 i manken. Så han har vuxit på sig ordentligt!

KL
Passar på att göra en uppdatering som überstolt uppfödare till en 08a. Ni kanske kommer ihåg min lilla Konjack!? Som jag kämpade så för att ha kvar, men som sedan ändå hamnade hos en jättebra tjej en liten bit ifrån mig. Han har utvecklats enormt och gick i lördags sin allra första tävling nånsin! En 80 cm avd. B som han nollade utan bekymmer! Jag var papparazzi och tog väl typ 200 kort eller nåt, hihi! Tyvärr låg banan lite konstigt så det blev inte alls bra hoppbilder, men ni får några ändå.

Precis urlastad, supersnäll och stod blickstilla hela tiden när de gjorde i ordning honom, trots alls hästar och folk runt omkring.
Tvlingnge120519046.jpg

På framridningen
Tvlingnge120519097.jpg

Påväg in till framhoppningen. Tyvärr var det en tjej som ramlade av där inne och skadade sig precis innan han fick gå in, så det blev en halvtimmes paus i väntan på ambulans. Under tiden stod Konjack lugn som en filbunke och väntade med sitt lilla team runt sig (såklart hoppade ryttaren av under den tiden).
Tvlingnge120519126.jpg

Inne på banan!
Tvlingnge120519150.jpg

Travade av lite ute på vägarna runt ridhuset, coolingen!
Tvlingnge120519163.jpg

Duktig häst fick fin rosett!
Tvlingnge120519171.jpg

Jag är så STOLT! Och så himla glad att jag fick följa med och kika! Nu hoppa jag att jag kan hänga på fler gånger i sommar!

Dessutom fyller ju herrn fyra år idag, så jag slänger in ett GRATTIS till honom också! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka