07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Berätta mer! Hur kunde du hamna på ett så bra ställe där du fick rida så mycket?Verkar ju som de flesta som åker dit får börja med stalltjänst o longeras för att sen jobba sig upp till att få använda stigbyglar...:D

Jag jobbade på en bank som hade stipendium man kunde söka så då sökte jag och fick det. Så jag tog hästen och mina grejer och drog 2 månader till en GP ryttare i Bayern som min kompis hade jobbat hos. Jag betalade för hästens uppehälle och mot att jag hjälpte till som hästskötare 5 dagar i veckan (ingen mockning) fick jag boende och 6 lektioner i veckan gratis. Så jag var mer dressyrelev och när hennes tränare kom fick jag också träna för honom. Just då tränade hon för Herr Putz men sen bytte hon till Balkenhol och Martin Schaudt..... synd att det inte var samtidigt som jag var där.

Hon gillade min häst så mycket att hon ville byta den mot hennes 15 åriga GP häst men jag sa nej :eek:. Har blivit smartare med åren för vem byter inte en MSV häst mot en GP häst? Många gånger jag har ångrat det.

Banken betalade bussen ner och hem för hästen, stallhyran, min bensin och matkostnader. Det bästa jag har gjort.

Vilken fantastisk möjlighet! Nått sånt skulle jag också vilja göra, jäklar vad det måste hända grejer med ridningen!

Håller tummarna att din häst repar sig snabbt och att skadan inte är allt för allvarlig. Är precis som nån annan skrev så glad varje dag jag kommer ut till min häst och hon står där frisk och glad. Idag är det exakt två år sedan hennes helbror bröt benet i hagen och fick tas bort.:(

+ alla andra:

Ja herregud vilken tur man hade som fick den där chansen. Har jobbat som hästskötare i England, Schweiz och hos RZ i Sverige och visst fick man rida men alltid oövervakat och på galna hästar. Visserligen var jag hoppryttare då :D

Mitt tips till tjejer som ska åka och jobba är att verkligen försöka hitta någon där man får rida lektioner. Antingen om man får ta med sin egna häst eller om ryttaren har en läromästare som man kan rida på. Detta funkar ju bara om man inte åker till de alla största ryttarna eller till någon som har sjukt mycket hästar för då hinner de inte med.

När jag red GP hästen så frågade jag om den inte var lite stel i sidorna tyckte liksom inte den ställde så mycket....
- Jenny, det är så det känns att rida en rakriktad häst.
:rofl::rofl::rofl::rofl:

Divan var fortfarande pigg och glad ikväll. Svullnaden har gått ner under knät nu men det var väntat. Hon står fortfarande fullt ut på benet och man kan ta ut henne i gången när man mockar.

Superbra råd!:banana: Har också hört om andra svenskar som åkt till Tyskland, de har blivit longerade i veckotal tills de lärt sig att sitta ned!:angel: Tror jag ska satsa på det i mitt nästa liv!:laugh:

På ridgymnasiet fick vi sitta på lina nästan ett helt år, och bara skritta när vi red utan lina. Sitsträning deluxe. Synd att man inte har de möjligheterna idag, för sitsen och balansen jag hade då hade jag dödat för nu när man dessutom blivit fegare med åren.

Det fick vi med. Får man fråga vilket ridgymnasium du har gått på?

Mitt tips till tjejer som ska åka och jobba är att verkligen försöka hitta någon där man får rida lektioner. Antingen om man får ta med sin egna häst eller om ryttaren har en läromästare som man kan rida på. Detta funkar ju bara om man inte åker till de alla största ryttarna eller till någon som har sjukt mycket hästar för då hinner de inte med.

Det håller jag med om! Jag lärde mig otroligt mycket av mina år i Tyskland. Jag hade turen att komma till en av sveriges nuvarande landslagsryttare precis innan hon blev aktuell för de stora mästerskapen och OS, så jag fick rida de hästar som nu går svårklass i det dagliga arbetet när de var yngre. Jag satt på i snitt 3-5 hästar per dag (exklusive mina egna) och hade ögonen på mig när jag red hälften av dem. Allt mellan tips och trix till rena lektioner (hoppning, dressyr, terräng och sitsträning), både av min chef och de tyska OS-ryttare som också fanns på anläggningen. Jag fick dessutom rida för samma tränare som toppryttarena, vilket var otroligt lärorikt, Det var väldigt givande och både jag och hästen jag hade med mig blev helt omskolade i Tyskland, sedan köptes även en unghäst under åren där som utbildades på plats. Jag fick både rida andras fantastiskt fina hästar och kämpa på med det material jag själv hade (för det var inga lätta hästar, när jag gick i mål efter min första **-iga fick jag hatten av från ett gäng tyska OS-ryttare för att jag inte hade gett upp eftersom hästen var av psyket att han när som helst kunde vägra kliva över en bom, vilket också visat sig på tävlingar) och det utvecklar enormt.

Jag är så otroligt tacksam för att jag tog chansen där och då, jag hade inte varit där jag är i min ridning utan det (utan snarare fortfarande ridit med hand och i stolsits :angel: och inte kunnat träna och underhålla hästarnas nivå som jag kan idag). Dessutom gjorde det att jag träffade min fantastiska sambo 2½ år efter att jag kom hem till Sverige, en oväntad bonus kan man väl säga :D

Film från idag. Riden 3,5 månad nu.

Oskodd häst på bitvis halt underlag gav lite tassig gång, men hon sköter sig bra, anpassar gången efter underlaget och älgar inte på.

kl

Nu hoppar jag in i den här tråden också! :)

Har en 07a som jag tävlat en del under hösten, och nu har vi skrivit fodervärdskontrakt och jag har flyttat honom till eget stall! Drömmer lite om att kunna köpa honom framöver men i nuläget fattas "en del" pengar innan det skulle gå att lösa :cool:

Bruce heter han, är e. Biggles - Akribori - D-Day. Reds in som 3,5 åring och gick kvalitetsbedömning där han löshoppade 9-7 och fick hoppdiplom. Har under förra året tävlat upp till 1.20 hoppning (med annan ryttare) och LA dressyr (med mig).
Tanken är att han ska tävla dressyr i år, och högst eventuellt, beroende på hur vi utvecklas under våren, sikta på att rida lite Breederskval.

Har tyvärr inget nytt att bjuda på men här är lite äldre filmer:

Sista starten förra året, LA:1
http://www.youtube.com/watch?v=11WaQV1tyaE

Lite terränghoppning i somras:
http://www.youtube.com/watch?v=METi52kihWI

Hopptävling i April, inte jag som rider här
http://www.youtube.com/watch?v=w_w61m-UfOM

dsc01085_510ea9c39606ee7b063299b1.jpg

Japp precis, båda på foder! Dock lite halvfoder då ägarna står för stallplats åt en häst + lite andra kostnader, så full frihet har jag inte med dem men betydligt mer än förut i alla fall :)

KL

Idag har vi haft hoppträning och OJ vad kul M tycker det är! :D Hon bjuder som tusan på hinder, blir stark och bockar efteråt. Det blev allt lite rodeo ett tag, men jag höll mig kvar :rofl:
När hon var yngre hoppade hon lugn som en filbunke.

Nån mer som har en häst som ÄÄÄLSKAR att hoppa?

Det är ju så roligt att rida när man riktigt känner hur det pirrar i hästens kropp av förväntan, den bara vill iväg och så - ett bocksprång! Härligt!

Själv kommer jag hem ifrån dressyrträningen och känner mig besviken. Visst fick jag en del bra tips och försökte öva in känslan att hitta takten i både skritt och trav. Men, vi var liksom inte ens varma efter dressyrpasset. Jag vill känna att vi har jobbat, åtminstone fått upp flåset lite grann. Inte bara glida runt och känna efter känslan. Får nästan känslan av att tränaren inte ställer några krav på oss. Galoppen fick vi inte till alls. Jag tycker nästan att hopptränaren är en bättre dressyrtränare, där får man hästen till arbete och att verkligen sätta under sig med bakdelen.

Nej, det blir ingen dressyrträning just nu på några veckor i alla fall. Men på onsdag är det hoppning och då ska vi jobba och ha kul :)

Tråkigt när det känns så.. :/

Vi ska hoppträna i morgon :)
Kommer precis in från ett ridpass i snön som för en gångs skull gick ganska lugnt till! Ett bakut språng var det ända, dock så att jag tappade ena stigbyglen men iaf, det var en välbehövlig runda med bra underlag :)

Åh ridpass i snön låter tio gånger bättre än en stelfrusen dressyrträning!

Hoppas hoppträningen går bra :)

Min får vila idag, hinner inte rida och trodde ju hon skulle bli ordentligt genomriden igår.. nåja får bli ridhuset imorgon istället och försöka kämpa med galoppen på egen hand.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar