08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

En löshoppningsfilm:).
Han är ju kallblod så hindren är inte så höga, började med sista oxern på 70 cm och höjde till 95 cm. Slutade där eftersom det började bli lite jobbigt att ta sig över, vill inte att han ska vara tvungen att vägra och tappa självförtroendet...

http://www.youtube.com/watch?v=RJoG...DvjVQa1PpcFO2CX0djSdTmf5uhfrV9dqx1WPEYqgrttU=

Film när jag rider Pilke just före han ska åka hem från beridaren. Filmen är bara i skritt men både traven och galoppen funkar bra, i galoppen har han endel balansproblem ännu.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=W1Qlv3FrkOg

Hämtade hem honom i helgen och han klev på släpet direkt, duktig:love:.
Nu ska han bara vara hemma och vila 2 veckor, sen åker han till beridaren igen och är där 1,5 v före vi ska på Kvalitetsbedömning 26.4.
Där är det löshoppning och gångartsprov uppsuttet.
Har inte jättestora förhoppningar men vi får ta det som en kul erfarenhet, bra för pålle att komma ut lite i världen!

Spännande med kvalitetsbedömning, men är det inte tidigt? Vi har våran i
slutet av augusti som vi siktar på. Känns bra att ha hela sommaren på sig innan det är dags.

Denna kvalitetsbedömningen är för finska kallblod i Finland, kanske andra system för halvblod?

Det vi ska på nu i april är kval inför finalen i augusti. Det är alltså kval på flera platser och de bästa hästarna där går vidare till finalen.

3-åringarna visas enbart vid hand, galoppen bedöms i samband med löshoppningen.

4-åringarna visas som sagt uppsuttet och i löshoppning, maxhöjd 1,10.

Kallbloden växer ju långsammare och därför är systemet så här.

Ja, så är det va? Och de regionala dressyrkvalen är lite senare -jag ska på ett 26/8 och det var nog tom det första...

KL
Imorgon blir det träning igen för oss, hoppas på att få filmat lite :)

Dagens träning då.. Det var en riktig pärs att ta sig dit, körde fel 5(!) gånger -fruktansvärt enerverande och stackars Calle fick åka på utflykt :p
Men vi kom fram och lastade ur en laddad Calle som gärna hade hängt på ponnyerna som tokgalopperade i hagen intill oss. Han var spänd i början då det hände mycket utanför ridhuset och det både kom och gick hästar i ridhuset men kom snart tillbaka till mig och kunde koncentrera sig igen.
Dagens jobb bestod mest av att rida fram fram fram och även om han självmant la sig i ett något högt och springigt tempo i början skulle jag rida på och få igång bakbenen så han kom ihop sig trots det höga tempot + att jag skulle länga ut halsen som ville bli lite kort.
Bra arbete idag, väldigt grundläggande. Tyvärr blev det ingen film för min mamma som skulle filma kunde inte med kameran riktigt (hon trodde att hon filmade men hade inte tryckt till på knappen ordentligt), jättetråkigt för jag hade velat ha detta på film för att jämföra med imorgon -vi skulle ju bara ridit idag men fick en tid imorgon med så vi kan följa upp dagens arbete. Så imorgon SKA det filmas!

KL

Dag 2 (idag): Det kändes att han var trött idag och det syns på filmen med -han är lite slapp och flaxig, men vi skulle inte jobba så hårt utan dagens pass var bara en avcheckning på vad -och hur mycket vi fick igenom igår. Nytt försök på filmning idag då och ja vad ska man säga.... Rider runt och tiden går, ser att mamma står och pratar med någon. När tränaren säger att jaa, nu ska vi inte göra så mycket mer så fick jag säga till henne att "nu får hon faktiskt filma" -och här har ni det, det som blev filmat: De absolut sista 3,5 minuterna av träningen (>___<) oklippt blir det för annars blir det ju inget ;)

http://youtu.be/Lv3hCrM9Go8

2 bilder med...

Spannis_pa_traning.jpg

93090_1333712526.jpg

Senast ändrad av en moderator:

KL

Vi var med lite grand i första tråden om 08:orna, och något enstaka inlägg i senare tråd..

Minns ni denna fjant? ;)
10466_1209220157_197267496.jpg

Så här ser hon ut nu i alla fall:
Full fart att lära sig höautomaten i nya stallet!
539642_329266787134550_100001536947751_880718_1191915132_n_197267844.jpg

I somras:
222981_1699501923086_1104055667_2379314_5518632_n_197267821.jpg

Men käre värld, så underbar! :love:
Ja, där kan man prata skillnad! :D

Jag var inte med på den tiden - vad är hon för "sort"? För mina tankar till en Percheron, men det är det väl inte, eller?

Jag gissar på Frieser-korsning. Vad är det för häst? Kul att du är tillbaka.

Jag är också dålig på att va med.
Ska försöka uppdatera bättre.

Ska försöka lägga in en vuxenbild på 08:an i min avatar.

556229_10150673942093922_667423921_9725080_1608771107_n.jpg

Gick det bra?
NÄ! Jag fixar aldrig det där med bilder :crazy::confused::mad::cry:

Senast ändrad:

KL
Nu har vi varit på första tävlingen :) hoppade 90 cm. Lite okoncentrerad så han fick med en bom. Annars väldigt duktig. Lite svårt att hålla galoppen genom hela banan. Blev några glädjeskutt också.:D

Grattis till en lyckad premiär!! :bump:
Tänk att för fyra år sedan kunde man knappt föreställa sig att det skulle gå att sitta på de små liven överhuvudtaget. ;)

Vad duktigt! Vi har en bra bit tills vi kommer dit. :) Väntar med hoppning med tanke på hans tidigare knäskada.

*kl*

Är supernöjd med min kille idag, skötte sig exemplariskt trots tre dagars vila. Red på ridskolans utebana och visst kollade han lite på hundarna utanför banan och lyssnade på diverse ljud från lektionen i ridhuset, men jobbar på fint ändå. :)

*kl*

Idag hade vi premiärtur utomhus. Vi var som vanligt ensamma, förutom några hoppande hjortar i buskagen, men hon lyssnade faktiskt på matte! Ett tag kändes det som om hon funderade på att galoppera hem, men sen släppte spänningen och hon bara promenerade på.

Skönt, för jag har verkligen gruvat mig för detta, hon har ju varit ganska bockig innan. Hon får gärna skutta små skutt, men senaste gången vi var ute var det verkligen rodeo!

Så här är en till glad matte till en 2008. (Highritza e Highlander, vi är ju inte så ofta här...)

Så duktiga ni är!!! :bow: Det där sista hindret är ju inte helt enkelt heller!
Gu' vad kul det ser ut! Men hur i hela friden kommer du ihåg vägen???? *LOL*

Vad duktiga ni är!

*kl*

Vi har varit och provat sadlar idag. Mina ligger inte bra på honom (lättar i bak och är inte stadiga i sidled) så jag tog med honom på sadelprovning. Första gången vi rider på bortaplan. :)

Han skötte sig bra, tyckte ridhuset var konstigt (det är väldigt litet) men utomhus gick det bra, om man bortser från de äckliga måsarna som var på ena änden av ridbanan. ;) Skönt med cool häst som fungerar trots både snö och blåst. :)

Ett par bilder från idag, maken har visst lyckats med att bara fota i ena varvet. ;)

559792_10150664885952887_746887886_9453461_972670929_n.jpg

581153_10150664884047887_746887886_9453448_131237518_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka