07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Kommer aldrig sluta rida men eftersom jag har sån tur att bo i Stockholm så är det ganska lätt att hitta en fin medryttarhäst som man får tävla och det är det jag tänker göra om det inte blir bra med Divan i år. Tack för att du tror det kommer lösa sig i år. Just nu känns det bra men så kommer man ut på tävling och så vill domarna att man ska rida GP form i LB. Jaja det är långt till första tävlingen nu.

Det ser verkligen bättre ut. Håller med Fiorano ang. övergångarna och dina händer men det största problemet är din balans i sadeln.
Du måste försöka komma ner bättre i den. Du har ju bra balans i hoppningen och terrängen så det ska gå i dressyrsadeln också :D

Försök släppa ner benen och hålla om med vaden och så måste du jobba mer med bålen så att du inte tar balans i handen, spänner innerlåren och skänklarna far runt. Normalt brukar det bli lättare om man kortar stiglädrena men i ditt fall så vete fan, du sitter liksom som om du hade hoppsadel. Du har ingen häst du kan träna sitsträning på?

Tror Chatsi skulle bli mycket lättare för dig om du fick lite koll på sitsen MEN bitvis ser hon verkligen superfin ut. Heja!

Försök släppa ner benen och hålla om med vaden och så måste du jobba mer med bålen så att du inte tar balans i handen, spänner innerlåren och skänklarna far runt. Normalt brukar det bli lättare om man kortar stiglädrena men i ditt fall så vete fan, du sitter liksom som om du hade hoppsadel. Du har ingen häst du kan träna sitsträning på?

Tror Chatsi skulle bli mycket lättare för dig om du fick lite koll på sitsen MEN bitvis ser hon verkligen superfin ut. Heja!

Jag tänkte också på det, ser ut som att jag dragit upp benen ganska mycket. Jag har ju precis lyckats länga dressyrläderna 1 hål, men det ser ut som att jag behöver stretcha mer. :p
Kanske träna utan stigbyglar när någon longerar henne?

Jag skaffade ju en foderhäst innan Chatsi för att träna upp sits och sånt på. Vete fan om det inte blev värre under det året. :crazy:
Kompisens häst är det mycket sitsträning på om jag rider den, släpper jag stödet i magen så gör den ökad trav/galopp tills man styr den i väggen typ. :o

Nu är jag ledig i 2 veckor, så det kommer att bli intensivträning. Först 2 dagar hos min vanliga dressyrtränare nu, sen den andra dressyrtränaren från Skåne i helgen. Nästa helg är det kurs i centrerad ridning, ska se om det ger mer i en bättre sadel.

Ska se om jag inte kan få nån att filma en träning, och inte bara när jag rider hemma, jag kommer liksom inte "hela vägen" på egen hand.

Å min nyblivna 5-åring är sjövild!:eek: Det är snabb uppsittning som gäller o sen älgar vi iväg i trav för att förhindra bakbensdans!:D Men efter två varv är hon helt normal igen o älskar verkligen att jobba.

Marvin: Du är för mesig.;) Dvs du sätter för små krav på Chatzi, istället för att trava/galoppera runt runt i samma tempo måste du göra ökningar-minskningar, trav-skritt, trav-halt, galopp-trav, galopp-skritt 1000 ggr...för hon måste få in bakbenen mer under sig o få igång motorn bak. Som det är nu så fibblar du med hennes huvudställning men den kommer av sig självt om du får henne mer lösgjord med motor. I traven ska du försöka trava lite lugnare så hon inte älgar iväg så, inte långsammare utan bara med ngt kortare steg. I galoppen variera mer, gör volter minst 2 på varje långsida o 1 av dom kan vara av mindra natur så hon får sätta under sig. Nästa långsida kan du öka 5 steg för att sen minska på en liten volt. Likadant övergångar, gör dom på böjda spår eller volter så kan hon inte bråka med dig. Det är ju en tjej, du får lura henne lite!:)

Med allt detta sagt så vill jag bara tillägga att ni har ju utvecklats enormt denna vinter! Kolla på dina filmer från året så ser du själva vad bra det går!:banana:

Förstår precis hur du tänker, är likadan själv. Kan jag inte tävla på ok resultat så får det vara med hästeriet. Men du rider ju jättebra, det måste vara nåt annat som gör att du fått dåliga resultat? Jag vet att jag sett nån video för länge sen men minns inte hur det såg ut. I vilket fall, är helt säker på att du kommer fixa detta denna säsongen, du har alla förutsättningar, bara tro lite mer på dig själv så löser det sig!:)

Nu har min -07:a varit i civilsationen i drygt tre veckor och hon är som vanligt otroligt schysst och snäll. Jag kommer ju inte att rida henne själv alls, men har en helt fantastisk tjej som rider henne. Det är SÅ ROLIGT. Än så länge är vi i gångsättningsstadiet så det är väldigt enkla övningar. Hästen har ju stått sedan i Juni och var inte riden så mycket innan det heller så det är mycket grundjobb, både konditions-, muskulärt- och utbildningsmässigt

Hmm
På ett sätt känner jag igen det du skriver. Att man tränar och tränar o resultaten blir fan aldrig bättre.
Men jag tycker kanske att du ger upp lite väl snabbt om du inte når resultat på över 70% och placeringar i år.

Man måste vara medveten om att det tar lång tid att utbilda en häst och få den tillräckligt bärig för att nå de där %.
Jag kan beskriva hur tävlingskarriären eller vad man ska kalla det på min häst har sett ut som också är klass I med 778 på gången (3-års visserligen, inte som 4-åring då jag hade haft ett år på mig att sabba gången..:angel:)
4 år: gick bara kvaliten och ett kval till championaten. (Inte så lysande resultat, 68% på kvalet)
5 år: En start i en LB1 på 54%,Dundrade mest runt i framstupa sidoläge och sparkade efter skänkeln.
en LB2 på 60% (jag var skitglad:D), en LB3 på 53% tror jag eftersom vi gjorde alla rörelser framme vid domaren på snedden pga att de hade dekorerat hej vilt med blå palmer o blå dukar. :eek:
6 år: LB2 på 66% o en andra plats (skitglad) LA3 på 60%
7 år: LA3 på 69% o en 4:e plac sen några tävlingar där hon var oplac
8 år LA6 o msvC med resultat på mellan 54-65%
9 år msvC o msvB snittade hon nog på 59%
10 år msvB, genomsnittsresultat på 64% o bästa på 71% (kvalad till msvA o regional St George)
Nu 11 år och jag har goda förhoppningar att ha resultat i msvB på mellan 65-70% samt start i msvA.

Är man inte proffs så tar det tid! Jag har nog sett några filmer på dig och du rider tillräckligt bra för att kunna komma upp i de högra klasserna och din häst är absolut tillräckligt fin. Men..träning,träning, träning..rätt som det är så lossnar proppen.:)

Novali + Hedwig:

Tack vad ni är snälla!

Ja jag kanske är lite för töntig men jag var verkligen helt knäckt efter hösten. Det är så tråkigt att komma ut från banan och känna att det gått jättebra, hästen har skött sig, inga missar och så får man 56% för hästen går i för låg form.... i LB...... Fast sanningen ska sägas att jag ridit för 2 domare som inte klagade på formen alls och då fick jag 63% och 64% så det är väl olika det där. Jag blir mest ledsen över att de kräver GP form i LB, i vissa fall går hästarna i högre form där än i LA och ändå får de högre poäng i LA. Lösgjordhet och rakriktning verkar de skita i. Första klassen för säsongen gick hon verkligen i framstupa sidoläge, man kan säga att hon inte var så framme för skänkeln, så där har jag inga åsikter på domarens bedömning.

Men nu när skänkelvikningarna sitter så kan vi rida LA och då finns det ju mer utslagsgivande rörelser än i LB så det kanske blir lite bättre :D

Ska försöka filma någon dag så ni får se vilken form hon går i. Tyvärr krockade jag i måndags och pajade mitt knä så jag kommer inte kunna vara med på träningen på fredag.
Var försiktiga i trafiken. Folk kan inte skilja på rött och grönt:mad:

Nu står min Volvo V50 på verkstan och jag har en Hyundai Atos...... och så kom det 1 dm snö idag.... suck

Imorgon ska jag dock på Hööks invigning på Kungsgatan och dessutom har Häst & Hundhuset 30% på HELA sortimentet så jag kanske kan köpa mig lite utrustning så jag blir bra, alla vet ju att det hänger på den :D

"dundrade mest runt i framstupa sidoläge och sparkade efter skänkeln" haha jag dör så rolig kommentar :D

Jättebra inlägg, då kanske jag också vågar mig ut på någon liten LC med min pålla :angel:

Gud vad sugen jag blev på att träna dressyr nu, men har lite tight om tid i helgen, får nog planera om lite.

Det är klart du ska tävla dressyr med din. Hon är ju jättefin och ni är superduktiga tycker jag. (Har kollat lite på dina hoppfilmer):) Jag hopptränar min också en gång i veckan, men mest gymnastikhoppning eftersom hon blir så mjuk o fin i dressyren efter det.

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Tex var -11 ett riktigt dåligt tävlingsår där jag ständigt fick höra att hon var för låg i formen och det kändes tröstlöst emellanåt. Dessutom var hon helt rasande när vi försökte lära henne byta..:eek: men rätt som det var trillade den poletten också ner.

Nu börjar formen bli bra för msvB men jag kommer garanterat få höra att hon är för låg o lång när jag ska debutera msvA o lite allmänt yvig dessutom..:angel:

Jobba med att få din häst stark så kommer bärigheten och formen successivt bli bättre o rätt som så får du dina 70%:)

Ha, jag gillade det inlägget, det kan ge oss andra lite hopp också!

Jfrelin, som de andra sagt, du är ju jätteduktig, rider bra och Divan är hur fin som helst, klart att ni kommer att kunna få resultat framöver!

Idag var det träning, Chatsi blev tömkörd och utnyttjade alla luckor i tränarens uppmärksamhet till att försöka dra iväg, spänna emot och räta ut sig. Reste sig högt och var centimeter från att slå över, men när hon började slå över vred hon sig runt åt sidan och fick ner frambenen i backen. Ont i mattehjärtat.

Sen blev hon fin, tränaren hade oss i innertömmen, jag skötte yttertygeln och så tränade vi på att jag slappnar av så att jag kommer ner i sadeln. Jag är som en klädnypa! :mad:

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Tex var -11 ett riktigt dåligt tävlingsår där jag ständigt fick höra att hon var för låg i formen och det kändes tröstlöst emellanåt. Dessutom var hon helt rasande när vi försökte lära henne byta..:eek: men rätt som det var trillade den poletten också ner.

Nu börjar formen bli bra för msvB men jag kommer garanterat få höra att hon är för låg o lång när jag ska debutera msvA o lite allmänt yvig dessutom..:angel:

Jobba med att få din häst stark så kommer bärigheten och formen successivt bli bättre o rätt som så får du dina 70%:)

Ja, du om någon är väl verkligen ett bevis på att det går om man bara tränar tillräckligt mkt, du var ju inte så rutinerad när du köpte hedwig som unghäst men har ju varit klok nog att ta tränarhjälp redan från början.. :bow::bow:

Kan ju lätt erkänna att jag för några år sedan inte trodde ni skulle bli så bra som ni blivit nu.. fan alltså ni har piaff/tramp och trav/passageövergångar to die for :D

Senast ändrad:

Tränarhjälp från början är A och O skulle jag säga samt att man måste tro på sin häst. Jag har aldrig funderat så mycket på vad som skulle kunna vara hennes begränsningar utan mer på möjligheterna. Vet att jag frågade några tränare när hon var unghäst vad de trodde om hennes kapacitet och alla har alltid sagt att hon kan nog gå hela vägen men det handlar även till stor del om piloten. Det har sporrat mig att hela tiden försöka lära mig rida bättre.
Jag kommer aldrig kunna rida som proffsen eftersom jag inte är 20 år och har tillgång till att rida 10 hästar om dagen med proffshjälp från backen. Mina förutsättningar ser lite annorlunda ut men jag kan bli bättre än vad jag är idag och jag är bättre idag än jag var för 3 år sedan.:)

Fast jag vet också att jag i början trodde att jag skulle få mycket högre % på tävling när jag nu hade köpt ett fint halvblod istället för min lilla travarvalack som endast med viss tvekan kunde galoppera..:angel:
Så var verkligen inte fallet..även det där fina halvblodet skulle tydligen gå på tygeln och vara bärig o ihop o blabla...:D

Nu harjag inte tävlat sen Hedenhös tid, men där jag jobbade förut så fick man en kursutvärdering från alla elever vad de tyckt om kursen (som jag höll) och jag kan lova att om man hade 100 bra utvärderingar och 1 dålig så stirrade jag livet ur mig på den dåliga och ifrågasatte mitt yrkesval, de 100 bra såg jag knappt...

KL

Var ett tag sen jag uppdaterade här om Avalon. Iaf häromdagen fick jag en sån där dum känsla som man inte ska ha när man rider. Hon är ju väldigt svår att sitta på eftersom hon blir spänd så jag blev lite på depp stigen där ett tag. Men då tänkte jag bara tillbaka på de bra träningarna vi haft för Ricardo när vi fått sitta nästan hela passen och då blev jag lite bättre i humöret :idea: . Är det inte lite konstigt att när jag är där och tränar sitter jag ganska bra trots att hon kan va lika spänd som hemma? Hur kommer det sig? Är det för att man kämpar lite mer att komma ner i sadeln borta än hemma ?
Vi kommer inte att starta än på ett tag för ens utomhus tävlingarna börjar. Jag tror inte hon är redo för inomhus tävling ännu. Kanske till hösten. Vi får se.
Bjuder på en färsk bild :)

Namnl%C3%B6st-3.jpg

Fina ni är :)

Har du provat att rida barbacka nånting?
Jag tycker att det hjälper höstarna att förstå att man faktiskt sitter ber ibland ( man är ju så illa tvungen när man inte har nån sadel) och man får konserntrera sig på att faktiskt sitta!

Jag rider alla mina unghästar barbacka också och har aldrig haft några problem när man sen börjar sitta ber även med sadel :)

KAOS på Hööks men lyckades köpa det jag ville ha, E-vitamin och ridstrumpor. Man fick en goodie bag med Hästmagazinet, Härliga Hund, Min Häst, nyponpulver, läderbalsam, glansspray, strumpor och en mössa. Sjukt bra.

Vad använder man nyponpulver till?

På Häst & Hundhuset köpte jag ett par nya RM Williams, bruna i mocka, thermohandskar från Röckl och ett par ridstrumpor från Pikeur. Divan får godis med äppelsmak.

Ska rida ikväll och känner mig superinspirerad efter Isabell Werths film där hon rider barbacka och i grimma och gör svårklassrörelser. Kolla upp genast! Finns på FB och youtube.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 434
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar