07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Kämpa på!
Jag vet hur jobbigt det är med galoppen...
Fille (eller jag) har haft grymma problem med att få till en vettig dressyrgalopp..
Han har rätt stor galopp och varit lite lat så så fort jag har försökt korta honom så bryter han av till trav..:cool:
Han har liksom aldrig kommit på tekniken med att vinkla bäckenet och faktiskt använda rumpan till något annat än att fösa med. Men det blir bättre även om han fortfarande tycker att det är jobbigt så har vi kommit en bra bit på vägen :)

Byt tränare! En bra tränare hjälper en att komma vidare step by step och där du bor måste det ju finnas mer än 1 tränare?

Ja, jag tänker nog byta. Har varit ganska nöjd med henne hittills men ibland känns det oengagerat. Och jag tränar ju liksom inte bara för att fördriva lördagskvällen, utan för att utvecklas.

Jag märker själv vissa grejer som hjälper min häst, ex att fatta galopp ur ryggning eller halt, och sen bryta av till trav innan galoppen blir för yvig. Men igår, fatta galopp ur någon slags okontrollerad trav, nej ush, det var inget kul.

Näe, om jag betalar så mycket som jag gör för att träna så vill jag ha en engagerad tränare. En som jag kan föra dialog med och som jag kan samarbeta med i hästens utveckling. Som har ambitionen att arbeta med hästen i ett längre perspektiv för att maximera effekten. Det där låter väldigt tråkigt och inte värt ett öre, och på lördagskvällar dessutom.

Q är lite väl fäst vid sina bommar, särskilt nu när jag inte har någon exemplarisk kontinuitet i hoppningen.

Igår skulle han få gymnastikhoppa men eftersom han vid anblicken av första bommen helt glömde bort hur man uppför sig så följde sedan 45 min trav och galopp över bommar på raka och böjda spår, både korta och långa avstånd för att kunna gymnastisera ordentligt. Den första halvtimmen växlade han mellan att stå och studsa på bakbenen och att slänga sig framåt huvudstupa i full fart utan att bry sig om det plockepinn som följde hans framfart. Sedan fick jag honom i alla fall in i ramen och kunde göra ett något sånär givande arbete, jag antar att man får se det som något. Även om det är långt ifrån den häst som tävlade 120 i somras.

I brist på tränare, transport och tävlingar kan jag lika gärna gå in för att befästa och stärka grunderna så nu blir det bommar i oändlighet och mjölkpaketshöjd ett par gånger i veckan tills han kräks på det och skärper sig. Det är ju inte höjden som är besvärlig, hittills har han inte behövt anstränga sig en enda gång i hoppningen, det är hans egocentriska nonchalans som gör honom svår i hoppningen. Och den kuvas nog ändå bäst på marknivå.

Kl

Fille han gick så bra på träningen idag :love:
Spänstig och fin och vi hade en mycket bättre galopp idag nu när min tränar tjatat hål i huvudet på mig att det är ingen jävla dressyr träning :angel:
Fille han blev alldeles livlig och glad för att få galoppera på lite bättre och han hade spänst och var fin över hinderna :)

Avslutade på en bana på 110 cm och det kändes lekande lätt!

Pay and jump på torsdag, ska bra hoppa en 90 cm tänkte jag för att göra det lite enkelt. Och för att slippa vänta allt för länge då vi har sällskap med oss som ska gå 70 cm :)

*kl*

Måste bara visa min fina nya plastrong som jag köpt. Kan man inte få bra poäng kan man ju vara snygg iallafall :D:angel: (OBS! Mycket ironi)

CF771B34-B7F3-4E85-9813-0054613AA98B-6380-00000899FEDAC0A0_zps14bc2ea5.jpg

Wow den var riktigt snygg! Måste fråga, har ni alltid plastrong när ni tävlar dressyr? Jag har hemska minnen från en sådan som jag fick av en hästägare vars häst jag tävlade så jag kände mig tvungen att ha den. Men den var alldeles för liten, trodde jag skulle kvävas :p

Undret, precis, det är faktiskt ganska mycket pengar man lägger på sin träning. Och tid! Fast ibland är hon bra, måste jag säg till hennes erkännande, men inte igår.

Jobba över bommar och mindre hinder är ju väldigt bra lydnads och styrketräning. Så fort snön försvinner från ridbanan så åker mina cavaletti upp igen.

Rebecka, ja min häst är lite likadan, varför i hela friden vinkla bäckenet, om man inte absolut måste? ! Men numera måste hon, det bara är så ! Kul att träningen gick bra :)

Jag har alltid plastrong. Man måste dock prova sig fram lite så man hittar en som inte är för tight men nu för tiden kan man ju få uppsydda efter mått och grejer på nätet om man inte hittar något som passar i butik.

Vad snygg den var!

kl
Nu är jag trött på halkan. Vår paddock är nu som en skridskobana täckt med snö. Så idag gick det bara att skritta, vill ha bra underlag nu.

Jag har aldrig plastrong, tycker helt enkelt inte att det är särskilt snyggt. Kan inte minnas att jag sett mängder av dem heller på senare år, vare sig i fälttävlansdressyren eller vanlig dressyr (främst ridit regionala LA-klasser då). Trodde att det var en relativt utdöd tingest :o

Vi har också gummiflis och den brukar aldrig frysa som den gjort nu. Men just nu är det snorhalt överallt här tyvärr.

Va? Inte i Stockholm. Här har alla plastrong. Helst blingad och med olika kantband :D Man kan ju inte bara ha skjorta? Blir ju helt tomt?

Bättre avskalat än massa lullull, men sen är jag inget fan av bling heller. Föredrar stilrent i ridningen, är nog ganska skolad från Tyskland också. Där såg jag definitivt inga plastronger, har man en snygg skjorta så fyller det väl ut nog..?

Jag gillar inte heller bling bling men skulle nog ändå säga att 80% av alla dressyrryttare har plastrong, även i eliten. Har man inte plastrong här i Stockholm så är man hoppryttare :D

Tack! :D

Det som är bra är att man mest ser hästen som går fint, och inte allt skit jag har för mig uppe på ryggen :angel:

Haha ja det är svårt att säga något om din ridning :D

*kl*

Divan är nu röntgad och det fanns inga fissurer, frakturer eller skit. Nu får hon gå i hage igen om hon inte är för vild och när svullnaden försvunnit helt fast tidigast om 10 dagar för jag rida igen. Skönt att allt var okej men oskönt att jag måste vänta så länge på att få rida igen. Vi har ju massor med snö och fr.o.m igår får man även rida på polofältet :( När vi får rida finns det väl ingen snö kvar.

Man kan ju säga att hon var lite som en bomb när jag skulle leda henne för veterinären, lite väl mycket över mark :D och eftersom hon inte kan gå i sjukhagen utan att rymma så blir alternativen lite få så veterinär sa att vi skulle passa på när hon fortfarande var lite påverkad av det lugnande att släppa ut henne i sin vanliga hage och det gick jättebra. Glad att vara ute igen, hälsade på sina kompisar och gick runt lite. Inge spring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar