Sv: 07'ornas tråd del 12
Problemet är att man kan inte ställa så höga krav på henne när hon inte är avspänd. Det jag gör (försöker) på filmen är inte att fippla med huvudet, utan att flytta in den yttre bogen genom ytterskänkel och ledande innertygel. Bara när bogarna är på plats kan hon slappna av, och bara då går det att påverka henne på ett bra sätt.
Hon strävar hela tiden efter att trycka ut bogen och försvinna ut i periferin, och då rätar hon ut sig och jag kommer inte åt henne.
På hemväg från skogen häromdagen när hon var lite upprörd och inte ett dugg avspänd. Jag gjorde halt 50 ggr, och VARJE gång, hur mjuk och försiktig jag än var, så tvärnitade hon mitt i ett steg och körde upp huvudet som ett periskop och kollade åt alla håll. Jag tror inte hon lärde sig nåt av det.
Eller utvecklades på något bra sätt.
Igår på träning var hon avspänd, och då gjorde hon fin halt på tygeln när jag spände till i korsryggen bara.
Har jag inte bogarna på plats, så går hon och spänner med ryggen och underhalsen och bromsar. Om jag så gör 100 övergångar då så blir hon bara mer spänd och gör mer motstånd.
Idag på träning var hon fin från början efter att vi fick igenom henne igår. Mjuk och trevlig, och då kan vi börja göra övergångar.
På eftermiddagen fick hon sin 3:e ljusakupunkturbehandling med IR-ljus. Behandlaren var inte nöjd med att hon fortfarande reagerade på triggerpunker i höger bog samt i kors och länd. Kanske är det dax att kolla upp henne på klinik så att det inte finns nåt annat bakomliggande som gör att hon är så spänd, samt inte riktigt svarar som förväntat på behandling, trots att hon uppenbarligen reagerar på behandlingen. (Reaktionerna på triggerpunkter var borta efter dagens behandling, och har varit det vid de tidigare tillfällen också.)
Sen är helgens träningar inställda pga sjukdom, så jäkla tråkigt!
CR-kursen var visst inte förrän näst-nästa helg heller. Koll på läget.
Marvin: Du är för mesig.
Dvs du sätter för små krav på Chatzi, istället för att trava/galoppera runt runt i samma tempo måste du göra ökningar-minskningar, trav-skritt, trav-halt, galopp-trav, galopp-skritt 1000 ggr...för hon måste få in bakbenen mer under sig o få igång motorn bak. Som det är nu så fibblar du med hennes huvudställning men den kommer av sig självt om du får henne mer lösgjord med motor. I traven ska du försöka trava lite lugnare så hon inte älgar iväg så, inte långsammare utan bara med ngt kortare steg. I galoppen variera mer, gör volter minst 2 på varje långsida o 1 av dom kan vara av mindra natur så hon får sätta under sig. Nästa långsida kan du öka 5 steg för att sen minska på en liten volt. Likadant övergångar, gör dom på böjda spår eller volter så kan hon inte bråka med dig. Det är ju en tjej, du får lura henne lite!
Med allt detta sagt så vill jag bara tillägga att ni har ju utvecklats enormt denna vinter! Kolla på dina filmer från året så ser du själva vad bra det går!