08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag är en aningen avis att ni kommit så långt och fint i utbildning med former och ställande av hästen.

Här rids det bara i skogen liksom eftersom vi väntat på att få godkännande att använda banan. Vi skulle få permanenta dagar som vi får använda banan så vi inte krockar med stallägaren och det går segt kan jag lova, tror vi hittills har fått torsdagar att använda banan :angel:

Så vi ska väl börja med dressyren inom kort faktiskt! Och då jäklar ska jag rida på och inte vela som jag alltid gjort tidigare...

Jag är en aningen avis att ni kommit så långt och fint i utbildning med former och ställande av hästen.

Här rids det bara i skogen liksom eftersom vi väntat på att få godkännande att använda banan. Vi skulle få permanenta dagar som vi får använda banan så vi inte krockar med stallägaren och det går segt kan jag lova, tror vi hittills har fått torsdagar att använda banan :angel:

Så vi ska väl börja med dressyren inom kort faktiskt! Och då jäklar ska jag rida på och inte vela som jag alltid gjort tidigare...

Vi har än så länge ingen paddock, men den ska börja byggas så fort så möjligt så jag vet hur det är. Vi har ridit i ridhus nån dag i veckan och sedan ridit ut resten så jag är med förvånad över hur bra han går - haha.

Aliah: Tackar tackar ^^

Vad trevlig han ser ut och tänk att ni redan har barmark!!!

Här njuter vi av vårvintern och jag hoppade faktiskt upp på hästryggen efter flera månaders uppehåll (p.g.a. skadan) och red en lång skrittur i skogen.
Jag var nog lite nervös innan vi for, Ceasar var ju inte riden så många gånger innan han blev skadad så jag befarade att han skulle lämna mig i en snöhög längst in i skogen. Men han skötte sig så bra, så bra och jag mådde gott i själen över att äntligen få skritta fram genom vinterlandskapet med strålande solsken.:love: Det är allt en väldigt snäll häst jag har!

delvis KL

...och jag undrar vad som flugit i min snälla häst? :devil:
Igår hade han nästan mosat tre personer vid insläppet och sedan studsat hela vägen in (mycket ovanligt för honom). Och idag tänkte jag skritta och trava lite nere i ridhuset (ska hålla igång honom fram till klinikbesöket på torsdag) och hann knappt in i ridhuset innan han for i luften. Var två andra hästar därinne varav en red lektion och den andra värmde upp -och ja, jag fick skämmas lite och gå ut i paddocken med min vilt "drakblåsande", hingst-uppspända och bockande häst......
Tror att det var Cela här från buke som red lektion -ursäkta min knäppa älgs uppförande :o :o

Såhär pigg som han varit det sista (typ senaste månaden = efter hasskadan) har jag aldrig sett honom.

Jag har också varit ute och ridit idag, på Jac, en normal tur och inte någon minirunda. Han orkade hela turen, var oförskämt lycklig och det gick väldigt bra. Sista biten hemåt hoppade han glatt både ett dike och en stock på eget bevåg, när jag styrde mot det. Känns himla fin faktiskt, ska nog bli häst av honom också :D

På tisdag ska Jobelle på hoppträning, om jag inte får lunginflammation :p (Har blivit sjuk och hostar och har ont i lungorna).

Och jag har också varit ute och ridit i det härliga vädret :laugh:

Efter diverse skador så håller jag på att sätta igång henne nu och än så länge verkar det lovande.

Har ridit i en vecka nu och nu till veckan tänkte jag åka ner till ridhuset och rida lite där det är bättre underlag än ute nu. Snön har ju försvunnit så fort så det är nästan barmark och isigt och hårt som sjutton.

Såhär pigg som han varit det sista (typ senaste månaden = efter hasskadan) har jag aldrig sett honom.

Det behöver ju absolut inte vara så men vissa hästar kan reagera så på smärta (medan andra blir "inåtvända" istället). Andra blir "stolliga" vid pälsfällning.

Ja, jag vet inte vad han pysslar med iallafall :p
Mycket spännande att se vad torsdagen ger.....

Mina yngre bröder ville väldigt gärna följa med och hjälpa mig med hästarna i helgen så de fick som uppgift att leda runt hästarna på ridplanen över olika slags hinder. De fick gå slalom, ta hästarna över bommar, träna på att få hästarna att stanna och sätta igång. Det tyckte allihopa var jättekul och både pojkarna och hästarna var väldigt nöjda efteråt :)

Lolli hoppar liten bana för första gången. Saknar dock fortfarande framåtbjudningen vid ridning i ridhus/paddock. Därav svårt för henne att nå fram till hindren, men här är de bästa klippen. http://youtu.be/6ygud3OJ7s8

Enda sedan i höstas har hon haft dåligt framåtbjudning. Vid uteritter är det inga som helst problem, då hon är jättepigg. Har inte ridit henne ofta i ridhus. I höstas blev det kanske 2-3 gg/månad med tanke på att hon inte gick fram. Nu sen feb. har jag iaf försökt rida 1-2 22/vecka, och resten uteritter. Inte så lätt att utvecklas vid ridningen när hon inte går ärligt fram. Tips på hur man får en häst att få framåtbjudning vid ridning i ridhus/paddock?

Min häst är tvärt om för tillfället. Mycket lugnare och snällare än vanligt. Jag red för första gången för min tränare igår och jag fick driva som en tok hela tiden för att han skulle gå fram alls. Så brukar det inte vara. Funderar på om han växer eller om det är pälsfällning eller bara allmän vårtrötthet. Han är pigg o glad i övrigt, bara segare att rida...

Lyckades iallafall få en film från träningen igår som inte är kolsvart. :laugh:

http://youtu.be/-y38t2FCQR0

Vilken trevlig modell på den, gillar skarpt :)
Han ser absolut inte trög ut -är nog lite som med min, känns som att man rider i tuggummi ibland men tittar man på film sen så syns det verkligen inte.

Red ett kort pass på Calle idag och nu var han mer sig själv, pigg var han men kontrollerbar om man jämför mot igår. Och ojämnheten är varken bättre eller sämre, när jag rider honom "samlat" (bästa formuleringen jag kunde komma på) så känns det bara lite hackigt och ojämnt ibland vissa steg, men om jag släpper ut honom i en friare form -typ avtravningsform (och bitvis släpper stödet helt för att kolla) så känns det mycket tydligare.

73783_1330962649.jpg

Men du! Vilken härlig bogfri trav han visar. Och en rund fin galopp i uppförsbacke. Tänk om min häst gick så när hon är seg och trött. ;) :D

Roligt att se alla filmer och bilder - hur bra det går. Är ju lite extra svag för "den Gule" dessutom. :love:

@Sar
Vad underbart det låter! Härligt att det gick så bra.

delvis kl

Var ute och gick i skogen med Nalle i torsdags (på töm). Vi skulle egentligen bara komplettera filmmaterialet till veterinären, men Nalle såg så lyckligt förväntansfull ut, att vi inte hade hjärta till annat än att gå ut på promenad.
Gick upp till granskogen och körde slalom mellan stammarna för det tycker Nalle är livet på en pinne.
Vi var väldigt nöjda båda två när vi kom hem igen.

Har filmerna uppe - skall bara se om jag kan länka direkt på något sätt. Nähä, det går inte. Jag får väl lägga göra så här i alla fall.

Slalom i skogen

Den här är från i söndags - första arbetet sedan december förra året.
Lite trav i padocken

Oj här kan man ju inte lägga upp film :o Vilka hästar ni har.

Min svarta ska iväg på inridning i maj - ja vi ligger grymt efter med det är ingen brådska med min vildhäst.. Han är så speciell den pojken, men nu ska vi upp snart och ingen reaktion på sadel längre:D

Trav

Galopp

Vad kul att se alla fina 08or :) Extra kul med så många filmer!
Här går allt bra med Aston. Han är inhoppad och min medryttare hoppade honom 110 cm för några veckor sen! Kul att det gick så bra men blev lite sur på henne för jag tyckte det va lite tidigt att hoppa så högt med honom.. Men jaja, gjort är gjort och jag va inte med när hon gjorde det. Men hon sa att det gick super bra och att det bara var ett par språng.

Han verkar ha fått vårkänslor med. Han va heeeelt galen i hagen igår! Och känns extra pigg när man rider honom. Skönt att han är pigg och glad. Och nu när det är så fint blir det mkt uteritter. Så skönt det är :)
Brukar göra så att även om jag vill rida i ridhuset så skrittar jag fram ute eller skrittar av. Tror hästarna gillar att komma ut och se sig om kring. Även om det bara är att man rider på grusvägen en bit och vänder.

Min häst är tvärt om för tillfället. Mycket lugnare och snällare än vanligt. Jag red för första gången för min tränare igår och jag fick driva som en tok hela tiden för att han skulle gå fram alls. Så brukar det inte vara. Funderar på om han växer eller om det är pälsfällning eller bara allmän vårtrötthet. Han är pigg o glad i övrigt, bara segare att rida...

Lyckades iallafall få en film från träningen igår som inte är kolsvart. :laugh:

http://youtu.be/-y38t2FCQR0

Men åh så trevlig och vilken fin stor gång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka