07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vad mycket konstigt de hittar på

Brukar inte ge tillskott till Divan förutom E-vitamin så jag fattar ingenting av alla grejer som finns:D

Såg också filmen nyss, den cirkulerar flitigt på min Facebook-feed. Kul att se, ännu roligare att läsa gnälltanternas kommentarer under den :angel: att folk orkar...

Ja hahaha. Att folk verkligen orkar. Roligast är hjälmdiskussionen. Visst jag kan också tycka att hon borde ha hjälm i en video hon vet kommer spridas men det är en GP ryttare som i flera år tävlat i hatt = inget skydd och dessutom var en av de första som började använda hjälm på tävling när det blev tillåtet. Suck

Jag reagerade på att hon presenterar videon med en text där hon framhåller att hon varken har sporrar, spö eller hjälm. Som om avsaknaden av hjälm gör det spektakulärt. Att hästen inte har sadel eller träns och att hon själv inte har någon förstärkning av hjälperna gör det imponerande, men hjälmen har inget med saken att göra. Och avsaknaden av den ska definitivt inte framställas som något "coolt".

Jag red barbacka på henne en gång när hon var 3 eller 4 år :) Dock tycker jag inte om det eftersom det inte är så jätte nice med en manke i murran :P Nej då skämt åsido. Men jag ska nog ta och prova och se :)

Haha, ja, alla är helt enkelt inte jätte sköna att sitta barbacka på :angel:

Fast det är bra träning, man behöver ju inte sitta så länge eller träna på just övergångar eller sånt som lätt kan bli lite skumpigt om det inte är i full balans, men att skritta runt, träna vikthjälper, sitta till med sittbenen och sen kanske bara jogga lite för att hästen ska tycka att det är ok och helt ormalt att man bara sitter och att dom måste gå fram iaf ;)

Tycker att det funkar iaf, jag vet många fler som har haft samma problem, och jag inbillar mig att det har varit mest dressyrryttare?
Att man kanske rider dom lite olika som unghästar och att framför allt dressyrryttare rider på mer framåt på banan för att ta tillvara på gången? Och att man därför inte sitter ner eller rider barbacka när dom är unga?
Eller är det bara jag som uppfattar det så?

Hmm vet faktiskt inte. Jag rider sällan barbacka för att... Ja det blir liksom helt enkelt aldrig av :P Jag tänker inte på det. Jag sitter ner på dom även om de är unga men inte långa stunder. 4 åringen sitter jag på i korta sekvenser under passet bara. Och denna när jag tränar så varvar vi hela tiden med att sitta-rida lätt-sitta väldigt mkt.

Kl

Kul inspiration ni lägger in :)

Skulle försöka rida idag och testa sadeln, det gick sådär för det är ju så himla hårt i backen så det gick nästan bara att skritta. Travade lite och sadeln kändes bra så jag slår till. Trivs jag och hästen inte i den om några månader så får jag väl sälja den men jag tror det blir bra :)

Det är en pessoa hoppsadel har glömt bort modellen just nu. Den släppte lite tidigt men ändå inom gränsen för vad som är ok. Men framför allt så låg den still både framåt och i sidled vilket varit problemet med min gamla hoppsadel. Så den får duga ett tag :)

Alltså den här veckan.
Först krockar jag i måndags och så idag när jag kom till stallet
59AA5C5E-0DBA-4A97-A3E3-C03D53E2EB16-3908-00000520BB3CD7D0_zpse5dc0cc8.jpg

Blir så jävla trött. Antagligen en spark. Veterinär sa boxvila och sen röntga nästa vecka. Kul jul.

På bilden ser det ut att vara mest i muskeln så det behöver inte vara någon fara. Men usch vad ledsen man blir.:(

Jag tror också det är mest muskel men vete fan om jag vågar strunta i röntgen när svullnaden gått ner..... Tänk om liksom

Har ju hänt förrut att folk har trott att det är muskulärt och sen pang! så går benet av för det var en spricka eller spiralfraktur.

Ja jag vet,:crazy: har faktiskt själv upplevt det med en häst, och då fanns nästan ingen svullnad, dock mer utsatt ställe.
Jag åkte själv in pga smäll på ett framben på min för nåt år sen just bara för säkerhets skull. Då var det inget. Så jag skulle också åka.

Men tror inte det är något ändå. Trist avbrott bara :(

Problemet är att man kan inte ställa så höga krav på henne när hon inte är avspänd. Det jag gör (försöker) på filmen är inte att fippla med huvudet, utan att flytta in den yttre bogen genom ytterskänkel och ledande innertygel. Bara när bogarna är på plats kan hon slappna av, och bara då går det att påverka henne på ett bra sätt.

Hon strävar hela tiden efter att trycka ut bogen och försvinna ut i periferin, och då rätar hon ut sig och jag kommer inte åt henne.

På hemväg från skogen häromdagen när hon var lite upprörd och inte ett dugg avspänd. Jag gjorde halt 50 ggr, och VARJE gång, hur mjuk och försiktig jag än var, så tvärnitade hon mitt i ett steg och körde upp huvudet som ett periskop och kollade åt alla håll. Jag tror inte hon lärde sig nåt av det. :angel: Eller utvecklades på något bra sätt.
Igår på träning var hon avspänd, och då gjorde hon fin halt på tygeln när jag spände till i korsryggen bara.

Har jag inte bogarna på plats, så går hon och spänner med ryggen och underhalsen och bromsar. Om jag så gör 100 övergångar då så blir hon bara mer spänd och gör mer motstånd.

Idag på träning var hon fin från början efter att vi fick igenom henne igår. Mjuk och trevlig, och då kan vi börja göra övergångar.

På eftermiddagen fick hon sin 3:e ljusakupunkturbehandling med IR-ljus. Behandlaren var inte nöjd med att hon fortfarande reagerade på triggerpunker i höger bog samt i kors och länd. Kanske är det dax att kolla upp henne på klinik så att det inte finns nåt annat bakomliggande som gör att hon är så spänd, samt inte riktigt svarar som förväntat på behandling, trots att hon uppenbarligen reagerar på behandlingen. (Reaktionerna på triggerpunkter var borta efter dagens behandling, och har varit det vid de tidigare tillfällen också.)

Sen är helgens träningar inställda pga sjukdom, så jäkla tråkigt! :(
CR-kursen var visst inte förrän näst-nästa helg heller. Koll på läget. :angel:

Marvin: Du är för mesig.;) Dvs du sätter för små krav på Chatzi, istället för att trava/galoppera runt runt i samma tempo måste du göra ökningar-minskningar, trav-skritt, trav-halt, galopp-trav, galopp-skritt 1000 ggr...för hon måste få in bakbenen mer under sig o få igång motorn bak. Som det är nu så fibblar du med hennes huvudställning men den kommer av sig självt om du får henne mer lösgjord med motor. I traven ska du försöka trava lite lugnare så hon inte älgar iväg så, inte långsammare utan bara med ngt kortare steg. I galoppen variera mer, gör volter minst 2 på varje långsida o 1 av dom kan vara av mindra natur så hon får sätta under sig. Nästa långsida kan du öka 5 steg för att sen minska på en liten volt. Likadant övergångar, gör dom på böjda spår eller volter så kan hon inte bråka med dig. Det är ju en tjej, du får lura henne lite!:)

Med allt detta sagt så vill jag bara tillägga att ni har ju utvecklats enormt denna vinter! Kolla på dina filmer från året så ser du själva vad bra det går!:banana:

Sist jag tränade fick jag verkligen använda mina ytterhjälper på hästen. Jag har nog alltid tänkt, innerskänkel, rid ut mot yttertygel liksom. Men jag fick tänka om lite.

Håll tag i båda tyglarna och ERBJUD ett ordentligt stöd för hästen, håll koll på bogen med ytterskänkeln. Min häst som gärna blir kort i halsen vill jag gärna vara lite för snäll i handen för att släppa fram näsan, men det resulterar bara i att hon släpper stödet och kortar halsen i alla fall, plus att hon älgar iväg och där sitter jag med för långa tyglar.

Nu blir det träning igen i helgen, ska försöka pressa in det i alla fall, trots helgjobb och sista leveransen av köket så vi ska sätta upp lite skåp också. Ja, jag är tidsoptimist.

Vi är på G nu, har anmält till två hopptävlingar till och sen en dressyrtävling, hjälp hur ska det gå ? :p Men jag räknar inte med några resultat, utan kanske jag accepterar att galoppen blir "framstupa sidoläge" men i alla fall så sparkar hon inte efter skänkeln. Och hon börjar kunna länga i traven nu, så himla härlig känsla :laugh:

Jfrelin : men egentligen passar det ganska bra, då kan du o hästen vila tillsammans nu? hoppas svullnaden har gått ner och det ser bättre ut idag. :)

Nä det passar inte alls bra för mitt knä är okej och jag vill rida :D Dessutom passar det inte bra med en massa extra kostnader när man redan har bilen på verkstad :D:D

Jag känner igen det där så himla mycket från gammelstoet som jag har just nu (alltså Qs mamma). Hon är 23 år gammal och slutade nog bli utbildad vid ungefär 6 års ålder, sedan dess har hon tjänat som stadig ridhäst åt mindre erfarna ryttare inom samtliga dicipliner och de sista åren har hon vilat mycket av och till i långa perioder. Fick hon välja så skulle hon ständigt gå med näsan i vädret, underhalsen utspänd och ryggen sänkt. Hon sliter upp näsan så fort man (enligt henne) gör fel. Dessutom så anser hon att en lagom form om man nu ska gå i form är lång och inte alls välvd (som en unghäst) medan jag vill ha ryggen uppe och halsen rejält rund, redan där är oenigheterna ett faktum mellan oss :angel: nu har jag haft henne här sedan november och hon kan nu gå stadigt i form i skritt, trav och galopp... men övergångarna däremellan - ajajaj. Och det är så svårt att göra något åt! Hos henne så tror jag att det beror till stor del på att det är det hon har svårast för, så hon orkar inte bära sig precis i övergången (särskilt galopp till trav). Men det går bara att få henne rund och fin i ridhus när man har lugn och ro och med böjt spår till förfogande, ute är det jättesvårt.

Nu har jag krasst gått till lättaste lösningen med henne, mest eftersom hästen rids för att vara fin och hålla nu (och inte som hos unghästar vara fin och hålla i 15 år till). Graman på när sambon rider henne och när hon går ute, eller när man vet att man inte har tiden att lirka henne rätt. När hon får gramanen på så jobbar hon i rätt form utan att ifrågasätta, även om den hälften av tiden bara hänger och dinglar.

Okej, inga konkreta råd. Mer ett "jag förstår hur det känns". Och det är jättesvårt med sådana hästar. Jag skulle gärna få ordning på hennes dressyr så någolunde att det gick att rida ett dressyrprogram igen, då skulle hon få starta någon fälttävlan i vår om hon blir kvar här. Hopptävla ska hon definitivt få göra om jag får ha kvar henne, här spar vi inte på krutet med gamlingen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar