Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen har du videon lagd endast för vänner eller något, den måste vara offentlig.
@MorvanMorr
Vi måste varit på samma kurs! Vilken grupp var du med i? Jag red den minsta skimmeln i sista gruppen
@MorvanMorr
Hmm... ehh...ja... Vi får väl se hur långt vi kommer... Bra kurs tycker jag också! Hoppas vi ses igen!
I förra stallet var det för att det var svårt att få tag på bra hösliage, numera har vi bytt stall och har jättefint hösilage. Denna gången vet vi inte varför och vi har både tagit maskprov(väntar på svar) och ökat maten ordentligt. Vi hade lite magproblem i förra stallet, men det verkar ganska löst nu med nya maten. Vi har i perioder testat att i princip ge fri tillgång, men då äter han inte upp allt - tyvärr. Han får 14kg nu och det äter han iaf upp, så nu hoppas vi att det inte skall hända igen. Han verkar överlag kryare i nya stallet så. Denna rundan misstänker jag att det var flytten i samband med fällning.@Wingates. Det är ju inte första gången han är tunn, vad är det som gör att han rasar så? Magsår, fällning, dåligt foder eller vad? Du behöver nog fundera ordentligt över detta så du kan förebygga det mer, är inte ok att han blir så tunn. Om ni har möjlighet att ge honom fri tillgång på hö/hösilage så vore det nog det bästa för att undvika mer sånt här.
@Mitrolle. Har tittat på filmen när ni hoppar och hon är jättefin o glad!. Synd att det inte är filmat på lite närmare håll...
Jo jag är fullt medveten om det. Han givetvis tillskottsfoder med.@Wingates
Jag har också en häst som lätt tappar hull och när man har det måste man tänka lite annorlunda. Det gäller att ha koll på vad fodret innehåller och se till att mängden av protein och energi är rejält hög, dvs mycket foder, inte bara en hög kvot.
Äter de inte så mycket hö som man vill så får man ge mer av tillskottsfodret eftersom det viktigaste är att de får mycket näring på liten mängd foder om de inte är matvrak.
Bra foder att prova är lucern, proteintillskott och olja.
De flesta hästar tappar när de sätter sommarpälsen, det betyder att man måste vara ute i god tid och öka fodret typ i januari om man har en sån häst som lätt blir tunn. Man kan inte säga ojdå i april t.ex. när den redan tappat allt, då är det svårare att vända det.
Jag förstår att det är svårt, hade som sagt samma problem med min ena häst. Det handlar om att komma upp i tillräckligt bra hull konstant för att få till musklerna. Det går inte att träna upp dem om hästen hela tiden är för tunn. Min häst är nu 29 år och har varit välmusklad de senaste 10 åren trots sin ålder
Det går alltså, men man måste vara duktig på foder.