08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Vi tränar "vanligt" ;) mest markarbete ute i skog och mark och lite på bana nån gång ibland. Ska börja hoppa in henne nu med. Har dröjt då vi haft problem med att hitta en sadel hon accepterar. Äntligen hittat en nu...

Är supertrevlig i temperamentet, en riktigt snäll häst utan att vara mesig. Det enda hon tycker är läskigt är robotgräsklippare :D då smyger hon förbi med öronen rakt ut ;)
Min är inte lika stor som din hon landar på 163 i manken. Har tyvärr inga bilder då datorn kraschade och jag inte hunnit få in några på ipaden. Vet inte om det går att lägga in från telefonen...(grymt oteknisk).

Hur är din?

*KL*
Länge sen jag tittade in här!
Jag och Rappe tävlade DM i Bruksridning och brukskörning för en dryg vecka sen. Körningen gick ok, men ridningen gick riktigt bra och vi vann DM! :)
Jag hade tänkt att gå lite på sparlåga med ridningen/hästträningen i vinter för vi ska flytta till gård om någon månad men jag får nog hålla igång ändå om jag ska vara med på bruks-SM nästa år :) Lite vila/lugn period blir det nog allt i vinter iaf.

1256502_10201971482597472_1258118760_n.jpg

Min är det mest underbara i temperamentsväg som man kan hitta! :love:
(Jg kan säga att jag grät floder när jag lämnade iväg honom på foder!!)

Trots sin storlek så är han min hund, kan gå ut och hämta honom i hagen och ta honom från flocken redan som unghäst utan grimma och grimskaft, han följde med mig var som hellst. Han är så vänlig och kärleksfull denna häst!

Körde in honom som två åring innan sommarbetet utan några som hellst problem.
"Red in honom" i samma veva= hoppade upp på honom barbacka i grimma och grimskaft på gårdsplanen en dag och skrittade ut i hagen.

På sitt 2 årsbete så brukade jag kalla på honom när vi fyllde på vatten i badkaren och så kom han och ställde sig vid badkarskanten så jag kunde hoppa upp på honom i hagen och sen skrittade (skred väldigt försiktigt) han runt med mig i hagen och "visade mamma runt" helt lös.

Planen nu är väl att vi ska ha tillbaka vår kemi och sen blir det lite dressyr och uteridning och så ska han hoppas in.
Han är nog skuttad lite små hinder hos hon som har haft honom nu och han är löshoppad några få gånger när jag hade honom innan men inget som jag kallar kontinuerligt.
Nu har han ju mest blivit körd det senaste året så vi får väl ta tillvara på hans balans och bärighet på bästa sätt nu och bygga vidare från det :)

Grattis:D så roligt. Vad innebär bruksridning o brukskörning? Har inte hört om det innan.

KL
Vår är igångsatt igen. Vet ju faktiskt inte vad det var som spökade i somras men han blev friskförklarad på andra besöket:)
Nästa vecka blir första hoppträningen. Har nästan bara ridit ut med honom så han får snart åka på en dressyrträning också.

Grattis Lydia!! Håller tummarna till SM då. :)

@rebeckasff (och tiffy)
Ah, jag är så svag för skäckar! Har hört så mycket gott om Sambesis avkommor. Funderade faktiskt på att betäcka Nattis med honom först, men så blev det Bocelli i alla fall.

Jag är också löjligt svag för skäckar!

Jag valde sambesi dels för att jag hört så gott om hans temperament och dels för att han verkade vara en bra allround hingst med både ok hopp och gångarts poäng.
Stoet som var min gamla tävlingshäst och hon var het som en spis att rida! Dock aldrig märrig, stressad eller dum, bara super mycket go i henne.
Sen har hon fbl pappa och hade lite tråkig eller kort trav, antagligen lite pga att hon var så het, trav var en onödig gångart när det finns galopp ;)

Hon har fått tre avkommor som alla var väldigt lika henne i temperamentet, otroligt snälla och välvilliga men Devil är den som är coolast, han är pigg och framåt men man har inte två ton i handen och rumpan överallt åt sidorna eller i luften som man hade med henne eller hennes yngsta som är 4 nu :)

Man rider/kör en bana med en massa "hinder"; slalom mellan smala pinnar, rygga i smalt L,Teller liknande, lydnadshinder (kan vara allt möjligt läskigt), hoppa några hinder, vattenhinder som oftast travas igenom, träbro mm man får straffpoäng om man tex trampar utanför markeringar, river osv. Idealtid och maxtid.

Nej, i dressyr. Rider en stor hollänsk import som jag haft sedan han var 3. Underbar häst, men med lite mycket huvud ibland. :)

Knapplån.
Vi har bytt sadel! Och herregud vilken skillnad det blev. Känns lite konstigt, för jag tycker att den gamla sadeln låg minst lika bra om inte bättre, och för min egen del så tycker jag att den nya sadeln är fruktansvärt obekväm. Hård i sitsen och jag är blå på insidan av benen efter knästöden när jag ridit lätt. Men vad gör det? Hästen ÄLSKAR den! Han går bättre än någonsin och det var stor skillnad när jag provade den här och alla andra sadlar jag provade, även om andra sadlar såg ut att ligga bra. Sadeln som jag älskade tyckte han inte alls om. (Vilket kanske var bra för min plånbok) Hur ofta är det som hästen väljer en av de billigaste sadlarna man provar. Det är bara att tacka och ta emot.

Min är också skäck. Brunskäck. Färgen är en bonus ;)
Hade med hört väldigt gott om Sambesi avkommorna och mitt sto som var ganska skarp med Utrillo blod på både mammans och pappans sida behövde en hingst med bra temperament.
Ville helt enkelt ha en trevlig allround häst att rida själv och det fick jag verkligen på alla sätt och vis :love::love:

Tyvärr hade jag bilderna jag lagt in tidigare i pixbox så jag gissar på att de inte går att se...

Det är ett Glen Gordon Winner som jag köpte för rätt många år sedan till hennes mamma, men det passade inte henne för hon fick skav på käkbenen så det blev hängandes och passar nu perfekt på Jobelle.

*kl*

Igår red den tjejen som brukar tävla herr gul lite dressyr på honom
http://www.youtube.com/watch?v=hoz_APJtU38

Han var mest fin faktiskt :) Spänner upp sig ibland, delvis pga att hans "flickvän" går i hagen precis vid ridbanan. Testade ett par längningar med, men är medvetna om att det behövs mkt mer styrka. Nöjda och glada var vi allihopa iaf :)

Tack :)

Dock är han inte så rysligt vacker från sidan nu när precis kommit hem från betet ;)
Tanig lång hals (som ser ut som en pinne nu då han har ganska högt ansatt hals) gräsmag och en gigantisk rumpa :D

Men men, dags att få lite ändring på det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 668
Senast: miumiu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 584
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar