08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

KL

Hej får vi vara med i er tråd. Har precis köpt en 4-årig valack efter Dirco Hästak ue. Camaro M. Underbart trevlig häst som är välhanterad och väluppfostrad. Har gått 3-års testet med hoppdiplom.
Ska främst bli dotterns nya hopphäst, men jag får nog rida lite dressyr på honom.:D
Har sen tidigare en -06 som hjag rider dressyr på och en irländare som dottern tävlar hoppning med.

f8aaf32c1ce3d4e2e150ee2091beeef7.jpg

En bild sen i morse då dottern red honom hemma för första gången.

Välkommen hit, klart ni ska vara med! Fin häst, hoppas ni får roligt med honom :)

*kl*

Idag red jag Jac i ridhuset. Det gick betydligt mycket bättre än sist när han lade i handbromsen och mest stod still och tjurade, haha.. Denna gång var han bara larvig och tramsig innan jag kom upp, det blåste ganska mycket och knäppte i plåten på dörren och sådär. När jag väl satt i sadeln gick det bättre och vi red på en stor volt mestadels, i alla gångarter i båda varven. Mycket nöjd med framåtbjudningen idag!

img_1321_193259852.jpg

KL

Första gången på hackamore idag. Gick bra och han uppförde sig. Men fick springa av sig lös innan för kände redan när jag hämtade honom i hagen att han var på hugget. Lös så brallade han ur sig ordentligt och då kunde han hålla sig sen.

Lite överbyggd, omusklad och därmed lite tunn då han vuxit och vilat men det ska vi allt få ordning på med bra mat och rätt arbete.
Forsta_gangen_pa_hackamore.jpg

Red ett litet dressyrpass på ridplalnen idag. Första gången på tre månader med bett så lite ringrostiga var vi nog i början, men hon uppförde sig fint i alla fall och gjorde sitt bästa.
ps. Maui: Varmt välkommen hit till tråden :)

Det är ju det jag menar. Men stycket du citerar är relaterat till ev munproblem = hade detta enbart berott på munnen tycker jag att det känns skumt att han blir värre när jag släpper tyglarna och bättre när jag tar i munnen.
Men hältmässigt tycker jag absolut att det "makes sense" -att han blir jämnare när jag hjälper honom med stöd och balans.

Aha, då tolkade jag texten fel (mundelen).

Det är ju väldigt skumt det här med avlastning. Innan vi sprutade si-leden såg Ceasar fortfarande halt ut på vänster fram men ingen som helst reaktion på böjprov.

Välkommen in i tråden!

*kl*
Jag hoppade upp på Ceasar inomhus för första gången nu på 6 månader. Han känns otroligt trygg att sitta på men jag känner själv att jag inte fixar framåtbjudningen. Före skadan fungerade det bra bara på hans eget "go"men nu när det antagligen stramar i musklar som varit spända under lång tid och kanske fortfarande gör lite ont (?!) så klarar jag inte av det från ryggen. Ska försöka få tag på medhjälpare som kan hjälpa mig med drivningen från marken så att jag kan koncentrera mig på att sitta rätt.

Förhoppningsvis får vi hit en duktig tömkörare snart, jag hoppas att jag får lite mer tips tömkörningsmässigt. Sedan kommer vi att prova på akupunktur i veckan för att se om vi får någon bukt med musklerna.
I tömkörningen samt longeringen inspänt har han mer och mer kommit tillbaka till sin naturliga framåtbjudning. Var också väldigt nöjd med att bara få en felfattning under longeringen före. Det är lättare att påverka honom rätt nät jag tömkör och nu i igångsättningen efter skadan har det märkts att det är svårare för honom att fatta vänster galopp.

KL
Red ut en promenad idag. Han var lite tveksam vid varje övergång till nytt underlag men då gick vi bara förbi med den andra hästen så följde han efter direkt. Var pigg och hade lite svårt att skritta i början.;)
Himla trevlig häst. Åket transport till skogen och han var lätt att lasta och att köra.;)

KL
Jag hoppar också in här. Jag har en 08a e Highcruiser-Kaliber, egen uppfödning. Han är för närvarande inte hemma, jag har lämnat bort honom för inkörning, så jag återkommer med mer detaljer om ett par veckor när han kommit hem. Jag red honom i några månader i höstas, sedan har han haft vinteruppehåll och har varit iväg som sällskap åt en kompis. Han blev även lite riden där, och nu är han på inkörning då - så jag ser verkligen fram emot att få rida honom igen.

Lite nytt ifrån Lovis :)

Mamma har ridit henne i ca 3 månader nu. Förra veckan så red mamma ut på henne och då hade hon gjort om hennes "anfall" alltså bara sprungit iväg i full galopp. Som tur var så var det på väg utan bilar & en massa svängar. Så mamma hade vara låtit henne springa, man har inte så stor chans att försöka stanna henne. Verkar som att ju mer man tar i tyglarna och försöker bromsa upp desto mer springer hon på. Efter ett tag så hade väl Lovis verkat bli lite sliten och hade väl känts som att hon själv började undra vad hon höll på med. Men mamma satt kvar iaf och det är ju det som förhoppningsvis krävs. Jag har väntat länge på det här nu och nu har det "äntligen" hänt. Känns fel att se det som något bra att det händer, men samtidigt så ser jag det som att gör hon det oftare så kanske hon börjar sluta med det eller att det åtminstone kommer att gå att stanna henne. Bättre att hon får hennes utbrott nu, så att det eventuellt kommer att gå att lösa innan kvalitetsbedömningen.

