08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag tycker han ser ut lite som Ceasar sett ut. Säker på att det inte är ngn inflammation i SI-leden?
I wish! Nej, de är kollade och förklarade perfekta (Ack, ironin i detta!) Det blir tydligen så här när alla nervsignaler inte når fram.

Men det faktum att han kompenserar för sitt "handikapp" gör att han har som en "bricka" i länden på vänster sida, som jag misstänker besvärar honom, och som jag masserar så gott som varje dag för att mjuka upp.

Min svarta ska iväg på inridning i maj - ja vi ligger grymt efter med det är ingen brådska med min vildhäst.. Han är så speciell den pojken, men nu ska vi upp snart och ingen reaktion på sadel längre

Vi var också sena - satt in honom själv under hösten och nu i januari åkte han på inridning. Nu efter 2 månader har han börjat söka sig i form i skritt och trav och galoppfattningarna funkar fint!
Men det är klart att han inte går så stadigt och balanserat som många av halvbloden här i tråden;).

Men så är han ju av en sen ras också (finnhäst), så jag tog det hellre lite lugnt. Han har växt endel nu under våren med, men som tur är ganska jämnt... Lite vingligare har han tydligen varit att rida, men inga större bekymmer.

Hörde förresten att när man för länge sedan sänkte inridningsåldern hos arméns hästar från 5 till 4 år (av ekonomiska skäl) så minskade användbarheten med 5 år i slutändan :crazy:. Från att varit i bruk till 25 års ålder så höll de bara till 20 år. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det iofs. Och det är klart att aveln gått framåt, speciellt på halvbloden, mot mera tidigt mognande hästar.

I wish! Nej, de är kollade och förklarade perfekta (Ack, ironin i detta!) Det blir tydligen så här när alla nervsignaler inte når fram.

Hur kollade de? Inte för att jag misstror det på något sätt men för oss var det ju mer en uteslutningsdiagnos, sitter inte här, sitter inte där, ja- antagligen sitter det där.:crazy: Vilket det ju också verkar vara en ganska rätt diagnos eftersom han blev så mycket bättre efter sprutningen.

*KL

Har praktik med skolan tre veckor just nu och där rider och promenerar jag en av ägarens unghästar :) Jag har i princip ingen unghästvana men hennes unghästar är extremt trevliga och stabila i temperamentet, så jag känner mig ganska hemma ändå.

Han heter Livius (halvblod) e. Stokdals Livanos u. Seattle och är ska bli hopphäst i första hand.

f5.jpg

f6.jpg

f7.jpg

f9.jpg

f10.jpg

f12.jpg

Hur kollade de? Inte för att jag misstror det på något sätt men för oss var det ju mer en uteslutningsdiagnos, sitter inte här, sitter inte där, ja- antagligen sitter det där.:crazy: Vilket det ju också verkar vara en ganska rätt diagnos eftersom han blev så mycket bättre efter sprutningen.
Nalle har blivit röntgad, ultraljudad, sprutad, knuffad och dragen i princip överallt utom i öronen :grin: upprepade ggr sedan i somras, så jag antar att vi uteslutit allt som det kunde ha varit i stället. Ultraljudet på SIE-lederna blev dessutom ovanligt tydligt och lyckat.

Nu kan det ju vara problem där ändå - sekundärt om inte annat - men med tanke på alla de övriga symtom som Nalle haft och har (fast han döljer dem rätt så bra nu om han inte blir överrumplad) så är det nog ingen tvekan om grunddiagnosen tyvärr. :(

Jag har f.ö inte hört av vetr. ännu efter hans besök hos den där professorn, men när jag pratar med honom nästa gång, kan jag ju kasta ut frågan om ev. problem i SIE-lederna.

Tack för att du bryr dig! :)

Ja käre värld nu har ja och herr knas börjat komma igång lite. Vi ligger efter rejält pga lite småolyckor. vartfall Idag var de trav som stod på schemat. ja har fortfarande itne fattat galopp på han men idag så kändes han sådaär allert och ja när ja tänkte sakta av till skritt så känner ja att han är på g att rulla över så ja gör ingen avsaktning... tänk vad fel ja hade han gav mig en rejäl flygtur.

Är de någon av er som har ett bra tips på hur man motverkar en häst som i varje fattning sparkar bakut så de står härliga till... de e rätt upp med röven så de går inte att sitta kvar.. ALLA tips mottages tacksamt!Bjuder på några bilder från idag

1-231-076_192905165.jpg

1-231-101_192906093.jpg

Jag red en häst åt en tjej ett tag som bockade nåt så :devil: (och helst precis efter galoppfattning). Då var jag noga med att absolut inte hamna i framvikt vid fattningen för då var det ju bara för honom att tippa av mig ;) Sedan att inte ge så mycket tygel att han fick ner huvudet -men han sparkade högt ändå... och när galoppen väl var fattad så var jag ganska "lätt" i sadeln så att jag fick utrymme att röra mig och hitta balansen när han började fara runt.

Jag brukar longera lite först och göra några fattningar där och sedan sitta upp och göra det från ryggen, är som att hästen kopplar lite bättre då om de är lite motvals.

Jag brukar släppa aston lite då och då i ridhuset för jag tror att hästar behöver bralla av sig ibland. Och dom rör ju ig oftast för lite i hagen. Och jag tror att om dom får slänga av sig energin och slägga loss ordentligt då och då så blir behovet mindre när man väl ska rida dom :)

Tack för svaren. Longera gör ja aLLTID innan ja sitter upp men även på lina gör han en härlick kick i VARJE fattning de är ytterst sällan hanbara fattar galopp... Ja är "rädd" för att om ja lutar mig mer bakåt så får ja nog bara en större katapult?! eller?

men ja skulle ifs kunna testa longera, rida i trav och skritt, longera fattnigarna, sitta upp försöka fatta? tror ni de kan funka?

I hagen rör han sig så de räcker och blir över. Vi har förmånen att ha relativt stora hagar med en-två haggkompisar (knas har en) och de är plan fin mark med lite uppförsbacke där de brukar leka galningar =) haha

Ja vi får se hur de går i morgon om ja kan rida då (de föll ner en himla vit sörja i natt och den faller fortfarande) :S

Om han alltid sparkar bakut i fattningarna skulle jag fundera på om han har någon låsning i länden som gör att han gör så. Just galoppen är något som kan påvisa problem där, t.ex. att de byter till kors bak, sparkar bakut eller bryter av.
Om du inte gjort det kan en koll av ET eller kiropraktor vara ett tips.

KL

Sådär, då var vi hemma igen efter dagens klinikbesök.
Började med att få skritta och trava på gången -då tyckte sig veterinären ana nåt på vänster fram. Fick longera honom i båda varven och man kan ana en ojämnhet.
In på löpgången för böjprov -ingen reaktion på något av benen. Klämde med visitertång på vänster fram utan reaktion. Sedan skulle jag rida lite och började med skritt och trav, och det kändes som hemma = på kort tygel kan jag känna att han känns ojämn men det syns knappt, fick släppa ut honom på lång tygel och då börjar han genast nicka när jag inte stöttar upp. Fick både rida lätt och sitta ner i traven på lång tygel utan större skillnad. Sedan bad veterinären om lite galopp och då förvandlades Calle till en liten :devil: och bjöd på en rodeo som hette duga. Kickade mot skänkeln i fattningen och sen drog han igång och bockade som en galning -ni vet; kroppen som ett uppochnervänt U, huvudet mellan frambenen och ett nytt språng för varje gång han landade, och han slutade aldrig utan det blev en bit längs långsidan och sedan rätt över banan och en liten bit på nästa långsida. Och jag satt otroligt nog kvar, men hängde lite löst en stund kan jag lova.
Veterinären och djursjukvårdaren var imponerade över min balans och att jag satt kvar :p
Efter denna lilla vända så böjde vi vänster fram en gång till utan reaktion. Och veterinären sa till mig att han inte trodde att det var benrelaterat så vi gick ner till röntgen för att röntga halskotpelaren. Gjorde det och sedan kikade vi på tänderna. Han hade ett sår i kinden och en vargtand som vi plockade bort.
Hittade ingenting på röntgen.

Så är både nöjd och inte nöjd med dagen:
Nöjd för att hasen var hel, och att vi fick ordnat med munnen.
Inte nöjd för att jag inte fått veta vad som är fel -för jag tror inte helt på att detta enbart skulle komma från munnen. Självklart har han irriterats av såret i kinden och kanske även av vargtanden men jag har inte upplevt någon tjafsighet i munnen, och det känns konstigt att han blir värre och dessutom ser halt ut när jag släpper tyglarna, men avsevärt bättre när jag håller dem sträckta och med stöd.

Ska iallafall rida ca 2v på hackamore nu eftersom vi pillat i munnen och så får jag se om det bättrar sig. Blir han bra så var det väl munnen då, och blir han inte bättre får vi gräva mer i detta.

Min häst som var halt kunde vi inte böja fram någon hälta på eftersom pålagringen satt på framsidan av en led som böjs åt andra hållet. Hade vi provocerat leden åt "fel" håll hade vi fått fram hältan. Kanske något at testa? Henne problem satt på framsidan av kronleden har jag för mig och vi hade inte hittat det så fort om det inte var så att det var vinter, hon blev tydligt halt i snön men det blev diffust efter 10 sekunder där det var plogat.

Senast ändrad:

Vad udda!
Ska komma ihåg det, om han inte blir bättre utan vi måste in igen.

Vilken stilig kille altså :)

KL: Hos oss är det blåsigt, isigt och ruggigt, inte alls roligt att hitta på nånting. Minna slapp i alla fall ut o skritta på ridplanen häromdagen, mer än så vågade jag inte på grund av underlaget.

Tack för svaren. Longera gör ja aLLTID innan ja sitter upp men även på lina gör han en härlick kick i VARJE fattning de är ytterst sällan hanbara fattar galopp... Ja är "rädd" för att om ja lutar mig mer bakåt så får ja nog bara en större katapult?! eller?

men ja skulle ifs kunna testa longera, rida i trav och skritt, longera fattnigarna, sitta upp försöka fatta? tror ni de kan funka?

I hagen rör han sig så de räcker och blir över. Vi har förmånen att ha relativt stora hagar med en-två haggkompisar (knas har en) och de är plan fin mark med lite uppförsbacke där de brukar leka galningar =) haha

Ja vi får se hur de går i morgon om ja kan rida då (de föll ner en himla vit sörja i natt och den faller fortfarande) :S

Jag hade också velat kolla igenom honom så att han är fräsch i kroppen. Om han nu är det så är tipset att alltid fatta i en väldigt "fräsch" trav. Ibland kommer bockningarna för att hästen tycker det är jobbigt att fatta galopp (när det blir från ett för lågt tempo). Så när du är på lina, driv på ordentligt i traven och även direkt efter fattningen så att han inte får ta sats för en bockning. Det är tråkigt när beteendet blir befäst så försök komma ur det så fort som möjligt.
När du sitter på (efter ordentlig avlongering med flera fattningar) får du spänna magen ordentligt och se till att han inte kommer för djupt just i fattningen. Ta hjälp av medhjälpare som kan sköta drivningen in i fattningen.
Lycka till!

KL

Så är både nöjd och inte nöjd med dagen:
Nöjd för att hasen var hel, och att vi fick ordnat med munnen.
Inte nöjd för att jag inte fått veta vad som är fel -för jag tror inte helt på att detta enbart skulle komma från munnen. Självklart har han irriterats av såret i kinden och kanske även av vargtanden men jag har inte upplevt någon tjafsighet i munnen, och det känns konstigt att han blir värre och dessutom ser halt ut när jag släpper tyglarna, men avsevärt bättre när jag håller dem sträckta och med stöd.

Jag tycker nog inte att det är konstigt att han blir mer halt på lösa tyglar. När du har kortat upp honom så hjälper du ju honom med en ram där han balanserar sig mer på bakbenen och lägger inte lika mkt tyngd fram där han har ont (?!) Kan han ha avlastat sig fram då han haft ont i hasen?
Är det på diagonala fram där han haft ont i hasen eller samma sida (diagonala fram vore mer troligt)?

Det är ju det jag menar. Men stycket du citerar är relaterat till ev munproblem = hade detta enbart berott på munnen tycker jag att det känns skumt att han blir värre när jag släpper tyglarna och bättre när jag tar i munnen.
Men hältmässigt tycker jag absolut att det "makes sense" -att han blir jämnare när jag hjälper honom med stöd och balans.
Jag vet inte vilket ben det är eftersom vi inte fick fram någon reaktion men om det är vänster fram som veterinären kunde ana nåt på så är det det diagonala benet från hasen, och då känns avlastningshälta (kotledsinflammation?) nära till hands, men som sagt fick vi ingen reaktion i nåt ben.

Ska göra så att jag ska rida på hackamore ett litet tag och blir han inte bättre så är det bara att åka in med honom igen och fortsätta leta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur