Sv: 08rna del 5
KL
Sådär, då var vi hemma igen efter dagens klinikbesök.
Började med att få skritta och trava på gången -då tyckte sig veterinären ana nåt på vänster fram. Fick longera honom i båda varven och man kan ana en ojämnhet.
In på löpgången för böjprov -ingen reaktion på något av benen. Klämde med visitertång på vänster fram utan reaktion. Sedan skulle jag rida lite och började med skritt och trav, och det kändes som hemma = på kort tygel kan jag känna att han känns ojämn men det syns knappt, fick släppa ut honom på lång tygel och då börjar han genast nicka när jag inte stöttar upp. Fick både rida lätt och sitta ner i traven på lång tygel utan större skillnad. Sedan bad veterinären om lite galopp och då förvandlades Calle till en liten
och bjöd på en rodeo som hette duga. Kickade mot skänkeln i fattningen och sen drog han igång och bockade som en galning -ni vet; kroppen som ett uppochnervänt U, huvudet mellan frambenen och ett nytt språng för varje gång han landade, och han slutade aldrig utan det blev en bit längs långsidan och sedan rätt över banan och en liten bit på nästa långsida. Och jag satt otroligt nog kvar, men hängde lite löst en stund kan jag lova.
Veterinären och djursjukvårdaren var imponerade över min balans och att jag satt kvar
Efter denna lilla vända så böjde vi vänster fram en gång till utan reaktion. Och veterinären sa till mig att han inte trodde att det var benrelaterat så vi gick ner till röntgen för att röntga halskotpelaren. Gjorde det och sedan kikade vi på tänderna. Han hade ett sår i kinden och en vargtand som vi plockade bort.
Hittade ingenting på röntgen.
Så är både nöjd och inte nöjd med dagen:
Nöjd för att hasen var hel, och att vi fick ordnat med munnen.
Inte nöjd för att jag inte fått veta vad som är fel -för jag tror inte helt på att detta enbart skulle komma från munnen. Självklart har han irriterats av såret i kinden och kanske även av vargtanden men jag har inte upplevt någon tjafsighet i munnen, och det känns konstigt att han blir värre och dessutom ser
halt ut när jag
släpper tyglarna, men avsevärt bättre när jag håller dem sträckta och med stöd.
Ska iallafall rida ca 2v på hackamore nu eftersom vi pillat i munnen och så får jag se om det bättrar sig. Blir han bra så var det väl munnen då, och blir han inte bättre får vi gräva mer i detta.