Mamma har ridit henne några gånger nu efter och då har det gått bra igen. Så vi får väl se när det händer nästa gång och hoppas på lika mycket tur även då.

Jag bara längtar efter att få ta henne tillbaka till ridskolan och att jag kan börja rida & träna henne igen, men samtidigt så vill jag vänta ut henne, tills hon är mer mogen för det.

010_189985965.jpg

028_164213820.jpg

gamla bilder ...

Vad roligt att ni kom iväg! :) Vi var inte med denna gången, men när det dök upp årets första terrängträning på TVs bana i Flyinge så var vi tvungna att hänga på ju :angel:

gonblicksbild52012-03-1117-00.png

gonblicksbild22012-03-1116-57.png

Ja, det var otroligt roligt. Det tyckte både piloten och hästen och vi som har hästen så alla var nöjda och glada :D
Dina bilder ser otroligt härliga ut! Jag måste ta tag i mitt eget hoppande, så kanske man skulle kunna skola sig till en glad amatör fälttävlans ryttare ^^.

Idag gick den gule pay n cross för att få hoppa sådana hinder ännu en gång. Han var riktigt duktig, men lite trött - men lika glad för det! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=zklVakirBWw

Åh så duktiga ni är!

*kl*

Jag red faktiskt en annan häst idag. Jag har ju inte ridit "aktivt" på nästan 4 år så det kändes lite nervöst om man skulle ha kvar "känslan" eller ej. Men det gick faktiskt jättebra, så bra att hästens matte tyckte att hon aldrig sett honom gå så bra (här måste jag nog lägga in en not om att han nog inte ridits av så många ryttare, jag är ju inte direkt något proffs!). Så har jag tur får jag låna honom på kurs nästa helg eftersom hans ordinarie matte ska knäopereras. Det hade varit fantastiskt kul!:banana:

Va kul med nya ansikten i tråden! Välkomna allihop! Skall bli roligt att få följa er också. :)

@lovisintheair
Tur att din mamma satt kvar! Jag förstår vad du menar med att det var bra att det hände. Man kan ju inte öva på att akta sig för forsen, om man inte leker vid forsen (för att citera Ronja Rövardotter!)
En bekants bekant hade en häst som gärna "gav sig av" och där försök till att stoppa fick motsatt effekt. Hennes knep var helt enkelt att driva på den; be den springa fortare och längre. Den slutade för all del inte med att sticka, men den var fullkomligt kontrollerbar och tänkte sig för innan den gjorde det.

*kl
Var på rep.kurs för dressyrdomare i helgen och fick reda på en ändring som jag misstänker inte all här känner till, men som kan vara till nytta främst för er som rider fälttävlan.

I SAMTLIGA debutantprogram är det numer tillåtet att rida lätt under ALLA delar av travprogrammet.
När, var och hur länge man gör det är valfritt - det är tillåtet att växla mellan nedsittning och lättridning som man vill, när man vill. (HUR man gör det blir givetvis en del av bedömningen! ;) )

Detta står emellertid inte på programmen, utan enbart i TR IV (mom.457) så det är lätt att missa.
(Förhoppningsvis skrivs det till i programmen innan tävlingssäsongen kommer igång. Någon av oss erbjöd sig att påpeka det för förbundet.)

Åh, vad det såg kul ut! Jag är imponerad! Vad duktig han var.
Har ni tränat naturhinder mycket eller var det här första gången?
Fick man "hoppa in sig" på hindren, eller var det bara att sätta igång?

Vad fin hon är.:) Gör hon likadant om hon rider ut tillsammans med en annan häst?

*kl*
Jag var och tränade i helgen. Här kommer lite bilder från det. Själva ridningen gick tyvärr inte alls så bra, men jag var väldigt glad över min lilla häst som skötte sig så bra i ett nytt ridhus och med mycket folk på läktaren. Det känns faktiskt viktigare att han var så cool och inte tittig. Att känslan när jag red inte var bra är ju inte så konstigt. Det är ju så med alla hästar och framför allt unghästar att det går väldigt upp och ned hela tiden. Jag får hoppas att jag rider bättre på nästa träning helt enkelt. :)

trav
trav2.jpg

galopp
galopp.jpg

klapp klapp duktig häst
klapp.jpg

Så snygg! Din är nog en av mina favoriter här inne (utöver min egen då :p)

KL

Idag har jag ridit pass nr 2 på hackamore och han var jättefin idag. Riktigt framåt och jobbade duktigt. Sedan fick han nya skor och skötte sig helt ok hela skoningen.
Såhär ser Calle ut när han försöker fjäska till sig nåt ätbart = hela tiden.....

pic_193554813.jpg

Åh, vad det såg kul ut! Jag är imponerad! Vad duktig han var.
Har ni tränat naturhinder mycket eller var det här första gången?
Fick man "hoppa in sig" på hindren, eller var det bara att sätta igång?

Tack så mycket, han är en riktig klippa faktiskt :D

Detta var andra gången, första var på lördagen, så han skötte sig otroligt bra.
Man fick hoppa in sig lite innan - över huvudtaget fick man hoppa hinderna som man ville sas. Plus att det fanns en uttänkt bana - så det var perf när man har unghäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur