07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag förstår vad du skriver och givetvis måste du ha bogarna på plats och jag tror inte heller hon lärde sig nåt av dina 50 halter, det var därför jag skrev att du ska göra allt sånt på böjt spår.

Sen är du ju inne i en period när du vill att det ska gå bättre än det går, du har glömt lite att ni utvecklats väldigt mycket över vintern för inte 17 gick hon så bra förra våren som bilderna du visat nu? Hennes spändhet är ju svårt att komma över men övning ger färdighet, du kämpar o försöker och det kommer ta dig långt. Kolla bara vilken skillnad det är på din hoppsits redan!:bump:

Kör du fortfarande med utbytet med din dressyrkompis? Hon kanske kan longera dig på chatzi så du får ner benen mer? Har du provat nån kompis dressyrsadel o känt om det blir annorlunda sits för dig? Jag är löjligt beroende av att sadeln passar mig, annars drar jag upp benen. Rida barbacka är ju också bra men se det vågar inte jag på min lilla vilding än!:rofl:

Åh, jag är i en period när jag gärna skulle jobba Q barbacka för att komma åt honom. Men med tanke på att han är lite eldig just nu och kan resa sig, sticka eller börja bocka för minsta lilla så känns det inte optimalt att introducera sadellös motion just nu :angel:

(I förra veckan såg han så lugn ut när han stod på gången att jag var sugen att rida ut en sväng barbacka på ett fält, som tur var har jag numera en sambo med självbevarelsedrift som räcker till oss båda och en stark önskan att jag ska överleva dagen... så han stoppade mig :angel: vilket var bra, eftersom ridpasset inleddes med rodeo av stallplanen redan vid uppsittningen)

Kl

Liten uppdatering från oss. Elle fortsätter att sköta sig.:laugh: Förra veckan blev det tyvärr mkt i ridhuset för de var isgata ute. Alla klagade på snön som kom i onsdags men jag tyckte det var härligt för i går var det fantastiskt ute i snön. Hon var superfin och avspänd och i slutet kunde jag skritta på hellång tygel. Annars vill hon gärna helst trava.(Något vi måste öva på både i ridhus och ute) Plockar upp telefonen i och ska precis ringa ner till stallet då våra avelsston som går på stor lösdrift bredvid kommer dundrande över en kulle precis bakom oss. Vilken häst som helt skulle blivit rädd och det var ren tur att jag inte åkte av. Hon blev så jäkla rädd och reste sig och for i väg men sansade sig snabb. I höstas hade hon blivit okontaktbar om något sånt här händer. Fick mig en rejäl smäll på hjälmen för jag hade ont i pannan sen.:grin: Men de känns skönt att hon sansade sig snabbt och coolade ner.
Pga grund av snöstormen i onsdags missade hopp träningen för jag ville inte ge mig ut med släpp i snöstorm. I dag blev det vilodag och vi myste och borstade och hade lite fotografering. I morgon står det löshopping på schemat.

IMG_4507.jpg

IMG_4499.jpg

IMG_4493.jpg

IMG_4485-1.jpg

Skulle jag vara världens mest otåliga människa? Inte då! :angel:
Jag vill alltid att det ska gå bättre än det går. :angel: Men visst är det framsteg!

Ja, jag har lätt att fokusera på det som inte går bra, och glömma det som funkar. Och är det nåt som inte blir bra, så tror jag genast att det är mitt fel. Sån är jag även på jobbet, vilket kanske kan vara bra.

Hoppningen går bättre än nånsin! :bump:

Att jag drar upp benen beror nog inte på sadeln, det är nog snarare så att så fort jag "släpper" skänkeln och låter den hänga ner så tvärnitar hästen. Alt bryter av och slänger sig utåt, kör upp näsan och börjar studsa. Långsam process pågår att lära henne att hon minsann får gå fram utan att jag bär fram henne med benen hela tiden.

Har ridit i dressyrkompisens sadel på hennes häst, en hemsk wintec isabell tror jag. Den är vidrig, men så fort hästen börjar röra sig glömmer jag det. :love: Inga uppdragna ben där inte.
Fälttävlanstränarens dressyrhäst har jag ridit i en fantastiskt skön Equipe för typ 30 000 kr. Inga uppdragna ben där heller.

Bägge de hästarna är väldigt framåt, och man får mer bromsa (med magen) än driva för att få dem att gå i en vanlig trav.

Sadeln jag har nu köpte jag i höstas, provade 5 olika tror jag, och denna var den som jag satt bäst i samtidigt som hon gick ok. Hon rörde sig bättre i en luftstoppad bates, men den var alldeles för bred för mig, kändes som om jag satt helt ovanpå hästen. Jag satt jättebra i en Knight tror jag, men hästen gick som en halt åsna med den, till och med pojkvännen kunde se att hon blev mer spänd i den.

Barbacka funkar på min, förutom när hon bestämmer sig för att hoppa på bakbenen i galoppfattningarna. :eek:

Ja det är ett utmärkt drag hos dig! Att själv ta på dig skulden o inte skylla på hästen alltså.:D Är så tradigt med människor som skyller på hästen.

Jaha, : då förstår jag lite bättre. Du har lärt in lite fel beteende med drivningen men allting går att ändra, det är bara att kämpa på. Det är verkligen inte lätt att utbilda både sig själv o sin häst samtidigt men jag är övertygad om att du kommer att fixa det.

Charlotte: Jag är uppriktigt glad å dina vägnar att det funkar så bra hemma med med Elle! Har ju alltid sagt att ni passar bra ihop o jag tror verkligen att du kommer få roligt med henne även i framtiden.

Fick precis rapport om att hon är mer svullen, står dock fortfarande helt på benet och ingen svullnad på underbenet. Veterinär säger att hon är för svullen för röntgen just nu och att hon ska ha boxvila och inge smärtstillande så länge hon står på benet, äter och verkar pigg. Bättre att hon känner att hon har ont och inte härjar.

Väntar på att vet ska ringa tillbaks så vi kan boka tid för röntgen. De kommer ut så jag slipper köra henne vilket inte skulle gå nu eftersom jag inte har någon dragbil pga krocken. Gahhhh allt på samma gång liksom

Håller tummen för att det inte är något allvarligt. Är så ledsen om att höra om alla skadade hästar just nu. Kompisen häst bröt benet i hagen förra veckan och fick tas bort direkt. En annan vrickade sig ordentligt och det lossnade brosk och den opererades och har 50% chans att bli bra men 6 månaders vila. Jag är glad varje dag när jag kommer till stallet och hästen står på alla 4 och inte har några sår.

Åh, vad struligt! :crazy: Hoppas det bara är mjukdelsskador!

men vad är det för röntgen som inte klarar svullen mjukvävnad?

Novali: Tack för stödet!

Jag håller med Novali. Så kul att det verkar fungera bra med henne hemma. Hon är ju så himla fin och tråkigt om man skulle bli av med en sån fin häst när du lagt ner så mycket jobb.

Marvin;
Du måste driva med insidan av vaden :D Plätt lätt :angel:

När jag var i Tyskland och tränade med min förr förra häst så fick jag träna hur mycket som helst på att sitta korrekt och ge korrekt hjälper och skita i att hästen sprang runt och var spänd. Det var inte kul men det tog typ en vecka tills den hade lärt om sig och då behövde jag vara spänna vaden för att få trav från skritt. Sjukt cool känsla. Han var inte heller så framåt så jag satt lite som dig innan. Jag tycker du ska ta en vecka där du bara lär henne att gå fram för en lååååååååång skänkel och skita i att hon blir spänd och kanske springer övertygeln. När hon förstår vad du menar kommer hon slappna av. Begär omedelbar reaktion säger du trav så är det trav och inte trav om 10 steg, sen att traven kanske inte är fantastisk. Skit i det! Begär du högre tempo så ska det vara högre tempo. När hon gör som du säger lätta lite på skänkeln och beröm. Var konsekvent!

Röntgen klarar nog det men det är lätt att missa små frakturer när det är mycket svullnad därför vill de vänta med den så de ska kunna få så bra bilder som möjligt. Troligtvis är det bara mjukdel men man kan ju inte veta och eftersom hon är blockhalt vill man ju inte gärna att hon ska behöva åka någonstans och skulle det vara något så blir det ju inte värre av boxvila iallafall, om hon inte skulle lägga sig ner och bryta benet :eek: när hon reser sig men jag tror inte hon lägger sig ned med den svullnaden.

Ja vad bra att du ställer den frågan? När mitt lilla tonårsyngel stegrade över med sin cykel och hans knä vek sig bakåt (det vi inte visste då var att korsbandet redan var av pga tidigare skada på gympan) så svullnade det upp till en stor ballong! Vi åkte till akuten o där röntgades han givetvis. Var ju korsbandet som spökade men varför vi inte visste det är en lååååång story! Ungen är opererad nu iaf men det tog 8 mån kamp för att få till den operationen.

Men jag har också hört det många ggr av olika veterinärer att det är för svullet för röntgen? Mycket underligt tycker jag för mer svullet än ungens knä är svårt att få till...Men det är ju superbra att du kan få ut ngn som röntgar hemma, jag har varit på våra veterinärer här om att börja med det men ingen som nappat än. Är helt klart framtiden tror jag.

Marvin;
Du måste driva med insidan av vaden :D Plätt lätt :angel:

När jag var i Tyskland och tränade med min förr förra häst så fick jag träna hur mycket som helst på att sitta korrekt och ge korrekt hjälper och skita i att hästen sprang runt och var spänd. Det var inte kul men det tog typ en vecka tills den hade lärt om sig och då behövde jag vara spänna vaden för att få trav från skritt. Sjukt cool känsla. Han var inte heller så framåt så jag satt lite som dig innan. Jag tycker du ska ta en vecka där du bara lär henne att gå fram för en lååååååååång skänkel och skita i att hon blir spänd och kanske springer övertygeln. När hon förstår vad du menar kommer hon slappna av. Begär omedelbar reaktion säger du trav så är det trav och inte trav om 10 steg, sen att traven kanske inte är fantastisk. Skit i det! Begär du högre tempo så ska det vara högre tempo. När hon gör som du säger lätta lite på skänkeln och beröm. Var konsekvent!

Superbra råd!:banana: Har också hört om andra svenskar som åkt till Tyskland, de har blivit longerade i veckotal tills de lärt sig att sitta ned!:angel: Tror jag ska satsa på det i mitt nästa liv!:laugh:

Vet. ringde precis och nu har jag fått tid på måndag vid lunch så då kommer de och röntgar. Han trodde att hon kunde vara lite mer svullen idag pga att hon stått stilla i boxen samt att svullnaden börjar flytta på sig. Han sa att jag inte skulle vara orolig och att hästen inte skulle fall ner och dö på studs :D

Han jobbar på Strömsholm men bor nära stallet så om något förändras i helgen kan jag ringa. Känns tryggt.

Vilka jättefina bilder! Härligt att höra att det går bra för er!

Jfrelin: trist med din fina häst. Hoppas att svullnaden lägger sig snart och att det inte är någon fara.

Det är jävligt effektivt att träna i Tyskland. Var typ i chocktillstånd de första två veckorna. Har aldrig känt mig så kass på att rida som när jag var där i början. Tur att jag var där i 8 veckor och red lektion 6 ggr i veckan. Var en helt ny ryttare när jag kom hem. Jag hade inte börjat med byten på min dåvarande häst men vi satte dem på en vecka där nere. Det var inte ens svårt eftersom han var så mycket på hjälperna när jag var där :D

Roligast var ändå när jag tränade för Herr Putz, GP domare Meister osv osv, och vi skulle träna på längningar. Först hade han skrikit på mig i 30 min att jag skulle rida framåt så jag tyckte ju typ redan jag red ökad trav men tydligen inte...... När jag gjort några ökningar så ropare han:
-Nein nein nein, ditt överliv är för långt bak. Det ska vara här i längningen. Flyttar mitt överliv 3 cm framåt..... snacka om perfektion. MEN längningarna blev bättre :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar