08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*KL*

Elma_vip, Lintrollet och Natasha:

Liten Olga som hon heter mäter cirkus 1.80 över manken och är en korsning (50/50) mellan Lettiskt Halvblod och Trait Poitevin!

Aha! Jag tyckte väl att kallblod av något slag fanns med! :)

"Liten" Olga - jodu! Märkligt hur bjässarna alltid heter saker som "Mini" och liknande. :D :D

Hon är ljuvlig! Hoppas du uppdaterar med fler foton framöver.

Haha ja eller hur! Olga heter dock Liten Olga för att hon är den lilla Olga, hon är döpt efter min gammelmormor som är "storOlga". Så det har med ålder att göra i detta fallet :)

Självklart ska jag uppdatera - så länge jag kommer ihåg det :angel:

Satte ihop lite bilder för att se skillnaden på Calle mellan september -11 till april -12. Bilder tagna i nästan samma moment iallafall ;)

utveckling_september_till_april.jpg

Suveräna bilder, mooi!
Kul att kunna jämföra så. Skillnaderna syns verkligen.

Har du tagit "caps" från film eller har du faktiskt haft sådan tur med stillbilder?

Jättekul att jämföra, tycker att han ser så mycket mjukare ut i kroppen på de nyaste bilderna.
Haft tur med bilderna, har iofs spegelvänt bilderna från september för att det ska vara så enkelt som möjligt att se -men annars är de fotade för sig liksom.

Borde också fota mer så man kan jämföra. Ser hur hästen har utvecklats.;)

Vi var iväg på dressyrträning med vår. Han har lite svårt med galoppfattningarna. Vill gärna fatt i korsgalopp för att rätt sig efter några språng. Fick göra volt i volten före fattningen och då gick det bättre.:) Han är fortfarande "lös" i rumpan i fattningarna och gör gärna ett skutt in i galoppen. dottern vill sätta röd rosett i svansen på honom på nästa tävling då hon tycker att det ser ut som om han sparkar.:crazy:

Blev vaccinerad igår så nu blir det vila över helgen för honom.
Bifogar en bild från tävlingen i helgen.
110906.jpg

Nu är vi igång igen efter det oturliga viruset vi fick som innebar vila och isolering en tid. Red ut häromdagen och idag var det skitväder så det blev ridhuset.

img_1566_199238353.jpg

img_1568_199238549.jpg

img_1569_199238624.jpg

img_1580_199238973.jpg

Jobbar mycket med bjudningen då den fortfarande saknas under ryttare. Hon är lite trög och går inte riktigt fram till bettet så jag fokuserar mycket på att rida framåt så hon får med bakbenen och tar ett stöd på bettet. Med tanke på vilken räserhäst hon är i hagen är det förvånande att hon är så såsig när man rider.
Men det kommer väl med mer träning :p

Här är min 08.

Shuganan
hingst, Hermes-Steinbeck.
Min ögonsten!
Han är en mycket trevlig unghäst, som sprudlar av energi, han är lite efter i sin utb, men är helt fantastisk att rida, men han är ganska busig!:D

Oktober 2011
I3317983W676H462V20120420T163724Z.jpeg

I3317984W343H507V20120420T163734Z.jpeg

Mars 2012
I3317985W458H344V20120420T163718Z.png

I3317986W458H344V20120420T163718Z.png

Senast ändrad av en moderator:

precis när jag är på väg upp och liksom är i luften över ryggen är det väl nån som rör på sig i hagen intill och jag ser bara hur hans rumpa bara försvinner i en rivstart/capriole men mamma håller ju i så han inte kommer någonstans, och då börjar han tokbocka på stället... Och jag sitter fortfarande utan stigbyglar Hursomhelst åker jag av och misstänker att jag kommer vara rätt stel imorgon för jag hörde hur det smällde till i nacken när jag landade och det känns som att jag sträckt mig i nacke/rygg.

Fick höra ungefär samma redogörelse från "min" beridare i tisdags... Pilke står i hennes stall för tillfället för att trimmas inför kvalitetsbedömningen nästa vecka. Stallet ligger i anslutning till travbanan och det är väldigt öppet och en del rörelse, blev väl lite överhettning i lilla skallen... Hon slog i huvudet lite men fångade in honom, linade lite mera och satte sedan upp och ner flera gånger i stallgången och skrittade ute en sväng, det gick bra. Dagarna efter kände hon sig dock lite yr (troligtvis lätt hjärnskakning:crazy:) så hon har inte ridit sen dess.

Var där och borstade på honom idag och såklart var det islandshästtävling där, små FARLIGA islänningar, herrn var mera i luften än på marken på vägen mellan stallet och hagen:grin:. Hoppas bara hon hinner få till några vettiga ridpass innan onsdag då vi ska åka... Och man vet ju inte hur han reagerar där på nytt ställe igen... Nå, får ta det som miljöträning ;).

jaa, man får väl se det som att "shit happens" ;)
Så länge man inte skadar sig ordentligt bara.

Han är så tjusig din häst, fin modell och ser väldigt trevlig ut i ridningen! Fattar inte hur han kan vara så bland den här tiden på året, har han bytt till sommarpäls redan? Min är så ful i pälsen, klipptes sent, hoppas att han blir fin i sommarpälsen som är på gång..

Jag hade med min heppa på lektion på ridskolan i fredags, vi har inte varit ute och åkt transport alls sedan han kom och jag har faktiskt inte ens ridit på banan sen jag fick hem honom för 6 veckor sedan, men allt från lastning till ridning gick utan problem, han har så bra psyke! Vi har tagit det lugnt i starten och lärt känna varann, ridit ut i skogen och haft lite tappskor och dragit ut vargtänder men nu är det bara att tuta och köra! Nu är jag supertaggad att komma igång och träna på riktigt, måste bara få tag i en hoppsadel eftersom jag nu rider i en dressyr med flex-bom (startrekk) så markarbete i den blir det inte tal om!

Jag måste ta nya bilder på honom, han har lagt på sig lite sen han kom men är fortfarande klen och tråkig i pälsen! Här är bild från promenad dagen efter att han kom hem:

32915140.jpg

Appendix, e.Guido ue. Elmshorn

Är också imponerad av alla blanka och korthåriga hästar! Även min ser ut som en raggig ponny, men kanske inte så konstigt då han går på lösdrift (dock täckad). :)

Här har vi en veckas vila nu, tyckte det behövdes efter 1 månad hos beridare och att jag sedan ridit några veckor här hemma.

Har fått tag i en sadel till honom (provar ju sadel på mina foton någon sida bakåt i tråden). Det blev en Tekna allround S-line (går att byta koppjärn), den ligger riktigt bra och kändes som mycket sadel för pengarna. Modellen är mer hoppinriktad och förhoppningsvis så växer han i sin mammas dressyrsadeln så småningom, annars får jag väl sälja den och köpa ny i höst/vinter.

Ja han har börjat sätta sommarpäls nu men har varit oväntat blank även innan. Blir fint nu när han blir lite svartare igen istället för snigelbrun ;)

Kl.

Alla mina 3 som går på lösdrift och ej täckade har tappat all sin päls i stort sätt, inte mycket kvar på dom nu.
Väldigt skönt att det är släppt, gick väldigt fort detta året men vädret har ju varit varmt emellanåt också så.

Snart är sommaren här! :banana:

kl

Nu kommer jag med en massa filmer igen, ingen terräng denna gången dock!

Marlins första tävling, en lokal LC:2 Clear Round som resulterade i 62,5% och rosett! Får även tillgodoräkna oss det som kval till fälttävlanschampionatet.

http://www.youtube.com/watch?v=HNAuhMAwawY

Flips första ordentliga ridpass efter 3 månaders vila... Lång ganska tråkig film och vi är allmänt bonniga och omatchade, men vafan :p

http://www.youtube.com/watch?v=08arxVCnM0A

Senast ändrad:

GRATTIS!!!
Nog tycker jag att den ritten var väl värd sina %.

Med domarhatten på mig skulle jag säga trevliga gångarter, form o tempo. Det som behöver förbättras är stabiliteten och att han ibland blir lite lång (fr.f.a. i övergångarna till/från glp) och tappar bakbenen - blir han ännu bärigare så har du fler % som i en liten ask. :)

LOL om vinterpälsar! Nalle är just nu slät fram och lurvig bak. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka