08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

@Gabby_Ossy
Det låter ju bra. :) Fortsätter att hålla tummarna då!

lllll.jpg

Fiiin uppförsbacke!

KL*
Tog en skogspromenad (runt "kvarteret") igår med Nalle, och han uppförde sig hur bra som helst - i alla fall större delen av tiden.
Det som hände var att han bestämde sig för att stanna när vi var nästan hemma, och betrakta omvärlden medan han väntade för att se om han verkligen behöver gå när hon däruppepå smackar. Inte mycket man kan ta till i de lägena än tålamodet. Till slut tröttnade han i alla fall och bestämde sig för att det smartaste han kunde göra var att gå hemåt.

Senast ändrad:

Herr Gul har varit ute på premiärtur med sin andra matte, och han var först värd miljoner - men det ändrade han snabbt på. Lyckades nästan bocka av henne och var tydligen lite dryg i allmänhet, så han fick gå ett pass i paddocken efter uteritt för att bli av med lite energi och sådär.
De arbetade med fattningar och han gjorde tydligen snygga fattningar från skritt, dock lite dålig broms.
Var trött & nöjd efter passet (både häst och ryttare!)

1157481_10151816660296676_1278221862_n.jpg

Om man tittar på bilden där vid manken så saknas det jättemycket muskler och hull där (alldeles insjunket och kantigt), så det är inte så konstigt om hästen inte orkar. Ser ut som att den endera får alldeles för lite foder (proteinbrist kanske?) eller så har den en för smal sadel som har hämmat muskulaturen så att den tillbakabildas vid manken.
Mer foder och kolla upp hur sadeln ligger, kanske är den för bred nu om hästen tappat massa muskler eller så är den för smal så att hästen inte kan sätta muskler.

Om man tittar på bilden där vid manken så saknas det jättemycket muskler och hull där (alldeles insjunket och kantigt), så det är inte så konstigt om hästen inte orkar. Ser ut som att den endera får alldeles för lite foder (proteinbrist kanske?) eller så har den en för smal sadel som har hämmat muskulaturen så att den tillbakabildas vid manken.
Mer foder och kolla upp hur sadeln ligger, kanske är den för bred nu om hästen tappat massa muskler eller så är den för smal så att hästen inte kan sätta muskler.

Inte orkar vad?
Han håller på att fodras upp nu, väntar på analysen bara.
Sadel ligger ok, lite vid men den funkar - ska ta ut sadelprovare i höst så vi har läget under kontroll. (Sen ser det lite värre ut på bilden än vad det är i verkligheten, han står nog lite skumt.)

Jag tolkade det så på det du skrev, det måste jag ha missuppfattat då, men tycker fortfarande att den behöver mer muskler där :)

Jag tolkade det så på det du skrev, det måste jag ha missuppfattat då, men tycker fortfarande att den behöver mer muskler där :)

Ha ja lite ork har han tappat efter betet, men det är inte så förvånande.
Jo, det håller jag helt med om så de är på uppbyggnad :)

knapplån

Här har vi satt igång efter lite sommarvila. Jag tror att vilan har gjort honom gott, det är mycket som har trillat på plats som funkade ok innan vilan och som nu funkar super. Älskade lilla (stora) häst! Vad som är något mindre kul för mig är att han har fått höstkänslor. Andra hästar får vårkänslor, men min får höstkänslor istället. När det börjar bli lite kallare så kommer busungen fram i honom mer än vanligt och han försöker liva upp varje ridpass med att pipa och hoppa upp i luften och skutta runt med jämna mellanrum. Jag får hålla i mig ganska bra ibland. Men jag får se det som gratis balansträning. :)

Om ett par veckor ska vi ut och tävla. Ska bli roligt, såg att min gamla häst var anmäld med sin nya ryttare. Ska bli kul att se honom igen också, det var länge sedan sist. :) Sen börjar uppladdningen på allvar inför Flyinge och femårschampionatet. Jag hoppas på en något lugnare häst än förra året. Frammåtbjudning är bra, uppåtbjudning något mindre bra. Det blir så långt ned till marken ibland då...

Oj, inga dåliga språng det där inte....

*kl*
Idag var vi och tävlade och äntligen så gick det vägen. Red ihop 63,10% och det räckte till en 3:e plats. Jag är så nöjd, vi kan om vi vill :)

Bilder
dsc_0530_521a45849606ee0e1082a9ff.jpg

dsc_0570_521a4609ddf2b36eb4322327.jpg

dsc_0689_521a4704ddf2b308bd007184.jpg

dsc_0841_521a47ade087c32b9309b43f.jpg

dsc_0893_521a47e2e087c33c3a94817f.jpg

Fast hur kan han vara så tunn efter bete att du måste fodra upp honom? Jag håller med Mitrolle, oavsett hur han står så är han väldigt fattig där vid manken. Vet att vi talat om det förut dessutom. En unghäst behöver ju ha lite hull som den kan omvandla till muskler annars blir det besvärligt. Om han är så besvärlig att hålla i hull, vilket han mycket väl kan vara för en del hästar är ju som fullblod, då kanske du behöver hjälp av en foderexpert att räkna ut exakt vad det är du ska fodra på med? En riktig analys av allt du ger honom skulle säkert både spara pengar, tid och ge snabbare resultat när man har det besvärligt.:)

Fast hur kan han vara så tunn efter bete att du måste fodra upp honom? Jag håller med Mitrolle, oavsett hur han står så är han väldigt fattig där vid manken. Vet att vi talat om det förut dessutom. En unghäst behöver ju ha lite hull som den kan omvandla till muskler annars blir det besvärligt. Om han är så besvärlig att hålla i hull, vilket han mycket väl kan vara för en del hästar är ju som fullblod, då kanske du behöver hjälp av en foderexpert att räkna ut exakt vad det är du ska fodra på med? En riktig analys av allt du ger honom skulle säkert både spara pengar, tid och ge snabbare resultat när man har det besvärligt.:)

Alltså, så tunn är han inte MEN han har inget extra fett heller. Vi har haft lite turbulens i stallet efter vi tog hem honom från betet i hurvida stallet skulle vara kvar, så vi har inte kunnat köpa hem kraft men nu är det beslutat att allt blir kvar så nu blir det storfodring igen. Och visst är saknas det muskler där, det är jag medveten om - jag ville mest poängtera att riktigt sådär det inte ut i verkligheten. Han är inte svår att hålla hull per se, han blir liksom varken tunnare eller fetare oavsett matmängd - det är mer om han bygger muskler eller ej.

Räknar ut foderstat själv, men analysen på hösliget har inte kommit än.

Tack för råden, men vi fixar det :)

*kl

Jag är såååå stolt över Stella. Det ska nog kunna bli häst av henne också.
Vi har nu inte hoppat på över en månad. Trälat bommar till dess lede, men ffa jobbat med dessa bakben (och frambenen har vi stretchat efter varje ridpass efter tidigare tips i tråden).
Så igår satte jag upp fyra puttesmå enkelhinder och hon skötte sig utmärkt. Behövde inte stanna o titta en enda gång (lite halvstopp på sockerbitarna, men hon behövde inte ens manas på innan hon hoppade).
Nu fuskade jag iofs och skuttade med gramanen på, men nu verkar hon haja att man inte behöver hoppa i 180 med huvudet uppe i det blå.

1209019_10151826509146676_712247266_n.jpg

66791_10151826509906676_1582013240_n.jpg

526531_10151826510351676_392696363_n.jpg

1176280_10151826510576676_1404929524_n.jpg

Nu ska vi bara se till o få lite mer rutin, och mer koncentration på själva hoppandet istället för tittandet. Men hoppa hus har hon ju bevisat att hon kan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 668
Senast: miumiu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 582
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar